مطالب آکواریومی گیاهی

ریپاریوم گیاهی; ابعاد جدیدی از نگهداری گیاهان آکواریومی

ریپاریوم گیاهی; ابعاد جدیدی از نگهداری گیاهان آکواریومی

.بسیاری از این گیاهان در صورت توجه به نیازمندی هایشان، به خوبی در آکواریوم رشد می کنند. در این مقاله به سبکی که سالهای اخیر و توسط علاقه مندان در آمریکا رشد یافته می پردازیم؛ رپپاریوم گیاهی، استفاده از گیاهان آبی دوزیست در کنار ماهی های آکواریومی. ما در نسیم یاس به کمک مترجمین و متخصصین خود در تلاشیم تا شما را با انواع سبک های نگهداری آکواریوم آشنا کنیم تا شما نهایت لذت را برده و بتوانید حق انتخاب های فراوانی در دیزاین تانک خود داشته باشید.

معرفی ; ابعاد جدیدی از نگهداری گیاهان آکواریومی

علاقه‌مندان به آکواریوم‌های گیاهی بسیاری از جنبه‌های فریبنده سرگرمی خود را بررسی کرده. نتیجه این تلاش‌ها، اصلاح سبک‌های تانک‌های گیاهی بوده‌است. این سبک ها شامل :

  • سبک هلندی، سبکی که کاشت گیاهان به صورت منظم در کنار یکدیگر و برداشتی از باغ های رسمی گل است
  • سبک آکواریوم طبیعی، سبکی که الهام گرفته شده از زیبایی شناسی مناظر وحشی طبیعی است

سایر مردم به سادگی با استفاده از انواع گیاهان آکواریومی، مطابق سلیقه خود یک دکور زیبا را ایجاد می کنند. تنها موارد اندکی در طبیعت می تواند با شکوه و جلال یک گیاه اکیندروس، یک نیلوفر تایگر، یک مجموعه انبوه از گیاه پوگوستمون و… رقابت کند.

 

ریپاریوم گیاهی; ابعاد جدیدی از نگهداری گیاهان آکواریومی

علیرغم تنوع گیاهان و نیز تکنیکهای به‌کار رفته در تانک‌های گیاهی، گروه مهمی از گیاهان آبی کمتر در تانک‌ها استفاده شده‌اند. در مناطق ساحلی کم عمق ودر امتداد کناره های رودخانه ها، دریاچه ها و جویبارها، گیاهان داخل آبی ریشه هایشان را در بستر اشباع شده رودخانه محکم کرده اند درحالی که شاخ و برگشان خارج از آب و در هواست. آکواریوم دارها از رشد محدود گیاهان آبی تا سطح تانک و سپس عبور از آن و ادامه رشد در هوا، لذت می برند. بسیاری از گیاهان آبی مستعد زندگی دو زیستی هستند. اما آنها به ندرت در طراحی دکوراسیون مورد استفاده قرار میگیرند. این جالب نیست زیرا این گیاهان دارای تنوع بسیاری در شکل برگ ها، رنگ و بافتشان هستند.

تصویر زیر یک ریپاریوم گیاهی ۲۰۰ لیتری را نمایش می دهد. بالای سطح آب توسط گیاهان آبی دو زیست متنوعی انباشته است در حالی که زیر آب گیاهان و ماهی های آکواریومی حضور دارند.

ریپاریوم گیاهی; ابعاد جدیدی از نگهداری گیاهان آکواریومی

 

سیستم گیاه کاری ریپاریوم

بسیاری از روش ها و تجهیزاتی که در تانک های گیاهی سنتی استفاده می شده است، در ریپاریوم نیز به خوبی عمل می کند، اما رشد در ریپاریوم شامل چند تکنیک اضافی نیز می باشد. چالش ویژه در رشد گیاهان آبی در ریپاریوم اینست که بیشتر شاخ و برگ گیاهان باید خارج از آب باشد، درحالی که شن و بستر در تانک ماهی ها و حداقل سی سانت پایین تر از سطح آب است. در حقیقت گیاهان آبی ریپاریوم، ریشه هایشان را در کف آکواریوم پخش نمی کنند اما دو روش برای نگهداری این گیاهان وجود دارد.

ظرف آویز (قطعه A که به صورت خالی نمایش داده شده است) ریشه گیاهان را در یک بستر بسیار مغذی نگه می دارد. این روش برای گیاهان پشت زمینه بلندتر مناسب است. شبکه معلق (قطعه B) گیاهان کوتاهتر مناسب برای میانه تانک را که ریشه هایشان به صورت مستقیم در آب تانک معلق می مانند را در خود جای می دهد.

ریپاریوم گیاهی; ابعاد جدیدی از نگهداری گیاهان آکواریومی

رنج بسیار وسیعی از انواع گیاهان را می توان در یک ریپاریوم در ظرف آویز یا شبکه معلق پرورش داد. بهترین انتخاب برای ریپاریوم، گیاهانی هستند که برای رشد در طبیعت در شرایط مرطوب زندگی می کنند. گیاهانی که به خاک خشک احتیاج دارند، مانند کاکتوس ها، اگر در شرایط بستر مرطوب نگهداری شوند بعد از مدتی از بین میروند. یکی از ویژگیهای دلچسب گیاهان ریپاریوم اینست که تعداد زیادی از آنها به راحتی شکوفه می دهند. علاوه بر این سطح متفاوتی از شگفتی و زیبایی را به ریپاریوم می بخشد. تصویر زیر ارکیده مردابی را نشان می دهد که در یک ریپاریوم ۲۵۰ لیتری شکوفه کرده است.

ریپاریوم گیاهی; ارکیده مردابی

گیاهان ریپاریومی به گونه‌ای رشد می کنند که گزینه‌های مناسبی برای پوشانیدن تجهیزات و متعلقات تانک هستند. بنابراین می توانند یک تانک طبیعی را ایجاد کنند.

 

ریپاریوم در مقایسه با چند نوع راه اندازی مشابه

در نظر گرفتن تفاوت ریپاریوم و سایر انواع تانک‌های گیاهی ارزنده‌است. زیرا آنها ترکیب یک بخش از آب و یک بخش از خشکی هستند که گیاهان در آنجا رشد می‌کنند، پالوداریوم می‌تواند یک شباهت سطحی با ریپاریوم داشته‌باشد. اگرچه گیاهان آبی در ریپاریوم در ظرف آویز یا شبکه معلق نگهداری می‌شوند، اما در یک خشکی واقعی قرار ندارند. شما می‌توانید یک پالوداریوم را به‌عنوان یک تراریوم با سطح آب زیاد درنظر بگیرید. ویواریوم یکی‌دیگر از انواع تراریوم‌های گیاهی است که تنها برای یک یا چند گونه خاص از حیوانات طراحی شده‌است، حیواناتی مانند قورباغه‌ها. یک ویواریوم ممکن‌است سطح آب داشته یا نداشته‌باشد.

ریپاریوم گیاهی; ابعاد جدیدی از نگهداری گیاهان آکواریومی ریپاریوم گیاهی; ابعاد جدیدی از نگهداری گیاهان آکواریومی

یک پالوداریوم(سمت راست) در مقایسه با ریپاریوم (در سمت چپ)

در حالی که پالوداریوم شرایط مناسبی را برای دوزیستان و لاک پشتها فراهم می‌کند، ریپاریوم برای این‌گونه حیوانات انتخاب ضعیفی است. برای اینکه شرایط خاکی خوبی برای آنها فراهم نمی‌کند. بعضی از حیوانات مانند قورباغه سمی دارت، ممکن است در یک ریپاریوم به سرعت بمیرد. هر حیوان جهنده و یا بالارونده به سرعت راه فرار از ریپاریوم بدون درب را پیدا می‌کند. به‌عبارت دیگر ریپاریوم یک تانک ایده‌آل برای نمایش ماهی‌ها در کنار گیاهان آبی است. بیشتر محوطه زیر آب پالوداریوم را می‌توان توسط خشکی از پیش ساخته‌شده پر کرد. اما محوطه زیر آب ریپاریوم باز بوده و تنها بخش از آن توسط گیاهان معلق کم حجم اشغال شده‌است.

در برخی مواقع سطح کمی از ریپاریوم‌ها پر از آب میشود، و شاخ و برگ گیاهان خارج آبی، نیمه بالایی فضای تانک را پر میکنند. درحالی که میتوان مانند یک تانک گیاهی کل تانک را از آب پر کرده و فضای شنای ماهی‌ها را افزایش داد. برگ‌های گیاهان بیرون آبی یک ریپاریوم در چنین تانکی می‌تواند در زیر یک نور معلق، حتی بالاتر از ارتفاع تانک رشدکرده و احساس یک برکه را در بیننده به وجود بیاورد.

 

ریپاریوم گیاهی; ابعاد جدیدی از نگهداری گیاهان آکواریومی

 

 

ریپاریوم به عنوان نمایش دهنده ماهی ها

چندین خصوصیت دیگر ریپاریوم ها، آنها را به خوبی مناسب نمایش ماهی ها کرده است. بسیاری از ماهی های آکواریومی معمول، در طبیعت، خط ساحلی را برای زندگی انتخاب می کنند. زیرا در این منطقه می توانند غذای فراوانی پیدا کرده. همچنین به دلیل وجود شاخ و برگ زیاد گیاهان، می توانند از دشمنان خود پنهان شوند. بنابراین ریپاریوم می‌تواند به‌عنوان یک سرگرمی قابل اتکا و به منظور ایجاد یک زیستگاه طبیعی برای نگهداری ماهی‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

از طرفی به مانند تانک‌های گیاهی سنتی، نگهداری گیاهان با رشد سریع می‌تواند یک فیلتر بیولوژیکی قوی برای ریپاریوم باشد. پسماندهای تولیدی توسط ماهی‌ها مانند آمونیاک و نیتریت، فلزات سنگین، مواد شیمیایی سمی و… که می‌تواند زندگی ماهی‌ها را به خطر بیاندازد، توسط گیاهان ریپاریوم مصرف می‌شود. همچنین روش استفاده از گیاهان در ریپاریوم امکان نگهداری از ماهی‌هایی را که پرورش آنها با گیاهان طبیعی مشکل‌است، ممکن می‌سازد. برای مثال از آنجایی که بیشتر شاخ و برگ گیاهان خارج از آب است، نگهداری ماهی های گیاه خوار یا سیکلیدهایی که عاشق جابجا کردن شن ها و کندن زمین هستند را ممکن می سازد.

از طرف دیگر از آنجایی که گیاهان عمدتا در خارج آب رشد میکنند، نگرانی بابت حمله جلبک ها وجود نداشته. در نتیجه، نیازی به تزریق دی اکسید کربن نیز نمیباشد. آنها تمام دی اکسید کربن مورد نیاز خود را از هوا تامین میکنند. به ‌عبارت دیگر می‌توان گفت نگهداری و مدیریت رشد گیاهان در یک ریپاریوم پرپشت آسان‌تر از یک تانک گیاهی است.

ریپاریوم گیاهی; ابعاد جدیدی از نگهداری گیاهان آکواریومی

 

خلاصه

ریپاریوم های گیاهی نوعی از سرگرمی هستند که در آنها تاکید بر نگهداری گیاهان آبزی در خارج از آب است. بسیاری از گیاهان که در تانک های گیاهی به ندرت استفاده میشوند، به خوبی در ریپاریوم ها رشد میکنند. یکی از خصوصیات معمول گیاهان ریپاریوم اینست که آنها در طبیعت رشد میکنند. بنابراین برای رشد سالم در آب آکواریوم تطابق پیدا کرده‌اند.

ریپاریوم، علاوه‌بر اینکه می‌تواند محیط مناسبی برای نگهداری گیاهان باشد، می‌تواند برای نمایش ماهی‌ها نیز مناسب باشد. اگرچه نگهداری از گیاهان ریپاریوم ها نیازمند چند تکنینک ساده و لوازم گیاه کاریست. اما با آکواریوم های گیاهی سنتی قابل مقایسه بوده و طراحی، نگهداری و ساخت آنها مشکل نیست. همواره همراه نسیم یاس باشید تا اطلعات به روزی را دریافت کنید.

 

فروش لوازم آکواریوم های گیاهی

 

 

 

( ترجمه و تدوین توسط وحید پازوکی )

 

لطفا به حق کپی رایت نسیم یاس و نویسنده احترام بگذارید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید