مطالب آکواریومی آب شور

ماهی های مناسب تانک های نانو آب شور

ماهی های مناسب تانک های نانو آب شور

راه اندازی یک تانک آب شور نانو می تواند یک تجربه بسیار پررنگ باشد اما کاملا چالش برانگیز نیز هست. از آنجا که حجم آب کمتری برای کار با یک مخزن نانو وجود دارد، لازم است که کیفیت آب بالایی داشته باشیم. به همین اندازه نیز انتخاب ماهی برای این آکواریوم ها مهم است. شما نمی توانید ماهی های بیش از حد بزرگ یا با تعداد زیاد بخرید چون فقط موضوع کیفیت آب نیست ، اگر ماهی های زیادی بخرید و تانک شلوغی داشته باشید به ماهی ها استرس بیشتری وارد می شود و ماهی ها مستعد بیماری خواهند بود. با خواندن مطالب زیر می توانید ماهی مناسب تانک نانو آب شور را انتخاب نمایید.

ماهی های مناسب تانک های نانو آب شور

 

کاردینال ماهی ها (از جمله ماهی های مناسب تانک های نانو آب شور)

گونه های متعددی از ماهی کاردینال وجود دارد که همه ی آنها نسبتا کوچک هستند و گزینه ی مناسبی برای اضافه کردن به تانک های نانو می باشند. یکی از گونه های معمول از کاردینال ماهی ها ، کاردینال بنگالی است که با بدن نقره ای همراه با خطوط عمودی سیاه و نقاط سفید قابل شناسایی است.

 

ماهی های مناسب تانک های نانو آب شور

نه تنها این ماهی گزینه ی مناسبی برای آکواریوم های نانو هستند بلکه به راحتی قابل تکثیر نیز می باشند. کاردینال های بنگالی دهان پرور پدری هستند یعنی جنس نر ، تخم ها را در دهان نگه می دارد و فرزندان تا زمان بزرگ شدن در دهان پدر باقی می مانند. کاردینال پاجاما یکی دیگر از گونه های کاردینال ماهیان می باشد که دارای ظاهری بسیار منحصر به فرد است.

 

ماهی های مناسب تانک های نانو آب شور

این ماهی دارای یک نوار سیاه است که ماهی را به دو قسمت تقسیم کرده است. نیمه ی عقب ماهی سفید بوده که با نقاط قرمز پوشیده شده است به طوری که انگار پیرجامه ی زنانه پوشیده است ! این گونه فقط تا طول ۳ اینچ بزرگ می شود که به راحتی قابل نگهداری در آکواریوم های نانو می باشد.

گراما ماهی ها

گراما ماهی ها متعلق به خانواده ی گراماتید ها بوده و ماهی بسیار زیبا و با دوامی برای تانک های نانو می باشد. دو گونه ی محبوب در این گروه عبارتند از گرامای سلطنتی و بسلت بلک کپ .

ماهی های مناسب تانک های نانو آب شور

 

ماهی های مناسب تانک های نانو آب شور

 

تمامی گونه های گراما را می توان با ماهی های صلح طلب نگهداری کرد و حتی در صورت ایجاد مخفیگاه های مناسب می توان با تعدادی دیگر از گونه ها نیز نگهداری کرد. گراماها را نباید با سودوکرومیس ها ، دامسل ها و شاهین ماهی ها نگه داشت. با این حال اگر بخواهید این گونه را با ماهی های نیمه تهاجمی نگه دارید باید قبل از این ماهی ها ، گراما ها را به تانک معرفی کنید تا قلمرو ی خود را ایجاد کنند. اگر چه گراماها بسیار رنگارنگ می باشند ولی رفته رفته رنگشان کدرتر می شود که ناشی از کمبود تغذیه ای است. این ماهی ها را با رژیم غذایی متنوع از تقویت کننده های رنگ تغذیه نمایید تا رنگشان با سرعت کمتری کدر شود.

دامسل ماهی ها (از جمله ماهای مناسب تانک نانو آب شور)

یکی دیگر از ماهی های محبوب تانک های نانو ، دامسل ماهی ها هستند ، مخصوصا دامسل دم زرد و بلو دویل . دامسل بلو دویل تنها تا ۲٫۵ اینج رشد می کند ولی می تواند تا حدی تهاجمی و قلمرو طلب باشد. این ماهی ها به دلیل رنگ آبی روشن و مقاومتشان در برابر بسیاری از بیماری ها شناخته شده هستند.

 

ماهی های مناسب تانک های نانو آب شور

ماهی های مناسب تانک های نانو آب شور

 

دامسل دم زرد اغلب با دامسل آزور اشتباه گرفته می شود این هم به خاطر شباهت بسیار آنها می باشد. این گونه تا ۳ اینچ رشد می کند و بهتر است در گروه های ۳ تایی یا بیشتر نگهداری شود. این ماهی نگهداری بسیار آسانی دارد و به همین علت انتخاب بسیار عالی برای مبتدیان است.

کرومیس ماهی ها

کرومیس ها ماهیان مقاومی هستند و انتخاب مناسبی برای مبتدیان می باشد. یکی از گونه های معروف این ماهی ، کرومیس آبی است که رنگ آبی درخشانی با رگه های سیاه در باله های پشتی و دمی دارد. این ماهی ها جسه ی نسبتا بزرگی دارند و معمولا تا ۵ اینچ بزرگ می شوند ولی نگهداری از این ماهی ها راحت هست و در تانک های کوچک به راحتی زنده می مانند.

 

ماهی های مناسب تانک های نانو آب شور

ماهی های مناسب تانک های نانو آب شور

کرومیس سبز ماهی بسیار فعالی است و یک انتخاب خوب برای مبتدیان به شمار می رود ولی نسبت به دیگر گونه ها به بیماری حساس تر می باشد. حداکثر سایز این ماهی ۳٫۵ اینچ است و سطح مراقبت آسانی را می طلبد.

دلقک ماهی ها

 

ماهی های مناسب تانک های نانو آب شور

دلقک ماهی یکی از معروفترین گونه های ماهیان آب شور است و یکی از محبوب ترین ماهی ها در بین آکواریوم داران به شمار می رود. بیشتر گونه های دلقک ماهیان از جثه ی کوچکی برخوردارند که این ویژگی این ماهی ها را برای تانک های نانو ، مخصوصا تانک های نانوی مرجانی مناسب ساخته است. این ماهی ها معمولا بین ۳ تا ۴ اینچ رشد می کنند و ماهی های مقاومی هستند.

دلقک ماهی معمولا صلح طلب هستند و به خوبی با دیگر ماهی ها کنار می آیند ولی در کنار دیگر دلقک ماهی ها کمی تهاجمی عمل می کنند و اگر می خواهید از شقایق هم در کنار اینها استفاده کنید فقط یک جفت از دلقک ماهی را در یک تانک نگهداری کنید چون ممکن است به خاطر تصاحب قلمرو به هم دیگر حمله کنند. گونه های اسلاریس و پرکولا از محبوبیت خاصی نسبت به دیگر گونه ها دارا هستند.

سودو کرومیس ها

این گروه از ماهی ها اغلب با نام نئون نیز شناخته می شوند. بیش از ۷۵ گونه شناخته شده در این گروه وجود دارد. آنچه که این ماهی را محبوب ساخته رنگ خیره کننده ی آنهاست ولی نگهداری از آن برخی دشواری های خودش را داراست. برخی از گونه های غیر تهاجمی تر این گروه عبارتند از Diadema ، Elongate ، Firetail و Sunrise که می توان با ماهی ها صلح طلب نیز نگهداری نمود.

ماهی های مناسب تانک های نانو آب شور

ماهی های مناسب تانک های نانو آب شور

صرف نظر از این که چه ماهی های را برای تانک خود در نظر دارید ولی این ماهی را باید آخر از همه به تانک معرفی کنید. چیز دیگری که باید در مورد این گونه بدانید این است که این ماهی قادر به تغییر جنسیت هستند. ماهی های نر حاصل تغییر جنسیت ماهی های ماده می باشند و در بعضی مواقع نیز برگشت جنس نر به جنس ماده گزارش شده است. از این رو تکثیر این ماهی ها بسیار دشوار است.

گوبی ها

این گونه اغلب به عنوان ماهی های نظافتچی نیز شناخته می شود که ناشی از رفتار آنها در حیات وحش می باشد. برای مثال گوبی نئون آبی به بدن دیگر ماهی ها چسبیده و انگل های ریز بدنشان را پاک می کند. این ماهی به طور صحیحی نامگذاری شده است به طوریکه بدنی سیاه رنگ همراه با نوارهای نئونی آبی که از سر تا دم امتداد یافته ، دارند. گوبی های نئون تنها ۲ اینچ طول داشته که نگهداری از آنها همراه با گوبی های دیگر در یک تانک کوچک کمی دشوار است اما با دیگر گونه ها می توان نگهداری نمود.

 

ماهی های مناسب تانک های نانو آب شور

یکی دیگر از گوبی های مناسب تانک های ریف نانو ، گوبی کاتالینا است . این ماهی بعضی اوقات با نام گوبی نوار آبی نیز شناخته می شود . دلیل این نامگذاری داشتن بدنی قرمز با نوارهای آبی است. این گونه تا ۲٫۵ اینچ رشد می کند و نسبت به گونه های دیگر به آب خنکتری تمایل دارد. گوبی کاتالینا انواع مختلفی از غذا ها را می پسندد و رفتار صلح طلبی نسبت به دیگر ماهی ها به غیر از گوبی ها دارد.

 

ماهی های مناسب تانک های نانو آب شور

 

راس ها

برخی از گونه های کوچکتر راس ها انتخاب مناسبی برای آکواریوم های نانو است. زیرا این ماهی ها می توانند کمک شایانی به کنترل آفات بکنند. راس هایی مانند راس وایت بلی تمایل به تغذیه از کرم های صاف و بریستل و حلزون ها دارد که در آکواریوم جزو آفات محسوب می شوند. این راس ها با شکمی سفید همراه با رنگ زرد در قسمت بالایی و نقاطی در باله پشتی قابل شناسایی هستند.

 

ماهی های مناسب تانک های نانو آب شور

راس های وایت بلی تا ۵ اینچ رشد می‌نمایند و رفتار صلح آمیزی با بقیه ماهی های هم اندازه دارند. این ماهی ها غذاهای گوشتی را ترجیح داده و پولکی یا گرانولی بودن غذا فرقی برایشان ندارد. یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که این ماهی ها تمایل زیادی به پریدن از آکواریوم دارند . در صورت نگهداری این گونه در تانک نانو حتما باید به فکر یک در برای آکواریوم باشید.

فایر فیش ها (از جمله ماهی های مناسب تانک نانو آب شور)

فایر فیشی مانند فایر فیش بنفش می تواند یک عضو پر جنب و جوش برای یک آکواریوم نانو باشد. این ماهی معمولا ۳٫۵ تا ۴ اینچ رشد می کند و تمایل دارد که در قسمت پایینی تانک شنا نماید. فایر فیش بنفش دارای بدنی سفید یا زرد رنگ همراه با صورتی بنفش و باله های رنگی است .

 

ماهی های مناسب تانک های نانو آب شور

درست است که این ماهی‌ها در قسمت پایینی تانک شنا می‌کنند ولی تمایل بسیاری به پریدن از آکواریوم دارند. از این رو باید برای آکواریوم یک در تهیه نمایید. این ماهی به آکواریوم‌های صخره‌ای که دارای غارها و شکاف‌هایی برای پنهان شدن هست بسیار علاقه‌مند می‌باشد. این گونه می تواند تا حدودی نسبت به هم نوع های خود تهاجمی باشد. برای همین بهتر است به صورت تکی یا با یک جفت در یک آکواریوم نگهداری شود. این گونه نسبت به غذا حساس نیست و تقریبا هر غذایی را می پذیرد. شما می توانید این ماهی را با غذاهای تازه ، یخ زده و غذاهای پولکی تغذیه نمایید.

بسلت های مرجانی ( باسلت )

بسلت های مرجانی از اعضای گونه ی Liopropoma و متعلق به خانواده ی گروپر ها است. اکثر اعضای این گونه اندازه ای بین ۲ تا ۴ اینچ را دارا هستند. این ماهی ها هنوز در بازار تازه وارد هستند و به خاطر طبیعت مخفیشان ، در بازار کم یاب هستند. سوئیسگارد بسلت اولین بسلت ماهی است که به آکواریوم وارد شد. همچنین اکنون در بازار بسیار فراوان تر از گذشته است.

بسلت ماهی کندی نیز رنگ نئونی زیبایی دارد . به طور کلی بسلت ماهی ها انتخاب بسیار خوبی برای تانک های نانو است. (مخصوصا آکواریومی که پر از غارها و مکانهایی برای پنهان شدن باشد.) این ماهی ها رنگ بندی بسیار زیبایی را به تانک اضافه می کند. علاوه بر این، با سایر گونه های کوچک مانند نئونها هماهنگی خوبی دارد.

 

ماهی های مناسب تانک های نانو آب شور

ماهی های مناسب تانک های نانو آب شور

راه اندازی یک آکواریوم نانو میتواند چالش برانگیز باشد. چون شما باید تعادل مناسبی با نوع و تعداد ماهی که می خواهید ایجاد نمایید. این کار در تانک نانو بسیار اهمیت دارد چون شما فضای محدودی دارید . تعداد زیاد و اندازه ی بزرگ ماهی می تواند تاثیر منفی بر کیفیت آب آکواریومتان بگذارد. همچنین موجب آسیب رساندن به ماهی هایتان می شود. بهترین کار این است که بیشتر تحقیق کنید تا بدانید که کدام نوع از ماهی ها برای آکواریومتان مناسب است.

ترجمه و تدوین توسط رضا پور باقری

لطفا به حق کپی رایت و حقوق نسیم یاس و مترجمین و مؤلفین ان احترام بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید