مطالب آکواریومی گیاهی

هنر دکوراسیون آکواریوم گیاهی : کدام سبک مناسب شماست؟

هنر دکوراسیون آکواریوم گیاهی : کدام سبک مناسب شماست؟

در دنیای تانک های گیاهی و هنر دکوراسیون آکواریوم گیاهی، سبک های متنوعی برای استفاده علاقه مندان وجود دارد. هر سبک دارای مشخصات منحصر به فرد خود می باشد که زیبایی و خلاقیت را به همراه می آورد. بعضی ها ممکن است به سبک های ساده تر علاقه نشان دهند. حال آنکه بعضی ها به سبک هایی که به تجربه و مهارت بیشتری نیاز دارد روی می آورند. با در نظر گرفتن مطالب گفته‌شده، در زیر به معرفی تعداد کمی از سبک‌های مورد استفاده آکواریوم داران می‌پردازیم.

انواع هنر دکوراسیون آکواریوم گیاهی یا انواع سبک دکوراسیون آکواریوم گیاهی

سبک هلندی (Dutch Style )

The-Art-of-Aquascaping-Translated-by-V.Pazooki-02

این سبک اولین سبک راه‌اندازی تانک‌های گیاهی است. سبک هلندی که از سال۱۹۳۰در هلند گسترش یافت و برای سال های متمادی مورد استفاده قرارگرفته است. این هنر دکوراسیون آکواریوم گیاهی امروزه نیز در بین آکواریوم داران کاربرد دارد.

اصول سبک هلندی بر مبنای به کارگیری گیاهان متنوع به منظور خلق یک ترکیب شاداب و پرپشت می‌باشد. البته در این سبک بیش از ۱۰ تا ۱۲ نوع گیاه به کار نمی رود. همچنین اکثر گیاهان مورد استفاده از نوع ساقه ای هستند.

استفاده از گیاهان ساقه‌ای دراین سبک به صورت گروهی و منظم در ردیف‌های مختلف از عقب به جلو خواهد بود. انتخاب گیاهانی با سایزهای مختلف، رنگ‌های متنوع، بافت‌های متفاوت، سرعت رشد متمایز و… در هنگام خلق یک تانک گیاهی با استفاده از سبک هلندی بسیار مهم است. گیاهان باید به گونه‌ای سازمان دهی شوند که کنتراست مناسبی بین رنگ، سایز برگ‌ها و بافت گیاهان برقرار شود. بسته به نوع گیاهان مورد استفاده، آن‌ها باید در ارتفاع‌های مختلف قرار گیرند. به گونه ای که عمق و نقاط کانونی را ایجاد کنند.

برای ایجاد شادابی و پرپشتی مورد نیاز توسط گیاهان ساقه‌ای، هرس کردن زیاد و دوره‌ای آن ها ضروری است. همچنین باید از مقادیر زیادی مواد مغذی برای آن ها استفاده شود.

The-Art-of-Aquascaping-Translated-by-V.Pazooki-02

نکته مهم:

به دلیل گیاه کاری زیاد در این سبک، احتمال رشد انفجاری جلبک در مراحل اولیه ناچیز است. همچنین می توان دید دراین سبک، سنگ و چوب مورد استفاده قرار نمی گیرد. مورد دیگری که در این سبک به مقدار زیاد استفاده می شود، ماهی ها هستند. داشتن یک گروه ماهی، کل منظره را به یکدیگر پیوند می زند و به آن حس کامل بودن می بخشد. تقریبا تمام انواع تتراها، گزینه مناسبی برای اضافه کردن به آکواریومی با سبک هلندی می باشد.

 

The-Art-of-Aquascaping-Translated-by-V.Pazooki-02

سبک دکوراسیون آکواریوم گیاهی طبیعی

The-Art-of-Aquascaping-Translated-by-V.Pazooki-02

تاکاشی آمانو، در سال ۱۹۸۰، سبک طبیعی یا ژاپنی را به دنیا آکواریوم معرفی کرد. قاعده کلی این سبک بر اساس روش اجرای باغ های ژاپنی، وابی سابی، و تلاش برای تقلید آنچیزی است که با دیدن طبیعت شکل می گیرد. الهام برای شکل گیری این منظره معمولا ناشی از دیدن کوهها، نهرها، جنگلها، علفزارها و یا اقیانوسهاست.

بر خلاف سبک هلندی، استفاده از سنگ و چوب نقش بسیار مهمی در شکل گیری ساختار و نقاط کانونی سبک طبیعی  دارد. طراح تانک با استفاده از ابعاد و اشکال سنگ و چوب‌های هم نوع، در واقع “دکور سخت”(Hardscape) را خلق می‌کند. جانمایی متریال مورد استفاده، باید نامتقارن باشد تا جریان و یک حس طبیعی را در دکوراسیون شما به وجود بیاورد. استفاده از یک دسته ماهی در این سبک توصیه می شود تا تعادل میان زندگی و طبیعت را ایجاد کند.

 

The-Art-of-Aquascaping-Translated-by-V.Pazooki-02

 

بر خلاف سبک هلندی، یک تانک گیاهی با سبک طبیعی باید تنها ۳ تا ۵ نوع گیاه مختلف داشته باشد. اگر چه مقادیر بیشتری از این گیاهان را می توان برای پر کردن فضاهای خالی، بسته به دیدگاه شما از دکوراسیون استفاده کرد.

نکته مهم:

در هفته های ابتدایی راه اندازی تانک، شما ممکن است با رشد جلبک ها مواجه شوید مگر اینکه از مقادیر زیادی گیاه استفاده کنید. یکی از راحت ترین روشهای برای از بین بردن جلبک ها در این مرحله استفاده از انواع جلبک خواران مانند میگوی آمانو و یا کت فیش اتو می باشد.
یک تانک به سبک طبیعی به طور کلی بین ۴ تا ۶ ماه عمر می کند. اگرچه فاکتورهایی مانند سرعت رشد گیاهان، حجم گیاهان استفاده شده و سایز تانک در طول عمر یک دکور تاثیر گذار است. بیشتر طراحان، امروزه یک تانک با سبک طبیعی را برای حداکثر شش ماه طراحی می کنند و با گذشت زمان و افزایش عمر تانک، زیبایی های دکور طبیعی کم رنگ خواهد شد.

سبک ایواگومی

هنر دکوراسیون آکواریوم : کدام سبک مناسب شماست؟

سبک ایواگومی شکل دیگری از باغبانی ژاپنی است که بر اساس جا گذاری صخره هاست. تاکاشی آمانو از این سبک هم در بسیاری از تانک های گیاهی اش استفاده کرده است. در این سبک چهار نوع سنگ استفاده می شود: Oyaishi، Fukuishi، Soeishi و Suteishi. اولین سنگ یا Oyaishi که در واقع صخره اصلی است و نقطه کانونی را ایجا می کند. صخره دوم یا Fukuishiشبیه به Oyaishi است. سپس Soeishi که مجموعه ایست از سنگها که دو صخره اول را احاطه می کنند و آخرین آنها یعنی Suteishi است که نقش سنگ قربانی را بازی کرده و نهایتا توسط گیاهان پوشیده میشود.

هنر دکوراسیون آکواریوم : کدام سبک مناسب شماست؟

در یک تانک به سبک ایواگومی، استفاده از سنگ های یکسان امری احتناب ناپذیر است تا پیوستگی و هارمونی در دکوراسیون به وجود بیاد. در این سبک اجباری در استفاده از صخره خاصی وجود ندارد اگرچه استفاده از سنگهای Yamaya، Sieryu، Ohko، و یا Ryuoh در موارد زیادی در این سبک دیده شده است. همانطور که دیده میشود در این سبک بر جانمایی سنگ های تاکید بسیار می شود و چوب کاربردی در سبک ایواگومی ندارد.

هنر دکوراسیون آکواریوم : کدام سبک مناسب شماست؟

نکته مهم:

همانطور که گفته شد در این سبک به طور خاص تاکید بر جانمایی سنگ هاست و لذا آنها نقطه کانونی اصلی دکوراسیون می باشند. برای اطمینان از قرار گیری صخره درنقطه کانونی اصلی، در بسیاری از این تانک ها، گیاهان بزرگ و ساقه ای به کار برده نمی شوند. گیاهان با برگهای کوچک و نازک مانند همیانتوس، ریکسیا، الکاریس، گلاسو و انواع خزه ها به طور معمول در این سبک مورد استفاده قرار میگیرند.

یک نکته مهم در مورد این سبک، میزان فضاهای بازی است که خلق می شود. برای تکمیل یک تانک ایواگومی اضافه کردن یک دسته ماهی تعادل، هارمونی و زیبایی خاصی به تانک می بخشد. تتراها معمولا به دلیل رنگهای شاد و فعالیتشان در هنگام قرار گرفتن در یک دسته، در این سبک استفاده می‌شوند.

سبک طبیعی ای ال در هنر دکوراسیون آکواریوم گیاهی

هنر دکوراسیون آکواریوم : کدام سبک مناسب شماست؟

اگر کتاب “بومی شناسی گیاهان آکواریومی” نوشته Diana Walstad را خوانده باشید احتمالا اکنون می دانید این سبک چیست. سبک طبیعی ای ال احتمالا یکی از ارزانترین و نیز ساده ترین روش های خلق یک تانک گیاهی است. ایده ای که در روش Diana وجود دارد اینست که شما می توانید بدون صرف پول و زمان زیاد برای نگهداری یک آکواریوم، یک تانک زیبای گیاهی ایجاد کنید. در حالت کلی این روش شامل استفاده از خاک گلدان و شن به عنوان بستر، ماهی و گیاهان است.

در این سبک از تانک های گیاهی، تعویض آب هر چند ماه یکبار انجام میشود و گیاهان به عنوان یک فیلتر بیولوژیکی به منظور تمیز نگه داشتن آب به کار برده میشوند. از آنجایی که در این سبک فیلتری وجود ندارد از یک پاور هد برای ایجاد جریان در آب استفاده می شود. پسماند ماهی ها نیز نقش مواد مغذی برای رشد گیاهان را دارند، بنابراین دی اکسید کربن یا کود دهی بیشتری نیاز نمی باشد.

میزان نور استفاده شده در این روش کم است و به صورت استاندارد یک تا دو وات نور در هر گالن ( ۳٫۸ لیتر ) و یا نور مستقیم خورشید به عنوان منبع نور مورد استفاده قرار می گیرد.

هنر دکوراسیون آکواریوم : کدام سبک مناسب شماست؟

نکته مهم:

یکی از معایب این روش محدودیت استفاده از بعضی از گیاهان و ماهی هاست. تمام گیاهان ساقه ای که به نور متوسط تا زیاد و یا به مقادیر زیاد کود دهی نیاز دارند را نمی توانید در این روش استفاده کنید. همچنین ماهی هایی که به آب های شفاف تری نیاز دارند و یا فیلتراسیون بیولوژیکی گیاهان برای آنها کافی نیست را نمی توان در این تانک ها استفاده کرد. علیرغم این معایب، شما می توانید به یک تانک گیاهی زیبا بدون صرف هزینه های زیاد و همچنین زمان زیاد برای نگهداری دست پیدا کنید.

سبک کلکسیونی

هنر دکوراسیون آکواریوم : کدام سبک مناسب شماست؟

این سبک امروزه به یکی از معمول ترین روش ها برای آکواریوم داران تبدیل شده است. این سبک بسیار ساده بوده و نیازی با تجربه و تلاش ندارد. در این روش تلاش، جمع آوری تعداد زیادی از گیاهان متفاوت است. در این سبک تعداد زیادی گیاهان متنوع که بیش از ۱۵نوع هستند را در یک تانک استفاده می کنند. اگرچه در این سبک تعداد گیاهان زیاد است اما با سبک هلندی متمایز است.

سبک هلندی بیشتر شامل گیاهان ساقه ای است که بسیار منظم در کنار یکدیگر قرار گرفته اند در حالی که در این سبک گیاهان از همه نوع شامل گیاهان ساقه ای، انواع فرن ها، کریپتون ها، آنابیاس ها، خزه ها و غیره هستند و لزوما به طور منظم و خوش سلیقه ای به کار نرفته اند.
هنر دکوراسیون آکواریوم : کدام سبک مناسب شماست؟

نکته مهم:

این روش یک تمرین مناسب برای کسی است که هنوز در نگهداری گیاهان آکواریومی تازه کار است. این روش نه تنها برای تازه کارها، بلکه برای کسانی که گیاهان کمیاب خاصی دارد و می خواهد آنها را برای دکور خاص آماده کند، مناسب است. اختصاص یک تانک به منظور پرورش گونه‌ های مختلف گیاهی باعث یادگیری هر چه بیشتر در مورد شرایط مورد نیاز گیاهان می‌ شود.

سبک های گفته شده تعداد کمی از روش هایی است که امروزه در تانک های گیاهی مورد استفاده قرار میگیرند. هر چند موارد بسیاری دیگر هم وجود دارد اما مقبولیت و  شهرت این سبک ها در بین آکواریوم دوستان را ندارد. با این حال، اگرچه تصمیم گیری برای خلق تانک گیاهی کاملا به شما بستگی دارد، این سبک ها تنها برای القای یک ایده امکان پذیر به شماست. مانند همیشه اگر از سبکی استفاده می کنید یا نه، سعی کنید خلاق باشید و از تانک تان لذت ببرید.

( نوشته شده توسط John Dinh)
( ترجمه و ویرایش توسط وحید پازوکی )

لطفا به حق کپی رایت نسیم یاس و نویسنده احترام بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید