مطالب آکواریومی آب شیرین

همه چیز درباره افتادگی چشم ماهی آروانا

افتادگی چشم در ماهی آروانا

دورنما و مقدمه ای درباره افتادگی چشم ماهی آروانا

هنگامی گفته میشود یک آروانا به سندرم افتادگی چشم مبتلا شده است که کره چشمش به طور پیوسته به سمت پایین کج شده باشد به گونه ای که به نظر میرسد به صورت دایم به سمت پایین نگاه می کند.

این پدیده معمولا تنها در یک چشم اتفاق می افتد و چشم دیگر نرمال به نظر میرسد. شدت افتادگی چشم ممکن است از مقدار خیلی کم تا موارد بسیار پیشرفته که قسمت زیادی از بالای کره چشم در معرض دید قرار گرفته است، تغییر کند. لذا نسیم یاس سعی دارد برای علاقه مندان نگهداری این ماهی زیبا توضیحات بیشتری در خصوص سندروم افتادگی چشم ارائه نماید ، پس با ما همراه باشید.

یک آروانا مبتلا به افتادگی چشم متوسطیک آروانا مبتلا به افتادگی چشم متوسط

البته در مواردی هر دو چشم هم دچار افتادگی می شوند. دراین موارد معمولا میزان افتادگی بسیار ملایم خواهد بود. این پدیده همچنین به نام “چشمان اریب” شناخته می شود.

هنگامی گفته میشود یک آروانا به “چشمان اریب” مبتلا شده است…

که هر دو کاسه چشم مقداری به سمت پایین کج شده باشند. هرچند اینکه این آرواناها دارای کمی افتادگی چشم در هر دو چشم هستند و یا دچار “چشمان اریب” هستند قابل تامل است.

آیا “چشمان اریب” به نوعی یک افتادگی در هر دو چشم است به گونه ای که آروانا دارای یک نگاه متعادل تری است؟ و بنابراین اصطلاح “چشمان اریب”بجای افتادگی در دو چشم استفاده میشود؟ این موضوعی است که خواننده ممکن است دوست داشته باشد روی آن فکر کند و در پایان نتیجه گیری خود را داشته باشد.

پدیده افتادگی چشم در آرواناها موضوع نیمه تمامی است که هنوز نیاز به بحث دارد. تا به امروز بعضی ها این پدیده را با ژنتیک مرتبط دانسته اند در حالی که بعضی دیگر آنرا به نوع تغذیه ربط داده اند. در عین حال عده ای دیگر محیط را عامل تاثیر گذار عنوان کرده اند.

 آروانای مبتلا به افتادگی چشم شدید
آروانای مبتلا به افتادگی چشم شدید

دوستداران آروانا سندرم افتادگی چشم را نوعی نقص مختص آرواناها می دانند. انواع دیگری از نقص¬های فیزیکی احتمالی معمول و منحصربه¬فرد آروانا شامل جلوآمدگی آرواره، دم صدمه دیده (گاز زده شده), و رشد برآمدگی جوش مانند برروی شاخک¬های آروانا است. حضور این نقص¬ها بر روی زیبایی ماهی و در نتیجه بر روی ارزش آن تاثیر گذارند.

از آنجایی که به قول معروف “زیبایی به چشمان بیننده بستگی دارد”، اینکه چه میزان این نقص ها بر زیبایی و وقار کلی ماهی تاثیر گذارند بطور قطع به طرز تفکر شخص بستگی دارد و موضوع بحث این مقاله نخواهد بود. همین میزان کافی است که از لحاظ استاندارد های رقابتی وجود این نقص ها در قضاوت نهایی لحاظ میشوند. اگرچه در نظر گرفتن میزان تاثیرگذاری این نقص ها توسط یک ماهی باز، بستگی زیادی به اولویت های شخصی او دارد.

علت و درمان افتادگی چشم ماهی آروانا

همراه نسیم یاس باشید تا با هم علل و راه درمان افتادگی چشم ماهیان آروانا را بررسی کنیم :

۱. رژیم غذایی

گفته میشود که رژیم های غذایی بسیار چرب موجب رسوب چربی در پشت کاسه چشم میشود. احتمالا این نتیجه کالبد شکافی یک ماهی مبتلا به افتادگی چشم بوده است.


A) ماهی سالم
B) همان ماهی در حال تغذیه از خوراک گلد فیش

یکی دیگر از فاکتورهای رژیم غذایی اشاره شده، تغذیه با غذاهای سفت میباشد. این طور تصور میشود که این تئوری از آنجا سرچشمه میگیرد که مشاهده شده است که آرواناها هنگام جویدن برای دیدن برق ناشی از پوشش آبشش خود به پایین نگاه می کنند. اما آیا کره چشم آروانا واقعا به پایین نگاه می کنند و یا به نظر میرسد که به پایین می نگرد؟

۲. ژنتیک

ژنتیک می تواند عامل بسیار موثری باشد اما اثبات اینکه این ادعا درست است یا غلط بسیار مشکل است. به هر حال هر چه که هست، هر فرضیه علمی که درست یا غلط بودنش را نتوان اثبات کرد، کم و بیش درست فرض می شود تا زمانیکه عکس آن اثبات شود.
یکی دیگر از احتمالات ژنتیکی، می تواند میزان کنجکاوی هر ماهی باشد. درست مانند انسانها، هر ماهی دارای خلق و خو و شخصیت جداگانه¬ایست. احتمالا هر آروانایی که بیشتر کنجکاو باشد (بیشتر از چشم خود استفاده کند) بیشتر مستعد ابتلا به افتادگی چشم است.

۳. محیط

فاکتورهای محیطی نیز به عامل افتادگی چشم در آرواناها نسبت داده می شوند. در میان این عوامل، انعکاس نور کف تانک و همچنین نور روشن و زیاد تانک است. هنگامی که در شب نور تانک روشن می شود احتمالا می توان شیب دار شدن کره چشم آروانا در حدود ۳۰ درجه به سمت پایین را دید. آیا نور زیاد تانک، یکی از عوامل افتادگی چشم در آرواناست؟ شاید اگر چراغ اتاق کاملا تاریکی را به صورت ناگهانی روشن کنید چشمانتان دچار مشکل میشود تا زمانی که بتواند خود را با نور زیاد تطبیق دهد. بنابراین در شرایط مشابه چه انتظاری از یک ماهی بدون پلک می توان داشت؟

چگونه انعکاس نور کف تانک به عنوان فاکتوری در ایجاد این سندرم در نظر گرفته شد؟ احتمال دارد دلیل مطرح شدن این مساله این باشد که در محیط طبیعی این انعکاس وجود ندارد. این انعکاس تنها در آکواریوم و به دلیل سطح بسیار صاف شیشه کف ممکن است و چون این عامل تنها در محیط غیر طبیعی وجود دارد بنابراین یکی از عوامل تاثیر گذار در افتادگی چشم فرض می شود. دلیل دیگر این فرضیه، احتمال بهبود افتادگی چشم ماهی به وسیله قرار دادن ماهی در تانک های فایبرگلاس می باشد.

اگرچه دلیل دیگر نگهداری آروانا ها در تانک های فایبر گلاس جلوگیری از نگاه کردن آنها به بیرون تانک است. از آنجایی که تانک های معمولی در ارتفاعی مشخص از سطح زمین قرار می گیرند بنابراین نگاه کردن آروانا به سمت پایین اجتناب ناپذیر است. چاره دیگر برای جلوگیری از انعکاس نور کف تانک استفاده از شن یا راه اندازی تانک گیاهی است. آروانا ها معمولا جهت نگهداری راحت تردر تانک های خالی نگه داشته می شوند و بنابراین معمولا اضافه کردن یک لایه باریک شن می تواند مفید واقع شود.

۴. عادت به پایین نگاه کردن

یکی دیگر از دلایل احتمالی این سندرم، عادت به پایین نگاه کردن آروانا هاست. آروانا ها ماهی های بسیار باهوش و درعین حال کنجکاوی هستند به طوری که این هوش آنها سبب کنجکاویشان میشود. هنگامی که ماهی در یک تانک در ارتفاع نگه داشته می شوند کشش خاصی به نگاه کردن به پایین و به اشیاء متحرک خارج از تانک دارد. این اشیاء می تواند یک بچه کوچک و یا یک حیوان خانگی مانند سگ باشد. برای کاهش این عادت ماهی، پیشنهاد می شود ماهی با کمی افتادگی چشم در مخازن زمینی ویا مخزن فایبرگلاس نگهداری شود و یا اطراف تانک تا بالا پوشانده شده و فقط سطح بالایی قابل رویت باشد. این روش¬ها به درجاتی از موفقیت دست پیدا کرده اند.

نگهداری آروانا در تانک گیاهی ایده مناسبی برای جلوگیری از انعکاس نور از کف تانک است
نگهداری آروانا در تانک گیاهی ایده مناسبی برای جلوگیری از انعکاس نور از کف تانک است. تانک گیاهی محیط مناسبی برای زندگی آراونا پدید می-آورد، هرچند نگهداری این تانک کمی مشکل تر است اما برای کسی که زمان رسیدگی به آن را داشته باشد ایجاد چنین محیط دلچسبی با ارزش خواهد بود.

روش های درمان افتادگی چشم ماهی آروانا

یکی دیگر از روش های احتمالی بهبودی این سندرم قرار دادن یک یا دو توپ پینگ پونگ در داخل آب میباشد. این توپها توجه آروانا رو به خود جلب کرده و سبب میشود آروانا به سمت بالا نگاه کند. اگرچه به نظر میرسد این روش تنها برای چند روز نخست توجه آروانا را جلب کند. هنگامی که ماهی از حضور دایمی توپ های شناور در اطرافش خسته شود آنها را نادیده میگیرد. راه دیگر قرار دادن چراغ های چشمک زن در بالای تانک است. هر چند شاید چراغ های متحرک روش بهتری باشد.

استفاده از چراغ چشمک زن برای آروانا مناسب است
استفاده از چراغ چشمک زن می تواند اثر زینتی نیز داشته باشد. در عین حال که کمکی برای جلوگیری یا درمان افتادگی چشم است.

این چراغ های چشمک زن می تواند مشابه چراغ های دوچرخه و یا چراغ هایی که برای دکور کریسمس استفاده می شوند باشد. از آنجایی که چراغ های مخصوص کریسمس بیشتر جلب توجه می¬کنند و کمتر خسته کننده هستند مناسب¬تر به نظر می رسند. احتمالا، چراغها بیشتراز توپ پینگ¬پونگ توجه آروانا را جلب می¬کنند. امروزه حتی اینگونه چراغ ها همراه صدا و همچنین الگو های چشمک زن مختلفی وجود دارند. تصور کنید که آروانای شما تمام شب را به موسیقی لامبادا گوش دهد!

دلیل دیگر افتادگی چشم می تواند اضافه کردن یک ساکن جدید کف زی فعال به تانک آروانا باشد.چراکه میزان فعالیت تانک را بالا نگه می¬دارد و تاثیری مشابه تاثیر حیوان خانگی کوچک و یا یک بچه را خواهد داشت.

نتیجه گیری پایانی

بهترین روش در نظر گرفتن تمام فاکتور های احتمالی برای طراحی تانک و نگهداری آروانا می باشد که می تواند شامل مکان تانک، محیط اطراف شامل تعداد ضلع های قابل مشاهده تانک، ارتفاع تانک، محیط بیرون، غذا دهی و غیره باشد.

اگر قرار است تلاشی برای بهبود افتادگی چشم صورت بگیرد بهتر است هر چه زودتر انجام شود چرا که گفته می شود شانس بهبودی در موارد افتادگی¬های ناچیز بیشتر است. هنگامی که میزان افتادگی شدید باشد شانس بهبودی اگر غیر ممکن نباشد، مشکل است. اگرچه آگاه باشید که مواردی گزارش شده است که پس از بهبودی، افتادگی چشم دوباره بازگشته است.

دلیل احتمالی این موضوع عدم تغییرمشکلات محیطی و تغذیه ای است. اگر دلیل افتادگی چشم ژنتیکی باشد کارهای زیادی نمی توان برای جلوگیری از آن انجام داد و ماهی باز احتمالا زمانیکه متوجه مشکل شد، اگر بخواهد می تواند در پی درمان باشد.

این روش های برای بعضی ها مناسب بوده و بعضی دیگر را نا¬امید کرده است. به هر حال باید توجه داشت که این روش ها ممکن است هفته ها تا ماه ها به طول بیانجامد. بنابراین صبر عامل مهمی در بهبود با استفاده از روش های ذکر شده است.

از داشتن این اژدهای با شکوه لذت ببرید و نگران این نقص ها نباشید. به یاد داشته باشید که یک آروانا موارد بسیار بیشتری از چشمانش دارد. امیدواریم از این مقاله کوتاه و مختصر که نسیم یاس برای شما عزیزان ارائه نموده استفاده کافی برده باشید .

( ترجمه و تدوین توسط وحید پازوکی )

لطفا به حق کپی رایت نسیم یاس و نویسنده احترام بگذارید

انواع غذا و خوراک مناسب ماهیان آروانا

دیدگاهتان را بنویسید