مطالب آکواریومی گیاهی

انتخاب گیاهان آکواریومی – بخش اول

انتخاب گیاهان آکواریومی - بخش اول

انتخاب گیاهان آکواریومی

بخش اول : به کاربردن گیاهان درتانک گیاهی

نوشته شده توسط: Jason Baliban
ترجمه و ویرایش توسط وحید پازوکی

خلق یک تصویر خوشایند یکی از مهمترین چالش های بارز سرگرمی تانک های گیاهی است. درک عمق و تعادل برای هر ترکیب هنری، مهم است و می تواند برای تمام عمر مورد مطالعه قرار بگیرد. از آنجایی که این دو موضوع نکات پیچیده ای نیستند، علاقه مندان آکواریوم های گیاهی باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشند که این آرایش ها زنده هستند، اجزای زنده در کنار گیاهان آکواریومی شبیه ضربه‌های قلموی نقاشی عمل می کنند. گیاهان آکواریومی تحت تاثیر فاکتورهای زیادی هستند، که هر فاکتور هرگیاه را به صورت متفاوتی تغییر میدهد. بنابراین یک نفر چگونه باید گیاهان را برای دکور خود انتخاب کند؟

 

انتخاب گیاهان آکواریومی

 

در نظر گرفتن سایز در انتخاب گیاهان آکواریومی

یکی از مهمترین نکاتی که در هنگام انتخاب صحیح گیاهان برای یک دکور باید در نظر گرفته شود، ارتباط سایز گیاه و تانک است. یادگیری این مهارت، نیاز به تجربه زیاد دارد. همیشه شکل گیاه در ابتدای کاشت برای تعیین شکل نهایی آن در هنگامی که کاملا رشد می کند، مفید نخواهد بود. هنگامی که تجربه کافی در مورد گیاه خاصی ندارید، از یک متخصص پرسیده و یا در اینترنت برای یافتن اطلاعات بیشتر جستجو کنید. دانستن سایز نهایی گیاه برای تعیین تناسب، استفاده از آن در یک دکور خیالی، محل قرار گیری آن و… مهم است.

 

عدم تناسب میان سایز برگ و اندازه گیاه با دکوراسیون
عدم تناسب میان سایز برگ و اندازه گیاه با دکوراسیون و ابعاد تانک، زیبایی تانک را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

ایجاد عمق، یکی دیگر از مهمترین چالش های بارز برای موفقیت در دکوراسیون تانک های گیاهی است. استفاده از گیاهان با سایز و بافت مناسب می تواند برای خلق یک عمق خیالی بسیار موثر باشد. به صورت معکوس، انتخاب گیاه با سایز نامناسب می تواند برای تعادل و عمق تانک مضر باشد. باید در نظر داشته باشید که گیاهان کوچک تر را می توان در بیشتر موارد و به صورت موثری در تمام تانک ها استفاده کرد در حالی که این در مورد گیاهان بزرگتر صادق نیست و ابعاد تانکی که مورد استفاده قرار می گیرد بسیار تعیین کننده است.

 

استفاده مناسب از گیاهان با برگ های کوچک و باریک
استفاده مناسب از گیاهان با برگ‌های کوچک و باریک، عمق تانک را به صورت اغراق آمیزی بیشتر به نمایش در خواهند آورد.

در نظر گرفتن بافت برای انتخاب گیاهان

بافت گیاهان برای ایجاد تقابل، رنگ، نقاط کانونی و نیز محیط جذاب، مهم است. در حالت کلی گیاهان با برگ‌های ریزتر احساس ملایمت ایجاد می‌کند و گیاهان با برگ‌های بزرگتر، منظره سرزنده‌تری ایجاد می‌کند. در هنگام در نظر گرفتن بافت، این بسیار معمول است که گیاهان با برگ های ریز را برای ایجاد فضای جذاب در نظر می گیرند، چه یک ترکیب صخره ای در نظر باشد و چه استفاده از گروه های گیاهان با برگهای بزرگ. گیاهان با برگ های بزرگ را نیز می توان برای پشتیبانی و تقویت نکات کانونی استفاده کرد، اگرچه در این حالت برای رسیدن به تعادل مناسب، نقاط کانونی باید بسیار قوی باشند.

 

بافت گیاهان برای ایجاد تقابل
ترکیب مناسب بافت در کنار استفاده صحیح از رنگ، همواره منظره چشم نوازی را ایجاد خواهد کرد.

در نظر گرفتن رنگ برای انتخاب گیاهان آکواریومی

یکی از بارزترین و احتمالا یکی از خطرناک‌ترین روش‌ها برای ایجاد تقابل در دکوراسیون تانک استفاده از رنگ است. ممکن است از همان روش شناسایی مورد استفاده در هنگام انتخاب رنگ، برای انتخاب بافت نیز استفاده شود. گیاهان با رنگ روشن به عنوان گیاهان ملایم و گیاهان با رنگ تیره به عنوان گیاهان سخت و یا قوی شناخته می‌شوند. برای تاکید، قانون کلی اینست که گیاهان با رنگ روشن تر یا ملایم تر برای تقویت گیاهان با رنگ قوی تر استفاده می شوند.

گیاهان قرمز که معمولا زیباترین هستند در عین حال می توانند خطرناکترین هم باشند. رنگ شاداب گیاهان قرمز، می تواند به راحتی شما را هیپنوتیزم کرده. به عبارتی باعث شود از آنها به میزان زیادی در ترکیب بندی تانک استفاده کنید. هنگامی که هدف جلب توجه چشمان باشد گیاهان برگ قرمز انتخاب قدرتمندی هستند. هنگام انتخاب و جانمایی این گیاهان دقت نمایید. استفاده از آنها به عنوان تاکید و تشدید رنگ می تواند مفید باشد. گیاهان قرمز برگ باریک را راحت تر می توان در دکوراسیون استفاده کرد. در حالت کلی، استفاده از گیاهان قرمز در مرکز و یا در نقاط دور توصیه نمی شود. برعکس استفاده زیاد از این گیاهان در هنگامی که یک دکوراسیون قوی و متناسب داشته باشید، امکان پذیر است.

 

رنگ خیره کننده گیاهان قرمز رنگ
علیرغم رنگ خیره کننده گیاهان قرمز رنگ، به کاربردن بیش از اندازه، نه تنها چشمان بیننده را گمراه میکند، بلکه می تواند به جذابیت دکوراسیون لطمه وارد نماید.

انتخاب گیاهان آکواریومی
در یک دکوراسیون قوی و متناسب، استفاده صحیح از گیاهان قرمز به مقدار زیاد، می تواند وهم انگیز باشد.

سخن آخر

این نکات مختصر و رویکردهای کلی به افزایش درک مناسب از چگونگی دست یابی به موضوع چالش انگیز انتخاب گیاهان برای دکوراسیون یک تانک مفید خواهد بود. در نظر گرفتن سایز، بافت و رنگ گیاهان در هنگام طراحی یک آکواریوم گیاهی به رسیدن به موفقیت و دست یابی به یک طراحی چشم گیر کمک خواهد کرد.

( ترجمه و تدوین توسط وحید پازوکی )

لطفا به حق کپی رایت نسیم یاس و نویسنده احترام بگذارید

فروش لوازم آکواریوم های گیاهی

 

دیدگاهتان را بنویسید