مطالب تراریوم و گلخانه

اهمیت و چگونگی هرس کردن در تراریوم

اهمیت و چگونگی هرس کردن در تراریوم

مقاله اهمیت و چگونگی هرس کردن در تراریوم برای علاقه مندان نگهداری از تراریوم ها نوشته شده است.

اهمیت و چگونگی هرس کردن در تراریوم

تمام گیاهان زنده دارای چرخه زندگی هستند؛ جوانه های تازه و جدید به برگ های بالغ و بزرگ تبدیل می شوند، بعد از مدتی به رنگ قهوه ای در می آیند و بعد از مدتی میریزند و مجددا جوانه ها پدیدار می شوند و این قصه ادامه دارد. خزه ها نیز از این منظر تفاوتی با سایر گیاهان نداشته و مانند گیاهان گلخانه ای نیاز به رسیدگی های دوره ای در تراریوم دارند.

از آنجایی که خزه ها به طور کلی در یک سیستم انبوه و در کنار هم رشد می کنند، اگر یک ساقه دچار تغییراتی شود، می تواند به سرعت در میان سایرین پخش شود. چنین مساله ای در طبیعت مشکلی ایجاد نمی کند زیرا خزه درنهایت با نو شدن و رشد جوانه ها، تغییرات را جبران می کند. از آنجایی که فرآیند تجدید شدن گیاهان و جوانه زنی در داخل تراریوم بسیار پیچیده تر از طبیعت است، لذا سلامت نگاه داشتن اکوسیستم کوچک و دوری از هرگونه مشکل احتمالی در محیط محدود موجود از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

خزه های خود را با بازرسی های هفتگی، سلامت و درخشان نگاه دارید. هر بخشی که ممکن است زرد یا قهوه ای رنگ شود را با هرس کردن به موقع خارج کنید.

تجهیزات مورد نیاز برای هرس موفق در تراریوم:

برای انجام یک هرس موفق در تراریوم به تجهیزات نیاز دارید. آنچه نیاز خواهید داشت شامل موارد زیر می باشد:

۱- یک انبر بلند آکواریومی برای تراریوم هایی با ورودی کوچک
۲- یک قیچی تیز برای دسترسی آسان
۳- اسپری مواد مغذی برای خزه ها یا آب مقطر

ابزارهای مورد نیاز معمولا در فروشگاه های معتبر یافت می شوند و البته سایت نسیم یاس هم مستثنی نبوده و می تواند ابزار مورد نیاز را برای شما فراهم و عرضه کند .

 

شناسایی بخشی که نیاز به هرس کردن دارد

اولین مرحله ، شناسایی بخشی است که نیاز به هرس کردن دارد. برای این منظور بازرسی های دوره ای پیشنهاد می شود

هرس کردن در تراریوم

حال زمانی که مشکل را یافتید، می توانید هرس کردن و خارج نمودن بخش مورد نظر را آغاز کنید. قسمت زرد شده را توسط قیچی مناسب به آرامی برش بزنید. در نهایت قسمت هرس شده را توسط انبر بلند با دقت خارج نمایید.

 

هرس کردن بخش های آسیب دیده نباید باعث دلسردی شما شود

هرس کردن بخش های آسیب دیده نباید باعث دلسردی شما شود. خارج کردن این بخش ها برای سلامت کل اکوسیستم لازم است

اگر بعد از هرس کردن نقطه ای خالی ماند یا فاصله ای ایجاد شد، با ایجاد تغییرات در خزه های اطراف، فاصله ایجاد شده را پر کنید. برای شکاف های ایجاد شده بزرگ شاید نیاز به اضافه کردن خزه جدید یا یک سنگ داشته باشید. بعد از جابجایی های انجام گرفته، خزه ها داخل تراریوم را توسط اسپری مواد مغذی یا آب مقطر، اسپری کنید.

در اسپری کردن زیاده روی نکنید. تجمع آب زیاد داخل تراریوم یکی از عوامل ایجاد کپک و رشد قارچ های مضر می باشد.

اکنون تراریوم شما به خوبی یک تراریوم جدید خواهد بود. به بازرسی های هفتگی خود ادامه دهید و در نظر داشته باشید هر چه زودتر مشکلات را کشف کنید، درمان آن ساده تر و سریع تر خواهد بود. در اینصورت می توانید از تراریوم زیبا و سالم خود برای مدت ها لذت ببرید.

به یاد داشته باشید…

مشاهده کردن خزه های قهوه ای رنگ یا ساقه های زرد شده برای برخی علاقه مندان عامل دلسردی است و هرس کردن این بخش ها برای بعضی افراد مشکل است. به یاد داشته باشید بازرسی های مداوم و هرس کردن بخش های آسیب دیده، کلید نجات تراریوم شما می باشد. به خصوص اگر به موقع انجام گیرد. حتی اگر منجر به خارج کردن بخش بزرگی بودید، این کار را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهید.

با رعایت کردن این اصل ساده، نگه داری تراریوم ساده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد.

 

با هرس به موقع و صحیح، تراریوم خود را جذاب و شاداب، مانند روز اول، نگاه دارید

 

 

( ترجمه و تدوین توسط وحید پازوکی )

لطفا به حق کپی رایت نسیم یاس و نویسنده احترام بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید