مطالب تراریوم و گلخانه

باغبانی گیاهان درون شیشه: زندگی در تراریوم

باغبانی گیاهان درون شیشه: زندگی در تراریوم

در این مقاله از نسیم یاس به موضوع باغبانی درون شیشه یا همان زندگی در تراریوم و پالاداریوم پرداخته ایم.

ریپاریوم نسخه برداری از ساحل یک دریاچه، جویبار یا مجموعه آبی
ریپاریوم نسخه برداری از ساحل یک دریاچه، جویبار یا مجموعه آبی است که گیاهان آبی و گیاهان ساکن خشکی که بتوانند رطوبت زیاد را تحمل کنند در خود جای داده است.

تاریخچه باغبانی گیاهان درون شیشه

آقای “وارد” (Nathaniel ward)، یک مرد انگلیسی علاقه‌مند به بررسی رفتار حشرات بود که از آنها در ظروف شیشه‌ای نگهداری میکرد. زمانی که او به یاد آورد که یکی از ظروف خود را فراموش کرده است ، مشاهده کرد که یک سرخس در آن شروع به رشد کرده است. در واقع هاگ سرخس به طریقی راه خود را به داخل ظرف شیشه ای پیدا کرده بود، قبل از اینکه او بتواند درب آنرا ببندد.

این اتفاق در سال ۱۸۴۲ افتاد، دورانی که اوج انقلاب صنعتی در بریتانیا بود. در آن زمان ملکه ویکتوریا به شدت به نگهداری گیاهان در داخل شیشه علاقه پیدا کرد وبه این محفظه ها لقب “جعبه واردین” داد.

بدین ترتیب “وارد” شروع به ساخت جعبه های شیشه ای استادانه ای به منظور نگهداری گیاهان خود کرد. او گیاهانش را درون این شیشه ها به استرالیا فرستاد و بعد از چندین ماه آنها را سالم و در شرایط اولیه تحویل گرفت. محموله های برگشتی شامل گیاهان گرمسیری استرالیایی بود، بدون هیچ عیب و نقصی!

پالوداریوم شامل هر دو محیط آبی و خشکی
پالوداریوم شامل هر دو محیط آبی و خشکی است.

کشف امکان نگهداری گیاهان در داخل ظروف بسته بدون چرخش هوا…

کشف امکان نگهداری گیاهان در داخل ظروف بسته بدون چرخش هوا، یک ایده بی نظیر بود. امروزه میدانیم که گیاهان در مقیاس سلولی نیاز به اکسیژن دارند. اگرچه این اکسیژن ضروری به عنوان یک محصول فرعی در هنگام فتوسنتز توسط خود گیاهان تولید میشود.

همانطور که احتمالا میدانید، اگر گیاهی وجود نداشت، ما نمی توانستیم نفس بکشیم. چراکه تمام اکسیژن اتمسفر توسط گیاهان تولید میشود. اگرچه ممکن است ندانید که مقادیر بسیار زیادی از این اکسیژن از اقیانوس ها می آید، جایی که فیتوپلانکتون ها آنرا تولید می کنند.

در عین حال این موجودات میکروسکوپی، طی فرایندی که به رشد انفجاری اقیانوس ها شناخته میشود، با یکدیگر ترکیب شده و لایه های سبز رنگ یا لعاب فیروزه ای را ایجاد میکنند که صدها مایل مربع را خواهد پوشانید. با وجود اینکه هر فیتوپلانکتون تنها برای چند روز زندگی خواهد کرد، اما جایگزینی سریع این میکروارگانیسم ها باعث می شود که رشد انفجاری آنها در هر بار، برای طولانی مدت و حتی چندین ماه ادامه پیدا کند.

امروزه، جعبه های شیشه ای “واردین” به نام تراریوم شناخته میشوند.

انواع روش های باغبانی گیاهان درون شیشه

تراریوم

در تراریوم ها می تواند باز یا بسته باشد، که بستگی به نوع گیاهی است که در آن نگهداری می شود. تراریوم های در بسته، مناسب گیاهان گرمسیری مانند ارکیده، سرخس ها و خزه ها است. رطوبت داخل آن ها در گردش است، رطوبت بر روی دیواره ها و سقف به مایع تبدیل شده و به صورت قطره پایین افتاده، دوباره بخار می شود. بدین ترتیب رطوبت مورد نیاز گیاهان گرمسیری، در سطح بالا تامین می شود.

در صورت نگهداری کاکتوس ها و ساکولنت ها در تراریوم های در بسته، احتمال کپک زدگی آنها به شدت افزایش می یابد

در صورت نگهداری کاکتوس ها و ساکولنت ها در تراریوم های در بسته، احتمال کپک زدگی آنها به شدت افزایش می یابد

 

تراریوم در بسته، محل مناسبی برای نگهداری گیاهان استوایی

تراریوم در بسته، محل مناسبی برای نگهداری گیاهان استوایی به خصوص خزه هاست که به سطح بالایی از رطوبت نیاز دارند.

 

درعین حال، شما ممکن است بخواهید با برداشتن در تراریوم، اجازه دهید رطوبت اضافی خارج شود، زیرا رطوبت اضافی بر روی دیواره ها، می تواند منجر به شکل گیری کپک شود. از طرفی کمبود رطوبت و پژمردگی گیاهان، نشانه ای است برای اینکه تراریوم نیاز به افزودن آب دارد.

بهتر است به منظور کاهش احتمال رشد قارچ های بیماری زا و باکتری ها، از خاک استرلیزه شامل پیت ماس وپرلیت استفاده کرد. یک تراریوم باز، به عبارت دیگر، یک محیط کوچک مناسب برای رشد ساکولنت ها و کاکتوس ها را فراهم میکند، جایی که رطوبت اضافی نمی تواند تجمع کند.

باغبانی گیاهان درون شیشه به سبک ویواریوم

ویواریوم از کلمه لاتین Vivere به معنی “زندگی کن” ریشه گرفته است و به هرگونه محیطی که برای نگهداری موجودات استفاده شود قابل اطلاق است.

بنابراین یک تراریوم مثالی از یک ویواریوم است، مجموعه ای که برای نگهداری یک میکرو اکوسیستم شامل گیاهان، حیوانات و یا ترکیبی از هر دو استفاده میشود. با تجسس بیشتر عنوان ویواریوم، می توانید با مفاهیم آکواریوم، ریپاریوم و پالوداریوم مواجه شوید.

آکواریوم

در حالی که ماهی دوستان، طرفدار آکواریوم هستند، میتوان تنوع وسیعی از گیاهان را که یک منبع اکسیژن برای ماهی ها هستند در آکواریوم ها نگهداری کرد. در گذشته، بیشتر گیاهانی که در آکواریوم ها نگهداری میشد، سبز رنگ بودند و بنابراین اکثر منظره ها، قابل پیش بینی بودند.

ریپاریوم

ریپاریوم در واقع تقلیدی از شرایط ساحل یک دریاچه، برکه یا رودخانه است. آنها محل زندگی ماهی ها و گیاهان آبزی است، اما گیاهان ساکن خشکی که ریشه آنها با قرار گرفتن در معرض آب دایمی خراب نمیشود هم قابل استفاده هستند.

گیاهان رنگی و زیبایی مانند آلترنانترا و حسن یوسف که به راحتی در آب ریشه می دهند، تا زمانی که بتوانند ساقه و برگشان را نگه دارند، در خارج از آب رشد می کنند. در عین حال میتوان از نیلوفر آبی و یا حتی گیاهان آپارتمانی مانند پتوس، سینگونیوم و یا برگ بیدی نیز استفاده کرد.گیاهانی که در حالی که بخوبی در آب ریشه می دهند، رشد و شکوفایی خود را حفظ می کنند.

پالوداریوم

یک پالوداریوم ترکیب شده از palud به معنی مرداب و arium به معنی محفظه بسته، یکی از چالش برانگیزترین و در عین حال یکی از فوق العاده ترین محیط ها خانگی برای طبیعت دوستان است.

شما همچنین می توانید یک محفظه آبی را برای ماهی های خود حفظ کنید. اما ازآب می توان در عین حال برای نگهداری لاک پشت ها یا قورباغه ها استفاده کرد. داخل آن میتوان از صخره ها و تیکه چوب هایی استفاده کرد که لاک پشت ها و قورباغه ها بتوانند بر روی آنها آفتاب بگیرند و در عین حال گیاهانی که در بالا اشاره شد می توانند از آنها به عنوان نگهدارنده استفاده کنند.

 

پالوداریوم ها امروزه یکی از جذاب ترین باغ های شیشه

پالوداریوم‌ها امروزه یکی از جذاب‌ترین باغ‌های شیشه‌ای هستند. همچنین علاقه مندان بسیاری را به خود جذب کرده اند.

پالوداریوم داران حرفه ای خود را محدود به نگهداری ماهی ها و دوزیستان نمیکنند. حتی پرندگان را به مجموعه خود اضافه میکنند. (جایی که مجموعه متنوع و فراوانی از گیاهان را می توان به کار برد.)
از طرفی نگهداری پالوداریوم‌ها می‌تواند به‌مراتب از یک‌آکواریوم گیاهی ساده‌تر باشد. (اگر گیاهان و موجودات به درستی انتخاب شده باشند). همچنین رنج وسیعتری از موجودات را می توان در آنها نگهداری کرد.

تمام آنچه گفت را می توان به صورت تقریبی در جدول زیر مقایسه کرد:

آب خشکی گیاهان حیوانات
آکواریوم بله خیر برخی مواقع برخی مواقع
پالوداریوم بله بله بله برخی مواقع
ریپاریوم بله بله بله برخی مواقع
تراریوم خیر بله بله برخی مواقع

امیدواریم از این مقاله ارزشمند که نویسندگان محترم و کوشای نسیم یاس برای شما تهیه نمودند لذت و استفاده برده باشید .

 

 

( ترجمه و تدوین توسط وحید پازوکی )

لطفا به حق کپی رایت نسیم یاس و نویسنده احترام بگذارید

 

دیدگاهتان را بنویسید