مطالب آکواریومی آب شیرین

بهترین سیچلایدها برای آکواریوم های عمومی کدامند؟

بهترین سیچلاید ها برای آکواریوم های عمومی کدامند؟

بهترین سیچلایدها برای آکواریوم های عمومی(جامع) کدامند؟

خانواده سیچلایدها یکی از زیباترین ماهی های جهان هستند اما می توانند تهاجمی ترین هم باشند. خواندن را ادامه دهید و همراه نسیم یاس باشید تا در مورد بهترین و بدترین سیچلایدها برای آکواریوم های عمومی بیشتر بدانید.

چالش یافتن ترکیب ایده آل گونه ها برای اینکه آکواریوم شما به بهترین شکل ممکن به نظر برسد بدون اینکه ماهیان خود را در معرض خطر شکار یا صدمه زدن قرار دهید چیزی است که هر علاقه مند به آکواریوم، دوست دارد.

 

بهترین سیچلاید ها برای آکواریوم

یک آکواریوم عمومی نباید کسل کننده باشد. با کمی تحقیق و برنامه ریزی دقیق ، می توانید گروهی از گونه ها را پیدا کنید که در کنار هم زندگی می کنند و آکواریوم خود را به بهشت آبزی پر رونق تبدیل کنید. تصور نکنید که چون بسیاری از سیچلاید ها تهاجمی هستند باید ازآکواریوم عمومی حذف شوند. خواندن را ادامه دهید تا در مورد بهترین سیچلایدها برای آکواریوم های عمومی را بدانید.

 

سیچلاید های برتر برای یک آکواریوم عمومی (جامع)

وقتی نوبت انتخاب ماهی برای یک آکواریوم عمومی می رسد ، باید به اندازه آکواریوم خود و به اندازه ماهی هایی که قصد دارید در آن نگه دارید فکر کنید. بسیاری از سیچلایدها ماهی نسبتاً بزرگی هستند ، بنابراین هنگام برنامه ریزی آکواریوم خود، این نکته را در نظر داشته باشید. در اینجا ده گونه برتر سیچلاید برای یک اکواریوم عمومی آورده شده است.

 

سیچلاید آگاسیز (Agassiz’s Dwarf Cichlid)

سیچلاید آگاسیز (Agassiz’s Dwarf Cichlid)

یک گونه گوشتخوار است .ماهیان آگاسیز تا زمانی که با دیگر آگاسیز ها و ماهیان کوچک در آکواریوم های عمومی نگهداری نشوند ، خوب عمل میکنند.آنها آکواریوم کاشته شده با مناطق باز برای شنا را ترجیح می دهند و از داشتن بستر ماسه ای ریز برای حفاری لذت می برند.

 

ماهی آنجل ( ماهی فرشته) (Angel fish)

ماهی آنجل ( ماهی فرشته) (Angel fish)

نه تنها از نظر ظاهری ماهی فرشته ماهی زیبا و منحصر به فرد هست ، بلکه اگر فضای شنا برای آنها فراهم شود ، آکواریوم عمومی خوبی نیز ایجاد می کنند. این ماهی ها ممکن است ماهیان بسیار ریز را بخورند ، اما پرخاشگر نیستند و وقتی در دسته های شش تایی یا بیشتر نگهداری شوند ، خیلی خوب عمل می کنند.

 

ماهی بلو آکارا (Blue Acara)

ماهی بلو آکارا (Blue Acara)

با رنگ آبی که در بزرگسالی ایجاد می شود شناخته میشوند ، بلو آکارا ها مهاجم نیستند و تمایل به حفاری ندارند. این ماهی ها بستر ماسه ای و آب گرم را بین ۷۵ درجه فارنهایت و ۸۰ درجه فارنهایت ترجیح می دهند. آنها طیف گسترده ای از غذاها را می پذیرند و گزینه بسیار خوبی برای تازه کارهای سیچلاید محسوب می شوند زیرا نگهداری آنها آسان است.

 

ماهی رامیزی بولیویایی (Bolivian Ram)

ماهی رامیزی بولیویایی (Bolivian Ram)

معروف به رنگ طلایی قهوه ای ، رامیزی بولیوی دارای درخشندگی های رنگارنگ و رنگی است که آنها را بسیار جذاب می کند. این ماهی ها بسیار غیر تهاجمی و سازگار با اکثر گونه های صلح آمیز هستند ، به علاوه آنها تنها به طول سه اینچ رشد میکنند.

 

ماهی دیسکس (Discus fish)

ماهی دیسکس (Discus fish)

به راحتی میتوان گفت که از زیباترین ماهی های گرمسیری جهان هستند و بسیار بزرگ رشد می کنند. این ماهی ها ممکن است گونه های بسیار کوچک را بخورند ، اما تهاجمی نیستند .تاکید میشود که این ماهی تک گونه نگهداری شود ولی در اکواریوم های عمومی با سایر گونه های آرام بسیار خوب عمل می کنند. فقط بخاطر داشته باشید که این ماهی ها به آب با دمای مناسب دیسکس و دارای اسیدیته زیاد احتیاج دارند.

 

ماهی رامیزی آبی آلمانی (German Blue Ram)

ماهی رامیزی آبی آلمانی (German Blue Ram)

یک گونه سیچلاید کوتوله ، رامیزی آبی فقط به طول ۲ اینچ رشد می کند. آنها می توانند تا حدودی قلمرو دار باشند ، اما اگر آکواریوم به اندازه کافی بزرگ باشد که یک جفت بتواند قلمرو خود را تأسیس کند ، مشکلی ایجاد نمی کنند. این ماهی ها با طیف گسترده ای از ماهی های غیر تهاجمی به خوبی عمل می کنند و غذاهای مختلف گوشتخواری را می پذیرند.

 

ماهی سیچلاید سوراخ کلیدی (Keyhole Cichlid)

ماهی سیچلاید سوراخ کلیدی (Keyhole Cichlid)

گونه ای بسیار صلح آمیز ، سیچلاید سوراخ کلیدی تنها ۴ تا ۵ اینچ رشد میکند. این ماهی ها بسیار خجالتی هستند و نیاز به مکان هایی برای مخفی شدن در آکواریوم دارند. آنها با دیگر هم آکواریومی های خود بسیار غیرتهاجمی هستند و همیشه در دعوا کوتاه می آیند(از دعوا گریزان هستند).

 

ماهی جولی ماسک دار ( جولی نقاب دار) (Masked Julie)

ماهی جولی ماسک دار ( جولی نقاب دار) (Masked Julie)

جولی ماسک دار گونه کوچکی است که بومی دریاچه تانگانیکا در آفریقا می‌باشد. حداکثر تا هفت سانتی متر رشد می‌کند. این ماهی ها نقش و نگار جذابی دارند وآکواریوم های تزئین شده با سنگ های سنگین را ترجیح دهند. آنها تا زمانی که نیازهایشان برای پارامترهای آکواریوم برآورده شود ، در یک آکواریوم عمومی به خوبی عمل می کنند.

 

ماهی سیچلاید رنگین کمان (افرا) ( Rainbow Cichlid)

ماهی سیچلاید رنگین کمان (افرا) ( Rainbow Cichlid)

بخاطر رنگ درخشان آنها اینگونه نامیده میشوند، این ماهی ها به طول پنج اینچ رشد می کنند. سیچلایدهای رنگین کمان بسیار دوست داشتنی هستند و تمایل به پرورش در اسارت دارند و برای انواع محیط های آکواریوم سخت هستند(نگهداری آسانی دارند). آنها با آکواریوم های کوچک خوب عمل می کنند و طبیعتاً همه چیز خوار هستند.

 

ماهی سورم (Severum)

ماهی سورم (Severum)

یکی از بزرگترین سیچلاید های موجود در این لیست ، سورم ها هستند که هشت تا ده اینچ رشد می کنند. این ماهی ها معمولاً به ماهی های دیگر حمله نمی کنند و می توانند با طیف گسترده ای از گونه ها ،از جمله تترا های کوچک تا سیچلیدهای درنده مانند اسکار نگهداری شوند. آنها ممکن است ماهیان بسیار کوچک را بخورند زیرا همه چیز خوار هستند ، اما در یک آکواریوم عمومی با گونه های متوسط بسیار خوب عمل کنند.

حتی اگر زمان لازم برای انتخاب دقیق ماهی خود را نیز داشته باشید ، هنوز هم با چالش هایی روبرو هستید. خواندن را ادامه دهید تا برخی از نکات ساده برای حفظ صلح در یک آکواریوم عمومی را یاد بگیرید.

 

 

غذای مخصوص سیچلایدها

نکاتی برای حفظ صلح در یک آکواریوم عمومی

انتخاب گونه های غیر تهاجمی برای آکواریوم عمومی بهترین شرط شما برای حفظ صلح است. شما ممکن است با رفتار های قلدرانه که هر از گاهی به وجود می آید، مشکل داشته باشید. در اینجا چند نکته ساده برای به حداقل رساندن رفتار های تهاجمی و حفظ آرامش در اکواریوم عمومی شما وجود دارد:

· مکان هایی برای مخفی شدن در آکواریوم خود تهیه کنید تا در صورت زورگویی ،آنها مخفی شوند. زیرا از ماهیان قلمرو دار نیاز به دور شدن دارند.

· سعی کنید مخزن خود را تزئین کنید تا از محیط طبیعی گونه هایی که انتخاب می کنید ، تقلید کنید. این بهترین روش برای راحتی آنهاست.

· نسبت نر و ماده ۱ به ۳ را حفظ کنید (یعنی سه ماده به ازای یک نر).داشتن بیش از حد نر از هر گونه می تواند مشکل ساز باشد.

پیروی از این نکات به شما کمک می کند تا آرامش را در آکواریوم عمومی خود حفظ کنید اما به خاطر داشته باشید که خلق و خوی هر ماهی متفاوت است. شاید با گذشت زمان لازم باشد که اکواریوم خود را تنظیم کنید.

 

نکاتی برای حفظ صلح در یک آکواریوم عمومی

از نگهداری این پنج سیچلاید در آکواریوم عمومی خودداری کنید.

ده گونه برتر سیچلاید ذکر شده در بالا ، افزودنی های عالی برای آکواریوم عمومی هستند ، اما آنها تنها گزینه های شما نیستند. گونه های سیچلایدی که نسبتاً صلح آمیز بوده و تمایل به شکار ماهی های کوچکتر را ندارند ، می تواند برای یک آکواریوم عمومی در نظر بگیرید. هر کاری را که میخواهید انجام دهید، از افزودن سیچلاید های زیر در آکواریوم های عمومی خودداری کنید.

 

سیچلاید گورخری (Convict Cichlid)

سیچلاید گورخری (Convict Cichlid)

اگرچه نگهداری از این سیچلاید بسیار آسان است، اما می توانند کاملاً تهاجمی باشند و تمایل به انجام بهترین کارها در یک آکواریوم تک گونه دارند. شما می توانید یک جفت را درآکواریوم حداقل ۳۰ گالن نگه دارید.

 

سیچلاید اسکار (Oscar Cichlid)

سیچلاید اسکار (Oscar Cichlid)

یکی از محبوب ترین گونه های سیچلاید است، اسکار گونه ای بسیار بزرگ و گوشت خوار است. این ماهی ها به حداقل ۱۲۰ گالن به ازای هر جفت احتیاج دارند و تمایل دارند گیاهان را از بین ببرند و تزئینات آکواریوم را به مقدار زیادی جابجا کنند.

 

سیچلاید جواهری ( ماهی سیچلاید جول )( Jewel Cichlid)

سیچلاید جواهری ( ماهی سیچلاید جول )( Jewel Cichlid)

رنگ بسیار زیبایی دارد ، سیچلاید جوۀل بسیار تهاجمی است ، به خصوص در زمان جفتگیری. این ماهی‌ها به بستر شنی با مکان‌های فراوان برای مخفی‌شدن احتیاج دارند. به گونه‌های گیاهی سختی احتیاج دارند. زیرا ماهی سعی در ریشه کن کردن آنها خواهد داشت.

 

سیچلاید فرانتوزا (Frontosa Cichlid)

سیچلاید فرانتوزا (Frontosa Cichlid)

بومی دریاچه تانگانیکا میباشد. فرانتوزا یک گونه نسبتاً آرام است. اما یک شکارچی مشتاق است که آن را به یک انتخاب ضعیف برای آکواریوم های عمومی تبدیل می کند. این ماهی ها به فضای زیادی نیز احتیاج دارند و باید در گروه های حداقل پنج تایی نگهداری شوند.

 

سیچلاید جک دمپسی (Jack Dempsey Cichlid)

سیچلاید جک دمپسی (Jack Dempsey Cichlid)

یکی از محبوب ترین گونه های سیچلاید در آمریکای مرکزی است، سیچلاید جک دمپسی برای افراد تازه کار بسیار رنگارنگ و عالی است. مشکل این است که آنها بسیار بزرگ هستند و می توانند پرخاشگر باشند. آنها همچنین تمایل به تغذیه از ماهی های کوچکتر دارند.

 

قبل از افزودن هرگونه سیچلاید به آکواریوم های عمومی ، باید تحقیق انجام دهید. به خاطر داشته باشید که فقط به دلیل اینکه برخی گونه های سیچلاید غیر تهاجمی است لزوماً به معنای مناسب بودن آن نیست. برخی از گونه های غیر تهاجمی، ماهی های کوچک تر را می خورند و همیشه باید مطمئن شوید که همه گونه های موجود در آکواریوم شما با پارامترهای آکواریوم شما به خوبی عمل می کنند و کاملا سازگار هستند.

با تشکر از شما که تا انتها با نسیم یاس در این مقاله همراه بودید

 

نویسنده : کیت بارینگتون – Kate Barrington
ترجمه و ویرایش: امیررضا طالبی

 

لطفا برای تداوم کار ، به حقوق مترجم و نسیم یاس احترام گذاشته و کپی نکنید

 

غذای مخصوص سیچلایدها

 

دیدگاهتان را بنویسید