مطالب تراریوم و گلخانه

خوب ، بد ، زشت ، حشرات در تراریوم

خوب ، بد ، زشت ، حشرات در تراریوم

خوب ، بد ، زشت ، حشرات در تراریوم

زمانی که مردم به این فکر میکنند که حشرات ممکن است در تراریوم شان در حال خزیدن باشند، دچار انزجار شده و از من می پرسند: “چگونه می توانم آنها را ازبین ببرم؟”
اما هرفردی که با دنیای تراریوم آشنایی داشته باشد می‎داند که حضور موجودات ریزساکن در خاک امری طبیعی، مهم و بسیار مفید برای فرآیند ساخت تراریوم می باشد. اما حشرات چطور؟ حشراتی که کمتر راجع به آنها شنیده ایم. برخی از حشرات مفید همواره در تراریوم وجود دارند اما معمولا صحبتی از آنها نیست.

حشرات در تراریوم

حشرات خوب

مخلوقات مفیدی که مواد زائد داخل تراریوم را تمیز می‎کنند. دم‎فنری ها و خرخاکی ها از معمول‎ترین موجودات مفید تراریوم هستند و معمولا بعد از تکمیل شدن تراریوم، ظاهر می شوند. این موضوع شرایط را برای تولید مثل و ادامه زندگی شان مهیا می‎کند. اما آنها قطعا تنها موجودات مفید تراریوم ها نیستند.

حشره دم فنری

دم‎فنری

دم‎فنری که حشره‎ای بسیار ریز است می‎تواند دارای رنگ های مختلفی باشد، اما در بیشتر مواقع سفید یا قهوه ای سوخته هستند و بنابراین به سختی قابل مشاهده می‎باشد. البته ممکن است شواهدی از حضور آنها را مشاهده کنید، اما آنها بیشتر روشنایی روز را در زیر خاک باقی می‎مانند.

اما علت مفید بودن دم‎فنری ها در چیست؟

آنها می توانند در مبارزه و حذف یکی از معمول‎ترین مشکلات تراریوم‎ها، کمک کنند: کپک. آنها از کپک و گیاهان مرده تغذیه کرده و بنابراین می توانند یکی از خدمه مهم نظافت تراریوم قلمداد شوند. مفید بودن آنها در حدی است که به صورت آنلاین هم خرید و فروش می شوند. به همین دلیل آنها یکی از مقبول‎ترین حشرات به شمار رفته و من همواره به حضور آنها در تراریوم خوشامد گفته‎ام.

حشره دم فنری

خرخاکی ها و کرم ها

خرخاکی ها نیز مرده خوارهایی هستند که گیاهان پوسیده را میخورند. آنها مضر نیستد اما ممکن است با سلیقه برخی از مردم بزرگ به حساب بیایند.
کرم ها نیز اگرچه ممکن است با کمک به تجزیه مواد پوسیده و تهویه خاک، موجودات مفیدی باشند، اما برای یک تراریوم دکوری، زیادی بزرگ هستند.

خرخاکی

 

خرخاکی

هیده‎ها و کرم‎های لوله ای خاکی

هیده‎ها و کرم‎های لوله ای خاکی (که در اینجا به عنوان تجزیه‎کنندگان در نظر گرفته می شوند) در واقع در تراریوم‎ها به تعداد زیادی زندگی می کنند، مگر اینکه عمدا از حضور آنها در تراریوم جلوگیری به عمل آمده ‎باشد. هردوی آنها به قدری ریز هستند که اگر شما آدم ریزبینی نباشید برای یافتن آنها به ذره‎بین نیاز خواهید داشت. هیده‎ها حشرات ریز، گرد و معمولا قهوه‎ای یا قهو‎ه‎ای سوخته هستند که به آرامی حرکت می‎کنند. کرم های لوله‎ای موجودات نخ مانندی هستند که معمولا بی‎رنگ هستند. هر دو گونه تقریبا در تمام نقاط زمین زندگی میکنند، بنابراین دوری کردن از آنها به صورت کلی تقریبا غیرممکن است.

حشره هیده

 

حشره هیده

 

هردوی آنها نه تنها تهدیدی برای موجودات تراریوم شما نخواهند بود، بلکه مفید نیز می باشند مگر اینکه در تعداد بسیار زیادی تکثیر شوند. در حالت کلی دم‎فنری ها روش مناسبی برای کنترل تکثیر بیش از اندازه هیده‎ها هستند و برای مدت قابل قبولی تعداد آنها را در سطح مناسبی نگه می‎دارند. از طرفی کنترل مواد مغذی در داخل تراریوم می‎تواند عامل موثری در کنترل جمعیت هر دو گونه باشد. در تراریوم ها معمولا ریسک مواجهه با هیده‎های مهاجم و شکارچی وجود ندارد.

کرم لوله‎ای خاکی

کرم لوله‎ای خاکی

حشرات بی‎اثر

حشراتی که بسیار معمول می باشند، و معمولا بدون اقدام ویژه‎ای، شما را ترک می‎کنند.

پشه سیاه

پشه ‎سیاه از جمله حشرات ترایومی ریز و مرسومی است که بی‎ضرر بوده و معمولا در تراریوم‎های تازه راه‎اندازی شده دیده می‎شوند. لارو آنها از آنجایی که در تجزیه مواد اضافی و قارچ‎ها نقش دارند، مفید هستند. درحالیکه گیاهان سالم تراریوم از آنها در امان هستند، جوانه‎ها و ریشه‎های آنها به شدت در معرض حمله لارو این پشه‎ها قرار دارند.

علیرغم این حقیقت، ما آنها را بی‎اثر در نظر می‎گیریم، هرچند که خود پشه‎ها ناراحت کننده هستند. دم‎فنری‎ها در یک تراریوم ایده‎آل، رقیب سرسختی برای لارو پشه‎ها هستند. بنابراین اضافه کردن دم‎فنری‎ها به یک تراریوم تازه راه‎اندازی شده، ایده خوبی جهت پیشگیری از ازدیاد پشه‎ها و جلوگیری از صدمه زدن لاروها به جوانه ها خواهد بود.

پشه سیاه

از بین بردن پشه سیاه

اگر پشه‎ سیاه پیش از حضور دشمنانش در یک تراریوم حضور پیدا کند، و یا در تعداد بسیار بیشتری حضور داشته باشند، احتمال تبدیل شدنشان به انگل بیشتر خواهد بود. در چنین شرایطی، چرخه عمر آنها با خارج کردن موجودات زنده داخل تراریوم و اضافه کردن چسب‎های غیر شیمیایی مخصوص حشرات پرنده (یا هرگونه دام غیر شیمیایی دیگر) به منظور از بین بردن حشرات بالغ، به پایان خواهد رسید. پشه‎ها روی چسب‎ها فرود آمده و باگیرافتادن روی آنها خواهند مرد. چسب را می‎توانید در هر گل فروشی و برخی ابزار فروشی‎ها پیدا کنید.

چسب حشرات ,چسب حشره

چسب‎ها باید برای مدت محدودی درتراریوم قرار داده شوند مثلا یک هفته و سپس خارج شوند. چرخه عمر کامل پشه‎های سیاه در حدود ۴ هفته می باشد، بنابراین حل کردن این مشکل، طولانی نخواهد بود، فقط از خارج کردن ایمن چسب ها از مخزن تراریوم اطمینان حاصل کنید. از طرفی درنظر داشته باشید این حشرات به عنوان تجزیه‎کنندگان طبیعی، معمولا به خودی خود شما را ترک می‎کنند.
البته برخی ضد آفت ها و حشره کش های مفید نیز در سایت نسیم یاس عرضه شده که می توان از آنها هم استفاده کرد ( کلیک کنید )

مکمل و ضد آفت تراریوم و گلخانه

حشرات بد

انگل‏‎های گیاهی که با پیشگیری مناسب می‎توان به راحتی از حضور آنها جلوگیری بعمل آورد.

این‎‎ها حشراتی هستند که به دلیل مضر بودنشان باید از حضورشان جلوگیری بعمل آورید، حشراتی که می ‎توانند به سرعت موجب نابودی یک تراریوم زیبا شوند. از جمله معروف‎ترین آنها هزارپایان، شپشک‎ها، لیسه‎ها (حلزون‎های بی صدف)، حلزون‎ها، کرم‎های روبانی و شپشک‎های آردی هستند. درحالی که هیچکدام از اینها تهدید مستقیمی برای ساکنین تراریوم شما نیستند، تعداد زیادشان می تواند موجب ایجاد استرس بیش از اندازه باشد، که در نهایت به سلامتی تراریوم صدمات جدی وارد می نماید. تمام گونه‎های نام برده شده، روش تخصصی خود برای صدمه وارد کردن به تراریوم را در پیش می‎گیرند.

میلیپد

شپشک آردی

لیسه

شپشک گیاه

 

پیشگیری کلید موفقیت است. ابزارهای استاندارد پیشگیری که در ادامه ذکر می‎شود می‎تواند به معنی واقعی از ورود این حشرات به تراریوم شما جلوگیری نماید.
یکی از ساده‎ترین روش‎ها در مرحله فرآوری گیاهان است که مهمترین و حیاتی‎ترین مرحله ساخت یک تراریوم می‎باشد، صرفنظر از اینکه گیاهان از کجا تهیه شده‎اند.

دلایل حضور این حشرات

یکی‌دیگر از دلایل حضور این انگل‎های ناخواسته در تراریوم، انتقال آنها به وسیله ابزار و وسایلی‌است که برای دکوراسیون استفاده‌می‎شود. به شدت توصیه می‎شود تمام دکورهایی که قابلیت استرلیزه کردن را دارند، ضدعفونی شوند حتی با جوشاندن در آب که شامل چوب، برگ گیاهان، پوست درختان و سایر موارد می باشد.

استفاده از بذر گیاهان با منبع نامشخص یکی از غیرضروری ترین کارهایی است که می‎تواند انجام گیرد زیرا میتواند شامل بذر سایر گیاهان ناشناخته مانند انواع گیاهان انگلی یا حتی بدتر و همچنین تخم بعضی از این حشرات باشد. فرآوری گیاهان، استفاده از گیاهانی که در اسارت رشد یافته‎اند و ضدعفونی کردن دکوراسیون، شانس سالم ماندن تراریوم در درازمدت را افزایش خواهد داد.

برخی ضد آفت ها و حشره کش های مفید نیز در سایت نسیم یاس عرضه شده که می توان از آنها هم استفاده کرد ( کلیک کنید )

 

وارد کردن خزه‎ها

یکی از مهمترین مراحل پیشگیری، درهنگام وارد کردن خزه‎ها به داخل تراریوم می‎باشد. بنابراین مسحور زیبایی بی‌حد و اندازه خزه‎ها نشوید و به‌خوبی آنها را قبل از واردکردن به تراریوم کنترل‌نمایید.

 

حشرات زشت

حشرات بسیار معمول، و کمی متفاوت از حشراتی که پرهیز از ورودشان آسان بوده و درلیست حشرات بد آمدند.

این یک آفت غیرمعمول است که می‎تواند راهش را به تراریوم شما بازکند، اما نه از راه‎های معمول. مگش گوژ‎پشت ازطریق وسایل و گیاهان تراریوم منتقل نمی‎شود. اما درعوض درکنار غذاهای مانده آشپزخانه یا سطل آشغال و حتی سینک ظرفشویی درخانه ظاهر می‎شود. این حشره معمولا برای کسانی که با غذای کارخانه‎ای لاک‎پشت‎ها در ارتباط بوده ‎اند آشناتر است. زیرا حضور این غذا احتمال مواجه شدن با مگس گوژپشت را افزایش می‎دهد.

مگس گوژپشت

افراد بسیاری وجود دارند که با مگس گوژپشت در تراریوم خود مواجهه شده‎ اند. اما ما تنها می‎توانیم به کسانی که قصد پیشگیری دارند، کمک کنیم. این مگس‎ها از نظر اندازه کاملا با مگس‎های میوه معمولی برابرند. اما دویدن آنها قبل از پرواز کردن مشخصه ویژه‎ای است که برای شناخت‎شان مناسب است. اگر این مگس‎ها در خانه شما حضور داشته‌باشند و امکان نفوذ به تراریوم را پیداکنند، به‌راحتی در آن تخم‌ریزی می‌‎کنند. بنابراین قبل از اقدام به ساخت یک تراریوم حتما آنها را از بین ببرید. آنها مستقیما ضرری برای موجودات ندارند اما می توانند آزار دهنده باشند.

مگس گوژپشت

 

گردآوری و ترجمه: وحید پازوکی

لطفا به حقوق نویسنده و نسیم یاس احترام بگذارید

 

مکمل و ضد آفت تراریوم و گلخانه

دیدگاهتان را بنویسید