مطالب آکواریومی آب شیرین

ده نکته برای افزایش رنگ سیکلیدهای آفریقایی در یک تانک نمایش فقط نر

ده نکته برای افزایش رنگ سیکلیدهای آفریقایی در یک تانک نمایش فقط نر

سیکلیدهای آفریقایی جزو متنوع ترین و رنگارنگ ترین ماهی های آبی شیرین در تمام دنیا هستند. بیش از ۷۰۰ گونه مختلف از آنها در سه دریاچه آفریقا وجود دارند؛ دریاچه های مالاوی، تانگانیکا و ویکتوریا. این ماهی ها که در شکل ها و سایز های مختلفی وجود دارند. می توانند در صورت فراهم بودن شرایط مناسب، تا بیش از ۱۰ سال در یک آکواریوم خانگی زندگی کنند. در ادامه همراه نسیم یاس باشید تا ده نکته برای افزایش رنگ سیکلیدهای آفریقایی را با شما در میان بگذاریم.

نوشته Lewis Osborne ، مجله Aquarium Hobbyist
ترجمه و ویرایش توسط وحید پازوکی

افزایش رنگ سیکلیدهای آفریقایی

من بیشتر از ۴ سال است که به نگهداری و تکثیر آنها پرداخته ام. از نظر من، عامل اصلی جذابیت شان، رنگ های پرطراوتی شان است. یکی از رنگارنگ ترین تانک آب شیرین، از پیکوک ها و هب های نر رنگارنگی تشکیل می شود که با دقت انتخاب شده باشند.

 

سیکلیدهای نر برای نمایش رنگ های بی نظیرشان نیاز به اعتماد به نفس کافی دارند

 

صرف نظر از اینکه در این تانک از پیکوک ها یا هب ها و یا ترکیبی از آنها نگهداری شود، این تانک تماما نر، بسیار رنگارنگ و چشمگیر خواهد بود. در این مقاله از سایت نسیم یاس ده نکته اصلی برای بیشتر کردن رنگ این ماهی ها را بیان می کنیم :

۱ – برای افزایش رنگ سیکلیدهای آفریقایی سایز مناسبی را برای تانک خود انتخاب کنید

یک فاکتور مهم برای به حد اعلی رساندن رنگ ماهی ها، نگهداری آنها در تانک مناسب است. این ماهی ها بسیار خشن تر از سایر ماهی های آب شیرین بوده. همچنین برای برپاکردن قلمرو اختصاصی خودشان، نیاز به فضای مناسب دارند. ( زمانی که بیشتر از یک ماهی نر در تانک وجود داشته باشد.)

برای مثال، برای تولید مثل یک پیکوک، حداقل به یک تانک ۱۰۰ لیتری احتیاج است. اگرچه زمانی که فقط در تانک از ماهی های نر نگهداری می شود، یکی از روش های بسیار معمول برای نگهداری این ماهی هاست، یک تانک ۱۲۰ سانتیمتری با حجم ۲۰۰ لیتر، حداقل حجم مورد نیاز خواهد بود

اگرچه به طور معمول برای چنین تانکی برای نگهداری پیکوک های فقط نر، از یک تانک با حجم ۲۸۰ لیتر و سطح ۵۰ در ۱۲۰ سانتیمتر استفاده می شود. اگر قرار باشد در چنین تانکی از هب ها هم استفاده شود، از آنجایی که برخی از آنها می توانند تا ۳۵ سانتی رشد کنند، حجم تانک معمولا ۴۷۰ لیتر و طول آن ۱۸۰ سانتیمتر خواهد بود.

به طور کلی گفته می شود زمانی که قصد نگهداری چنین ماهی های خشونت طلبی را دارید، تانک را تاجایی که امکان دارد بزرگ تر درنظر بگیرید. چنین کاری موجب فروکش کردن خشونت ماهی شده و نیز با ایجاد قلمرو های مختلف، به نمایش حداکثر رنگ ماهی ها کمک می کند.

 


برای نگهداری این ماهی ها حداقل حجم ۲۰۰ لیتر را در نظر بگیرید

۲ – ماهی ها را از جوانی خرید کنید

اگر امکان دارید، ماهی ها را زمانی که جوان هستند بخرید. شما نیاز دارید که در مورد همزیستی ماهی ها مطالعه کنید، اما زمانی که تصمیم به خریداری ماهی مورد علاقه خودتان گرفتید، ماهی های جوان را خریداری کنید. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که بدانید آنها زمانی که در کنارهم رشد میکنند، بهتر در کنار یکدیگر میگذرانند. علاوه بر این خریداری ماهی های جوان میتواند باعث پس انداز پول شما نیز بشود.

از طرفی می توانید از مشاهده رشد و بلوغ آنها لذت ببرید، چیزی که از نظر من یکی از مهم ترین لذت های نگهداری این ماهی هاست.

 

خریداری ماهی های جوان، به سازگاری بیشتر آنها در کنار یکدیگر کمک می کند

 

غذای مخصوص سیچلایدها

 

 

۳ – ماهی ها را تعیین جنسیت کنید

زمانی که امکان پذیر شد، جنسیت ماهی را تعیین کرده و ماهی های ماده را خارج نمایید. پیکوک ها و هب های نر بیشترین و زیباترین رنگ ها را به نمایش می گذارند، در حالی که ماهی ماده کاملا بی رنگ و تیره است. اگر ماهی را در جوانی خریداری کرده اید، تفاوت ها تا زمانی که به ماهی به سن بلوغ برسد، مشخص نمی شود.

یکی از روش های برای تعیین جنسیت سیکلیدها، شیوه بررسی منفذ مقعدی ماهی است که شامل بررسی زیر شکم ماهی است. در حالی که ماهی نر دارای دو سوراخ با قطر تقریبا برابر است، ماهی ماده دارای دو سوراخ با سایز متفاوت است، یکی کوچکتر که سوراخ مقعد است و دیگری بزرگتر که برای خروج تخم هاست.

 

 

شما به تجربه می توانید جنسیت را ماهی را با استفاده از این روش و در سن ۳ تا ۴ ماهگی با دقت بالایی تشخصی دهید.

۴ – ماهی را به درستی به تانک معرفی کنید

زمانی که یک ماهی جدید به تانک معرفی میکنید، نکته کلیدی اینست که به ماهی فرصت دهید تا به فضای تانک و سایر موجودات عادت کند. بسیاری از علاقه مندان، ماهی های جدید را برای مدتی تحت نظر گرفته و دائما چراغ را روشن و خاموش میکنند، روشی که استری ماهی را بیشتر نیز خواهد کرد و می تواند در نهایت منجر به از دست دادن اشتهای ماهی، عفونت و حتی مرگ شود. همچنین به یاد داشته باشید زمانی که ماهی شکار شده از طبیعت را خریداری می کنید، آن ماهی به قرار گیری در تانکی که از همه طرف قابل دیدن است عادت ندارد. به آنها زمان بدهید، با مضایقه غذا دهی کنید، و چراغ تانک را خاموش نگه دارید تا بتوانند به آرامی محیط اطراف را جستجو کنند.

 

با استفاده از روش گفته شده برای تعیین جنسیت، با دقت بالایی می توانید یک تانک فقط نر راه اندازی نمایید.

 

۵ – از غذای با کیفیت استفاده کنید

رژیم غذایی سیکلیدها بسیار مهم بوده و اثر زیادی بر رنگ آنها، باله هایشان و نیز ترکیب بدن شان در طول زمان خواهد گذاشت. پیکوک ها بخصوص به رژیم متعادلی از پروتئین حیوانی و گیاهی نیاز دارند. هب های مختلف، رژیم های غذایی متنوعی دارند، اما اغلب آنها شکارچی هستند، یعنی ماهی های دیگر را میخورند. یکی از شایع ترین بیماری های سیکلیدهای آفریقایی که به رژیم غذایی آنها مرتبط است، بادکردن مالاوی نام دارد که منجر به باد کردن شکم ماهی خواهد شد.

 

در انتخاب رژیم غذایی این ماهی ها دقت بالایی نیاز است. چرا که مستقیما بر رنگ آمیزی آنها تاثیر گذار خواهد بود.

 

درحالی که همچنان در مورد علت اصلی این بیماری قطعیتی وجود ندارد، برخی باور دارند که یعضی از سیکلید های آفریقایی دارای روده های باریک تر و بلندتر هستند که در مقایسه با سایر ماهی های آب شیرین راحت تر فشرده می شود. ماهی مبتلا به باد کردن مالاوی می تواند در طی چند هفته یا حتی چند روز در اثر بسته شد مجرای روده بمیرد. به منظور جلوگیری از این موضوع، استفاده از غذای با کیفیت متناسب با رژیم غذایی ماهی هایی که نگهداری میشوند، لازم می باشد.

غذاهایی که من برای مدت های استفاده کرده ام و برای تجلی رنگ ماهی ها بسیار مفید بوده است، Omega One Super Color Flake و همچنین North Fin regular cichlid formula و غذای سیچلاید تروپیکال می باشند. البته من از New life Spectrum’s cichlid formula هم استفاده کرده ام که برای پیکوک ها غذای بسیار خوبی بود.

۶ – آب را به طور بهینه و مطلوبی تعویض کنید

آب پاک و تمیز، رنگ، رشد، سلامتی و مقاومت ماهی در برابر بیماری را تقویت می کند. زمانی که اقدام به راه اندازی یک آکواریوم میکنید، از آنجایی که سیکلیدها در زمان غذا خوردن کثیف کاری می کنند، فیلتری را انتخاب کنید که برای یک سایز بزرگتر از تانک شما مناسب باشد. در مرحله بعدی، پارامترهای آب را دقیقا متناسب با ماهی هایی که قصد نگهداری شان را دارید، تنظیم نمایید. در این مورد خاص، آب سخت و قلیایی است. در آخر و شاید مهمترین نکته، به صورت منظم آب را تعویض کنید. تعویض آب برای تمام موجودات تانک مفید می باشد. بنابراین از شنیدن اینکه تکثیر کنندگان به صورت دایمی آب تانک را تعویض می کنند، تعجب نکنید. تحت نظر داشتن سطح نیترات آب به صورت مداوم، راحت ترین روش برای دانستن اینست که میزان و دوره های زمانی تعویض آب، مناسب می باشد یا خیر.

به خاطر داشته باشید که پارامترهای آبی که قصد اضافه کردنش را به تانک دارید، می بایست به دقت تنظیم شود.

 

صرف نظر از قدرت و مدیای داخل فیلتر، تعویض آب دوره ای یک ضرورت انکار ناپذیر است.

۷ – از ماده های بالغ در تانک های فقط نر نگهداری نکنید

رفتار سیکلیدهای آفریقایی زمانی که بر اساس جنسیت تفکیک شده باشند یا در گروه های تولید مثلی نگهداری می شوند، کاملا متفاوت است. در زمانی که از آنها به منظور تکثیر نگهداری میکنید، نرهای کوچکتر و کمتر قلمرو طلب که به تازگی نشانه هایی از تغییر رنگ را بروز داده اند، به شدت توسط نرهای بزرگتر و غالب تانک به واسطه حضور ماده ها، مورد حمله قرار میگیرند. بخصوص اگر ماهی ماده ای در آستانه تخم ریزی باشد.

 

نرها در یک تانک فقط نر، نهایت زیبایی خود را به نمایش می گذارند

 

این موضوع استرس ناخواسته‌ای را به نرهای کوچکتر وارد میکند. زیرا ماهی های نر غالب هر ماهی دیگری که به قلمرو آنها نزدیک شود شدیدا تعقیب میکند. بنابراین نرهای کمتری رنگ‌های زیبای خود را به‌نمایش میگذارند تا از حمله‌های مداوم نرهای غالب در امان‌بمانند. حتی برخی از نرها، به منظور دوری و فرار از حملات دایمی نرهای غالب، وانمود میکنند که ما ده هستند. (به این منظور به انجام رقص تخم ریزی میپردازند.)

اگر چنین رقصی را ندیده اید می توانید آنرا در اینترنت بیابید. بدین ترتیب اگر ماهی ماده ای در تانک فقط نر خود دارید به هرترتیب آنرا از تانک تان خارج نمایید.

 

وجود ماهی ماده در تانک، فلسفه یک تانک فقط نر را بهم خواهد زد

 

۸ – اگر لازم شد، جدا سازی کنید

زمانی که از سیکلیدهای آفریقایی نگهداری میکنید، توصیه می شود حتما برای ماهی هایی که کتک میخورند و یا گاز گرفته می شوند از یک تانک قرنطینه استفاده کنید. (اگرچه این موضوع به طرز باورنکردنی رایج نیست.) اما می‌تواند با اضافه‌کردن یک نر بالغ و غالب به یک تانک از قبل مستقر شده‌اتفاق‌بیافتد. از طرفی از چنین تانکی می‌توان زمانی که یک نر درحال بلوغ به‌واسطه وجود نرهای غالب دیگر، رنگ و زیبایی خود را به‌نمایش نمی‌گذارد استفاده‌کنید.

زمانی که ماهی جوان را جدا کرده و آنر وارد محیط جدید با صخره های متفاوت مینمایید، او فرصت میکنید قلمری جدیدی برای خود ادعا کند و به زودی شروع به نمایش رنگ های درخشان خود می کند. این ماهی را به خوبی تغذیه کنید. همچنین تعویض دایمی آب را فراموش نکنید تا بتوانید رنگ های زیبای آنرا زودتر مشاهده کنید. هر زمان که احساس کردید ماهی آماده است می توانید آنرا مجددا به تانک معرفی کنید. هرچند باید در آن زمان چراغ ها را خاموش نگه دارید.

 

جداسازی ابزار موثری در سالم نگه داشتن ماهی های آسیب دیده است

 

۹ – برنامه زمانبندی روشن کردن چراغ ها را تنظیم نمایید

این تمرین به شدت به من در زمان اضافه کردن ماهی ها، کمک کرده است. همچنین از آن می توان برای کاهش خشونت بین ماهی های قدیمی استفاده کرد. زمانی که ماهی جدیدی به تانک اضافه میکنید، چراغ ها را برای مدت قابل توجهی خاموش کنید. این کار به صورت قابل ملاحظه ای بر توانایی دیدن ماهی ها تاثیر گذار خواهد بود. ماهی های قدیمی نمی توانند ماهی جدید را ببینند، بنابراین خشونت به شدت کاهش می یابد.

 

نور علاوه بر زیبایی، می تواند وسیله ای برای کنترل خشونت ماهی ها باشد

 

زمانی که از نور روز استفاده‌میکنید، می‌توانید چراغ‌ها را تنها در زمانی بررسی ماهی‌ها یا غذا دهی روشن‌کنید. بدین ترتیب می توانید خشونت ماهی هارا کنترل نمایید. من ازیک چراغ تایمر دار مجزا برای اتاق استفاده می کنم که تنها کمی تانک را روشن میکند. این چراغ بیشتر از ۶ ساعت در روز روشن نیست. چرا که رنگ گرفتن ماهی ها را از دست می دهید.

 

۱۰ – به آنها زمان بدهید و صبور باشید

آخرین ولی نه کمترین، صبور بودن و لذت بردن است. این ماهی ها واقعا بینظیر هستند. تغییراتی که در ماهی‌های نر در طور زمان مشاهده‌میکنید نفس‌گیر خواهندبود. اگرچه خرید ماهی‌نر کاملا رنگ گرفته در میان علاقه‌مندان امری طبیعی است. اما از نظر من با این کار با خشونت بیشتری در تانک مواجه خواهیدشد. از طرفی با این‌کار لذت تماشای مسیر بلوغ و نور علاوه‌بر زیبایی، می‌تواند وسیله‌ای برای کنترل خشونت ماهی‌ها باشد.

رنگ گرفتن ماهی ها را از دست می دهید. برای نمونه درحال‌حاضر ماهی مورد علاقه‌من پیکوک نئون بلو می باشد که خودم تکثیر کرده‌بودم و اکنون کاملا بزرگ شده‌است. تغییر رنگ این ماهی بخصوص در سه ماه اخیر، خیره کننده بوده است. خریدن چنین ماهی زیبایی عالی خواهد بود. اما برای من دیدن تغییرات ماهی از جوانی به بلوغ، بهترین و زیباترین بخش نگهداری سیکلیدهای آفریقایی است.

با دنبال کردن این ده‌نکته شما می‌توانید پیکوک‌ها و هب‌های‌نر را ترغیب‌کنید تا بهترین و زیباترین رنگ‌هایشان را به نمایش‌بگذارند. اگر آنرا به‌درستی انجام‌دهید، می‌توانید تانک داشته‌باشید که از نظر رنگ و زیبایی با تانک آب شور رقابت می‌نماید. رنگ‌های آبی، قرمز و زردی کنتراست درخشانی از رنگ‌ها را ارائه‌کرده و به شما اجازه میدهد با افتخار از این‌حس لذت‌ببرید.

 

تانک فقط نر پیکوک ها با رعایت موارد گفته شده، می تواند تداعی کننده یک تانک آب شور باشد

 

 

نوشته Lewis Osborne ، مجله Aquarium Hobbyist
ترجمه و ویرایش توسط وحید پازوکی

 

لطفا به حقوق مترجم و نسیم یاس احترام بگذارید

 

غذای مخصوص سیچلایدها

2 دیدگاه در “ده نکته برای افزایش رنگ سیکلیدهای آفریقایی در یک تانک نمایش فقط نر

  1. sajjadeng71 گفت:

    لطفاً یا متن یا شکل در قسمت تعیین جنسیت رو تغییر بدین.یکیش اشتباهه.تومتن میگه ماهی نر دارای دو سوراخ برابر؛ولی توشکل یکی بزرگ یکی کوچک.

    1. نسیم یاس گفت:

      سلام . ممنون از دقت نظر شما ، بررسی میشه

دیدگاهتان را بنویسید