مطالب آکواریومی گیاهی

دکوراسیون آکواریوم گیاهی با تاکاشی آمانو

دکوراسیون یک آکواریوم گیاهی

.رف نظر از اینکه از سبک آمانو در خلق یک دکوراسیون آکواریوم گیاهی استفاده کنیم یا نکنیم؟، چیزهای زیادی برای یاد گرفتن از دست یافته های این مرد هنرمند وجود دارد. از سبک طبیعی تاکاشی آمانو معمولا سوء تعبیر می شود. در این مقاله با دکوراسیون آکواریوم گیاهی به سبک تاکاشی آمانو و سایر حرفه‌ای‌های این صنعت، آشنا خواهید شد.

مقدمه ای کوتاه در مورد دکوراسیون آکواریوم گیاهی با تاکاشی آمانو

هدف آکواریوم طبیعی، ایجاد محیط زندگی مربوط به یک منطقه خاص نیست. هدف خلق یک منظره زیر آبی است که بیننده را افسون کرده و او را از آن منظره به یک میحط طبیعی ببرد. بسیاری از ما هنگامی که برای اولین بار قصد کپی کردن این سبک را داریم متوجه می شویم که تمام آنچیزی که با اجزاء زنده در ارتباط است را نمی توانیم واقعا منتقل کنیم. زیرا شما هرگز نمی توانید چرخه انعکاس نامتناهی طبیعت را کپی کنید.

طبیعت یک محیط باز است در حالی که تانک شما یک سیستم بسته است. دیگرنگهداری ساده گیاهان، صخره های زیبا و چوب ها تنها هدف آکواریوم داران مدرن نیست. این روزها بسیاری از تکنیک ها دکوراسیون تبدیل به یک هنر با ارزش شده است. این چیزی است که توسط یک مرد بزرگ از ژاپن به وجود آمده است، تاکاشی آمانو، اولین فردی که باغچه های طبیعی زیر آب را که شبیه دکورهای رویایی هستند به جهان معرفی کرد.

آکواریوم گیاهی به سبک تاکاشی آمانو

با این حال اگر قصد دارید که با فکر کردن به یک منظره ای که قبلا دیدید و واقعا دوستش دارید یک دکوراسیون بسازید، چه این یک جمع آوری سنگ ها در کوهستان باشد، چه یک تمیز کاری در یک جنگل و چه یک ساحل رودخانه رمانتیک که شما فرد خاصی را در آن بوسیده اید، انگار که یک معجزه رخ داده است: شما به صورت خودکار می دانید که از چه گیاهی باید استفاده کنید، یا چه سنگی را باید بیابید. شما به صورت غریزی می دانید کجا باید از این صخره و چوب ها استفاده کنید و به نظر می رسد که می دانید چگونه باید یک فضای باز را در مقابل یک فضای عمیق به کار ببرید.
سوال این است که…

ساخت یک تانک که شبیه یکی از تانک های برنده جایزه باشد که شما در کتاب یا اینترنت دیده اید چقدر سخت است؟

جواب اینست که این سخت تر از داشتن یک تانک گیاهی زیبا نیست، و یا حتی یک آکواریوم طبیعی سخت تر از داشتن یک تانک معمولی نیست. فقط یک انتخاب با دقت گیاهان و لوازم است که تفاوت ها را ایجاد می کند و نیاز به نظم برای اجرا و نگهداری دارد.

در اینجا باید که ابهام را برطرف کنم :

در حالی که من می توانم به شما در مورد دکوراسیون آکواریوم گیاهی کمک کنم، نمی توانم تکنیک های نگهداری و رسیدگی یک تانک گیاهی را بررسی کنم. شما باید آنرا جداگانه بیابید. شما باید همه چیز را در مورد نور ایده آل تانک گیاهی بدانید، زیرا اگر گیاهان نور مناسب نداشته باشند رشد نمی کنند. همچنین نیاز است شما خاک مناسب را بشناسید همانطور که باید کودها را بشناسید زیرا ماهی ها نمی توانند به تنهایی مواد مورد نیاز گیاهان را تامین کنند. در آخر نیاز است شما مقدار co2 مورد نیاز گیاهان را بدانید.

اگر شما اعتماد به نفس کافی برای شروع کردن را ندارید یا به توانایی هنری ذاتی خود شک دارید، این مقاله برای شماست به این معنی که راهنمای شماست. با دنبال کردن دستورالعمل ها، نه تنها به هدف خود میرسید، بلکه به زودی تبدیل به یک هنرمند دکور زن با تجربه خواهید شد.

قبل از اینکه مبحث دکوراسیون آکواریوم گیاهی با تاکاشی آمانو را آغاز کنیم، لازم است بدانید…

ماهی ها و گیاهان در تانک شما به یک اندازه اهمیت دارند و با ایجاد شرایط مناسب برای رشد گیاهان شما عملا همان کار را برای ماهی ها هم فراهم کرده اید. هنگامی که گیاهان همه چیز را برای رشد دارند، در همان زمان بهترین شرایط برای ماهی ها نیز فراهم شده است هنگامی که گیاهان مواد زائد و زیادی که سبب افزایش سطح نیترات آب می شود را مصرف کرده و در عوض اکسیژن که برای حیات ماهی ها ضروری است تولید می کنند.

همچنین لازم است بدانید هر زمانی که یک تانک جدید را استارت بزنید، قبل از این که ماهی در تانک خود بریزید نیاز است که تانک شما سیکل خود را طی کند. مسلما چندین نقطه جادویی در این روزها وجود دارد که به شما اجازه خلق یک تانک را می دهد و نیز شما می توانید از آنها بهره ببرید حتی زمانی که از روشهای من استفاده می کنید. اما یعضی سیکل ها واقعا مناسب تر هستند برای اینکه آنها شما را از تمام مشکلات احتمالی نجات می دهند در حالی که تانک شما هنوز برای رسیدن به تعادل در تلاش است. پس از خود سوال کنید که آیا این روش برای شما بهترین است؟

این را در مورد دکوراسیون آکواریوم گیاهی تاکاشی آمانو نظر بگیرید:

آمانو، استاد تانک های گیاهی، درست همانطور عمل می کند که من شما را ترغیب می کنم و در موارد نادری هنگامی که او با یک تانک کاملا پر شده کار می کند، حتی به یک سنگ یا گیاه تا بعد از کامل شدن سیکل تانک دست نمی زند.

اگر شما روش مرا دنبال کنید، سیکل را نیز همزمان طی می کنید. در این روش کاشت گیاه آخرین کار است، زیرا شما قسمت اصلی طراحی را قبلا و خارج از تانک تان به خوبی انجام داده اید. به جای آنکه طی شدن سیکل را با ناامیدی و بدون هدف بگذرانید، می توانید به یک تانک سرشار از گیاهان زیبا که در حال بلوغ و رشد هستند نگاه کنید، تانکی که در حال تبدیل شدن به یک منظره خیره کننده می باشد و در این میان می توان اطمینان حاصل کرد که همه چیز قبل اضافه کردن ماهی به خوبی پیش می رود.

اگرچه ممکن است شما از آن دسته باشید که به باغبانی از جهت دکوراسیون بیشتر از نگهداری ماهی ها علاقه داشته باشید و بنابراین یک تانک گیاهی بدون ماهی را انتخاب کنید. با پیدایش تانک های کوچک به نام تانک نانو، بسیاری از علاقه مندان چندین تانک نانو را به جای فقط یک تانک ترجیح می دهند، و تکنیک های خودشان را تقریبا به صورت الگو بهبود می بخشند. بعضی ها در این تانک ها میگو نگهداری می کنند و سایرین موجود زنده ای در آنها نگهداری نمی کنند و بعضی نیز از این روش برای نمایش زیبایی صخره هایی که می یابند بهره می برند. این سبک به ویژه در مشرق زمین رایج است. هم به دلیل طرز فکر مردم و هم به دلیل محدودیت‌هایشان. این تانک‌ها به جا “هنر طبیعت” نامیده می شوند و حقیقتا زیبا هستند. در آینده بیشتر در مورد آنها صحبت می‌کنیم.

تخیل کلید موفقیت در دکوراسیون آکواریوم گیاهی تاکاشی آمانو

تخیل کلید موفقیت در دکوراسیون است. دکور زیر آب شما چگونه به نظر خواهد رسید؟ قصد دارید چه چیزی را خلق کنید؟ آرام و ساکن یا با نشاط و سرشار از زندگی؟ آیا به منظره ای در طبیعت جذب شده اید؟ عکسی گرفته اید یا تصویری را در ذهن دارید؟ آیا تا کنون عکس یک تانک برنده را دیده و نکته الهام بخشی در آن برگزیده اید؟ و آیا تاکنون عنصر جذابی را در یک تانک، و عنصر دیگری را در تانک دیگری یافته اید که قصد ترکیبشان را داشته تا به یک تانک منحصر به فرد دست یابید؟

اکنون سوال این است : تانک شما تا چه اندازه باید بزرگ باشد تا علاوه بر داشتن فضای کافی برای نگهداری ماهی‌های شما، فضای لازم برای اجرای چشم انداز مورد نظر را نیز داشته باشد. لازم است که قبل از جستجو برای گیاهان و متعلقاتش به این موضوع دقت کافی داشته باشید. اگر می خواهید یک تانک عمومی بسازید، سایز ماهی بالغی که دوست دارید نگهدارید، همچنین تعداد گونه هایی که می خواهید داشته باشید، مشخص خواهند کرد که به چه میزان فضا احتیاج دارید. نکته مهم اینست که همیشه اگر می خواهید تانک عمومی و یا ماهی های بزرگ داشته باشید بهتر است حداکثر اندازه ممکن را برای تانک تان انتخاب کنید مگر اینکه دارای محدودیت فضا باشید.

در تانک های بزرگ ایجاد شرایط پایدار بسیار بسیار ساده تر است. به عبارت دیگر اگر قصد نگهداری گونه های ریزتر را دارید، و یا تنها یک گونه مشخص و کوچک، شما ممکن است تانک نانو و یا چندین تانک نانو را انتخاب کنید. این ممکن است جالب به نظر برسد و اگرچه آنها نیاز به تعویض دایمی بیشتری خواهند داشت اما رسیدگی کمتری می‌خواهد. در نهایت زمانی که تصمیم نهایی گرفته شد ما می توانیم برنامه خود را شروع کنیم.

نقطه محوری همه چیز در دکوراسیون آکواریوم گیاهی

اگرچه ممکن است شما در ابتدا زیاد فکرش را نکنید، اما دکوراسیونِ سخت می تواند خودش یک سبک باشد و نیز در بیشتر آکواریوم های گیاهی، نقطه کانونی است. در اینجا در مورد سنگ و چوب صحبت می کنیم، استخوانهایی که به دکوراسیون آکواریوم گیاهی شما ساختار و اثر می بخشند. اجزای دکور سخت به دکوراسیون آکواریوم گیاهی استحکام بصری و احساس پایداری بخشیده، قلمرو ماهی ها را تعیین کرده و پناهگاه ایجاد می کنند. صخره ها و چوب می توانند به شما برای ایجاد تغییر در سطوح مختلف کمک کنند. علاوه بر این، آنها می توانند جایی که شن ها به کناره شیشه می رسند را پوشش دهند جایی که هرگز نباید نمایش داده شود.
دکور سخت تنها پیدا کردن یک صخره و یا چوب زیبا نیست، شما باید بدانید دنبال چه چیزی می گردید و چگونه باید آنرا به نقطه کانونی تانکتان تبدیل کنید.

قانون یک سوم در دکوراسیون آکواریوم گیاهی با تاکاشی آمانو

همه شما در مورد قانون یک سوم شنیده اید. در حالی که از قانون نسبت طلایی کمی متفاوت است، قانونی که اولین بار توسط یونانی های باستان کشف و ارائه شد و در تمام اشکال مختلف هنر برای سالها استفاده می شد. قانون یک سوم از این قانون مشتق شده است. این قانون نه تنها در تمام جنبه های زندگی ما نفوذ کرده و بارها و بارها در طبیعت اتفاق افتاد است، بلکه یک قانون ساده است که ما می توانیم از آن در طراحی و چیدمان اجزاء به منظور ایجاد یک اثر خوشایند ذاتی استفاده کنیم. این قانون چیز ساده ایست که می توان از آن در یک میز پیشدستی، قفسه کتاب ها و یا در چیدمان گیاهان و صخره ها در یک آکواریوم استفاده کرد.

قانون یک سوم به ما رهنمود های لازم برای قرار دادن اجزاء مختلف را به عنوان یک روش برای کنترل اینکه چشمان بیننده به کجاها سفر کرده و چه چیزهایی را خواهد دید، در طی یک طراحی ارائه می کند. این قانون بیان می کند که یک تصویر باید به نُه قسمت مساوی فرضی که به وسیله دو خط افقی و دو خط عمودی با فاصله های یکسان از یکدیگر جدا شده اند، تقسیم شود و اجزاء مهم باید در امتداد این خطوط و یا بر روی نقاط تقاطع آنها قرار گیرد.

اهداف قانون سوم در دکوراسیون آکواریوم گیاهی

با یافتن و قرار دادن اجزاء با در نظر گرفتن قانون یک سوم در ذهن، یک طراحی بسیار زیباتر را ایجاد کرده و چشمان یک بیننده در امتداد نقاط تقاطع این شبکه گردش می کند. بنابراین خلق یک طرح با انرژی و کشش بیشتری همراه خواهد بود.
هنگامی که شما قصد ایجاد یک دکور را دارید، یکی از مهمترین جنبه های کار چگونگی جذب چشمان بیننده است. در حقیقت جذب چشمان بیننده تمام آنچیزی است که هدف یک دکوراسیون است.

هدف بعدی یک دکوراسیون، خوشایند بودن، تمدد اعصاب و لذت بردن بیننده از تماشای آن است. برای این منظور، شما نیاز به ایجاد اهرم هایی در ذهن خود هستید. این اهرم، نقطه کانونی نامیده می شود. این نقطه است که در ابتدا نگاه بیننده را جذب کرده و در ادامه آنرا را راهنمایی می کند تا از چه نقاطی برای جستجو سایر نقاط تانک استفاده کند. ما از قانون یک سوم برای ایجاد نقطه کانونی و نقاط فرعی جذاب استفاده می کنیم.

همانطور که گفتیم، عملکرد نقطه کانونی جلب توجه است. شما باید آنرا به چند روش، برجسته نگه دارید. بدین منظور چندین روش ساده وجود دارد.

مهمترین آنها اینست که شما حتما باید در هر دکوراسیون، یک نوع از نقاط کانونی را داشته باشید. نداشتن نقطه کانونی، مشابه داشتن تعداد زیادی از آن است و چشمان بیننده را سر در گم ، استرس زده و ناراحت خواهد کرد.

نکته مهم:

به یاد داشته باشید، در یک تانک کوچک، فقط باید یک نقطه کانونی وجود داشته باشد. داشتن بیش از یک نقطه در تانک های کوچک ذهن بیننده را خسته می کند و نگاه او را بین نقاط کانونی جابجا می کند. در تانک های بزرگ، اگرچه شما نیاز به خلق چندین نقطه کانونی دارید، اما باید یکی از آنها به عنوان نقطه اصلی کشش در نظر گرفته شوند در حالی که سایر نقاط جذابیت، باید نقاط فرعی باشند. ما قانون یک سوم را برای این منظور استفاده میکنیم.

قانون یک سوم چگونه کار می کند؟

چهار خط (دو خط عمودی و دو خط افقی) در یک کاغذ سفید که آنرا به نُه بخش مساوی تقسیم می کند، در نظر بگیرید. هر کجا که خطوط یکدیگر را قطع می کنند یک نقطه کانونی طلایی و یا یک نقطه مناسب برای قرار دادن هر آنچه که می خواهید است. اجازه دهید از یک عکس برای شرح دادن استفاده کنیم.

تنها یکی از نقاط مناسب را برای قرار دادن برجسته ترین ویژگی موضوع اصلی استفاده کردیم.

قانون یک سوم : ما نقاط مناسب را از برخورد خطوط یافتیم.

با قرار دادن موضوع در وسط، دیگر عکس دلفریب نخواهد بود و در عوض عکس بیشتر خسته کننده و قابل پیش بینی خواهد شد.

در عکاسی، یک تصویر به این صورت ساخته می شود. فضای خالی به افزودن کمی کشش و فضای تنفس کمک می کند. دلفریب است.

قانون یک سوم در دکوراسیون آکواریوم گیاهی

قانون یک سوم به صورت گسترده در بین مشهورترین هنرمندان و عکاسان استفاده می شود. در حقیقت، چندین کتاب و مقاله در مورد این تکنیک نوشته شده است. اما ما چگونه از آن برای هدف خودمان یعنی دکوراسیون آکواریوم استفاده کنیم؟
مجددا چهار خط مذکور (دو خط عمودی و دو خط افقی) را در نظر بگیرید. جایی که خطوط یکدیگر را قطع می کنند نقاط مناسبی هستند که می توانیم صخره های اصلی یا چوب را در آنجا قرار دهیم.

دکوراسیون یک آکواریوم گیاهی

توضیحی کوتاه در مورد قانون یک سوم در دکوراسیون آکواریوم گیاهی با تاکاشی آمانو

قانون یک سوم در یک تانک استاندارد، دقیقا از جلو دیده می شود. نقطه توپر قرمز رنگ جایی است که می توانیم بزرگ ترین و بلندترین المانهای دکوراسیون خود را در آنجا قرار دهیم که می تواند یک صخره و یا یک تکه چوب باشد. نقطه قرمز کم رنگ می تواند نقطه ای برای قرار دادن المان بعدی باشد، عنصری که به اهمیت عنصر قبلی نیست اما قطعا یک عنصر تکمیلی است.
هنگامی که شبکه مشابهی را به بالای تانک منتقل می کنیم، قانون یک سوم همچنان برقرار است. همچنان این موضوع بیانگر اینست که عنصر اصلی که بزرگتر و بلندتر است بهتر است در عقب تانک قرار بگیرد درحالی که نقطه قرمز کم رنگ بیانگر اینست که عنصر مکمل باید در جلو قرار بگیرد.

تشخیص نقطه کانونی با قانون یک سوم

هنگامی که ما روش مشابهی را از دید بالا در نظر می گیریم، یک نما برای کف تانک خواهیم داشت که به ما می گوید دقیقا نقاط کانونی را در کجاها قرار دهیم.

زمانی که این نمودارها برای شما با معنی باشد، درک این مطلب که استفاده از قانون یک سوم در نمای روبرو دقیقا کاربرد همین قانون از نمای بالاست آسانتر خواهد بود و تفسیر بیشتر این قانون امکانپذیر خواهد شد. ما می توانیم از قانون یک سوم در جلوی تانک برای تعیین ارتفاع مشخصه اصلی تانک و یا نقطه کانونی استفاده کرده و سپس برای تعیین اختلاف ارتفاع نقطه کانونی دوم و احتمالا سوم نسبت به نقطه اصلی بهره بگیریم.

حتی می توانیم جلوتر رفته و از آن برای طرح ریزی کل گیاهان استفاده کنیم، برای مثال حدود یک سوم فضای تانک را به وسیله دو یا سه مشخصه اصلی به همراه گیاهان پر کنیم، در حالی که دو سوم بقیه به عنوان نقطه متضاد و یا فضای شنا به حال خود رها کنیم و یا برعکس. همچنین بینهایت ترکیب مختلف برای بازی وجود دارد که تمام آنها میتوانند به شما برای رسیدن به یک نتیجه خیره کننده کمک کنند. زمانی که تصویر کلی این قانون را درک کردیم، حس کردن میزان تناسب اسکلت دکوراسیون سخت با گیاهان آسانتر خواهد بود و با نگاه کردن به تصاویر زیر، ردپای قانون یک سوم در همه جا دیده می شود.

دکوراسیون یک آکواریوم گیاهی

دکوراسیون یک آکواریوم گیاهی

هنگامی که فکر کردید همه چیز به پایان رسیده است، دوباره فکر کنید. قرار دادن صحیح عنصر اصلی نیمی از راه است اما برای رسیدن به یک دکور موفق کافی نیست.

پرسپکتیو؛ یک نیاز همیشگی در دکوراسیون آکواریوم گیاهی

ایجاد پرسپکتیو یا درک عمق می تواند یکی از مهمترین چالش های یک آکواریوم باشد چرا که تانک ها معمولا عمق لازم از جلو به انتهای تانک را برای ایجاد صحیح حس پرسپکتیو ندارند. اگرچه میتوان عمق خیالی یا پرسپکتیو را با قرار دادن عناصر مختلف در دکوراسیون ایجاد کرد، دوباره با استفاده از قانون یک سوم، و با نگاه کردن از بالای تانک به سمت پایین، و همانطور که در نمودار بالا نمایش داده شد.

مشکل :

یکی از اشتباهات معمول در بین آکواریوم داران در هنگام قرار دادن عناصر دکوراسیون آکواریوم گیاهی  در قرار دادن صخره ها یا چوب به صورت خیلی غیر طبیعی است، در یک خط مستقیم از چپ به راست است. نتیجه آن یک تصویر تخت و دو بعدی است. دومین اشتباه معمول قرار دادن تنها یک دکور سخت در تانک است به خصوص زمانی که تانک مستطیلی و بزرگ باشد.

راه حل:

برای دوری از این اشتباه، دوباره به نمودار نگاه کنید، هنگامی که رو به پایین به تانک خود نگاه می کنید شما می توانید ببینید نقاط مناسب کجاها هستند.

تصور کنید….

طرح شما از چندین تصویر مختلف تشکیل شده است، و یا چندین برش که یکی بعد از دیگری از جلو به عقب تانک چیده شده اند، و هر کدام با فاصله اندکی از یکدیگر. بنابراین هر تصویر با فاصله بیشتری نسبت به جلوی تانک قرار گرفته است (درست کردن یک ساندویچ را تصور کنید، لایه به لایه و از جلو به عقب تانک). این بدان معنی است که هرکجا که شما دکور سخت خود را قرار دهید و بعدا گیاهان را، از آنجایی که هر کدام در یک لایه و یا برش متفاوتی واقع شده است، انواع مختلفی از نقاط را در سرتاسر عمق تانک شامل می شوند.

نکته کلیدی در دکوراسیون آکواریوم گیاهی

زمانی که بعضی از تکه های دکور سخت و گیاهان را می توان در یک تکه به اشتراک گذاشت، نکته کلیدی ایجاد تکه های بیشتر است تا تنها یکی برای نقطه کانونی کافی باشد. برای مثال از جلوی تانک شروع کنید جایی که بخش مورد نظر و اجزای آن در پایین ترین ارتفاع قرار دارند.

در بخش بعدی ارتفاع بیشتر خواهد بود. در بعدی بازهم ارتفاع بیشتری وجود دارد تا زمانی که شما به انتهای تانک می رسید جایی که بیشترین ارتفاع قرار دارد. اما این فقط یک مثال است. شما ممکن است که نخواهید بیشترین ارتفاع را در عقب تانک بلکه در یک نقطه مناسب داشته باشید. فکر کردن به لایه ها مانند قانون یک سوم است یک روش ساده برای ایجاد پرسپکتیو در آکواریوم. تصاویر زیر این اصل را نمایش می دهد و اثر آن ایده آل است. همچنین دانستن اینکه این دکورها در تانک بسیار کوچک انجام گرفته، تانک زیر فقط ۲۵ لیتر حجم دارد.

چند نمونه برای نشان دادن پرسپکتیو در دکوراسیون آکواریوم گیاهی با تاکاشی آمانو

دکوراسیون یک آکواریوم گیاهی

این یک مثال عالی برای روش لایه ای از جلو به عقب تانک برای رسیدن به پرسپکتیو است. ببینید چگونه سطح پایینی در جلو نمایش داده شده است اما چشمان را به سمت بلندترین نقطه کانونی در سمت چپ و انتها هدایت می کند و چشم تنها مدت کوتاهی در گیاهان با ارتفاع متوسط که هنرمندانه تصویر سه بعدی خیالی را ایجاد کرده اند، استراحت می کند.

دکوراسیون یک آکواریوم گیاهی

یک دکوراسیون سه بعدی خیالی بی نظیر دیگر. ترکیب دکوراسیون چشمان ما را به بالا رفتن از دکوراسیون ترغیب می کند.

یک دکوراسیون سه بعدی خیالی بی نظیر دیگر. ترکیب دکوراسیون چشمان ما را به بالا رفتن از دکوراسیون ترغیب می کند.
وقتی زمان خلق یک عمق خیالی فرا می رسد، یکی از تماشایی ترین دکورها که در زیر نشان داده شده است، تماما نیرنگ بوده اما با تبحر و استادی انجام گرفته است. این دکور توسط آقای Cliff Hui از چین زده شده است، یکی از دکور زنهایی که به دلیل جزییاتی که در انجام این دکور به آنها پرداخته است، معروف شده است. در نظر داشته باشید که توجه و دقت بسیار زیادی به منظور واقعی جلوه دادن این تصویر به کار رفته است، هدایت چشم به خط افق بدون انتها و استفاده از یک مقدار مشخص وحشی گری و بی نظم به ایجاد احساس عمیق کمک کرده است.

دکوراسیون یک آکواریوم گیاهی

در این مورد نقطه کانونی به جلو نزدیک است، در حالی که یک مسیر ما را به سمت افق بی نهایت هدایت می کند.

دکوراسیون یک آکواریوم گیاهی

همچنین در نظر داشته باشید قانون یک سوم چگونه نقش خود را ایفا می کند : یک سوم این دکور توسط عناصر جذابی پر شده است،

در حالی که دو سوم بقیه عناصر بسیار کمتری دارد، که این موضوع سبب ایجاد عمق و شادابی شده است.

فنونی دیگر برای ایجاد عمق در دکوراسیون آکواریوم گیاهی

فنون کم دیگری برای کمک به شما جهت ایجاد عمق وجود دارد که شما می توانید آنها را در نظر بگیرید. ایجاد لایه ها مختلف را در نظر بگیرید. به عنوان مثال شما می توانید به تانکتان شیب دهید که موجب می شود جلوی تانک بسیار کم ارتفاع تر از قسمت عقب باشد. یا شیب را از سمت چپ به راست در نظر بگیرید و یک دره در وسط ایجاد کنید. اگر اینکار به خوبی انجام شود روش بسیار مناسبی برای ایجاد عمق در تانک است.

یکی دیگر از روشها که در عین حال بسیار بحث انگیز است و به همین دلیل کمتر استفاده می‌شود استفاده از عناصر بزرگتر در جلو و عناصر کوچکتر در عقب تانک به منظور ایجاد عمق است. اگر این کار با هنرمندی انجام شود می تواند در ایجاد اثری عمیق بسیار مفید باشد زیرا با دور شدن از جلوی تانک همه چیز کوچکتر می شود. در این مورد شما باید اندازه برگ گیاهان را هم در نظر بگیرید. آنابیاس با سایز های متفاوت می‌تواند برای رسیدن به این هدف بسیار موثر باشد.

در تصویر زیر، تکه های چوب برای ایجاد حس جنگل استفاده شده اند. تنه‌های درخت جلو در پایین به شدت گیاه کاری شده اند. این به بیننده احساس کشش به داخل یک جنگل عجیب را می بخشد‌.

دکوراسیون یک آکواریوم گیاهی

این موضوع به شما در کم ارتفاع نگه داشتن جلوی تانک کمک می کند. (از نظر عمق جلو تا عقب) داشتن یک پیش زمینه بلند، پس زمینه و وسط را فشرده می کند و فضای انتقالی بین آنها را از بین می برد. در نهایت زمانی که شما شانسی برای قرار دادن اجزای سخت تانک پیدا می کنید، شما باید اطمینان حاصل کنید که خطوط مشخصی برای چشمان بیننده جهت دنبال کردن از جلو به عقب وجود دارد. برای این موضوع توجه خاصی لازم است.

چند نمونه دکوراسیون آکواریوم گیاهی

در سه تصویر زیر شما می توانید به وضوح ببینید چگونه چشمان توسط دکوراسیون هدایت می شوند.

دکوراسیون یک آکواریوم گیاهی

دکوراسیون یک آکواریوم گیاهی

دکوراسیون یک آکواریوم گیاهی

و دوباره شما اگر یک شخص یاغی هستید، ممکن است بخواهید تمام قوانین را زیر پا بگذارید. آیا تانک شما می تواند بی توجه به قوانین و به صورت کورکورانه، یک تانک موفق باشد؟ البته، اگر شما یک حس ذاتی طراحی داشته باشید، همانطور که تصویر زیر نشان می دهد.

زمانی که شما مشخص می کنید که استخوان بندی تانکتان کجا قرار میگیرد، و چه ارتفاعی خواهد داشت، قضاوت در مورد نوع صخره ها و چوب هایی که برای دکوراسیون نیاز است بسیار آسانتر و به دست آوردن آنها بسیار ساده تر از گذشته خواهد بود. گیاهانی که نیاز دارید را فراموش کنید. انتخاب آنها در آینده و بعد از دکوراسیون خشک تانک خواهد بود.

یافتن صخره ها و چوب

به جای جستجو برای صخره و چوب به این موضوع بیاندیشید:

یافتن صخره و چوب هم نوع ولی با سایزهای مختلف بسیار مهم تر از یافتن تنها یک تکه زیباست. یک تکه سنگ در تانک کاملا مصنوعی به نظر می رسد. همانطور که یک تکه چوب. طبیعت به سرعت به شما می گوید که حداقل دو تکه نیاز است، و چه بهتر اگر بیشتر باشد.

در حقیقت به دلایل عجیبی، اگر از تعداد غیر زوج استفاده کنید، جانمایی کلی بهتر خواهد بود. (با صرف نظر از اینکه چوب است یا صخره، گل باشد یا میوه در داخل ظرف)
بزرگترین تکه سنگ، اگر به اندازه کافی بزرگ باشد، نقطه کانونی خواهد بود. اگر نمی توانید صخره ای که به اندازه کافی بزرگ یا مهم باشد بیابید، می توانید به دنبال دو یا سه تکه متناسب با یکدیگر بگردید و آنها را توسط چسب به یکدیگر بچسبانید.

دومین تکه باید کوچکتر و از همان نوع باشد، زیرا به نقطه مقابل نقطه کانونی تبدیل می شود. همچنین به دنبال سومین تکه و یا گروهی از اجزای کوچکتر بگردید، اجزایی که شاید از نقطه دوم جالب تر بوده و هنگامی که در جلوی تانک قرار میگیرند خوب به نظر برسند، تقریبا مشابه تکه ای که برای بازتاب زیبایی اجزای دیگر به کار میرود. این نه تنها به شما اجازه مرتب کردن سه نقطه مشخص در یک مثلث را می دهد بلکه تبدیل به بخشی از یک تکنیک می شود که ما آنرا هدایت چشمان می نامیم.

ترکیب بندی

بسیاری از مقاله های دکوراسیون آکواریوم گیاهی در اینترنت در این مرحله ترکیب بندی را به عهده شما می گذارند و در مورد ترکیب U شکل، مثلثی و برآمده (محدب) صحبت می کنند. من این کار را نخواهم کرد، زیرا این مشابه رنگ آمیزی با اعداد است و من از شما می خواهم که هنوز تانک قدیمی خود را داشته باشید. پس سرگرمی و فعالیت شخصی شما در این فعالیت کجا می رود؟ بنابراین روش من را جایگزین کنید، برای اینکه هدف من بیرون کشیدن فعالیت های مخفی شما و خلق یک تانک کامل و متفاوت است. اعتماد به نفس داشته باشید، برای اینکه اگر شما قوانین پایه ای را دنبال کنید، ممکن است تانک شما یک تانک معمولی و یا زشت از آب در بیاید.

دکوراسیون آکواریوم گیاهی خود را بسازید

بنابراین در این مرحله، هنگامی که شما تمام دکوراسیون سخت خود را گردآوری کردید، باید برای ایجاد ساختار طرح اولیه خود خارج آکواریوم آماده باشید. کف تانک و دیوار پشتی آنرا توسط مقوا یا یونولیت شبیه سازی کنید و آنها را به اندازه واقعی تانک تان برش بزنید. از یک میز برای اینکار استفاده کنید که به شما زوایای دید بهتری خواهد داد. شبکه قانون یک سوم را علامت گذاری کرده و نقطه مناسب را بیابید.

اکنون زمان ایجاد استخوان بندی دکور شما و تجربه احتمالات مختلف است. اما قبل از شروع آگاه باشید که : تعادل, عدم تعادل است. زمانی که مشغول آکواریوم داری هستیم، تلاش ما ایجاد تعادل است. تعادل در پارامترهای آب اما در دکوراسیون آکواریوم گیاهی، تعادل و تقارن غیر طبیعی است. طبیعت به دفعات اثبات کرده است که هیچ قانون تقارنی وجود ندارد، و این زیباست. هیچ عنصری را به صورت زوج در تانک تان استفاده نکنید و زمانی که از عناصر گروهی استفاده می کنید از اعداد فرد ۱، ۳، ۵ یا ۷ استفاده نمایید.

برای توضیح، یک داستان دارم. زمانی قصد ایجاد یک درختستان، با استفاده از گیاهان پیاز دار،در بهار و در باغچه خود را داشتم. برای محاسبه محل قرار گیری گیاهان که هرگز علیرغم تلاش هایم، برای من طبیعی به نظر نمی رسید، تصیم گرفتم تنها پیازها را از کیسه خارج و به زمین بریزم و اجازه دهم هرکجا می خواهند قرار بگیرند. این روشی بود که من برای کاشت استفاده کردم. نتیجه این بود که بعد از رشد پیازها نه تنها بسیار زیبا شده بود بلکه بسیار هم طبیعی بود. ممکن است شما هم قصد امتحان کردن این روش را با صخره های خود داشته باشید. سپس خواهید دید این روش چقدر در جانمایی طبیعی و تعادل تانک شما موثر خواهد بود.

آغاز ساخت دکوراسیون آکواریوم گیاهی

پس اجازه بدهید آغاز کنیم. با قرار دادن عنصر اصلی شروع کنید. آیا به اندازه کافی بلند است یا باید زیر آن را مرتفع کنید؟ به یاد داشته باشید که آن نقطه کانونی اصلی است و قرار است توجه شما را جلب کرده. در نتیجه باید در ۹۰ درصد مواقع سبب کوچک جلوه دادن ساکنین آینده تانکتان شود. علاوه بر این، زیر این نقطه می تواند توسط بستر پوشانیده شود. در واقع صخره ها به صورت موثری طبیعی تر به نظر می رسند اگر در بستر ادغام شوند.

بنابراین هنگام استفاده از پایه، ارتفاع بستر خود را در نظر بگیرید. هنگامی که کار شما تمام شد، نقطه کانونی دوم را قرار دهید. ارتفاع آنرا چک کنید. شما چیزی حدود یک سوم ارتفاع کمتر از نقطه کانونی اصلی را نیاز دارید. مجددا در صورت نیاز، ارتفاع را به وسیله پایه کنترل کنید. اکنون اگر می خواهید سومین نقطه را نیز اضافه کنید، که حتی اگر عنصری کوتاه تر و به طرف جلوی تانک باشد، به وسیله دو نقطه دیگر یک مثلث اریب را ایجاد کنید. ارتفاع را چک کرده و سطوح بعدی را در نظر داشته باشید. بدون نگاه کردن به جانمایی کلی، مراحل بعدی را شروع نکنید. شما باید در هر مرحله هارمونی را احساس کنید.

دقت ویژه ای به میزان فضایی که در بالای تانک اشغال می کنید، داشته باشید : منظور فضای بین سطح و سطح آب تانک است! دکور خود را به صورتی که تنها نیمی از فضای تانک را اشغال می کند رها نکنید. در این صورت تانک تان نامتعادل به نظر می رسد.

نکته مهم:

در اینجا می خواهم به یک نکته خاص اشاره کنم : اگر صخره ها را در جای مناسبی در جانمایی تانک خود قرار دهید، مابقی دکوراسیون خود به خود مشخص خواهد شد. شما این موضوع را بعد از اینکه برایتان اتفاق بیفتد متوجه خواهید شد. این زمانی اتفاق می افتد که شما به هارمونی و تعادل در جانمایی دکور دست یافته باشید.
دو عکس زیر نشان می دهد که هنگامی که شما صخره های خود را در جای مناسب قرار می دهید چه اتفاقی می افتد! کار روی صخره ها در این تانک نانو واقعا بی نظیر است! و تنها به عنوان یک نما، هنگامی که عکس دوم، دکوراسیون با گیاه را نمایش می دهد، مشخص است که رشد بیشتر گیاهان و همچنین هرس آنها باید انجام گیرد. اما روی هم رفته جانمایی گیاهان در بین و مقابل سنگ ها بسیار طبیعی به نظر می رسد.

پس عقب بیایستید و از خودتان بپرسید :

  • آیا می خواهم جای سنگ ها را تغییر دهم؟ (اگر می خواهید این کار را انجام دهید، نیاز است که تمام آنها را جابجا کنید!)
  • آیا به سطوح متفاوتی نیاز دارم؟
  • آیا تانک من جذاب به نظر می رسد؟
  • بستر چه رنگی بیشتر برای دکوراسیون تانک من مناسب است؟ (به طور کلی بستر مشکی برای صخره های کم رنگ مناسب نیست)
  • چه کاری لازم است برای دیواره مشکی تانک انجام دهم؟ آنرا رنگ کنم؟ چه رنگی؟
  • چه گیاهانی بهتر عمل می کنند؟
  • بلندترین گیاهان تا کجا رشد خواهند کرد؟ به طور کلی کاشتن یک شمشیر بلند در کنار صخره اصلی تانک که قرار است یک کوه را شبیه سازی کند ابلهانه است.
  • گیاهان چه چیزی را بهتر نمایش می دهند؟
  • آیا چشمان من به صورت طبیعی از انتها به جلوی تانک هدایت می شود؟ اگر نه، چگونه می توانم جانمایی تانک را تغییر دهم؟
  • آیا اجزای دکوراسیون جلوی تانک به اندازه کافی بلند هستند که بعد از پوشانیده شدن جلوی تانک توسط گیاهان کف، مشخص باشند؟
  • چه چیز دیگری برای بهتر کردن دکوراسیون تانک لازم دارم؟ یا آیا نیاز به خارج کردن چیزی برای بهتر کردن دکور دارم؟
  • و…

اکنون باید قادر باشید…

دلیل روش من در ساخت استخوان بندی دکوراسیون خارج از تانک را درک کنید. اگر نیاز به ایجاد تغییرات عمده داشتید چه؟ و یا یافتن یک تکه اضافی؟ چگونه می توانید پیش از اینکه دقیقا بدانید چه کاری قرار است انجام دهید، بستر خود یا سایز آنرا، و یا یک پشت زمینه را انتخاب کنید

هنگامی که در یک دکور ساخته شده کار می کنید، یا یک تانک پر شده، نه تنها آب در همه جا می ریزد، بلکه شما ممکن است ناسزا بگویید یا حتی با ناامیدی اشک بریزید! و به دلیل استرس زیاد، اشتباهات زیادی انجام دهید! شما می توانید از تمام درد و رنج ها با کمی صبر و درست انجام دادن کارها رهایی پیدا کنید! اگر در حال حاضر تانکی دارید و امیدوار به تغییر دکوراسیون آن هستید، به خودتان رحم کنید و برای مدتی ماهی ها را با بخاری و فیلتر تانک، به یک تانک دیگر منتقل کنید. تانک تان را خالی و تمیز کرده و شروع به کار کنید.

پس به طراحی بر گردیم، عقب بیایید، کارهای لازم برای اصلاح چیزهایی که درست نیستند را انجام دهید. چیزهایی که لازم است را بگیرید. به اینکه چگونه قرار است اجزای داخل تانک را مخفی کنید، بیاندیشید.

دلسرد نشوید. اصول تاکاشی آمانو، به ما کمک می کنند. نمی گویم که بر اساس این اصول عمل کنید، حداقل فعلا. تمام چیزی که از شما می خواهم، مطالعه و جذب ایده های مختلف است، چرا که بعضی از آنها عالی و الهام بخش هستند و بعضی ها به طرز اجتناب ناپذیری شما را به سمت تصمیماتی که شاید حتی به آنها فکر هم نکرده اید، هدایت می کند.

تاکاشی آمانو راجع به اصول دکوراسیون گیاهی چه می گوید:

  1. تمام گیاهان را به تعداد فرد بکارید.
  2. گیاهان با برگ ظریف در وسط تا انتهای تانک مناسب تر به نظر می رسند. همچنین گیاهان با برگ های بزرگتر بهتر است به سمت کناره ها کاشته شوند.
  3. از گیاهان قرمز در وسط استفاده نکنید زیرا آنها اثر تیره و سنگینی دارند.
  4. برگ های تیره (قرمز و سبز تیره) به سمت کناره های عقب بهتر به نظر می رسند. همچنین گیاهان با برگ روشن به سمت وسط.
  5. گیاهان و دکوراسیون (سنگ و چوب) را به گونه ای بچینید که کنتراست مناسبی با بخش های تاریک و روشن ایجاد کند.
  6. شن های روشن می توانند کنتراست مناسبی با گیاهان ایجاد کنند.
  7. هنگامی که از صخره استفاده می شود، از چندین سایز استفاده کنید. سنگ های بزرگ و کوچک را مانند آنچه در طبیعت اتفاق می افتد مخلوط کنید.
  8. لبه های سنگ های به طور کلی باید گرد باشند.
  9. ایده های خود را با سنگ ها بپوشانید و اجازه دهید گیاهان آنها را تا حدی مبهم نمایش دهند. در بعضی موارد نیز به صورت کامل آنها را بپوشانند.
  10. دکوراسیون با شن ها و بدون گیاه در جلوی تانک یک پیشنهاد مناسب برای سبک دکوراسیون آکواریوم گیاهی سنتی است.
  11. یک پیشنهاد جذاب، شیب دادن از کناره ها به وسط و به سمت دو گوشه انتهای تانک است.

و او موارد زیر را در مورد تکنیک های دکوراسیون آکواریوم گیاهی ذکر می کند:

  • از نخ های کتانی برای بستن جاوا موس به چوب یا سنگ های آتشفشانی استفاده کنید.
  • خزه و صخره برای گوشه های کار مناسب هستند. جاهایی که بخش های شنی با مناطق گیاه کاری شده تداخل پیدا می کنند.
  • از چوب به همراه خزه، ویا صخره های بزرگ با خزه به عنوان پشت زمینه و یا برای ایجاد یک کنتراست تیره-روشن مناسب استفاده کنید.
  • برای درست کردن یک “آنابیاس صخره ای “، آنابیاس را به وسیله نخ های پلاستیکی به سنگ های پوشیده شده از خزه ببندید و تقریبا تمام ریشه های را هرس کنید.
  • یک “آنابیاس صخره ای ” می تواند درست روی شن ها یا هر کجا که دلخواه شماست قرار گیرد. اما در ابتدا آنرا به سمتی قرار دهید که ریشه هایش پیدا نباشد. بعدا این گیاه به سمت بالا و نور رشد خواهد کرد.
  • برای نقاطی که بستر عمیقی دارید، گرمکن زیر شن در نظر بگیرید.
  • گیاهان ساقه ای را با ارتفاع یکسان در نظر بگیرید، و آنها را به گونه ای هرس کنید که ارتفاعشان از زیاد به کم باشد. طوری که انگار از عقب به جلو و میانه تانک در حال حرکت هستند.
  • گیاهان ساقه ای را دو تایی یا سه تایی و در یک زمان بکارید.
  • یک تانک تازه راه اندازی شده برای سه ماه نباید هرس شود.
  • در اولین هرس، اجازه دهید گیاهان ساقه ای تا سطح آب رشد کرده و سپس آنها را از نیمه هرس کنید.
  • از آنجایی که آنابیاس و خزه ها نیاز به هرس ندارند، گیاهان مناسبی برای جلوی تانک هستند.

سایر تکنیک های گفته شده توسط تاکاشی آمانو در مورد دکوراسیون آکواریوم گیاهی

  • لوله ها و سیمهایی که به تانک وارد یا از آن خارج می شوند را در کناره ها به گونه ای قرار دهید که هم با اولین نگاه دیده نشوند و هم در اثر انعکاس در شیشه کناری نیز قابل مشاهده نباشند.
  • ایجاد یک بستر با استفاده از شن های متفاوت و خاک را می توان با قرار دادن یک مقوای نازک در تانک در مرز شن ها انجام داده و سپس هر دو طرف را به آرامی از شن پر کرد. بعد از ایجاد شیبی که مورد نظرتان است، مطمئن شوید که شن ها در هر دو طرف در نقطه تلاقی دارای ارتفاع یکسانی است.
  • اگر چیزی مانند که تکه چوب را در وسط شیب قرار دهید، شیب بستر از عقب به جلو بهتر عمل می‌کند. سنگهای پیچیده شده با خزه را نیز می توان به عنوان یک نگهدارنده و مانند یک سد، استفاده کرد.
  • اگر بستری متشکل از چندین نوع شن و ماسه به کار رود، از چوب یا سنگ‌ها می‌توان برای پوشاندن مرزها استفاده کرد.
  • نور تابیده شده از پایین عقب تانک عالی به نظر می رسد! این نور تمام پرتوهای نور شکسته شده در اثر موج های سطحی را نمایش می دهد.
  • برای یک منظره معمولی، از سنگ ریزه های پوشانیده شده با خزه در کنار سنگ بزرگ اصلی استفاده کنید.
  • هنگامی که خزه ها، یک چوب با شاخه های در هم تنیده را کاملا بپوشاند، شگفت انگیز به نظر رسیده، و یکپارچه نیز خواهد شد. اگر به درستی انجام شود شیب از عقب به جلو را نیز تلقین میکند.

بعد از تمام اینها، سرم شروع به گیج رفتن می کند. در همین چند مورد ذکر شده، مواردی وجود دارد که مرا به راه اندازی یک دکور جدید ترغیب می کند! امیدوارم نظر شما هم همین باشد!

نکات حرفه ای در دکوراسیون آکواریوم گیاهی :

در سبک آکواریوم طبیعی شما به ندرت پشت زمینه‌ای مشاهده می کنید. تنها کارهایی که ممکن است انجام گیرد، استفاده از ورودی و خروجی‌های (مربوط به فیلتر) مدرنی است که توسط شرکت تاکاشی آمانو فروخته می‌شود.

برای اکثر ما پشت زمینه لازم به نظر می‌‌رسد. بعضی‌ها از صخره، بعضی از چوب و تعدادی از رنگ و سایرین از تصاویر استفاده می‌کنند. در عین حال فنونی وجود دارد که موجب می شود تانک شما عمیق تر به نظر برسد. آن استفاده از برچسب های با اثر یخ زدگی است. این یک ابزار دکوراسیون آکواریوم گیاهی است ( توسط برند DC Fix ثبت شده است). آنرا می‌توان در مغازه‌های فروش لوازم دکوراسیون خانگی پیدا کرد.

اینکه از چه پشت زمینه ای استفاده شود اهمیت زیادی ندارد. اگر از سبک آمانو استفاده نمی کنید لازم است که از پشت زمینه استفاده کنید. مگر اینکه تانکتان از دو طرف قابل دید باشد و یا اینکه آنرا در وسط خانه گذاشته اید. در موارد دیگر دیدن دیواره پشتی با تمام لوله ها و سیم های به کار رفته کاملا غیر طبیعی است. اگر از رنگ استفاده می کنید، آبی و مشکی بهترین رنگ ها هستند. زیرا آنها به تانک شما کنتراست می بخشند و در عین ناپیدا بودن، به بیننده اجازه می دهد بر روی دکوراسیون و موجودات تانک تمرکز داشته باشد.

زمانی که تمام کارها انجام گرفت و دکور شما بر روی میز تکمیل شد، و زمانی که بستر مورد نیاز خود را خریداری کردید ( بستر غنی و شن)، چسب کاریهای تمام شد و ۴۸ ساعت زمان خشک شدن را طی کرد، شما برای کار در داخل تانک آماده هستید. این زمانی است که شما گیاهان خود را نیز خواهید کاشت، و این کار راحتی خواهد بود. برای اینکه با مشخص بودن دکوراسیون تانک، شما می دانید به چه چیزهایی نیاز دارید.

تفاوت ساختن یک تانک گیاهی و ساخت یک دکوراسیون برای آکواریوم گیاهی

اکنون به تنها نقطه تفاوت بین ساختن یک تانک گیاهی و برپا کردن دکوراسیون سخت رسیده ایم.

برای یک تانک گیاهی، شما معمولا باید ابتدا بستر را داخل تانک بریزید. تنها زمانی این کار را نمی کنید که قصد اضافه کردن یک صخره بزرگ را به گونه ای دارید که می خواهید کاملا در میان بستر جاسازی شود و یا می خواهید از سنگ هایتان به عنوان مرز و به منظور حفظ شیب تانک استفاده کنید.

از آنجایی که شما قصد پرورش گیاهان را در این میان دارید، به بستری که مشخصا برای تانک گیاهی طراحی شده است نیاز دارید. در این مرحله شما مشغول ایجاد سطوح مختلف می شوید. بعد از بستر شما باید دکوراسیون سخت خود را مطابق آنچه رو میز داشتید، به تانک تان منتقل کنید، نقطه به نقطه و تک تک، دقیقا به همان گونه که بر روی میز بود. از این راحت تر امکان ندارد!

برخی نکات حرفه ای دیگر:

اگر تانک بزرگی دارید و قصد جابجایی تمام سنگ های سنگین را به نقاط خالی از بستر دارید نیاز به بهینه سازی دارید. کف تانکتان باید تمیز باشد و از تکه‌های یونولیت یا جعبه تخم مرغ در زیر سنگ‌ها به عنوان بالشتک محافظ استفاده کنید. این وزن سنگ نیست که شیشه کف را می‌شکند، بلکه تمرکز وزن سنگ بر روی دانه‌های کوچک شن است. این موضوع در مورد تکه های چوب اتفاق نمی افتد به جز چوب های بسیار بزرگ و سنگین.

در این مورد، شن های شما پس از قرار دادن سنگ ها شروع به حرکت و جابجایی می کنند. یک روش مناسب برای جلوگیری از این موضوع مطابق عکس های زیر، استفاده از صفحه های پلاستیکی مخفی است.

کاشت گیاه در آکواریوم گیاهی

بعد از اتمام کار، زمان کاشت گیاه فرا می رسد. به یاد داشته باشید که تانک شما هنوز خالی از آب است. به جای آن شما باید یک بطری اسپری آب داشته باشید، و توسط آن هراز گاهی گیاهان را اسپری کنید.

وقتی زمان کاشت گیاهان فرا می رسد، من به ندرت می توانم پیشنهاد بهتری از آمانو داشته باشم. به هر حال او خداوند دکوراسیون آکواریوم گیاهی است.
به عنوان یک سفارش جهت کاشت گیاه، بهتر است از اطراف نقطه کانونی اصلی شروع کنید. همیشه به طبیعت نگاه کنید. این کار باعث می شود، ببینید گیاهان چگونه در اطراف سنگ‌ها، خزه‌ها و همچنین چگونه در اطراف ریشه‌ها رشد می‌کنند. طبیعت یک استاد عالی است. آنرا شبیه سازی کنید. تصمیم بگیرید چگونه می خواهید سنگ ها را در مرکز توجه قرار دهید یا چگونه آنها را مخفی کنید. بعد از آن گیاهان کف و سپس گیاهان میانه رادرست بعد از گیاهان بلند انتهای تانک بکارید.

نکات مهم

همیشه با حجم زیاد گیاه بکارید. اینکار در ابتدا گرانتر است اما در طولانی مدت لذت بخش تر است.

استفاده گیاهان ساقه ای یک راه مناسب برای افزودن یک قالب به دکور شما هستند. بسیاری از گونه های برگ باریک مانند روتالا ایندیکا را می توان به شکل دلخواه هرس کرد. به همین دلیل است که شما باید این گونه ها را با حجم زیاد بکارید. دو یا سه ساقه را با استفاده از پنس در یکجا بکارید. این عمل را در ۲ سانت آنطرف تر تکرار کنید و به همین ترتیب ادامه دهید. این موضوع مهم است که شما هنگامی که گیاهان را هرس می‌کنید، بتوانید آنها را در بین سایر گیاهان بکارید. هر چه در ابتدا حجم گیاه بیشتری استفاده کنید، تانک تان سریع تر به بلوغ می رسد.

استفاده از گیاهان با برگ و رنگ های مختلف مهم است. چرا که به شما در ایجاد عمق و شالوده یک احساس طبیعی کمک خواهد کرد. تانک کوچکتر به معنی استفاده از گیاهان با برگ های کوچک تر است. زیرا این موضوع به شما کمک می کند تا تانکتان از آنچیزی که هست بزرگتر به نظر برسد.

گیاهان قرمز رنگ دارای خصوصیات برجسته ای هستند و به شما در ایجاد کنتراست کمک می کنند. اما آگاه باشید که آنها به صورت غیر قابل اجتنابی قابل تبدیل به یک نقطه کانونی هستند. همچنین می‌توانند توجه چشمان را از نقطه کانونی اصلی تانک به آنها تغییر دهد. همانگونه که آمانو اشاره می‌کند، هر چه قرمز آنها تیره‌تر باشد، احساس عمیق‌تری ایجاد کرده. از این رو برای استفاده در عقب و کناره‌ها مناسب‌تر هستند.

پر کردن آکواریوم گیاهی

زمانی که گیاه کاشتید، زمان پر کردن تانک است.

روش مخصوصی برای اینکار وجود دارد. چندین روزنامه را مچاله کرده و آنها را داخل تانک طوری قرار دهید که کل تانک را بپوشاند. روزنامه را توسط اسپری آب خیس کنید. سپس روی آنها یک پلاستیک نازک بکشید و مطمئن شوید که کل سطح را پوشانیده است. توجه داشته باشید که پلاستیک مورد نظر باید مشابه آنچه برای محافظت لباس ها استفاده می شود، باشد. آنگاه توسط یک شلنگ شروع به پر کردن تانک تان کنید. اطمینان حاصل کنید که آب به آرامی بر روی پلاستیک می ریزد. زمانی که تانکتان پر شد، به آرامی پلاستیک و سپس روزنامه ها را خارج کنید.

شما تعجب خواهید کرد که این روش چقدر موثر خواهد بود، گیاهان، شن ها و دکوراسیون بدون جابجایی خواهند بود. از آن مهم تر، شما آب کاملا تمیزی خواهید داشت.

سیکل آکواریوم گیاهی پس از پر کردن آن

زمانی که تانک تان را پر کردید، آنرا سیکل کنید. برای افزودن ماهی هنوز زود است. گیاهان برای جا افتادن، ریشه دادن و عادت کردن به شرایط نوری به زمان نیاز دارند. همچنین آب تانک برای رسیدن به تعادل به زمان نیاز دارد. استفاده عجولانه از مواد شیمیایی معمولا به بی ثبات شدن پارامترهای آب منتهی خواهد شد.

به طبیعتی که به تانک خود آورده اید فرصت بدهید. در این زمان تانک خود را به دقت زیر نظر بگیرید که احتمال رشد انفجاری جلبک ها وجود دارد. این اتفاق معمولا به دلیل نور بیش از اندازه اتفاق می‌افتد. البته اگر ماهی به تانک اضافه کنید در نتیجه افزایش ناگهانی نیترات نیز رخ می دهد.

ساده‌ترین و طبیعی‌ترین روش برای جلوگیری از این موضوع اضافه‌کردن موقتی مقدار زیادی گیاه شناور در سطح آب است. گیاهان معلق جلبک‌ ها را از دریافت نور بسیار زیاد برای رشد محروم کرده. همچنین زمانی که ماهی اضافه کرده باشید، موجب کاهش سطح نیترات می شوند. زمانی که تانک تان جا افتاد آنها را خارج کنید. اما از آنها به گونه‌ای استفاده کنید که نور مورد نیاز گیاهان برای فتوسنتز را به مقدار زیاد فیلتر نکند.

در انتها، وقتی زمان اضافه کردن ماهی فرا می رسد، آنرا به آرامی انجام دهید. برای اینکه زیبایی تانک را دست نخورده نگه دارید، نیاز است که ساکنین تانک را با دقت انتخاب کنید. دوست داران تانک های گیاهی معمولا به افزودن گروهی از ماهی های تترا و یا رازبورا علاقه مند هستند. زیرا این موضوع سبب می شود تانک شما بزرگ تر به نظر برسد. به سایز تانک و نسبت ها دقت کنید. از گونه هایی که به کندن علاقه دارند و یا زیادی بزرگ هستند اجتناب کنید. در این مورد به اندازه کافی جستجو کنید.

اگر در تانک تان دکور سخت نداشته باشید چه اتفاقی می افتد؟

اگر نخواهید از دکوراسیون سخت در تانکتان استفاده کنید، نقاط کانونی را با استفاده از گیاهان مناسب به وجود آورید. بنابراین ارتفاع گیاهان و محل قرار گیری آنها تغییر خواهد کرد. بنابراین شما باید بسیار بادقت عمل کنید. زیرا این احتمال وجود دارد که شما از هدف خود فاصله بگیرید و به سمت سبک هلندی بروید.
از شما بابت مطالعه این مقاله تشکر می کنم. کار ما تقریبا به پایان رسیده است. می دانم که موارد بسیاری را برای یادگیری ارائه دادم. اما در نهایت می توانید برای یادگیری و یافتن روش های تکمیلی از اینترنت استفاده کنید.

منبع: http://fish-etc.com/aquascaping-main/aquascaping-a-planted-aquarium

( ترجمه و تدوین توسط وحید پازوکی )

لطفا به حق کپی رایت نسیم یاس و نویسنده احترام بگذارید.

1 دیدگاه در “دکوراسیون آکواریوم گیاهی با تاکاشی آمانو

  1. امیر گفت:

    به جرات، بهترین ، کامل ترین و کارآمدترین مقاله ای بود که در زمینه طراحی تانک گیاهی خصوصا به روش استاد آمانو خواندم

دیدگاهتان را بنویسید