مطالب آکواریومی آب شور

سیستم نور آکواریوم ریف

سیستم نور آکواریوم ریف

آشنایی با انتخاب سیستم نور مناسب برای آکواریوم ریف یا مرجانی

با سلام خدمت تمامی ریفرهای عزیز در این مقاله قصد دارم بدون پرداختن به مسائل پیچیده ای مثل پار ، لومن و کلوین شما را در انتخاب بهترین سیستم نور ریف که سلامت سیستم شما را تضمین کند راهنمایی کنم .

خب اولین دو راهی که با اون مواجه میشویم انتخاب بین پنل های شرکتی و دستسازdiy هستش .بسیاری از دوستان نتایج رضایت بخشی از سیستم های دستساز میگیرند اما قطعا توانایی سیستم های شرکتی را در حفظ رنگ و کیفیت مرجان های حرفه ای از خانواده sps مثل اکروپورا و مونتی پورا را ندارند.

در کنار همه اینها دوستانی که به ساخت سیستم های led اقدام میکنند از دستگاه پار سنج استفاده نمیکنند که در این صورت انگار با چشم بسته کار میکنند چون اطلاعی از بهره نوری سیستم ندارند .

سیستم نور آکواریوم ریف

برای مثال تصویر بالا پار نوری سیستم نور kessil را نشان میدهد اما همچین اطلاعاتی از سیستم های دستساز در دسترس نیست.

سیستم های متداول نور آکواریوم ریف در بازار

حالا برویم سراغ سیستم های متداول بازار که به دو خانواده t5 و led تقسیم میشوند .

لامپ های t5

به جرات میتوان گفت که یکی از بهترین سیستم ها لامپ های t5 هستند که کیفیت مرجان ها را تضمین میکنند و با استفاده از قاب های حرفه ای مثل پاورمادیول شرکت ati و یا ماتریکس شرکت گیزمن giesemann میتوان برنامه طلوع و غروب خورشید را پیاده سازی کرد اما بزرگترین عیب آنها طول عمر کوتاه آنهاست و نکته دیگر اینکه حتی شرکت ati والواشر های ال ای دی تولید کرده است تا کاربران به قاب مهتابی خود ضمیمه کنند.

نور آکواریوم ریف

لامپ های led

پس همانطور که پیداست آینده آکواریوم داری حرفه ای متعلق به سیستم های led است. میرسیم به بحث اصلی یعنی سیستم های ال ای دی حرفه ای . پنل های حرفه ای دارای کاربری های متنوعی هستند . دسته اول نور های نقطه ای یا spot lights هستند. مساحت معینی را پوشش میدهند و برای تانک های بزرگتر چندین پنل از آنها نیاز است و امکان مانور بیشتری درباره نقاط تاریک تانک به ریفرها میدهد.

سیستم نور آکواریوم ریف

مخصوصا درمورد مرجان های sps نکته دیگر نمایش تلاطم موج از طریق انعکاس نور در کف تانک است.که به shimmer معروف است. عده ای طرفداران هستند و زیبای بصری طبیعی به تانک میبخشد.

diffused light یا نور های پخش شده

مورد بعدی diffused light یا نور های پخش شده هستند که سطح وسیع تری را پوشش میدهند و توانایی ایجاد shimmer را ندارند و مورد پسند عده کثیری نیز میباشد .این نورها با قرار گرفتن قطعه ای به نام diffuser توانایی حداکثری خود را به نمایش میگذارند.

سیستم نور آکواریوم ریف

به‌طور کلی سیستم‌های led توانایی شبیه‌سازی طلوع و غروب هوای بارانی ابری و رعد و برق را دارا میباشند.

و از طریق موبایل قابل برنامه ریزی هستند. درنهایت نتیجه‌گیری از این تاپیک و تصمیم به‌عهده شماست. اما با توجه به هزینه‌های گزاف سیستم نور اقتصادی‌ترین مورد چه از نظر راندمان و چه از نظر مصرف برق سیستم‌های ال‌ای‌دی هستند.

امیدوارم این مقاله مختصر ارائه شده در نسیم یاس ، تمامی ابعادی را که تا به حال به آنها توجه نشده را برای شما روشن کرده باشد .در ضمن تمامی مطالب نوشته اینجانب بوده و از هیچ یک از سایت های داخلی یا خارجی کپی برداری نشده.

 

با تشکر از جناب احسان حسینی ( نویسنده )

دیدگاهتان را بنویسید