مطالب عمومی

شناخت رفتار پرش ماهی ها از آکواریوم

شناخت رفتار پرش ماهی ها از آکواریوم

شناخت رفتار پرش ماهی ها از آکواریوم

ماهی های مختلفی معمولا ممکن است رفتار پرش از آکواریوم را از خود نشان دهند. این رفتار فارق از نوع آب شور و یا شیرین ممکن است اتفاق بیافتد. ولی از آنرو که این خصیصه بیشتر ممکن است در آکواریوم های آب شیرین اتفاق بیافتد و از طرفی این دسته از آکواریوم ها همه گیر تر هستند در این مقاله بیشتر به پرش ماهی ها در آکواریوم های آب شیرین می پردازیم. هرچند این مورد می تواند در تمام آکواریوم ها مشترک باشد .

پرش ماهی ها خصوصا در گوپی ها بیشتر اتفاق می افتد. اما چرا آنها این رفتار را نشان می دهند؟

 

پرش ماهی ها از آب

برای یک دوست دار بی تجربه آکواریوم غیر معمول نیست که یک روز به خانه بیاید و ببیند که یک یا چند ماهی از آکواریوم پرش کرده و روی زمین افتاده و خشک شده اند.
این رفتار به ویژه در گونه های کوچک گرمسیری مانند دم شمشیری ها و گوپی ها معمول است. اما مطمئناً محدود به این چند گونه نیست.

به طور کلی توصیه می شود که علاقمندان به آکواریوم ،آکواریوم های خود را برای جلوگیری از این رفتار ماهی ها پوشیده نگه دارند. اما برخی از این توصیه پیروی نمی کنند. اگر تاکنون به دلیل این رفتار پرش ماهی ها از آکواریوم ، ماهی از دست داده اید ،شما را به خواندن ادامه مقاله دعوت میکنم.

محققان: دافنه سوارس،هیلاری و بایرمن اخیراً تحقیقی را برای تعیین جواب این سؤال انجام داده اند و به ویژه به گوپی ها توجه کردند.

پرش گوپی بیرون از آب

درباره مطالعه محققان

روزی یک گوپی در هوا بلند شد و در فنجان چای یخ زده سوارس فرو رفت. سوارس از این موضوع الهام گرفت تا در مورد پریدن ماهی از آکواریوم خود تحقیق کند. برای شروع مطالعه،سوارس و بایرمن یک دوربین فیلمبرداری دیجیتال با سرعت بالا راه اندازی کردند تا عمل پرش از از آکواریوم گوپی ها را ضبط کنند. آنچه محققان دریافتند شگفت آور و در عین حال باورنکردنی بود. ماهی قبل از پرش تمرکز می کرد تا سرعت بیشتری برای پرش داشته باشد.

این نشان می دهد که پرش از مخزن نه تنها با هدف انجام می شود ، بلکه ممکن است در واقع یک وظیفه باشد. نتایج مطالعه نشان داد که ماهی میتواند چندین برابر طول خود بپرد.

نمونه های مرتبط از رفتار پرش

تحقیق سوارس و بایرمن در رابطه با رفتار گوپی ها یک اتفاق جداگانه نیست. بسیاری از گونه های ماهی، با هدف پرش می کنند. در برخی موارد ، ماهی ها می توانند از آکواریوم یا قسمت خاصی از آب به عنوان وسیله ای برای فرار از شکارچیان پرش کنند. آنها همچنین ممکن است این کار را برای شکار طعمه انجام دهند. به عنوان مثال ، تبرزین ماهی از سطح آب تغذیه می کند و ممکن است از آب خارج شود تا حشرات در حال خزیدن روی برگ های اطراف را شکار کند.

پروانه ماهی های آفریقایی رفتارهای مشابهی را نشان می دهند. حتی دارای چشم های تخصصی نیز هستند که به آنها امکان می دهد به وضوح بالا و زیر سطح آب را ببینند.

 

دلیل پرش ماهی ها از آب

دلایل پرش ماهی از آکواریوم

در بررسی رفتار پرش گوپی ها ، برای سوارس و بایرمن مشخص شد که ماهی ها برای فرار از شکارچیان و برای دستیابی به غذا از آکواریوم نمی پریدند. این احتمال وجود دارد که گوپی ها برای جستجوی محیط دیگری از آب پرش کنند. در موارد متعددی ممکن است یک ماهی این نوع رفتار را نشان دهد. اگر کیفیت آب در آکواریوم ضعیف باشد ، ممکن است ماهی برای جستجوی محیط مناسب تر بپرد. عوامل دیگری مانند عدم وجود مکان برای مخفی شدن ، سطح اکسیژن پایین، تعادل پی اچ(PH) نادرست و… نیز می تواند منجر به پرش ماهی از آکواریوم شود. متأسفانه در محیط خانه همیشه مکان دیگری برای پرش ماهی وجود ندارد.

 

پرش ماهی فایتر

این نوع رفتار پرش ممکن است در محیط آکواریوم خانگی هدف خاصی نداشته باشد. اما در طبیعت نیز به همین صورت انجام میشود. یکی از گونه هایی که در رفتار پرش، به ویژه قابل توجه است ، ماهی فایتر است. ماهی فایتر که به ماهی های مبارز سیامی نیز معروف است ، بومی تایلند (که قبلاً سیام بود) است و در آب های ساکن زندگی می کند. این ماهی ها را می توان در باتلاق ها ، شالیزار ها و حتی گودال های کنار جاده نیز یافت. اندازه و شرایط این آب ها در طول سال تغییر می کند. (خصوصاً با فصل موسمی سالانه.)

در ماه های خشک ممکن است گودال های کوچک کاملاً خشک شوند یا آمونیاک موجود در آب ممکن است به حد زیاد بالا برسد که منطقه را غیرقابل سکونت کند. در مواردی از این دست ، ماهی های فایتر دیده شده اند که خود را از محیطی که در آن زندگی میکنند به درون پهنه آبی دیگری پرتاپ می کنند. اگر خوش شانس باشند ، در یک گودال دیگر فرود می آیند و سرانجام می توانند راه خود را به سمت یک آب بزرگتر پیش بگیرند.

در صورت اشتباه ، این ماهی ها دارای اندام تنفسی به نام لابیرنت هستند که به آنها امکان می دهد برای مدت خیلی کوتاهی بیرون از آب تنفس کنند.

 

در فیلم زیر می توانید پرش ماهی ها از آب را مشاهده کنید

 

 

 

در پوش آکواریوم

آکواریوم های سرپوشیده ای(مسقف) که بعضی خلاقانه ساخته شده اند

در صورتی که پریدن بخشی از رفتارهای طبیعی ماهیان باشد ، کار زیادی برای جلوگیری از پریدن ماهی‌ها نمی‌توانید انجام‌دهید. با این وجود می توانید پیامدهای منفی این رفتار را محدود کنید. اگر گونه‌ای از ماهی‌ها را که برای پریدن مشهور هستند نگهداری‌میکنید ، حتما آکواریوم خود را با یک درب بپوشانید. (به طوری که هوا در جریان باشد). به غیر از این ، شما باید اطمینان حاصل کنید که محیط آکواریوم شما به اندازه کافی تمیز و سالم باشد که ماهی شما نیازی به جستجوی محیط جدید نداشته باشد.

البته نباید فراموش کنید که بستن روی آکواریوم بطور کامل توسط شیشه اشتباه است زیرا آکواریوم نیاز به تبادل گاز و اکسیژن دارد ، لذا استفاده از درپوش های شرکتی یا استفاده از فریم های توری مناسب تر هستند.

 

درپوش توری آکواریوم

 

نویسنده: کیت بارینگتون
ترجمه و ویرایش:امیررضا طالبی

 

لطفا به حقوق نویسنده ، مترجم و نسیم یاس احترام بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید