مطالب تراریوم و گلخانه

لاک پشت های آبزی

مقاله لاک پشت های آبزی

سی سال پیش، دولت فدرال، قانونی تصویب کرد که خرید و فروش لاک پشت های آبزی با طول لاک کمتر از ۱۰ سانت را ممنوع کرد. اگرچه احتمالا هدف از تصویب این قانون، جلوگیری از پخش مسمومیت ناشی از باکتری سالمونلا بود، اما این ممنوعیت هزاران بچه لاک پشت گوش قرمز را از مرگ نجات داد. در آن زمان، محل نگهداری لاک پشت ها معمولا شامل محفظه پلاستیکی سی سانتی بود. که در مرکز آن جزیره کوچک با یک درخت نخل سبز و قهوه ای مصنوعی قرار داشت.

محفظه ای که برای یک لاک پشت گوش قرمز تازه متولد شده، بعد از دو ماه کوچک میشد. اگرچه در آن زمانی غذایی که برای آنها فروخته میشد شامل مورچه خشک و لارو مورچه بود. با نگهداری لاک پشت ها در دمای اتاق و تغذیه با مورچه، لاک پشت ها معمولا زنده می ماندند.

 

لاک پشت های آبزی

خوشبختانه، نگهداری از لاک پشت ها طی سه دهه اخیر بهبود پیدا کرده است. در صورت مهیا کردن شرایط مناسب، تنوع نسبتا زیادی از انواع لاک پشت ها آبزی را می توان نگهداری، بزرگ و در نهایت تکثیر نمود. در مقاله از سایت نسیم یاس میخواهیم چند مورد نیازمندیهای آنها و چند نکته برای نگهداری موفق آنها را ذکر کنیم. پس همراه ما باشید.

نیازمندی های اصلی لاک پشت ها

محفظه های زیادی برای نگهداری لاک پشت ها وجود دارد، چه برای نگهداری در داخل و چه برای نگهداری در خارج از ساختمان. البته تمام آنها دارای چند خصوصیت مشترک اصلی هستند. آنها فضای مورد نیاز، سطح نور مقتضی و همچنین دمای مناسب برای لاک پشت ها را فراهم می کنند.

ابعاد و محل مناسب برای تانک لاک پشت ها

اولین تصمیم اساسی که نگهدارنده باید اتخاذ نماید، تصمیمی که حتی پیش از تعیین نوع لاک پشت باید گرفته شود، اینست که کجا میخواهید لاک پشت را نگه دارید. اگر جایی زندگی میکنید که دما در بیشتر سال معتدل است، می توانید تانک را بیرون قرار دهید. اگرچه این تصمیم، می تواند مشکلات و ریسک های خود را داشته باشد، اما در عین حال قرار گرفتن در برابر نور کامل خورشید و شرایط طبیعی، مزایای زیادی را برای لاک پشت فراهم کرده، شانس موفقیت در طولانی مدت را افزایش میدهد.

 

ابعاد و محل مناسب برای تانک لاک پشت ها

عمده لاک پشت داران، آنها را داخل خانه نگه میدارند. پیش از تصمیم گیری در مورد نوع لاک پشت، باید در مورد میزان فضایی که قرار است به آن اختصاص دهید و نیز محل قرارگیری تانک مورد نظر به نتیجه رسیده باشید. به عنوان مثال قرار دادن تانک لاک پشت در مناطق شلوغ و پر عبور و مرور مانند آشپزخانه یا اتاق نشیمن ممکن است برای انواعی که خلق و خوی ناآرامی دارند مانند لاک پشت آبزی ، مشکل ساز شود.

در مجموع بهتر است از قرار دادن تانک لاک پشت ها در محل های پرتردد منزل دوری کرد.

به عنوان یک قانون کلی

زمانی که در مورد تانک های داخل خانه صحبت میشود، میتوان گفت: “هرچه بزرگتر، بهتر”. برای لاک پشت های که من نگهداری کردم، همواره طول را ۴ تا ۵ برابر طول لاک پشت، عرض را ۳ تا ۴ برابر و ارتفاع را ۵/۱ برابر در نظر گرفتم. بنابراین اگر نگهداری یک جفت را در نظر دارید که میتوانند تا ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر رشد کنند، یک تانک قابل قبول باید ۹۰ تا ۱۲۰ طول، ۶۰ تا ۹۰ عرض و حداقل ۳۰ سانتیمتر ارتفاع داشته باشد.

ابعاد و محل مناسب برای تانک لاک پشت گوش قرمز

چنین حجمی از آب، نه تنها فضای مناسب برای شنای لاک پشت های آبزی طرح دار مانند لاک پشت گوش قرمز را فراهم میکند، بلکه از صدمات و غرق شدن اتفاقی آن جلوگیری میکند. اگر ارتفاع آب کم باشد، امکان صدمه دیدن لاک در هنگام شنا کردن و شیرجه رفتن در آب وجود دارد. از طرفی در چنین شرایطی این امکان وجود دارد که در هنگام شیرجه رفتن، لاک پشت به پشت چرخیده و به دلیل نبود ارتفاع آب لازم برای چرخیدن، غرق شود.

ابعاد و محل مناسب برای تانک لاک پشت ها

فسیل لاک پشت های رنگارنگ نشان میدهد که آنها ۱۵ میلیون سال در این سیاره زندگی کرده اند

به صورت طبیعی در صورت نگهداری بیش از یک لاک پشت در یک تانک، فضای مورد نیاز بیشتر خواهد بود. من معمولا فضای مورد نیاز را ۲۵ درصد بیشتر در نظر میگیرم. لاک پشت های کوچک را میتوان در فضاهای کمتری نگهداری کرد اما آنها معمولا به سرعت بزرگ میشوند و فضای بسیار بیشتری نیاز خواهند داشت. در طولانی مدت، خرید تانک های بزرگ و مناسب برای لاک پشت بالغ، ارزانتر خواهد بود، حتی اگر لاک پشت هایی که دارید کوچک هستند یا به تازگی متولد شده اند.

توجه

فضایی که برای قرار دادن تانک اختصاص میدهید معمولا تعیین کننده نوع لاک پشت هایی است که می توانید نگهداری کنید. به همین دلیل نگهداری از لاک پشت های کوچک مانند نوع ماسک و یا گِلی برای افراد مبتدی مناسب تر است. آنها به فضای کمتری نیاز دارند. از طرفی نگهداری و رسیدگی به فضای کوچکتر، بسیار آسانتر خواهد بود.

لاک پشت های گِلی آبهای تمیز، پر اکسیژن و شنی را ترجیح میدهند.لاک پشت های گِلی آبهای تمیز، پر اکسیژن و شنی را ترجیح میدهند.

لاک پشت ماسک با سایز کوچک و طول عمر زیاد، گزینه مناسبی برای نگهداری میباشد

 

تانک های بزرگ صرفنظر از فضای زیادی که اشغال میکنند، بسیار سنگین بوده و آب زیادی دارند که باید همیشه تمیز نگه داشته شود. این موضوع را در نظر داشته باشید که برای تعویض آب مکرر، تانک میبایست به مکانی برای تخلیه آب نزدیک باشد. در انتها به یاد داشته باشید بهتر است تانک در جایی قرار بگیرد که اگر آب به صورت تصادفی خارج از تانک ریخت یا نشت کرد، مشکلات زیادی ایجاد نکند.

 

نورپردازی

اگر تصمیم به راه‌اندازی تانک خارج از منزل گرفتید، در صورتی که تانک را در مکان مناسبی قراردهید، خورشید حجم زیادی نور طبیعی فراهم خواهدکرد. اما لاک پشت‌هایی که داخل نگهداری میشوند نیز به منبع نوری مناسبی نیاز دارند مگر آنکه در نقطه‌ای قرار داشته‌باشد که مقادیر متنابهی از نور خورشید ورودی به خانه را دریافت‌کند. در غیر این صورت قطعا به یک منبع تکمیلی نور نیاز است. دو نوع اصلی نور برای لاک پشت‌ها استفاده‌میشود، لامپ‌های مهتابی و لامپ های رشته ای که هر کدام برتری ها و ضعف های خود را دارند. البته در بسیاری از مواقع از هر دونوع برای یک تانک استفاده میشود.

لامپ های رشته ای معمولا نور بیشتری را در یک نقطه و به صورت متمرکز ایجاد میکنند و میتوانند به عنوان یک منبع حرارتی هم در نظر گرفته‌شوند. در بسیاری از مواقع این لامپ‌ها را در قاب‌های آلومینیومی به منظور ایجاد تمرکز بیشتر به کار می برند. معمولا متمرکز کردن نور که با ایجاد گرما در همان نقطه همراه خواهد بود، لاک پشت را به گرفتن حمام آفتاب در آن نقطه تشویق می‌کند.

نورپردازی برای لاک پشت ها

اگر شما از تمرکز برای تشویق لاک پشت به حمام گرفتن استفاده میکنید، دمای آن نقطه را چک کنید تا با تنظیم میزان تمرکز نور، از گرم شدن بیش از اندازه جلوگیری نمایید.

لامپ های فلورسنت سطح نور یکنواخت تری را فراهم میکنند، اما نمی توانند نور متمرکزی ایجاد نمایند. برای تانک های بزرگ، معمولا از مجموعه ای از لامپ ها استفاده میشود تا نور مناسب یک روز روشن و تابستانی را ایجاد کرد. نوع لاک پشت خود را در نظر داشته باشید، ممکن است نور زیاد مناسب لاک پشتی که در شب یا طلوع آفتاب فعالیت میکند نباشد اما برای لاک پشت های فعال در روز مانند لاک پشت گوش قرمز یا رنگارنگ نیاز باشد.

لاک پشت گوش قرمز

نورپردازی فرابنفش

یک مورد دیگر که باید لحاظ گردد یک مهتابی با طیف کامل است. تعدادی از تولید کنندگان لامپ های فلورسنت طیف کامل تولید میکنند. بررسی این لامپ ها نشان میدهد که آنها رنج نور طبیعی را مجددا تکرار نمیکنند، بلکه شامل مقادیر قابل توجهی نور فرابنفش، طول موجی که لاک پشت ها برای تولید ویتامین دی ۳ به آن نیاز دارند، هستند. در لاک پشت ها و بسیاری از حیوانات این ویتامین برای بکارگیری مناسب کلسیم، لازم است.

تجربه من نشان داده است که جانور تازه متولد شده ای که توسط غذای مناسب شامل مقادیر متوازنی از کلسیم و ویتامین تغذیه شده باشد نیازی به طیف کامل نوری یا نور فرابنفش اضافی ندارد. بنابراین لاک پشت بالغ که نیازمندی اش به کلسیم کمتر است، تا زمانی که سطح مناسبی از کلسیم و ویتامین دی۳ را از طریق غذا دریافت کند از نور فرابنفش بی نیاز خواهد بود.

نورپردازی فرابنفش برای تراریوم خزندگان

ولیکن نباید از فواید اضافه شده در تولید ویتامین دی ۳ بوسیله لاک پشت ها که ممکن است ناشی از مصرف این لامپ ها باشد چشم پوشی گردد. نگهداری از لاک پشت های آبی در داخل خانه ایده آل نیست و هر آنچه که منجر به نزدیکی شرایط نگهداری شان به محیط طبیعی شود را می بایست در نظر گرفت.

به همین علت از آنجاییکه طیف نوری کامل می تواند نوری طبیعی بیشتری را به آنها برساند، احتمالا می تواند اثرات روانی بیشتری نیز داشته باشد.

در نظر داشته باشید…

اگر شما تصمیم گرفتید که طیف کامل نوری را به کار بگیرید، در نظر داشته باشید که طول موج های مفید توسط پلاستیک یا شیشه مسدود می شوند، بنابراین از این مواد بین مسیر منبع و لاک پشت استفاده نکنید. برای اینکه کاملا مفید باشد، منبع نور می بایستی به اندازه کافی به لاک پشت نزدیک باشد یعنی بین ۲۴ تا ۳۰ سانتیمتر.

همچنین لامپ های تولید کننده اشعه ماورای بنفش بعد از مدتی افت میکنند هرچند ممکن است این موضوع از میزان نور آنها قابل تشخیص نباشد. به همین علت منبع نور طیف کامل را سالی یکبار تعویض کنید.

مدت زمان نوردهی

برخی از گونه ها شب زی یا سحرزی هستند (در طول شب یا در طلوع آفتاب فعال هستند). سایر گونه ها حمام آفتاب نمیگیرند و بنابراین از لامپ های مخصوص حمام آفتاب استفاده ای نمی کنند. اگرچه درصورت نگهداری گیاه در تانک، می تواند از طیف نوری کامل بهره ببرد و بنابراین تامین چنین نوری نمی تواند برای لاک پشت مضر باشد. گونه ها شب زی یا سحرزی اما همچنان به سیکل شب و روز طبیعی نیاز دارند.

گرفتن حمام آفتاب برای لاک پشت ها

گرفتن حمام آفتاب برای لاک پشت ها یک امر حیاتی است. بنابراین محیا کردن فضای مناسب برای آنها در نگهداری اشان در خانه یک نکته کلیدی می باشد

 

به همین علت شما می بایست نور را با یک سیکل طبیعی مشابه آنچه در محیط خارج تانک اتفاق می افتد (بخصوص زمانی که تانک در داخل یک اتاق پنجره دار نگهداری میشود) و یا مشابه سیکل شب و روز محیط طبیعی زندگی لاک پشت، روشن و خاموش کنید. به منظور سهولت می توان از تایمرهای معمولی برای روشن کردن نور در صبح و خاموش کردن آن در بعدازظهر استفاده کرد.

توجه

تغییرات میزان نور در فصول مختلف را نیز باید در نظر گرفت. برای اتاق هایی که نور طبیعی در آنها زیاد است، نور مصنوعی در تابستان نیاز نخواهد بود. اما برای روزهای کوتاه زمستان باید به کار رود. تایمرها باید به گونه تنظیم شوند تا تغییرات طول روز را بازتاب نمایند. این کوتاه و بلند شدن طول روز، گذشت فصل ها را به نمایش می گذارد. اگر شما به عمد از یک جفت لاک پشت نگهداری میکنید، می تواند محرکی برای جفت گیری آنها باشد.

برای انجام تنظیمات مدت زمان نور، نوع لاک پشت و تغییرات میزان نور در محل زندگی آنها را در نظر داشته‌باشید. از آنجایی که لاک پشت هایی که در اسارت تکثیر شده اند به تغییرات طول روز محلی خو گرفته اند. این موضوع برای لاک پشت های صیدی نسبت به آنهایی که در اسارت تکثیر شده اند از اهمیت بیشتری برخوردار است.

لازم به ذکر است معمولا نورهای استاندارد خزندگان همچون لاک پشت های آبزی در سایت نسیم یاس وجود دارد.

میزان گرمای مورد نیاز برای لاک پشت های آبزی

بیشتر مردم دمای خانه اشان را بین ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتیگراد تنظیم میکنند. متاسفانه با وجود اینکه این دما برای انسانها مناسب است، برای لاک پشت ها بسیار سرد است. بنابراین در یک تانک خانگی برای سلامتی لاک پشت ها، می بایست از یک تامین کننده حرارت استفاده کرد. به منظور تامین حرارت مورد نیاز، استفاده از لامپ های حرارتی، هیتر داخل آبی و یا المان حرارتی زیر تانک، معمول است.

معمول ترین روش تامین گرمای مورد نیاز لاک پشت ها

معمول ترین روش استفاده از هیترهای آبی است. از آنجایی که بیشتر لاک پشت ها ترجیح میدهند تا دمای آب بالاتر از دمای محیط باشد، یک هیتربرقی که کاملا در داخل آب قرارگرفته، کمک می کند تا دمای آب را در مقدار مشخصی نگه داشت، اگرچه دمای آب به نوع لاک پشتی که نگهداری میشود بستگی دارد.

گرمکن تراریوم

بیشتر هیترهای زیر آبی توسط بادکش به گوشه تانک متصل میشوند. چنین هیترهایی را فقط باید در تانک های شیشه ای استفاده کرد. تانک های پلاستیکی ممکن است به دلیل حرارت ایجاد شده توسط هیتر، آب شده و تغییر شکل دهند. اگر لاک پشت شما زیاد فعال است، بایستی هیتر به گونه محافظت شود تا از دسترس لاک پشت خارج گردد زیرا احتمال شکستن و خراب کردن آن وجود دارد.

برخی از نگهدارنده ها، هیتر را در لوله های سرامیکی یا رسی قرار داده. سپس جریان آب را به سمت آن به گونه ای هدایت می کنند. تا آب گرم شده در داخل لوله به سایر نقاط تانک نیز منتقل شود. هیتری که داخل چنین لوله ای نگهداری می شود را می توان در تانک های پلاستکی هم استفاده کرد. زیرا حرارت هیتر به صورت مستقیم با تانک در ارتباط نخواهد بود.

در نهایت با استفاده از یک دماسنج مناسب آکواریومی، می توان دما را مشاهده کرد. برخی هیترها به اندازه کافی دقیق نبوده و کنترل متناوب دما به منظور دستیابی به دمای مورد نظر نیاز است.

تامین حرارت تکمیلی

حرارت تکمیلی را می توان با استفاده از یک چراغ حرارتی آویزان بر روی تانک تامین نمود. عموما لامپ های حرارتی معمولی را داخل قاب های آلومینیومی قرار می دهند تا نور به صورت یک شعاع مستقیم به یک نقطه خاص تابانیده شده و یک منطقه خاص را برای حمام آفتاب گرفتن مهیا کند و اجازه دهد لاک پشت ها با قرارگرفتن زیر آن، دمای بدن خود را تنظیم کنند.

پتوی خوک برای لاک پشت

استفاده از “پتوی خوک” یکی‌از روش‌هایی است که می‌توان برای گرم‌کردن تانک لاک پشت ها استفاده‌کرد. در این حالت کل تانک را می توان بر روی پتوی خوک قرار داد

 

تامین حرارت مخزن لاک پشت های آبزی با لامپ سرامیکی

یکی از نوآوری ها دیگر که معمولا برای گرم کردن مخزن لاک پشت ها مورد استفاده قرار می گیرد، لامپ سرامیکی تولید کننده مادون قرمز است. تمام انرژی به صورت مادون قرمز منتشر شده و هر آنچه که در مسیرش قرار بگیرد گرم خواهد کرد. این لامپ های سرامیکی را می توان در طول شب و روز استفاده کرد. در حالی که لامپ های حرارتی تنها در طول روز مفید خواهند بود.

حرارت منتقل‌شده را می‌توان با استفاده از کم و زیادکردن فاصله منبع و سطحی که قرار است گرم‌شود، تنظیم‌کرد. شما می بایست دمای سطحی که در معرض لامپ سرامیکی قرار دارد را به صورت دوره ای چک نمایید. تا از بیش از حد گرم نشدن آن اطمینان حاصل کنید. اگر تصمیم به استفاده از لامپ های سرامیکی گرفتید، در نظر داشته باشید که از بست های سرامیکی استفاده کنید. زیرا بست های پلاستیکی در حرارت های بالا به سرعت خراب میشوند.

المان های حرارتی زیر تانک

المان های حرارتی که در زیر تانک قرار میگیرند به طور کلی دو دسته هستند. یک ورقه پلاستیکی نازک همراه با المان های حرارتی تخت و یا یک صفحه پلاستکی کلفت و المانهای حرارتی که در آن جاسازی شده اند. نوع اول به صورت مستقیم به کف تانک متصل میشود. زمانی که به جریان الکتریکی متصل میشود، جریان الکتریکی مستقیما به گرما تبدیل شده و به تانک انتقال می یابد.

بهترین روش برای گرم نگه داشتن تانک لاک پشت ها، استفاده از روش های ترکیبی است. لامپ های حرارتی آویزان علاوه بر گرم کردن تانک، می تواند محیط مناسبی برای حمام آفتاب گرفتن را  نیز فراهم کند. از آنجایی که این لامپ ها باید در طول شب خاموش باشند، لذا امکان سرد شدن تانک زیاد است. بنابراین یک هیتر آبی به خوبی در طول شب حرارت مورد نیاز را ایجاد می کند.

 

ورقه‌های حرارتی در تانک‌های شیشه‌ای به‌خوبی قابل استفاده هستند. ولی در سایر انواع مخازن ممکن است خطرناک باشند. اما نوع دوم به “پتوی خوک” معروف است. زیرا در اصل برای استفاده در اصطبل و به منظور گرم کردن چهارپایان اهلی ساخته شده است. به همین دلیل از پلاستیک مخصوص کارهای سنگین ساخته شده است. بسیاری از تانک های لاک پشت ها را می توان مستقیما بر روی این مدل قرار داد.

برخی از انواع آنها در خود دارای دماسنج یا نمایشگر دما هستند که عموما خیلی دقیق نیستند. به‌همین دلیل بعد از قرارگرفتن در جای خود به‌منظور اطمینان از عملکرد صحیح و مطلوب نیاز به‌نظارت‌دارند.

در اکثر موارد ترکیب چندین روش، بهترین شرایط را برای گرم کردن تانک لاک پشت ها فراهم خواهد نمود.

برای مثال

در تانک های پلاستیکی که برای قرار دادن هیترهای داخل آبی مناسب نیستند، استفاده از صفحه های پلاستیکی به همراه استفاده از یک چراغ حرارتی آویزان می تواند یک نقطه مناسب برای حمام گرفتن را با حرارت مناسب ایجاد نماید. برای تانک های شیشه ای در کنار چراغ حرارتی می توان از هیتر های زیر آب نیز بهره برد.

 

تانک های خانگی (زیر سقف) لاک پشت

یکی از معمول ترین روش ها برای نگهداری لاک پشت های آبزی در خانه استفاده از آکواریوم های شیشه ایست. اگرچه می توان یک محیط مناسب را در خارج از خانه و در یک تشت پلاستیکی، سینک دستشویی و حتی داخل یک تاغار فلزی با رعایت کردن یکسری اصول اولیه اشاره شده در بالا، فراهم کرد. دکوراسیون تانک را می توان از حداقل تا مقادیر زیاد، وابسته به سلیقه نگهدارنده تغییر داد.

برای مثال:

زمانی که قصد داشته باشید تا رفتار طبیعی لاک پشت را مشاهده کنید، باید دکوری را انتخاب کنید که محیط زندگی طبیعی لاک پشت را تقویت کند. ازطرفی دکور حداقلی برای سهولت امر نگهداری تانک بسیار مناسب خواهد بود. در این‌بخش به‌بحث در مورد انواع تانک‌های نگهداری لاک پشت و چند نکته درمورد انتخاب دکور مناسب خواهیم‌پرداخت.

 

فروش غذا و لوازم مورد نیاز لاک پشت ها

آکواریوم شیشه ای

تانک های شیشه ای که در ابعاد و شکل های محدودی ارائه میشوند، انتخاب تانک مناسب را ساده میکنند. آکواریومِ انتخابی باید به اندازه بزرگ باشد تا فضای شنای مناسبی را از نظر عمق و طول برای لاک پشت فراهم کند.که یک تانک ۷۵ لیتری باید حداقل ممکن باشد، البته سایز بزرگ‌تر همواره بهتر است.

تنها لاک پشت های جوان را می توان در تانک های کوچک نگهداری کرد که با بزرگ شدنشان می بایست تعویض شوند، پس با خرید تانک مناسب از ابتدا می توانید پولتان را ذخیره کنید. تانکهای کشیده بهتر از تانک های بلند هستند، زیرا سطح بیشتری را فراهم می کنند. از طرفی عمق آب نیز باید مناسب باشد تا اگر لاک پشت در زمان ورود به خشکی وارانه شد، امکان چرخیدن برایش وجود داشته و غرق نشود.

همینطور زیر آب نباید جایی وجود داشته باشد که لاک پشت در آنجا گیر کند. برای تمام این دلایل و نیز خوشحالی لاک پشت، تانک های بزرگتر را انتخاب کنید.

بستر و اثاثیه

آکواریوم نیازی به دکوراسیون و همچنین شن و بستر درکف ندارد. همه این موارد تمیز کردن آکواریوم را سخت میکنند. درست است که تانک خالی را راحت تر می توان تمیز کرد، اما بسیاری چنین تانک هایی را عقیم میپندارند و تصور میکنند که استرس لاک پشت را افزوده و اصلا طبیعی به نظر نمیرسد. بنابراین تمایل به استفاده از دکورو طبیعی نشان دادن تانک وجود دارد.

بستر تراریوم

به همان میزان که دکوراسیون می تواند در کاهش استرس لاک پشت نقش داشته باشد، شلوغ شدن بی اندازه و استفاده نابجا از دکوراسیون میتواند مضر باشد. دکوراسیون شلوغ، نگهداری و رسیدگی به تانک را مشکل و پیچیده خواهد کرد. از طرفی استفاده نادرست از دکوراسیون می‌تواند احتمال گیرکردن لاک پشت به آنها در آب و در نتیجه خفگی را افزایش‌دهد.

 

وابسته به نوع جاندار، بستر می تواند شامل ماسه، شن، یک لایه گل و یا خالی باشد. می توانید از مقادیری صخره، چوب و یا چوب پنبه شناور استفاده کنید. یک کوزه گلی شکسته معمولا برای ایجاد غار زیر آبی مناسب خواهد بود.

دکوراسیون تانک با ایجاد فضاهایی برای جمع شدن کثیفی ها، رسیدگی به آنرا جهت داشتن محیطی مناسب بیشتر خواهد نمود. همچنین در چیدن دکوراسیون باید دقت کرد زیرا باید به گونه ای باشد که لاک پشت در آنها به دام نیفتد. گیاهان، چه طبیعی یا مصنوعی، نیاز به تعویض دوره ای دارند. چرا که ممکن است به عنوان منبع غذایی لاک پشت مورد استفاده قرارگیرند.

بسیاری از لاک پشت ها به صورت دایمی به دنبال غذا میگردند. از اینرو بستر را حفاری میکنند و گیاهان و دکور را برای یافتن غذا بهم میریزند.

خشکی ها

یکی از ضرورت ها در آکواریوم، منطقه ایست که کاملا خارج آب قرار گرفته باشد. جایی لاک پشت بتواند با قرار گرفتن در آن خشک شود. یک تکه چوب سایید شده، چوب پنبه شناور و یا یک تکه صخره صاف، اگر لاک پشت را هنگام خروج از آب و بالا رفتن از آنها زخمی نکند، می تواند به خوبی عمل کند.

یک نور نقطه ای را بالای صخره یا چوب قرار دهید تا خورشید را شبیه سازی کرده باشید. بسیاری از لاک پشت ها با چنین چیدمانی به خوبی کنار می آیند:

یک تانک بزرگ عمیق، بدون هیچ دکوری در حالی که یک نور نقطه ای در بالای یک صخره تخت بیرون از آب به گونه ای قرار گرفته باشد که بتوانند خودشان را در مقابل آن خشک نمایند.

خشکی یک نیاز اساسی تانک لاک پشت هاست و حتی در ساده ترین تانک ها نیز باید در نظر گرفته شود.

خشکی یک نیاز اساسی تانک لاک پشت هاست و حتی در ساده‌ترین تانک‌ها نیز باید در نظر گرفته‌شود.

 

یک بخش خشکی خاکی موجب میشود که تانک زیباتر به نظر رسیده و البته کاملا مفید باشد. این بخش قطعا زمانی که قصد تولید مثل لاک پشت را داشته باشید، لازم است، تا لاک پشت بتواند تخم های خود را در آنجا در زیرخاک قرار دهد. اگر دسترسی به خشکی وجود نداشته باشد، لاک پشت ماده تخم ها را تا زمانی که می تواند در خود نگه داشته و سپس آنها را در آب و یا در جایی که آفتاب میگیرد رها می کند.

نگهداشتن تخم ها برای مدت زیاد می تواند به لاک پشت صدمه بزند. مثلا ممکن است در حالی که هنوز درون لاک پشت هستند، بشکنند و منجر به عفونت شوند.

توجه

ابعاد و عمق خشکی خاکی بستگی به نوع لاک پشت دارد. لاک پشت های بزرگتر به خاک عمیق تری برای مخفی کردن تخم هایشان نیاز دارند. در زمان تخم گذاری، جنس ماده یک گودال باریک عمیق را با استفاده از پاهای عقبی حفرمیکند. بنابراین طول منطقه خاکی میبایست از کل طول بدن لاک پشت و پاهایش بیشتر باشد.

با فراهم کردن موارد گفته شده، می توان از نگهداری لاک پشت های سالم و فعال، لذت بیشتری برد

با فراهم کردن موارد گفته شده، می توان از نگهداری لاک پشت های سالم و فعال، لذت بیشتری برد

 

از طرفی بعضی از انواع قلمرو طلب نیز هستند و به فضای بیشتری نیاز خواهند داشت. این‌بخش را میتوان با قراردادن یک دیوار در داخل تانک و عایق‌کردن با استفاده از چسب آکواریوم ایجادکرد.

خوشحال هستیم که در نسیم یاس با یک مقاله کاربردی دیگر در کنار شما بودیم. ما را از نظرات ارزنده خود بهره مند کنید.

 

فروش غذا و لوازم مورد نیاز لاک پشت ها

 

برگرفته از کتاب لاک پشت های آبزی، نوشته D.T. Kirkpatrick
ترجمه و تدوین : وحید پازوکی

لطفا به حق کپی رایت نسیم یاس و نویسنده احترام بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید