مطالب آکواریومی گیاهی

پوسیدگی گیاه آنابیاس

پوسیدگی گیاه آنابیاس

پوسیدگی گیاه آنابیاس

حقایق، شایعات و حدسیات

پوسیدگی آنابیاس

همین سالهای اخیر بود که سایه بیماری کریپتون ها درمیان نگهدارندگان آنابیاس ها وحشت ایجاد کرد. تقریبا تمام علاقه‎مندان تجربه از بین رفتن گیاه را طی چند روز پس از خرید آن دارند. اگرچه حدود ۱۵ سال پیش بود که گیاهان طبیعی را با گیاهان مصنوعی از این نظر که کدامیک مناسب تر هستند، مقایسه می کردند. دلیل چنین حملات بی رحمانه ای چیست؟ برای این سوال جواب قاطعی ندارم، به همین دلیل حقایق و شایعاتی که شنیده‌ام را با شما به اشتراک میگذارم. پس در این مقاله هم همراه نسیم یاس باشید تا از پوسیدگی گیاه آنابیاس آکواریوم یا همان آنوبیاس های پرطرفدار آکواریوم ها بیشتر بدانیم.

یشرفت بیماری در آنابیاس

تصویر شماره ۱
با پیشرفت بیماری در آنابیاس، ریشه ها و ریزوم ها حالت له شدگی دارند و با کوچکترین لمس، از هم جدا می شوند.

 

برای شروع، لازم است اشاره کنم که تا کنون با چندین نوع مختلف بیماری آنابیاس مواجه شده‎ام. اولین آنها زمانی قابل تشخیص است که بافت دم برگ و ریزوم به سرعت شیشه ای شده و گیاه طی ۲ تا ۳ روز میمیرد.

به عنوان یک قانون، بیماری با یک تغییر ناگهانی مانند جابجایی گیاه، کاشت دوباره، گرمای یا سرمای بیش از اندازه نمایان می شود. تمام این موارد در مورد کریپتون ها نیز صادق است. با این تفاوت که بیماری، بافت نوک برگ ها را به جای ریزوم تحت تاثیر قرار میدهد. حتی ممکن است بیماری پوسیدگی بافت با مسمومیت ناشی از آمونیاک ناشی از تنفس گیاه آغاز شود.

 

شیشهای شدن ریزومها، نشان دهنده بیمارشدن آنابیاس
تصویر شماره ۲
شیشه‎ای شدن ریزوم‎ها، نشان دهنده بیمارشدن آنابیاس است.

 

همچنین شاید مفید باشد : مطالعه مقاله تکثیر با استفاده از بذر – آنابیاس

 

 

در برخی مواقع نتیجه، مرگ کامل گیاه خواهد بود. نمی توان به راحتی علت بیماری را ناشی از یک جابجایی ساده دانست. زمانی را به خاطر می آورم که یک دوجین بوته آنابیاس افضلی ناشی از گرم شدن بیش از اندازه در اثر شکستن لوله های آب از بین رفتند. در آن زمان گیاهان، تمام برگ های خود را از دست دادند اما از آنجایی که ریزوم گیاه سالم مانده بود، آنها به زودی احیا شدند. البته شرایط اولیه ای که گیاه در آن رشد کرده است بسیار مهم است.

هر چه آن شرایط بهتر بوده باشد، تحمل گیاهان در مقابل فاکتورهای مختلف بیشتر خواهد بود.

بعضی از علاقه‎مندان، نگهداری گیاهان در گلخانه را عامل خرابی می دانند. اگرچه چنین چیزی کاملا نادرست است. من آنابیاس ها را برای سالها بیرون از آب و بدون هیچ مشکلی نگهداری کرده ام. ازطرفی زمانی هم که به داخل آب منتقل شده اند، حتی یک برگ هم از دست نداده اند.

 

بیماری پوسیدگی آنابیاس

تصویر شماره ۳
این تصویر نشان میدهد که گیاه شما به بیماری پوسیدگی آنابیاس آلوده شده، و بیماری در حال پیشرفت است. درچنین نقطه‎ای، گیاه می بایست سریعا قرنطینه شود.

 

نجات گیاه
تصویر شماره ۴
لحاظ ابتدایی ابتلای گیاه. اگر درچنین زمانی اقدامات مناسب انجام گیرد، شاید امید زیادی برای نجات گیاه وجود داشته باشد.

 

اولین مشکل زمانی آغاز می شود که گیاه با چندین مدل عفونت متفاوت از محل کشت خریداری می شود.

در هر صورت علت، ارتباطی با مواد مغذی آلی جذب شده توسط گیاه ندارد، زیرا انتقال گیاهانی که با محلول های قوی و در گلخانه رشد کرده اند به آکواریوم ها معمولی بدون هیچ مشکلی صورت میگیرد. دومین نوع بیماری به پوسیدگی ریزوم معروف است. این یک بیماری کند است که می تواند طی چندین سال گسترش پیدا کند. خصوصیت این بیماری اینست که در مجرای ریزوم پخش می شود (معمولا نقاط سیاهی در مقطع ریزوم بریده شده دیده می شوند).

این بیماری مسری نیز می باشد، هر چند طبیعت آن همچنان واضح نیست، بنابراین دلیل آن میتواند باکتری یا قارچ باشد. همچنین ممکن است عفونت قارچی به سادگی و پس از آلوده شدن گیاه به بیماری، به وجود بیاید.

 

شل و له شدگی ریزومها

تصویر شماره ۵
شل و له شدگی ریزوم‎ها

 

ریزومها دچار له شدگی

تصویر شماره ۶
درحالی که بخشی از ریزوم‎ها دچار له شدگی شده‎اند، برخی نقاط تنها نشانه‎های اولیه بیماری را از خود بروز می‎دهند.

 

اگرچه به طور قطع دلیل اولیه متفاوت است. زمانی که پوشش ریشه های گیاه آلوده می شود، بیماری به ریزوم ها نیز سرایت میکند. بنابراین توجه به سیستم ریشه گیاه خریداری شده به منظور اطمینان از سلامت کامل آن مهم است.
ریشه نداشتن و یا کم بودن میزان آن می تواند یک هشدار یا نشانه برای خریدار تلقی شود. باید توجه داشت اعضای خانواده Araceae مانند کریپتون که با آنابیاس آلوده نگهداری می شود، به این بیماری دچار نمی شود. همچنین سایر آنابیاس‎های سبز دارای ریزوم یا دم برگ قرمز، به دلیل وجود خاصیت ضد قارچی در عامل تغییر رنگ آنها، به ندرت آلوده می شوند.

بیماری پوسیدگی ریزوم آنتبیاس به مراتب بیماری خطرناک تری نسبت به بیماری اول است. همچنین معالجه آن بسیار سخت و به جز در موارد نادری، امکان پذیر نیست. استفاده از مواد شیمیایی تماسی و داروهای جذبی توسط ریشه گیاه مانند فلود ایوکسینیل، اریترومایسین ، دیفنوکونازول، اکسی کلراید مس نمی توانند مشکل را به صورت کامل حل کنند.

 

باشدت گرفتن بیماری، بافت گیاه نیز درگیر میشود

تصویر شماره ۷
باشدت گرفتن بیماری، بافت گیاه نیز درگیر می‎شود.

از طرفی درمان تنها زمانی قابل انجام است که موجود آبزی در تانک موجود نباشد، در غیر اینصورت کشته خواهد شد. تقریبا تمام ضد قارچ ها و ضد باکتری هایی که در بالا اشاره شد، برای گیاهان نیز سمی هستند و علاوه بر کنترل عفونت، سیستم ایمنی گیاه را نیز سرکوب می‎کنند. بنابراین ممکن است برای خود گیاه نیز برای بازیابی ، زمان نسبتا طولانی نیاز باشد. از طرفی قبل از شروع درمان، حذف کامل بخش های آسیب دیده از اهمیت حیاتی برخوردار است. مشابه بیماری اول، در این حالت نیز گیاهان قوی تر نسبت به سایرین، آسیب پذیری کمتری دارند.

به علاوه، من با آنابیاس تجربه بیماری قارچی دیگری را نیز دارم که شامل پدیدار شدن دانه های سیاه رنگ بر روی ساقه و نهایتا سرایت آنها به ریزوم مشابه آنچه در بیماری پوسیدگی ریزوم اتفاق افتاده است می‎باشد. این بیماری با حذف به موقع برگ های آسیب دیده پیش از آزاد سازی هاگ ها قابل کنترل است.

 

نشانههای اولیه بر روی ساقه و برگها
تصویر شماره ۸
از نشانه‎های اولیه بر روی ساقه و برگ‎ها غافل نشوید. هرچه زودتر بیماری تشخیص داده شود، امید بیشتری برای نجات آن وجود دارد.

 

به عنوان نتیجه گیری ساده این بحث، داشتن دقت زیاد در هنگام خریداری گیاهان جدید به خصوص به ریزوم و ساقه ها پیشنهاد میشود. همچنین در صورت مشاهد هرگونه علایم بیماری، باید هرچه سریعتر بخش های آسیب دیده جدا شده و گیاهان آلوده از تانک خارج شوند. دقت کنید شدت مسری بودن بیماری درحدی است که حتی قیچی مورد استفاده باید ضدعفونی شود زیرا خود می تواند عامل انتقال آلودگی به سایرین باشد.

 

تصویر شماره ۹
با ظهور و پیشرفت بیماری، بهترین روش، جدا کردن و دور ریخت بخش‎های آلوده می باشد. به خاطر داشته باشید این بیمار به شدت مسری است.

 

نوشته و گردآوری : وحید پازوکی

لطفا به حق کپی رایت نسیم یاس و نویسنده احترام بگذارید

 

بخش فروش گیاهان آبزی نسیم یاس

دیدگاهتان را بنویسید