مطالب آکواریومی آب شور

علت کدر بودن آب آکواریوم آب شور چیست؟

علت کدر بودن آب آکواریوم آب شور چیست؟

نگرانی در رابطه با مساله چرایی کدر بودن آب آکواریوم و چگونگی برطرف ساختن آن، مشکلی همیشگی است که اغلب در فروم های مورد بحث ما مطرح می گردد. دلایل مختفی برای کدر بودن آب آکواریوم شما وجود دارد. به منظور کشف اینکه مشکل از کجاست (که این کار اولین گام جهت حل مشکل است) مواردی جهت بررسی وجود دارد:

 

علت کدر بودن آب آکواریوم آب شور چیست؟
این تصویر از آرشیو وبسایت Reef2Reef برداشته شده است

مواردی که برای دانستن علت کدر بودن آب آکواریوم آب شور باید بررسی کنید:

  1. چه مدت از راه اندازی آکواریوم شما می گذرد؟ اغلب تانک های تازه راه اندازی شده نسبت به تانک های جا افتاده مشکلات متفاوتی دارند.
  2. مشکل کدر شدن آب به طور ناگهانی اتفاق افتاده یا تدریجی؟
  3. چه زمانی برای اولین بار با این مشکل مواجه شدید و در چه زمانی از روز این اتفاق افتاد؟ معمولا شرایط شیمیایی آب در طول شب و روز دچار تغییراتی می گردد.
  4. اخیرا تغییری در آکواریوم رخ داده است؟ آیا شما چیزی را از آکواریوم برداشته یا به آن اضافه کرده اید؟ آیا موجودی در آکواریوم تلف شده است؟ آیا موجود بیماری در آکواریوم وجود دارد؟
  5. آخرین باری که تعویض آب داشته اید کی بوده است؟ و این که چقدر از آب آکواریوم را تعویض کرده اید؟

مواردی که شخص مشاور برای از بین بردن کدر بودن آب آکواریوم باید بداند:

اگر شما از کسی در این باره راهنمایی خواسته اید، به علاوه موارد فوق، آن شخص نیاز به دانستن موارد زیر نیز دارد:

  1. سایز تانک شما چقدر است؟
  2. از چه نوع فیلتراسیونی استفاده می کنید؟
  3. چه میزان سنگ زنده (LiveRock) و یا شن در آکواریوم خود دارید؟
  4. چه نوع بستر شنی در آکواریوم خود دارید؟
  5. پارامترهای شیمیایی آب آکواریومتان چیست؟ به عنوان مثال PH، نیترات، نیتریت، فسفات، دما، آلکالینیتی و TDS.
  6. آیا چیزی شبیه به کالک واسر به آکواریومتان اضافه می کنید؟
  7. میزان جریان آب در آکواریومتان چقدر است؟

رایج ترین دلایل کدر بودن آب آکواریوم آب شور

در این بخش، رایج ترین دلایل کدر شدن آب تانک و برخی ایده های سریع جهت رفع این مشکل آورده شده است:

رسوب :

امکان دارد چیزی شبیه به کلسیم کربنات در آکواریوم شما رسوب کرده باشد. دکتر رندی هلمز- فرلی (Dr. Randy Holmes-Farley) مقاله ای با جزییات بسیار در این رابطه نوشته است که می توانید آن را در اوقات فراغت خود بخوانید. به طور خلاصه، در صورتی که مقدار زیادی کلسیم در تانک وجود داشته و یا افزایش شدید در میزان PH و یا کمبود منیزیم در تانک خود داشته باشید، ممکن است رسوب کلسیم در تانک شما اتفاق بیفتد که همه این موارد به دما بستگی دارد و به همین دلیل کلسیم اغلب بر روی بخاری آکواریوم ته نشین شده و آن را می پوشاند. لطفا توجه کنید که اگر شما رسوبات کلسیمی بسیاری دارید، هیچ تست کلسیم و آلکالینیتی دقیق نخواهد بود.

راه حل :

طبق اکثر موارد در نگهداری مرجان ها، پاسخی مناسب برای همه موقعیت ها وجود ندارد، و این مساله ای پیچیده است. این مساله به موارد منحصر به تانک شما بستگی دارد. آیا شما به صورت تصادفی مقدار زیادی کالک واسر به آکواریوم افزوده اید؟ در این صورت کاری انجام ندهید. میزان PH تانک شما بسیار بالاست؟ سعی کنید آن را پایین بیاورید. شما بایستی به تمام جزییات نگاه کرده و تصوری عظیم (از شرایط) را در نظر داشته باشید. و اگر نتوانستید علت را تشخیص دهید، به هر طریق ممکن سوال خود را در فروم های مربوط به این مساله مطرح کنید.

 

علت کدر بودن آب آکواریوم آب شور چیست؟
تانکی با آب ابری شده به وسیله رسوب

 

شن :

آیا اخیرا به آکواریومی که در آن آب وجود داشته شن اضافه کرده اید؟ آیا اخیرا موجودی که شن های کف آکواریوم را جابجا می کند به آکواریوم اضافه کرده اید؟ آیا جریان آبی در تانک شما وجود دارد که باعث به هم خوردن بستر شنی آکواریوم می شود؟ جابجایی غیر عادی شن‎های آکواریوم می تواند باعث ابری شدن آب گردد.

راه حل :

پاسخ معمول در این رابطه این است که هیچ کاری انجام ندهید! برخی افراد بعضی از فیلترهای میکرونی را به جهت تمیز کردن سریع آب به کار می گیرند، اما اگر شما جریان آب موجود در تانک را به درستی تنظیم کنید، شن در بستر قرار خواهد گرفت (و مساله حل خواهد شد).

 


تانکی با آب ابری شده توسط جابجایی شن ها

 

حباب های بسیار ریز :

حل مشکل حباب های ریز در آکواریوم می تواند چالش برانگیز باشد. مشکلات متعددی باعث بوجود آمدن این مساله می گردد که شامل این موارد می باشد:

  • اسکیمری که به درستی تنظیم نشده است
  • آشفتگی بیش از حد و یا کاویتاسیون آب در لوله های رابط بین تانک و سامپ
  • زمان ناکافی برای حباب‎های هوای موجود در آب جهت از بین رفتن
  • هنگامی که آب در سامپ جریان دارد و نشت در لوله کشی که هوا را در محلی که نباید باشد وارد می کند
  • و….

به طور واضح، برخی از حباب های هوا مفیدند چرا که باعث تبادل اکسیژن در آب می گردند. حباب های ریز به خودی خود برای موجودات زنده مضر نیستند (به امواج دریا در سواحل اوهایو بیاندیشید) اما در صورتی که حباب های بسیاری در تانک خود دارید به طوری که تانک شما شبیه به صفحه برفکی تلوزیون شده است، پس دیگر آن تصویر کریستالی که از تانک مد نظر دارید وجود ندارد.

راه حل :

منبع مشکل را پیدا کنید. برخی از افراد جریان آب موجود در سامپ را آرام می کنند، چرخش آب بین تانک و سامپ را کاهش می دهند و در عوض پمپ های گردشی (منظور همان موج سازها است) در داخل تانک اصلی جهت افزایش جریان قرار می‎دهند.

برخی دیگر ممکن است سوپاپ های فوقانی و تحتانی به سامپ اضافه کرده تا به حباب ها فرصت خروج از آب داده شود. به اسکیمر از نزدیک نگاهی بیاندازید و از این که به طور صحیح تنظیم شده است مطمین شوید. شاید نیاز باشد که اسکیمر را به محلی نزدیکتر به جریانی که وارد سامپ می شود منتقل کنید چراکه این کار باعث شکستن حباب های هوا توسط پمپ اسکیمر خواهد شد. لوله کشی تانک را برای نشتی های کوچک چک کنید و آبی را که وارد سامپ و تانک اصلی می شود جهت پیدا کردن محل وقوع مشکل بررسی کنید.

 

تانکی با وجود حباب های ریز هوا- علت کدر بودن آب آکواریوم آب شور چیست؟

تانکی با وجود حباب های ریز هوا

 

بلوم باکتریایی یا جلبکی :

اگر تانک شما تازه راه اندازی شده یا اخیرا موجود زنده ای را به آن اضافه کرده اید، این مساله اکثرا دلیل ابری شدن آب می باشد. شما در آکواریوم خودتان به باکتری هایی که آمونیاک را به نیتریت و نیترات تبدیل می کنند، نیاز دارید. به عبارت دیگر، این باکتری ها مواد مضر را دریافت کرده و آنها را به موادی با ضرر کمتر تبدیل می کنند (تبدیل آمونیاک سمی به نیترات با سمیت کمتر). این روند به “سیکل” در آکواریوم معروف است. همانطور که شما ماهیان و بی مهرگان بیشتری اضافه می‎کنید، یا غذای بیشتری به موجودات آکواریوم می دهید، یا موجودی در آکواریوم می میرد، زباله ایجاد شده و میزان باکتری ها جهت مقابله با بایولود (bio-load) بیشتر مجبور به افزایش خواهد بود. افزایش سریع در جمعیت باکتری ها می تواند باعث ابری شدن آب گردد.

و اگرچه تمام آکواریوم های تازه راه اندازی شده بایستی سیکل را طی کنند، این سیکل تنها یک سیکل نیست. آکواروم مرجانی شما در طول زندگی اش از سیکل های کوچک و بزرگ مختلفی عبور خواهد کرد، هرگاه اتفاق ناگهانی در بایولود (bio-load) سیستم به وجود آید. برخی از این سیکل ها مشهود و برخی دیگر نامشهود خواهند بود.

ابری شدن آب می تواند به صورت بلوم جلبکی نیز باشد. اگر حالت ابری از میکروارگانیسم ها بوده و مدت زیادی طول بکشد، برخی افراد به جهت تمیز کردن آب، حداقل از فیلتر UV استفاده خواهند کرد. باکتری های مفید که شما می خواهید و به آن نیاز دارید به احتمال زیاد در نهایت بر روی صخره های زنده و شن مستقر می شوند و به صورت آزادانه شناور نیستند، بنابر این اضافه کردن فیلتر UV فیلتر بیولوژیک شما را تخریب نخواهد کرد. اما به تمیزی آب کمک خواهد نمود.

راه حل :

معمولا راه حل این است که کاری انجام نداده و صبر کنید، خصوصا اگر تانک شما تازه راه اندازی شده است.

 

علت کدر بودن آب آکواریوم آب شور چیست؟
تانکی دچار بلوم باکتریایی

 

تخم ریزی یا تولید مثل (موجودات زنده آکواریوم) :

تخم ریزی یا تولید مثل آخرین مورد در لیست ماست چراکه در ابری شدن آب کمترین احتمال مربوط به این مورد است. اما این اتفاق می افتد، و می تواند آب تانک شما را مانند شیر سفید کند. در برخی مواقع تخم ریزی یا تولید مثل به این دلیل است که شما یک تانک واقعا سالم دارید، و به عنوان مثال چندین شقایق می توانند در یک زمان تکثیر شوند. “به مقاله کوین کویکندال (Kevin Kuykendall) در این باره در مجله نگهداری از مرجان ها (Reefkeeping Magazine) رجوع کنید”. در حالت دیگر، ممکن است که موجود زنده به دلیل شرایط نامناسب شروع به تکثیر نماید (بوسه قبل از مرگ!!). تانکی که به وسیله تخم ریزی یا تولید مثل مانند گچ سفید شده است، دارای وضعیت اورژانسی است!!

راه حل :

تنها کاری که می توانید انجام دهید، تعویض آب و خارج کردن فوری هرگونه موجود مرده در آکواریوم است زیرا تجزیه موجودات مرده مشکلات شیمیایی آب را بدتر می کند. اگر دقیقا متوجه نشدید چه اتفاقی افتاده است، ممکن است ضررهایی را متحمل شوید. اگر این اتفاق ناشی از تولید مثل کوچک یک مرجان ناشی شده است، ممکن است نیازی به انجام هیچ کاری توسط شما نباشد. اگر ماهی شما تخم ریزی کرده باشد، ممکن است بخواهید برخی از این تخم ها جمع آوری کرده و عمل آوری کنید (در این کار موفق باشید ). برخی افراد سعی در اضافه کردن اکسیژن به آب می کنند، که این کار نیز مشکلات خاص خودش را دارد. برخی نیز از کربن استفاده می کنند. به هر حال در صورتی که مطمئن نیستید چه کاری باید انجام دهید، می توانید از افراد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

 

از بین بردن کدر بودن آب آکواریوم آب شور
تانکی با مشکل تخم ریزی یا تولید مثل موجودات درون آکواریوم

توصیه نسیم یاس در مورد حل کردن بودن آب آکواریوم آب شور

زمانی که تانک مرجانی شما دارای مشکلاتی است، سعی کنید آرامش خود را حفظ نمایید. به همه چیزی که در تانک شما اتفاق می‎افتد یا اخیرا اتفاق افتاده است نگاه کنید، و سپس ایده بسیار بهتری از این که چطور مشکل را حل کنید خواهید داشت. آکواریومی با آبی ابرآلود غیر معمول نیست و لزوما مشکل بزرگی به شمار نمی آید. در حقیقت، این مساله ممکن است در حالت کلی نرمال باشد و این نیز بگذرد!

به دلیل شرایط شیمیایی پیچیده یک آکواریوم مرجانی، هر چیزی که شما تصمیم به انجام یا عدم انجام آن بگیرید تاثیری بر روی چیزهای دیگری نیز خواهد داشت، به عنوان مثال اضافه کردن یک ماهی یا حذف مقداری جلبک. هر زمان که شما چیزی را به آکواریوم اضافه کرده یا چیزی را از آن حذف می کنید، این کار بر روی کل سیستم تاثیر می گذارد. به عنوان مثال استفاده از کربن، می تواند رویایی باشد که اتفاق می افتد: می تواند آب کدر را شفاف نموده و بسیاری از مواد ارگانیک را از آب حذف کند. اما کربن با دانه های فعال (GAC) اثر ناخوشایند دیگری نیز دارد (می تواند باعث بیماری فرسایش سر و خط جانبی در ماهی گردد).

به همین دلیل بسیار مهم است که به این تصویر نگاه کرده و به آرامی حرکت کنید (منظور نگاهی با دقت به آکواریوم مرجانی است). راهی را برای بهترین شیوه کنترل مشکلات خاص تانک مرجانی خود پیدا کنید، در حالی که کمترین صدمه را به ساکنان آن وارد نمایید. موضوعاتی که امروزه به طور خلاصه وار پوشش داده می شوند، در واقع موضوعات وسیعی هستند که هر کدام می توانند در طولانی مدت مورد بحث قرار گیرند.

امیدواریم این راهنمای سریع ابری شدن آب برای شما مفید واقع شود.

نویسنده: خانم سینتیا وایت (Cynthia White)

ترجمه و ویرایش : علی نجفی

توجه

لطفا به حق کپی رایت نسیم یاس و مولفین و مترجمین آن احترام بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید