مطالب عمومی

زمان غذای ماهی ها کی است؟ و ماهی ها چه مقدار غذا میخورند؟

چه زمان و چه مقدار باید به ماهی‌هایتان غذا دهید؟

چه زمان و چه مقدار باید به ماهی‌هایتان غذا دهید؟

وقت آن رسیده از سردرگمی در خصوص غذا دهی به ماهیان آکواریومی خارج شوید

اگر به تازگی شروع به نگهداری از آکواریوم کرده‌اید، فهمیدن اینکه زمان غذای ماهی ها کی است؟ و ماهی ها چه مقدار غذا میخورند؟ ممکن است کمی برایتان مشکل باشد. ماهی‌ها همیشه به سطح آب می‌آیند و برای غذا خوردن التماس می‌کنند، ولی آیا این به این معنی است که شما باید به آن‌ها غذا بدهید؟

توصیه می کنیم به خواندن این مطلب که هم اکنون نسیم یاس برای شما ارائه نموده ، ادامه دهید تا متوجه شوید چه زمان، چه مقدار غذا و چه غذایی باید به ماهی‌هایتان بدهید. همچنین گفته خواهد شد که ماهی‌ها تا چه مدت بدون غذا زنده خواهند ماند برای زمانی که به مسافرت می‌روید.

ماهی‌ها چه غذایی می‌خورند؟

وقتی به غذا ماهی‌های مختلف در قفسه‌های فروشگاه های آکواریومی نگاه می‌کنیم متوجه خواهیم شد که هر غذا برای ماهی خاصی ساخته شده است و همه‌ی ماهی‌ها یک نوع غذا نمی‌خورند. مواد سازنده غذا بتا ماهی‌ها (فایترها) با مواد سازنده غذا گلدفیش‌ها متفاوت هستند.
بنابراین چطور می‌توانید متوجه شوید که چه غذایی برای ماهی‌هایتان مناسب است اگر تصویر ماهی شما روی بسته غذا نبود؟ زمان آن رسیده که درباره ماهی‌هایتان کمی تحقیق کنید تا متوجه شوید:

• آیا ماهی‌هایتان گوشت‌خوار، گیاه‌خوار و یا همه‌چیز خوار هستند؟
• آیا ماهی‌هایتان ترجیح میدهند غذای خشک، یخ زده و یا غذای زنده بخورند؟
• چه سایز غذایی مناسب اندازه‌ی دهان آن‌ها است؟
• آیا آن‌ها غذایی که که شناور روی آب میماند را نیازدارند یا غذایی که به عمق می‌رود؟ ( برخی از ماهی‌ها در آکواریوم از سطح، میانه و یا کف آکواریوم غذا می‌خورند.)
• آیا غذا برای ماهی خوشمزه است و سریع آن را می‌خورد؟

موارد دیگری که مورد توجه قرار میگیرند قیمت غذا و کیفیت مواد سازنده آن است.

چه زمان و چه مقدار باید به ماهی‌هایتان غذا دهید؟

بیشتر افراد گمان می‌کنند که غذا ماهی تنها به شکل غذاهای پولکی، پلت‌ها و ویفرها موجود است، اما شما می‌توانید برای اینکه مواد غذایی بیشتر و متنوع‌تری برای ماهی‌هایتان تهیه کنید از غذا‌های منجمد، خشک شده و یا غذاهای زنده استفاده کنید.

 

برخی از سوالات مکرری که ما درباره‌ی برخی از ماهیان خاص آکواریومی دریافت می‌کنیم شامل این دو مورد است:

گلدفیش‌ها چه غذایی میخورند؟ این همه‌چیزخواران همیشه گرسنه تقریبا همه چیز می‌خورند. گوشت، سبزیجات، جلبک و حتی پسمانده‌هایی که در آکواریوم بوجود می‌آیند را هم میخورند. برای آن‌ها غذا‌های متنوع و متعادل که پرتئین و فیبر در آن‌ها به میزان مناسب وجود دارند تهیه کنید تا مطمئن شوید که به میزان مورد نیاز موا غذایی و ویتامین به آن‌ها برسد.
فایترها چه غذایی میخورند؟ فایترها رژیم غذایی گوشت‌خواران را بیشتر ترجیح میدهند که از پروتئین بالایی برخوردار هستند. همچنین آن‌ها دهانی رو به بالا دارند که برای خوردن غذاهای شناور رو آبی مانند بتا پلت و غذاهای خشک شده رو آبی ساخته شده است. با این حال آن‌ها از غذاهای منجمد و زنده نیز استقبال می‌کنند.

چه زمان و چه مقدار باید به ماهی‌هایتان غذا دهید؟

چه زمانی باید به ماهی‌هایتان غذا دهید؟

برای بیشتر ماهی‌ها یکبار تغذیه در روز کافی است. اما شما می‌توانید برای اینکه بیشتر از تغذیه ماهی‌هایتان لذت ببرید تغذیه آن‌ها را به دو وعده کوچکتر در روز تقسیم کنید. بچه ماهی‌های درحال رشد و ماهی‌هایی که آهسته غذا میخورند به وعده‌های غذایی بیشتری در طول روز نیاز خواهند داشت. بنابراین شما میتوانید به این ماهی‌ها سه تا پنج وعده غذایی به میزان کم غذا بدهید و یا از غذاهایی استفاده کنید که ماندگاری بیشتری در آب دارند و زود در آب آکواریوم متلاشی نمی‌شوند.

بهترین زمان برای غذا دادن به ماهی‌ها چه زمانی است؟

بیشتر ماهی‌ها در طول روز بیدار هستند. بنابراین زمانی را برای تغذیه ماهی‌ها انتخاب کنید که حداقل ده تا پانزده دقیقه بعد از روشن کردن نور آکواریوم باشد. به این صورت همه آن‌ها بیدار، هوشیار و آماده غذا خوردن خواهند بود.
با این حال اگر در آکواریوم ماهی‌های شبگرد مانند کولی لوچ‌ها و یا کت‌فیش‌های لجن‌خوار (پلکوها) دارید، به یاد داشته باشید که بعد از خاموش شدن نور آکواریوم برای آن‌ها غذا برزید.
در این زمان ماهی‌های دیگر فعالیت کمتری دارند و این ماهی‌ها فرصت بیشتری برای دریافت غذای کافی خواهندداشت.

چه زمان و چه مقدار باید به ماهی‌هایتان غذا دهید؟

ماهی‌های شبگرد مانند کولی لوچ‌ها ممکن است خیلی خجالتی باشند و در زمان روز برای غذا خوردن بیرون نیایند. بنابراین بهتر است در زمان خاموشی مقداری غذای اضافه برای این ماهی‌ها بریزید.

 

آیا غذا ندادن به ماهی‌ها برای آن‌ها مفید است؟

همانطور که گفته شد به نوع ماهی بستگی دارد. برخی از افراد یک یا دو روز از هفته را به ماهی‌هایشان غذا نمی‌دهند تا اطمینان حاصل کنند زیاد غدا دادن موجب ایجاد مشکلات سلامتی برای ماهی‌هایشان نشود. در حقیقت ماهی‌های گوشت‌خوار بزرگ ممکن است تنها چند بار درهفته نیاز به تغذیه داشته باشند. ماهیان ریز جثه و بچه‌ماهیان در سوی دیگر معده کوچکتری دارند و به طور کلی نیاز به وعده‌های غذایی بیشتری دارند.

 

فروش انواع غذای ماهی

 

چه مقدار باید به ماهی‌هایتان غذا دهید؟

بیشتر اوقت ممکن است این راهنمایی را از افراد مختلف بگیرید که باید به میزانی غذا داد که ماهی‌ها در پنج دقیقه کل آن را بخورند درحالی که برخی معتقدند سی ثانیه برای ماهی کافی است که تمام غذا را بخورد. دلیل اینکه ایده‌ها در این زمینه با یکدیگر متفاوت‌اند این است که برخی از ماهی‌ها سریع غذا می‌خورند و برخی دیگر آهسته. حتی ممکن است یک ماهی از گونه خاص نسب به دیگر هم‌ نوع خود رفتار غذا خوردن متفاوتی داشته باشد.

ماهی فایتر من هر غذایی که برایش در هر جای آکواریوم میریزم با اشتیاق می‌خورد، اما ماهی فایتر برادر زاده‌ام به حدی در غذا خوردن وسواس است که فقط در صورتی غذا می‌خورد که آن را در نزدیکی دهانش قرار دهند.

روشی بهتر برای فهمیدن مقدار غذا نگاه کردن به گردی شکم ماهی از طرفین و بالا است. اگر تابحال به مطب‌ دامپزشکی رفته باشید ممکن است چارت‌هایی را مشاهده کرده باشید که نشان دهنده میزان چاقی در سگ‌ها و گربه‌ها نسبت به عرض بدنشان است. به همین شکل شما هم باید به میزانی غذا بدهید که شکل شکم ماهی تقریبا به حالت گرد دربیاید.
البته تشخیص این موضوع ممکن است در ماهی‌هایی که بدن گرد دارند مانند برخی گلدفیش‌ها و مولی بالن‌ها کمی سخت باشد. بنابراین بهتر است که در اینترنت دنبال عکس‌های ماهی‌های سالم و هم‌گونه ماهی‌هایتان بگردید تا بهتر بتوانید اندازه شکم آن‌ها را تشخیص دهید.

چطور متوجه شوید که بیش از حد به ماهی‌هایتان غذا می‌دهید؟

اگر شکم ماهی شما متورم شده، اگر ماهی فضولات زیادی را دفع می‌کند، و یا ماهی در زمان غذا دادن علاقه زیادی به غذا خوردن نشان نمی‌دهد، نشانه این است که غذا بیش از اندازه‌ به آن‌ها داده می‌شود. نشانه دیگر تجمع غذا در کف آکواریوم است (که در طول زمان باعث ایجاد قارچ می‌شود) همچنین وجود غدای مانده در آکواریوم موجب ایجاد جلبک و رشد شدید جمعیت حلزون‌ها و کرم‌ها در آکواریوم می‌شود.

به این دلیل که غذای مانده آب را آلوده می‌کند شما شاهد کدر شدن آب، ایجاد فوم روی سطح آب و سطح بالای آمونیاک، نیترید و نیترات روی کیت‌های تست آب خواهید بود.

 

فایتر‌ها در معرض پرخوری قرار دارند. بنابراین به اندازه‌ای به آن‌ها غذا دهید که فقط مقداری شکم آن‌ها گرد شود و به حالت متورم شده نرسد.

بیش از اندازه غذا دادن میتواند مشکلاتی در سلامت ماهی مانند بیماری کبد چرب، یبوست و یا بیماری‌های قارچی و باکتریایی در صورت پایین آمده کیفیت آب ایجاد کند. خوشبختانه راه حل این مشکلات ساده است. کمتر به ماهی‌ها غذا دهید. غذاهای مانده را بعد از ده دقیقه از غذا دادن از آکواریوم بیرون بیاورید و یک روز را در هفته به ماهی‌ها غذا ندهید تا به بدن آن‌ها استرحت بدهید. همچنین مطمئن شوید که یکی از افراد خانواده شما بدون اطلاع شما در طول روز به ماهی‌ها غذا ندهد.

چطورمتوجه شوید که کمتر از میزان لازم به ماهی‌هایتان غذا می‌دهید؟

اگرد ماهی شما….

  • بسیار لاغر است یا
  • در ناحیه شکمش فرورفتگی وجود دارد یا
  • رنگ پریدگی بیشتری نسبت به حالت نرمال در آن‌ها بوجود آمده است یا
  • حتی یکی پس از دیگری میمیرند
  • و…

شاید نشان این باشد که شما باید میزان غذایشان را افزایش دهید. فقط توجه کنید که این نشانه‌ها بسیار شبیه نشانه‌های وجود انگل‌ها و کرم‌های داخل بدن ماهی نیز هستند.
پس اگر به ماهی‌هایتان غذا زیادی می‌دهید ولی بنظر نمیرسد که آن‌ها رشد میکنند و چاق نمیشوند، دلیل آن میتواند کرم‌ها و انگل‌های داخلی باشد. در این صورت شما باید ماهی‌هایتان را با داروهای ضد انگل و ضد کرم درمان کنید تا از شر این مهمان‌های ناخوانده درون بدن ماهی‌هایتان خلاص شوید.

ماهی‌ها تا چند وقت بدون غذا می‌توانند زنده بمانند؟

اگر شما قصد دارید که به سفر بروید، لازم نیست نگران ماهی‌هایتان باشید. ماهی‌های بالغ گاهی تا یک هفته میتوانند بدون غذا خوردن سالم بمانند. البته این موضوع به سایز بدن آن‌ها، متابولیسم بدن‌ و دمای آب بستگی دارد. با این حال اگر یک آکواریوم پر از بچه‌ماهی‌های تازه متولد شده دارید که نیاز به تغذیه مداوم دارند، بهترین کار این است که یک سیستم غذادهی اتوماتیک برای آن‌ها تهیه کنید و یا اینکه از یک دوست کار بلد بخواهید که به ماهی‌هایتان غذا دهد.

چرا ماهی‌های من همیشه گرسنه‌اند؟

در طبیعت ماهی‌ها به طور معمول آنقدر خوش‌شانس نیستند که هر روز غذا بخورند. بنابراین زمانی که یک منبع غذایی پیدا می‌کنند تا آن‌جا که بتوانند میخورند در این خیال که ممکن است روز بعد غذایی برای خوردن پیدا نکنند. بخاطر همین این گرسنگان موقعیت سنج همواره طوری رفتار می‌کنند که بشدت گرسنه هستند. حتی اگر پانزده دقیقه پیش به آن‌ها غذا داده باشید.

هرگز اجازه ندهید اشتیاق ماهی‌هایتان برای غذا خوردن شما را فریب دهد تا بیش از مقدار مورد نیاز به آن‌ها غذا دهید. بجای آن میتوانید مقدار غذای روزانه آن‌ها را به چند وعده غذایی در طول روز تقسیم کنیم. اینگونه چندبار در روز از غذا دادن به ماهی‌هایتان لذت ببرید.

 

آیا ماهی‌ها زمانی که شکم‌شان پر شود از خوردن دست می‌کشند؟

به طور کلی بله. زمانی که شکم آن‌ها پر می‌شود و به طور فیزیکی دیگر جایی برای غذای دیگر تا زمانی که بخشی از آن هضم شود نماند، دیگر غذا نمی‌خورند. با این حال اگر آن‌ها هر روز به این میزان غذا بخورند مشکلات چاقی و دیگر مشکلات سلامتی آن‌ها را به خطر خواهد انداخت. امیدواریم این مقاله ارزشمند که در نسیم یاس برای شما تهیه و گردآوری شده مفید بوده باشد .

ترجمه: صالح نیک‌پور

لطفا به حقوق نسیم یاس و نویسنده احترام بگذارید

 

فروش انواع غذای ماهی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید