مطالب آکواریومی آب شور

چگونه مشکلات معمول یک تانک آب شور را حل کنیم؟

چگونه مشکلات معمول یک تانک آب شور را حل کنیم؟

چگونه مشکلات معمول یک تانک آب شور را حل کنیم؟

داشتن یک تانک آب شور سالم وموفق ممکن است چالش برانگیز باشد. هرچند درعین حال می‌تواند نتیجه بسیار هیجان‌انگیزی داشته باشد. در ادامه با نسیم یاس به مشکلات معمول و همچنین حل مرتبط با مشکلات آکواریوم آب شور می‌پردازیم.

هر آکواریوم‌دار باتجربه‌ای به شما خواهد گفت که موارد بیشتری در نگهداری تانک‎های آب شور نسبت به یک تانک آب شیرین باید درنظر گرفته شود. این دقیقا یک حقیقت است. اما صرفا به دلیل اینکه داشتن یک آکواریوم آب شور موفق ممکن است سخت‌تر باشد، به معنی آن نخواهد بود که ارزش ریسک کردن ندارد.

داشتن یک تانک آب شور سالم

ماهی‌های آب شور یکی از رنگارنگ‌ترین موجودات کره خاکی هستند و نگهداری از آنها در یک تانک سرحال، می تواند جذابیت‌های به مراتب بیشتری داشته باشد. اگر تجربه نگهداری از یک تانک آب شور را نداشته باشید، در اینجا با معمول‌ترین مشکلات این آکواریوم‌ها آشنا می‌شویم:

تعدادی از  مشکلات آکواریوم آب شور

۱- تغییرات دما 

یکی از ساده‌ترین و در عین حال یکی از مهمترین مواردی که باید در نگهداری یک آکواریوم آب شور موفق در نظر داشته باشیم ثبات دمایی تانک خواهد بود. دما ایده‌آل ممکن است تا حدودی بستگی به نوع ماهی‌ای که نگهداری می‌کنید داشته باشد، اما هدف شما باید حفظ دما درمحدوده۲۲ تا ۲۹ درجه سانتیگراد و شاید حتی در محدوده دمایی بهتر، یعنی بین ۲۴ تا ۲۷ درجه سانتیگراد باشد. حفظ این دما به خصوص اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که تغییرات دمایی زیادی دارد، سخت‌تر خواهد بود. بهترین روش استفاده از یک یا دو هیتر (درصورت داشتن تانک بزرگ) اتوماتیک و دقیق است. از طرفی لازم است تانک را از نور مستقیم خورشید و نیز سیستم تهویه خانگی دور نگه‌داشت.

تغییرات دما در آب شور

۲- رشد جلبک

رشد جلبک‌ها مشکلی است که تنها محدود به تانک‌های آب شیرین نیست. فاکتورهای متعددی وجود دارد که می‌تواند به رشد جلبک‌ها کمک کند که البته کنترل کردن بیشتر آنها نسبتا ساده است. جلبک‌ها مانند سایر موجودات زنده برای رشد و نمو نیاز به یکسری پارامترها و مواد غذایی دارند که در صورت دردسترس بودن این موارد، می تواند سبب سرعت گرفتن رشد آنها شود. تعویض‌های دوره‌ای آب یکی از بهترین روش‌ها به منظور خارج نمودن مواد زائد اضافی از آکواریوم است، موادی که می‌تواند به عنوان ماده غذایی مورد نیاز جلبک‌ها مورد استفاده قرار گرفته و منجر به سرعت گرفتن رشد آنها گردد. داشتن یک سیستم فیلتراسیون با کیفیت نیز می‌تواند به شما برای محدود کردن این مواد اضافی کمک نماید.

رشد جلبک در آکواریوم آب شور

علاوه‌بر کاهش رشد جلبک‌ها، لازم‌است که یادبگیرید چگونه از شر جلبک‌های رشد کرده در تانک و بر روی دکوراسیون خلاص‌شوید. خارج کردن دکوراسیون و اسپری کردن آنها با سفیدکننده‌های رقیق شده و سپس تمیز کردن جلبک ها با استفاده از یک فرچه یا مسواک قبل از شستن و بازگرداندن آنها به تانک، یکی از روش‌های تمیز کردن دکوراسیون است. برای جلبک هایی که روی شیشه رشد کرده‌اند می توانید از مگنت های مخصوص شیشه، یک فرچه تمیز کننده یا حتی یک تیغ استفاده کنید. البته اضافه کردن ماهی یا بی‌مهرگان جلبک خوار به آکواریوم هم کمک شایانی در این رابطه خواهد کرد. فقط به خاطر داشته باشید که انواع مختلفی از جلبک های آب شور وجود دارند. مشخص نمایید که کدام یک برای شما مشکل ساز هستند و جلبک خوار خود را بر همین اساس انتخاب کنید.

ماهی نظافت چی آکواریوم

 

 

 

همچنین مطالعه : مقاله ماهی های مناسب آکواریوم های نانو آب شور

 

۳- آب زرد یا ابری از جمله مشکلات آکواریوم آب شور

هر زمان که شیمی آب در تانک شما تغییر نماید، احتمالا شما بعضی از نشانه‌های فیزیکی مرتبط مانند تغییر کیفیت آب، رنگ، وضوح و… را مشاهده خواهید کرد. اگر آب آکواریوم آب شور شما ابری شود، معمولا نشانه ای برای نیاز به تمیزکاری اساسی تانک خواهد بود. ذرات ریز، مانند تکه‌های غذای خورده نشده یا فضولات ماهی‌ها تحت عنوان ذرات لکه‌دار، درصورتی که از کنترل خارج شوند همانقدر که می‌توانند بر روی بستر تانک تجمع کنند. می توانند در آب اشباع گردند.
بهترین روش برای خلاص شدن از این ذرات استفاده از یک فیلتر سطلی یا فیلتر آویز یا سامپ است تا بتواند از طریق تصفیه مکانیکی آنها را تا حد زیادی از آب خارج نمایند. اگر اکنون یکی از سیستم‌ها را بر روی تانک خود نصب کرده‌اید، لازم است مطابق برنامه مشخصی آنرا چک نمایید تا قبل از رسیدن موعد، آنرا را تمیز کنید.

کدری آب در آکواریوم

 

آب آکواریوم آب شور علاوه بر ابری شدن، می تواند تغییر رنگ داده و به مرور زرد رنگ شود. این مساله عمدتا به کندی صورت می‌گیرد. مخصوصا اگر به آن رسیدگی نشود می‌تواند به یک مشکل خیلی بزرگ تبدیل شود. معمول‌ترین متهم برای زرد رنگ شدن آب، تجمع ترکیبات آلی است که عموما ناشی از تجزیه مواد زائد می‌باشد.
بهترین روش برای جلوگیری از چنین پدیده‌ای در اولین قدم، داشتن برنامه‌های دوره‌ای تعویض آب می‌باشد. اگر درحال حاضر تعویض آب دوره‌ای را انجام می‌دهید و همچنان با مشکل زرد شدن آب مواجه هستید، فواصل تعویض آب را کاهش دهید. همچنین ممکن است استفاده از کربن اکتیو با کیفیت در سیستم فیلتراسیون آکواریوم یا اضافه کردن یک فیلتر ساکس به منظور بهبود بخشیدن تصفیه مکانیکی تانک، بتواند کمک بزرگی برای شما باشد.

نظافت آکواریوم

۴- پرخاشگری ماهی‌های آکواریوم

درعین حال که تنوع فراوانی از ماهی‌های آب شور وجود دارند که می توانند به خوبی در یک تانک عمومی نگهداری شوند. تقریبا به همان مقدار ماهی‎هایی وجود دارند که برای این منظور مناسب نیستند. پیش از پرکردن تانکتان، لازم است که درخصوص سازگاری ماهی‌هایی که قرار است در کنار هم نگهداری نمایید و نیز درخصوص هماهنگی آنها با شرایط تانکتان، تحقیق کرده باشید. اگرچه حتی با دقت کردن نیز همچنان ممکن است با مشکل پرخاشگری ماهی‌ها در آکواریوم مواجه شوید. اگر برای شما جداسازی ماهی پرخاشگر ممکن نباشد، کارهای کمی وجود دارد که ممکن است بتواند به شما کمک کند.

حل مشکلات آکواریوم آب شور

 

به عنوان مثال:

می‌توانید از بزرگ بودن کافی آکواریوم‌تان به منظور ایجاد آرامش کافی برای نگهداری ماهی‌ها در کنار یکدیگر اطمینان حاصل کنید. قدم بعدی این است که به اندازه زیادی فضای مناسب مانند ایجاد غارهای طبیعی در بین صخره‌ها یا استفاده از گلدانهای سفالی برای مخفی شدن ماهی‎ها ایجاد کنید. استفاده از دکوراسیون برای از بین بردن یکنواختی و تقسیم تانک به چندین قلمروی طبیعی نیز می‌تواند کمک موثری برای کاهش میزان پرخاشگری ماهی‌ها نسبت به یکدیگر باشد.

۵- بیماری‌های ماهیان آب شور

صرفنظر از نوع تانکی که دارید یا نوع ماهیانی که نگهداری می‌کنید، در برخی مواقع با بیمارشدن ماهی‌ها مواجه‌خواهیدشد. دو نوع از مرسوم‌ترین بیماری‌هایی که ماهی‌های آب شور را آلوده‌می‌کند: بیماری سفیدک و بیماری مخملک هستند.

این دو بیماری (والبته بسیاری دیگر از بیماری‌ها) به شدت مسری بوده و درصورتی که درمان نشوند سریعا در بین ماهی‌ها پخش می‌شوند. در بسیاری از موارد این مریضی‌ها برای ماهی‌ها کشنده هستند. زیرا نه تنها درمان این بیماری‌ها بر روی فیلتراسیون بیولوژیکی، لایو راک‌ها، بستر زنده و سایر ساکنین زنده آکواریوم تاثیرگذار می باشد، بلکه به مهارت نیز نیاز دارد.

بیماری سفیدک در آکواریوم

حل مشکلات آکواریوم آب شور

 

قرنطینه‌کردن ساکنین‌جدید برای حداقل دوهفته پیش از معرفی آنها به آکواریوم به منظور اطمینان از سلامتی آنها انجام می‌شود. البته این کار برای عدم انتقال هرگونه بیماری ناشناخته یک الزام محسوب می‌شود. همچنین لازم است که شما از هیچ تلاشی به منظور بالا نگهداشتن کیفیت آب فروگذار نکنید. زیرا بسیاری از بیماری‌ها با کاهش کیفیت آب ظاهر می‌شوند. همچنین پایین بودن کیفیت آب موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن ماهی‌ها شده. آنها را درمعرض ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار می‌دهد.

قرنطینه ماهی

این موارد تنها برخی از مشکلاتی است که می تواند یک فرد دارنده آکواریوم آب شور را درگیر خود نماید. سروکار داشتن با مشکلات بخشی از واقعیت تبدیل شدن به یک آکواریوم دار باتجربه است. مواجهه با هر مشکلی در واقع فرصتی برای یادگرفتن چیزهای جدید است. بنابراین در هنگام مواجه شدن با یک مشکل جدید، تسلیم نشوید و برای یافت راه‌حل مناسب تلاش کنید.

حل مشکلات آکواریوم آب شور

 

 

نوشته و گردآوری : وحید پازوکی

لطفا به حق کپی رایت نسیم یاس و نویسنده احترام بگذارید

 

 

 

انواع غذای تخصصی مرجان های آب شور

دیدگاهتان را بنویسید