دیگه وقتشه آکواریوم رویایی خودتو بسازی

دیگه وقتشه آکواریوم رویایی خودتو بسازی

برای اینکه بخواهی یک آکواریوم رویایی داشته باشی ، توصیه می کنم ابتدا کمی اطلاعاتتو افزایش بده و با من همراه شو تا لااقل با اصول اولیه اون آشنا بشی .

خیلی‌ها دوست دارن که داشتن آکواریوم رو برای شما سخت و دشوار جلوه بدهند تا شما مجبور بشید هزینه‌های زیادی رو انجام بدید تا خودشون سود بیشتری ببرن ، دوست دارن ماهی شما بمیره تا برید یه ماهی جدید ازشون بخرید . ولی باور کنید که اصلا نیازی به هزینه اضافی نیست البته هر کاری و هر چیزی هزینه‌های خودشو داره و اگر به جا باشه مشکلی نداره ولی خب بعضی از دوستان هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کنند و مواردی رو برای راه اندازی بهتون نمیگن که شما با هزینه بالا منصرف نشید و وقتی آلوده کار شدید کم کم مجبور به تکمیل سیستم و هزینه می شید .

خیلی از شماها و یا خیلی از عزیزان قبلا یا آکواریومی رو راه اندازی می‌کند و با نداشتن آگاهی و یا اینکه وسیله مناسب آن aquarium رو تهیه نکردن دچار خسارت و تلفات میشن و خیلی سریع با مرگ و میر ماهی و آبزیان دلسرد میشید . ولی من خودم به عنوان کسی که سالهاست آکواریوم دارم بهتون میگم که هیچ موقع دلزده نشدم و همیشه از اون لذت بردم و به شما هم میگم اگر اصول راه اندازی را رعایت کنید میتونید یک آکواریوم زیبا رو برای سال‌ها داشته باشید .

میتونید هر سری تغییرات روی آن بدی که سیستم منزل و محل کار را متحول کنی .

 

یک آکواریوم رویایی داشته باش

 

به نظر من تنها حیوون خونگی زیبا و آرام بخش همین ماهیان زینتی و آکواریوم ها هستند ، درسته مثل سگ یا گربه و یا پرنده نمیشه لمسشون کرد یعنی ارتباط فیزیکی آنچنانی باهاشون برقرار کرد ولی ارتباط روحی عالی ایی میشه با آکواریوم برقرار کرد که با هیچ موجود دیگری نمی شود احساس اونو داشت . آرامشی که به آدم میده واقعا آرامش خالص و بی نظیریه .

خود من بارها شده از مشغله کار و خستگی روزانه ، به خونه که می اومدم روی صندلی کنار آکواریوم خونه می نشستم و بعد از مدتی متوجه میشدم ساعت ها درگیر تماشای شنای زیبای ماهی ها بودم بدون اینکه از نگرانی‌ها و دغدغه‌های روزانه ای که در آن اسیر بودم خبری باشه خیلی جاها آکواریوم به من کمک کرده تا احساس بهتری داشته باشم و همه این سال‌ها از داشتن آکواریوم لذت بردم و هیچ موقع نشده تا به حال خسته بشم یا بخوام اونو جمع کنم .

ولی خیلی از دوستان را دیدم که میان پیش من و میگن من می خوام آکواریومم رو جمع کنم بعضیاشون یک ماه بعد ، بعضی ۶ ماه یا بعضی نهایتا یک سال بیشتر نیست که آکواریوم راه انداختند و این جای تاسف داره که چرا دلسرد شدن . بعضی از دوستان بدون کسب اطلاع و بدون آگاهی و مطالعه سیستم رو راه میندازن و بعضی از دوستان هم دچار راهنمایی‌های اشتباه برخی از فروشندگان سودجو می‌شوند .

برای همین تصمیم گرفتم این مقاله را آماده کنم تا همه شما بدونید که اصول اصلی یک آکواریوم چی هست هر چند آموزش های خیلی جامع و کامل نیاز هست ولی به صورت خلاصه مواردی که شما نیاز دارید رو میگم . شما باید بدونی چه سیستمی رو می خواهی نگهداری کنی تا بر مبنای اون تجهیزات ، خوراک و ملزومات رو برنامه ریزی و تهیه کنی .

 

بطور خلاصه اگر بخوام بگم ما دو دسته کلی آکواریوم داریم :

آکواریوم های آب شور و آکواریوم های آب شیرین

آکواریوم های آب شور و آکواریوم های آب شیرین

 

حالا خود این دو دسته هم تقسیم بندی خودشو داره ( فکر کردی الکیه 😆 )

ما آب شور فقط ماهی داریم و آب شور نگهداری از مرجان داریم در نوع آکواریوم آب شیرین هم سه زیر دسته مهم داریم : آکواریوم آب شیرین که فقط از ماهی های گوشتخوار نگهداری میکنه ، آکواریوم آب شیرین که فقط از ماهی های گیاهخوار نگهداری میکنه ، آکواریوم آب شیرین که فقط از گیاهان آکواریومی نگهداری می‌کنه .

همونطور که گفتم هر کدوم لوازم و تجهیزات خودش را می‌خواهد و برای هر کدوم باید حداقل بودجه ای رو کنار بزارید . و اگه کار انتخاب وسایل و اینکه اصلا چی نیاز دارید رو درست انجام ندید و حتی غذا و مکمل رو درست انتخاب نکنید بعدا به مشکل می خورید و من نمی خوام با مرگ و میر ماهی ها در آینده شما دلزده بشید .

یک باره دیگه در زیر دسته بندی ماهی ها رو براتون مشخص می کنم و در آخر هم برای هر مجموعه ملزومات مهم مورد نیاز شما رو مشخص می کنم . سعی می کنم آموزش های کامل تر رو به صورت تخصصی برای هر کدام از دسته ها براتون تهیه کنم چون آکواریوم یک دریا علم و آگاهی نیاز داره و قطعا تو یک مقاله مختصر نمیشه همه آنها را توضیح داد . من با حوصله براتون آموزش ها را به مرور در سایت قرار میدم خوشحال میشم که همراه ما باشید .

برای شروع از تو می خوام مطالب زیر رو حتما مطالعه کنی تا دچار سردرگمی نشوید . امیدوارم با نظرات سازنده خودتون با پیشنهادات و انتقادات سازنده خود ما را همراهی کنید.

 

 

مشاهده ویدئوی توضیحات من در خصوص دسته بندی آکواریوم ها

 

حالا که ریز دسته بندی رو دونستی نوبت توضیحات بیشتره پس همچنان همراهم باش .

 

دسته بندی ریز تر آکواریوم که دانستن آن مهم است :

 

آکواریوم های آب شور :

* آکواریوم آب شور تنها ماهی ( فیش اونلی )

– آب شور تنها ماهی عمومی

– آب شور تنها ماهی خاص

* آکواریوم آب شور مرجانی :

– مرجانی نرم

– مرجانی ترکیبی سخت و نرم

– مرجانی سخت

 

آکواریوم های آب شیرین :

* آکواریوم آب شیرین تنها ماهی ( فیش اونلی )

– آب شیرین با ماهیان گوشتخوار

– آب شیرین با ماهیان گیاه خوار

– آب شیرین با ماهیان همه چیز خوار

– آب شیرین کوی و گلد فیش

– آب شیرین با میگو و خرچنگ

* آکواریوم آب شیرین گیاهی

– گیاهی آماتور

– گیاهی حرفه ای

آکواریوم های آب شور تنها ماهی ( فیش اونلی )

 

آکواریوم های آب شور تنها ماهی یا همون فیش اونلی طرفداران بیشتری بین علاقه مندان آکواریوم های آب شور دارن چون نگهداری راحت تر و هزینه کمتر داره . خیلی از ماهی های مهم آب شوری که شما میبینید توی آکواریوم فروشی ها هستند جزو این دسته اند و این خیلی مهمه که شما در زمان راه اندازی واقعا چه سیستمی رو می خواهی راه اندازی کنی .

مثلا ما افرادی داریم که از ماشه ماهی دلقک خیلی خوششون میاد و من مشتریانی داشتم که بسیار از نگهداری این ماهی و خیلی از ماهی های مشابه دیگر لذت می بردند ولی اونها نمی دونستند که اگر تصمیم به نگهداری از ماشه ماهی ها داشته باشن دیگه نمیتونن از مرجان ها نگهداری کنند .

پس مهمه که در ابتدا تصمیم خودتو برای سبک آکواریومت بگیری و این خیلی مهمه چون با توجه به تصمیمت می تونی بفهمی چه سیستمی و چه ملزوماتی رو نیاز داری و هزینه های هر سیستم واقعا متفاوته و بعد از یه مدت مجبور به هزینه های اضافی نمی شی

آکواریوم های فیش اونلی رو میشه با سیستم نوری ، اسکیمر ، مدیا ، نمک ، مکمل و غذای ارزان تر و ساده تر راه اندازی کرد و اگر واقعا تصمیمتون این باشه که یک آکواریوم فیش اونلی داشته باشید پس خیلی از هزینه ها رو نیاز ندارید ، مثلا نیاز ندارید اسکیمر و نور حرفه ای بگیرید . ابعاد مناسب رو در نظر می گیرید و بعد از اون میتونید از ملزومات مناسب اون استفاده کنید .

انواع غذای ماهی آب شور

انواع مکمل آب شور

انواع اسکیمر

انواع واتر پمپ

دماسنج

گرمکن

بستر / دیزاین

سیستم نوری

انواع مدیا

انواع موج ساز

آکواریوم آماده

نمک مخصوص آب شور

 

 

در کل هر آکواریوم فیش اونلی نیاز به لوازم زیر داره :

 

لوازم :

  • شیشه آکواریوم ( کمتر از طول ۶۰ سانتی متر توصیه نمی شود )
  • سامپ
  • نمک مخصوص
  • اسکیمر ( برابر با لیتراژ آکواریوم )
  • سیستم نور معمولی و ساده ( برای حفظ رنگ ماهی و صخره ها )
  • واتر پمپ ( تا ۱۰ برابر لیتراژ آکواریوم برای عبور مداوم مواد آلی و غذا به اسکیمر و مدیاها )
  • موج ساز معمولی ( بین ۱۵ تا ۲۰ برابر لیتراژ آکواریوم )
  • صخره ( با منافذ و تخلخل که حتما لزوم ندارد زنده باشد )
  • شن کف تانک ( برای ابعاد کف ۶۰ در ۵۰ شما حدود ۱۵ الی ۲۰ کیلو بسته به دیزاین شن می خواهید )
  • مدیا باکتری ساز
  • گرمکن ( برای احتیاط در مواقع افت دما )
  • دماسنج
  • شوری سنج
  • تستر ( تست های مهم نیترات ، فسفات ، پ اچ و سختی )
  • مدیا برای کاهش نیترات و فسفات

 

مکمل و غذا :

  • محلول باکتری ( برای استارت آکواریوم و استفاده هفتگی )
  • محلول ویتامین ( برای تقویت غذای ماهی )
  • غذای مناسب با گونه آبزی ( شامل انواع گرانول ، پولکی ، استیک ، طبیعی و … )

 

در کل هر آکواریوم فیش اونلی نیاز به لوازم زیر داره :

اگر نمی دانید هر کدام از اینها چه کاری می کنند و چه ضرورتی دارند که باید دوره آموزشی کامل ما را مشاهده کنید . همانطور که قبلا هم گفتم موارد گفته شده بیس اصلی و پایه هستند و شما می توانید انتخاب های بیشتری برای تیونینگ آکواریوم داشته باشید ( مثلا کنترلر دیجیتال pH و دما و … ) . در بخش مکمل ها و غذا ها نیز دست شما باز است و به غیر از غذا و مکمل های اصلی که گفتم می تونید از اسید آمینه ها و مکمل های حرفه ای تر هم استفاده کنید.

ولی ضروری و واجب نیستند ، فقط برای شادابی رنگ و رشد آبزیان مفید فایده هستند . قبلا هم گفتم که از این پایین تر دیگر نمی شود و خودتان را با حرف های الکی گول نزنید . مثلا برخی فروشندگان برای اینکه شما را در دام استارت یک آکواریوم آب شور بیاندازند در اول می گویند مثلا برای فیش اونلی که اسکیمر لازم نیست و بعد که به مشکل خوردید میگن حالا بیا یه اسکیمر تهیه کن شاید مشکلت حل بشه .

پس خودتونو گول نزنید و بدونید اسکیمر قلب تپنده یک آکواریوم آب شور هست و اگر شما اسکیمر در سیستم نداشته باشید هر هفته نیاز دارید سیفون های خیلی سنگینی روی سیستمتون داشته باشید تعویض آب های مدام داشته باشید که این خودش هزینه زیادی را برای شما به دنبال داره .

موارد مهمی که برای راه اندازی یک آکواریوم فیش اونلی بود رو براتون لیست کردم . حالا می تونید کالاهای مورد نیاز خودتون رو از نسیم یاس یا هر فروشگاه معتبر دیگه تهیه کنید . حالا می دونید چی نیاز اصلی شماست . خوشحال میشم به شما مژده بدم که نسیم یاس توانسته این بستر را برای شما فراهم کنه که هر مکمل ، غذا و تجهیزاتی که مناسب هست رو با قیمت های مختلف ببینید و تهیه کنید .

اگر به دنبال درک بیشتری از سیستم های آب شور بودید آموزش های بعدی ما را دنبال کنید .

آکواریوم های آب شور مرجانی

 

آکواریوم های آب شور مرجانی آرزوی هر آکواریوم دار آب شوریه ولی با توجه به تخصصی تر بودن و هزینه های بالاتری که داره بعضی ها سعی می کنن نزدیکش نشن . ولی درسته که هزینه های بالاتری داره ولی واقعا زیبایی بی نظیری هم داره و یه اکوسیستم منحصر به فرد رو براتون به ارمغان می آره و اگه مشکل هزینه ندارید توصیه می کنم حتما یه آکواریوم مرجانی آب شور رو تجربه کنید و مطمئن باشید از زیبایی اون سیر نمیشید .

من براتون یه ویدئو از یه تانک موفق ریف می زارم که زیبایی اونو لمس کنید . تنوع ماهی هایی که میشه با ریف ( همون انواع مرجان منظوره ) نگهداری کرد شاید محدود تر باشه ولی تا دلتون بخواد مرجان و بی مهره گان رو می تونید انتخاب کنید که یکی از دیگری زیباترن .

اما حواست باشه آکواریوم مرجانی هم چند مدل داره پس همون اول تصمیمتو بگیر که بعد دچار هزینه اضافی نشی ، مثلا در آکواریوم مرجانی نرم حتما ضروری نیست که کلسیم راکتور داشته باشی و می تونی با محلول کسری کلسیم رو جبران کنی ولی در آکواریوم مرجانی سخت اگه کلسیم راکتور نداشته باشی و حواست نباشه و کلسیم افت کنه پارامترهای آب بهم میریزه و خیلی زود مرجان ها میمرن یا شروع به خراب شدن می کنن .

( پس جنگ اول به از صلح آخر ) همین اول تجهیزات مناسب رو بخر و دل دل نکن .

برای آکواریوم های مرجانی باید سیستم نوری ، اسکیمر ، مدیا ، نمک ، مکمل و غذای ریف و ماهی بهینه تری تهیه کرد و اگر واقعا تصمیمتون این باشه که یک آکواریوم نرم داشته باشید پس خیلی از هزینه های تجهیزات آکواریوم مرجانی سخت رو لازم ندارید ، مثلا نیاز ندارید کلسیم راکتور رو حتما داشته باشید. ابعاد مناسب رو در نظر می گیرید و بعد از اون میتونید از ملزومات مناسب اون استفاده کنید .

انواع غذای ماهی آب شور

انواع مکمل آب شور

انواع اسکیمر

انواع واتر پمپ

انواع راکتور

انواع کنترلر

دماسنج

گرمکن

بستر / دیزاین

سیستم نوری

انواع مدیا انواع موج ساز

آکواریوم آماده

نمک مخصوص آب شور

تصفیه آب شهری

انواع تستر

چیلر و خنک کننده ها

 

 

در کل هر آکواریوم مرجانی نیاز به لوازم زیر داره :

 

لوازم :

  • شیشه آکواریوم ( کمتر از طول ۶۰ سانتی متر توصیه نمی شود )
  • سامپ
  • نمک مخصوص ( حتما باید برای آکواریوم های مرجانی باشد )
  • اسکیمر ( قدرت بالاتر از لیتراژ آکواریوم بسته به برند تا دو برابر قوی تر )
  • راکتور ( انواع راکتور مدیا ، کلسیم ، دنیتراتور و … بسته به سبک آکواریوم )
  • سیستم نور تخصصی ( برای حفظ رنگ و رشد مرجان ، شقایق ، ماهی و صخره ها )
  • واتر پمپ ( تا ۱۰ برابر لیتراژ آکواریوم برای عبور مداوم مواد آلی و غذا به اسکیمر و مدیاها )
  • موج ساز کنترلر دار ( بین ۱۵ تا ۲۰ برابر لیتراژ آکواریوم ) با قابلیت ایجاد موج ترکیبی
  • صخره ( با منافذ و تخلخل که حتما لزوم ندارد زنده باشد )
  • شن کف تانک ( برای ابعاد کف ۶۰ در ۵۰ شما حدود ۱۵ الی ۲۰ کیلو بسته به دیزاین شن می خواهید )
  • مدیا باکتری ساز ( اگر از متدهای ترکیبی بالینگ استفاده می کنید نیاز به مدیا نیست )
  • چیلر ( برای کاهش دما تا دمای ۲۶ الی ۲۶ درجه سانتی گراد در تمام مواقع )
  • گرمکن ( برای احتیاط در مواقع افت دما )
  • دماسنج
  • شوری سنج
  • تستر ( تست های مهم آمونیاک ، نیتریت ، نیترات ، فسفات ، پ اچ و سختی ، کلسیم و منیزیم و در تانک های ریف سخت تستر بور ، پتاسیم ، آهن ، ید و … )

 

مکمل و غذا :

  • محلول باکتری ( برای استارت آکواریوم و استفاده هفتگی )
  • محلول ویتامین ( برای تقویت غذای ماهی )
  • انواع مکمل برای تقویت و رشد مرجان ها ( بسته به نوع مرجان بین ۵ تا ۱۵ مدل مکمل شاید نیاز داشته باشید )
  • غذای مناسب با گونه آبزی ( شامل انواع محلول ، پودر ، گرانول ، پولکی ، استیک ، طبیعی و … )

 

دوباره یادآوری می کنم ، اگر نمی دانید هر کدام از اینها چه کاری می کنند و چه ضرورتی دارند که باید دوره آموزشی کامل ما را مشاهده کنید . همانطور که قبلا هم گفتم موارد گفته شده بیس اصلی و پایه هستند و شما می توانید انتخاب های بیشتری برای تیونینگ آکواریوم داشته باشید ( مثلا دوزینگ پمپ ، دستگاه تصفیه آب شهری و … ) .

در بخش مکمل ها و غذا ها نیز دست شما باز است و باز هم میگم که از این پایین تر دیگر نمی شود و خودتان را با حرف های الکی گول نزنید . مثلا برخی فروشندگان برای اینکه شما را در دام استارت یک آکواریوم آب شور بیاندازند در اول می گویند مثلا برای ریف هم مثل فیش اونلی لوازم داشته باشید کافیه و … ولی تو با دیدن این مقاله و دانستن تجهیزات پایه هر آکواریوم دیگر میدانی چه چیزی برای تو مناسب است و آنرا تهیه می کنی .

حالا می تونید کالاهای مورد نیاز خودتون رو از نسیم یاس یا هر فروشگاه دیگه تهیه کنید . حالا می دونید چی نیاز اصلی شماست . خوشحال میشم به شما مژده بدم که نسیم یاس توانسته این بستر را برای شما فراهم کنه که هر مکمل ، غذا و تجهیزاتی که مناسب هست رو با قیمت های مختلف ببینید و تهیه کنید .

اگر به دنبال درک بیشتری از سیستم های آب شور مرجانی بودید آموزش های بعدی ما را دنبال کنید .

 

نگران تهیه تجهیزات و غذای ماهی های آب شورت نباش!

آکواریوم های آب شیرین

 

شاید آکواریوم های آب شیرین رو بشه راحت ترین نوع آکواریوم دونست ولی این دلیل نمیشه که یه شیشه بردارید و فقط داخلش آب بریزید و بعد ماهی اضافه کنید . آکواریوم های آب شیرین هم دسته بندی های خودشو داره که معمولا همشون سیستم راه اندازی مشابه دارن و تفاوت در نوع ماهی های اونه فقط .

پس همون اول تصمیمتو بگیر که قراره از چه ماهی ایی نگهداری کنی بعد برو سراغ راه اندازی و خرید ماهی . مثلا کسی که دوست داره از ماهی های زیبای دیسکاس نگهداری کنه چون این ماهی جزو گوشتخواران با شنای آرومه باید سعی کنی یا در کنارشون ماهی های دیگه رو نداشته باشه یا اگر هم خواست از گونه های دیگه نگهداری کنه از انواع آرام و غیر مهاجم استفاده کنه .

و یا مثلا اگه قراره از آنجل های گیاه خوار نگهداری کنی دیگه اسکار و سیچلایدهای گوشتخوار رو نمی تونی نگه داری کنی . پس در آکواریوم های آب شیرین نوع ماهی خیلی مهمه . سعی کنید دسته بندی ماهی ها رو رعایت کنید تا بعدا به مشکل نخورید . دسته بندی ماهی ها رو بالا براتون نوشتم و اونو رعایت کنید کافیه ، بعدا نیایید بپرسید آقای شفیع پور : من می خوام گلدفیش رو با گوشتخوار نگه داری کنم میشه یا نه ؟

جوابش از الان معلومه ، دسته بندی رو که نگاه کنی می بینی گلدفیش و کوی دسته جدا داره هر چند شاید بشه ماهی های دسته های مختلف رو موقت با هم نگهداری کرد ولی در ۹۹ درصد مواقع ( استثناها رو کار ندارم ) از نظر سردی و گرمی آب ، نوع بیماری و درمان ، نوع تغذیه و … به مشکل میخوری اونوقت به حرف من میرسی .

باور کن نیاز نیست همه ماهی ها رو با هم داشته باشی ، نگهداری از یک گونه هم زیبایی های خودشو داره مثل فیلمی که در روبرو برات گذاشتم ، بیشتر تانک اول از فرانتوزا نگهداری می کنه و خیلی هم زیباست و هیچ چیزی کم نداره .

 

انواع غذای ماهی آب شیرین

انواع مکمل آب شیرین

انواع فیلتر تصفیه انواع مدیا
دماسنج گرمکن

بستر / دیزاین

سیستم نوری

آکواریوم آماده

انواع تستر

پمپ هوا

 

 

در کل هر آکواریوم آب شیرین نیاز به لوازم زیر دارد :

 

لوازم :

  • شیشه آکواریوم ( کمتر از طول ۶۰ سانتی متر توصیه نمی شود )
  • فیلتر تصفیه آب ( ترجیحا از نوع سطلی باشد زیرا داخل آبی ها تصفیه کامل نیستند )
  • نمک مخصوص آب شیرین ( میزان مصرف بسیار کم و محدود است )
  • سیستم نور ساده ( برای حفظ رنگ شاداب ماهی ها )
  • شن کف تانک ( برای ابعاد کف ۶۰ در ۵۰ شما حدود ۱۰ الی ۱۵ کیلو بسته به دیزاین شن می خواهید )
  • مدیا باکتری ساز ( در صورت استفاده از فیلتر سطلی )
  • گرمکن ( برای احتیاط در مواقع افت دما )
  • دماسنج
  • پمپ هوا ( برای تأمین اکسیژن در آب )
  • تستر ( تست های مهم آمونیاک و نیترات و پ اچ )

 

مکمل و غذا :

  • محلول کاندیشر ( برای بهبود کیفیت آب شهری )
  • محلول ویتامین ( برای تقویت غذای ماهی )
  • غذای مناسب با گونه آبزی ( شامل انواع پودر ، گرانول ، پولکی ، استیک ، طبیعی و … )

 

 

حداقل لوازمی که برای راه اندازی آکواریوم آب شیرین لازم داری به شرح زیرهستن :

شیشه آکواریوم ، گرم کن ( دمای استاندارد ۷۰ درصد گونه های شیرین بین ۲۸ تا ۳۲ درجه سانتی گراد است ) ، شن کف ( ترجیحا طوری باشه که فضولات ماهی را بشه با سیفون خارج کرد ) ، نمک مخصوص ( برای ضد عفونی که بسته به برند معمولا هر ۵ گرم برای ۱۰۰ لیتر آب استفاده میشه ) ، دماسنج ، فیلتر تصفیه ( ترجیحا فیلتر سطلی که حرفه ای تر هست و مدیای باکتری ساز و ذغال در آن قرار می گیرد ) ، نور ( نیاز به انتخاب نور حرفه ای نیست ، نور ساده برای زیبایی تانک ) ، تستر آمونیاک و نیترات ( برای زمانی که بفهمی وقتی این دو پارامتر بالا بودن با تعویض آب ، شرایط را بهینه کنی ) ، کاندیشر ( محلول هایی هستند که هم ضد کلرند و هم ضد فلزات سنگین آب و برای بهینه سازی آب لوله کشی شهری ضروریه ) ، غذای ماهی ( تنوع غذا به شادابی ، طراوت رنگ و رشد سالم ماهی کمک می کنه )

حواست باشه وقتی تصمیم گرفتی از ماهی های زینتی نگهداری کنی داری درباره یه موجود زنده حرف می زنی ، پس رعایت اصول اولیه برای اکوسیستم طبیعی ماهی لازمه ، یعنی سعی کن سیستم تصفیه مناسب رو حتما داشته باشی . شاید با فیلتر های داخل آبی کارت راه بیوفته و ماهی های مقاومت مرگ و میر نداشته باشن ولی اینو بدون فیلترهای داخل آبی معمولا تصفیه اصولی نیستن و آمونیاک و نیترات آب که سمی هستند رو از آب نمی گیرن و ماهی ممکنه در عذاب باشه .

پس وقتی تصمیم گرفتی آکواریوم داشته باشی لا اقل اصول اولیه اش رو رعایت کن تا ضمن اینکه خودت لذت می بری ، ماهی بیچاره رو به عذاب نیاندازی و به کشتنش ندی . در خصوص اصول چرخه ازت و کاربرد هر وسیله آکواریومی ، اگر نمی دانید هر کدام از اینها چه کاری می کنند و چه ضرورتی دارند که باید دوره آموزشی کامل ما را مشاهده کنید . همانطور که قبلا هم گفتم موارد گفته شده بیس اصلی و پایه هستند و شما می توانید انتخاب های بیشتری برای تیونینگ آکواریوم داشته باشید.

( مثلا تجهیزات حرفه ای تر ، دستگاه تصفیه آب شهری و … ) . در بخش مکمل ها و غذا ها نیز دست شما باز است و باز هم میگم که از این پایین تر دیگر نمی شود و خودتان را با حرف های الکی گول نزنید .

حالا می تونید کالاهای مورد نیاز خودتون رو از نسیم یاس یا هر فروشگاه معتبر دیگه تهیه کنید . حالا می دونید چی نیاز اصلی شماست . خوشحال میشم به شما مژده بدم که نسیم یاس توانسته این بستر را برای شما فراهم کنه که هر مکمل ، غذا و تجهیزاتی که مناسب هست رو با قیمت های مختلف ببینید و تهیه کنید .

اگر به دنبال درک بیشتری از سیستم های آب شیرین بودید آموزش های بعدی ما را دنبال کنید .

 

انواع غذای مخصوص ماهیان آکواریوم های آب شیرین

آکواریوم های گیاهی ( پلنت )

 

 

در بین انواع آکواریوم های آب شیرین شاید بی نظیرترین مجموعه مربوط به آکواریوم های گیاهی یا همون آکواریوم های پلنت باشه که واقعا یک اکوسیستم عالی رو برای منزل و محل کار شما به ارمغان می آره . طبیعا هزینه و ملزومات اولیه راه اندازی آکواریوم های گیاهی هم بیشتر از آکواریوم های آب شیرین معمولیه .

همونطور که در معرفی آکواریوم های مرجانی آب شور گفتم یکسری ملزومات جزو پایه هست که نمیشه بدون اونها یک آکواریوم گیاهی موفق داشت . نه خودتو گول بزن و نه گول افراد سودجو رو بخور که بیوفتی تو تله تلفات و مرگ و میر و خسارت های مالی بعد از اون هم دلسردی و … . ببین تکلیفت رو همین اول که می خواهی آکواریوم پلنت بزنی روشن کن ، می خوای آماتور کار کنی یا یه تانک حرفه ای داشته باشی .

مثلا یه تانک آماتور گیاهی با داشتن گیاه هایی مثل برخی آنوبیاس ها ، روتولا ، کریپتون و … شاید نیاز به یه نور حرفه ای و حتی سیستم co2 هم نداشته باشه ولی قطعا شما اگر بخوای چمن داشته باشی و مثلا از گیاهانی مثل آپانژتون ، همیانتوس و … نگهداری کنی باید نور خوب و سیستم co2 جزو لوازم اصلیت باشه .

خب پس همینجا ببین وقتی بدونی چی می خواهی اونوقت کلی در هزینه کردهات تفاوت ایجاد میشه . تازه وقتی تصمیم به نگهداری از گیاه میگیری باید دور خیلی از ماهی ها رو خط بکشی و بری سراغ ماهیان کوچک مخصوص خودش .

از اصول مهم یه آکواریوم گیاهی داشتن نور استاندارد ، بستر مناسب ، سیستم دی اکسید کربن و کود و مکمل های محلول هست .

لوازمی که برات لیست می کنم جزو بیس اصلی یه تانک گیاهی استاندارد هست و تهیه اونا برای داشتن یه تانک گیاهی موفق ضروریه . از اینها کمتر اقدام نکن ولی بیشتر و حرفه ای تر که چه بهتر

 

انواع غذای ماهی آب شیرین

کود و مکمل های گیاهی

انواع فیلتر تصفیه

انواع مدیا

دماسنج گرمکن

کود و بستر پلنت

سیستم نوری

آکواریوم آماده

انواع تستر

ملزومات CO2

پمپ هوا

چیلر و خنک کننده ها

کنترلرها

 

 

در کل هر آکواریوم آب شیرین پلنت ( گیاهی ) نیاز به لوازم زیر دارد :

 

لوازم :

  • شیشه آکواریوم ( کمتر از طول ۶۰ سانتی متر توصیه نمی شود )
  • فیلتر تصفیه آب ( ترجیحا از نوع سطلی باشد زیرا داخل آبی ها تصفیه کامل نیستند )
  • سیستم CO2 ( شامل کپسول ، رگلاتور ، شلنگ co2 ، دفیوزر )
  • سیستم نور مخصوص ( برای حفظ رنگ ، رشد و زنده ماندن گیاهان با ترکیب نوری ۶۴۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کلوین نور سفید و ۶۴۰ نانومتر نور صورتی یا قرمز )
  • بستر کف تانک ( برای تانکی با کف ۶۰x30cm لیتر بستر به اندازه ۸ تا ۱۰ لیتر بسته به دیزاین بستر می خواهید . بستر کودی است که ریشه گیاهان در آ تغذیه می کنند )
  • مدیا باکتری ساز ( در صورت استفاده از فیلتر سطلی )
  • گرمکن ( برای احتیاط در مواقع افت دما )
  • پمپ هوا ( برای مواقعی که تعداد ماهی زیاد باشد و برای جلوگیری از کاهش اکسیژن در شب )
  • دماسنج
  • ابزار کاشت و دیزاین ( مهم ترین آنها قیچی و پنس )
  • تستر ( تست های مهم آمونیاک و نیترات ، فسفات ، پ اچ ، سختی کل آب )

 

مکمل و غذا :

  • محلول کاندیشر ( برای بهبود کیفیت آب شهری )
  • مکمل و کودهای محلول
  • غذای مناسب با گونه آبزی ( شامل انواع پودر ، گرانول ، پولکی ، استیک ، طبیعی و … )

 

 

حداقل لوازمی که برای راه اندازی آکواریوم گیاهی لازم داری به شرح زیرهستن :

شیشه آکواریوم ، سیستم تأمین دی اکسید کربن ( شامل کپسول ، رگلاتور ، شلنگ و دیوزر co2 ) ، کود بستر ( هم بصورت ترکیبی هست و هم کو کف جدا و بستر رویی جدا ) ، گرم کن ( دمای استاندارد ۹۰ درصد گونه های گیاهی شیرین بین ۲۵ تا ۲۸ درجه سانتی گراد است ) ، دماسنج ، فیلتر تصفیه ( ترجیحا فیلتر سطلی که حرفه ای تر هست و مدیای باکتری ساز و نیترات گیر در آن قرار می گیرد ) ، نور ( نیاز به انتخاب نور حاستاندارد رشد گیاه با کلوین ۶۴۰۰ تا ۱۰۰۰۰ می باشد ) ، تستر آب ، کود و مکمل های محلول ( مهم ترین و ضروری ترین آنها مولتی ، پتاسیم ، کربن مایع ، فسفر و نیتروژن می باشد ) ، کاندیشر ( محلول هایی هستند که هم ضد کلرند و هم ضد فلزات سنگین آب و برای بهینه سازی آب لوله کشی شهری ضروریه ) ، غذای ماهی ( تنوع غذا به شادابی ، طراوت رنگ و رشد سالم ماهی کمک می کنه ) ، ابزار کاشت ( قیچی و یه پنس واجبه )

در خصوص اصول چرخه ازت و کاربرد هر وسیله آکواریومی ، اگر نمی دانید هر کدام از اینها چه کاری می کنند و چه ضرورتی دارند که باید دوره آموزشی کامل ما را مشاهده کنید . همانطور که قبلا هم گفتم موارد گفته شده بیس اصلی و پایه هستند و شما می توانید انتخاب های بیشتری برای تیونینگ آکواریوم داشته باشید ( مثلا تجهیزات حرفه ای تر ، دستگاه تصفیه آب شهری ، کنترلر pH ، یو وی ، چیلر و … ) . در بخش مکمل ها و غذا ها نیز دست شما باز است و باز هم میگم که از این پایین تر دیگر نمی شود و خودتان را با حرف های الکی گول نزنید .

حالا می تونید کالاهای مورد نیاز خودتون رو از نسیم یاس یا هر فروشگاه معتبر دیگه تهیه کنید . حالا می دونید چی نیاز اصلی شماست . خوشحال میشم به شما مژده بدم که نسیم یاس توانسته این بستر را برای شما فراهم کنه که هر مکمل ، غذا و تجهیزاتی که مناسب هست رو با قیمت های مختلف ببینید و تهیه کنید .

اگر به دنبال درک بیشتری از سیستم های آب شیرین گیاهی بودید آموزش های بعدی ما را دنبال کنید .

 

 

و در آخر

در آخر خاطر نشان میشم ، اگه بخوای حرفه ای تر از آکواریوم و آبزیان نگهداری کنی دستت باز هست و تجهیزات زیادی به بازار اومده همچون موارد زیر :

سامپ های آماده ، دستگاه یو وی ، کنترلر های مرکزی و …

این مقاله بدرد افرادی می خورد که تازه می خوان شروع کنن و از تجهیزات آکواریوم و مدل های اون خبر نداشتن ، امیدوارم بدردتون خورده باشه