مطالب آکواریومی آب شور

۱۰ باید و نباید برای ریفر های مبتدی

10 باید و نباید برای ریفر های مبتدی

در این مقاله، لیستی کوتاه از بایدها و نبایدهایی برای ریفر های مبتدی آورده شده است. خواسته نسیم یاس موفقیت شما در نگهداری از تانک ریف شماست ، بنابراین برخی موارد را پیشنهاد می کنیم ……..

10 باید و نباید برای ریفر های مبتدی

 

ما خوانندگان بسیاری داریم که کاملا مبتدی‌بوده و تازه به جمع آکواریوم داران پیوسته و هیچ‌‎گونه تجربه‌ای ندارند. این آکواریست‎ها استحقاق این گونه مقالاتی که برای آن ها مهیا شده باشد را دارند. چراکه یک آکواریوم آب شور می تواند پیچیده باشد. اغلب ریفرهای با تجربه می گویند که این کار (نگهداری از آکواریوم های مرجانی) تفریحی پیچیده نیست! اما گفتن این جمله زمانی ساده است که شما سال های زیادی تجربه به همراه داشته باشید.

کسی که در زمینه نگهداری از آکواریوم های آب شور مبتدی است، ممکن است احساس کند که چیزهای بسیاری برای یادگیری و فهمیدن وجود دارد، و این ساده است که شما اشتباهات هزینه بری را مرتکب شوید! بنابراین، در اینجا لیستی از ۱۰ مورد بایدها و نبایدها به سود کسانی که کاملا در زمینه نگهداری از مرجان ها تازه کارند را آورده ام:

 

 

باید ها برای ریفر های مبتدی:

  • قبل از این که هر گونه هزینه ای کنید،

بسیار مطالعه کنید و در این باره بیاموزید. در زمینه نگهداری از مرجان ها، مانند هر تفریح دیگری، پول خرج کردن بسیار ساده است. قبل از این که چیزی بخرید، سعی کنید که بفهمید به چه تجهیزاتی نیاز پیدا خواهید کرد، بنابراین شما تنها یک بار خرید می کنید! (منظور نویسنده اشتباهاتی است که اکثرا در خرید تجهیزات ناکارامد مرتکب شده و بعدا مجبور به جایگزینی یا تعویض آن خواهید شد). این که شما یک فیلتر خرید کرده و بعدا متوجه شوید که این فیلتر کارامد نبوده، امری غیر معمول نیست.

  • در سایت های مورد بحث مشابه فروم های نسیم یاس عضو شوید،

بنابراین می تواندی سوالاتی را بپرسید. ما بخش مقالات بسیار شلوغی داریم و همیشه آنجا افرادی جهت پاسخگویی به سوالات وجود دارند. فروم ما به شدت تحت کنترل است و شما می توانید آکواریست هایی با برخورد دوستانه و گرم در آن پیدا کنید و (از آن ها) هرچه در هر باره ای که می خواهید سوال کنید.

  • قبل از این که شروع به خرید تجهیزات بکنید،

ایده هایی در این باره که از چه موجودات زنده ای می خواهید نگهداری کنید در سر داشته باشید. دلیل این موضوع این است که موجودات زنده مختلف، می توانند به تجهیزات بسیار مختلفی نیازمند باشند. به عنوان مثال، صدف های تریداکنا (Tridacna Clams ) به نوردهی بسیار خوبی نیازمندند، یک جفت گابی و میگو به بستری مناسب جهت حفاری در آن نیازمندند و برخی از گونه های مرجان ها به جریان های بسیار قوی جهت رشد نیاز دارند.

اگر شما آکواریومی راه اندازی شده در اختیار داشته باشید و پس از آن بدانید که گونه ای از جراح ماهیان که شما رویای داشتن آن را در سر دارید، فضای کافی جهت شنا کردن در تانک شما در اختیار ندارد، مانند آن چه که فرانسوی ها می گویند “یک ۱۵ دقیقه بد…” خواهد بود (منظور نویسنده این است که شما به این رویای خود نخواهید رسید و یا مدت آن کوتاه خواهد بود و موجود زنده ای که شرایط متناسب با آن را فراهم نکرده اید از بین خواهد رفت).

10 باید و نباید برای ریفر های مبتدی Dussumieri Tang

Dussumieri Tang

 

  • قبل از این که هر کاری انجام دهید، تصور کنید که چگونه می خواهید آب مورد نیاز را تامین کنید.

اکثریت قریب به اتفاق ریفر های موفق (منظور آکواریست های دارای آکواریوم های ریف است) از آب RO/DI (آبی که از واحد تصفیه اسمز معکوس یا تصفیه رد شده و از سوی دیگر با TDS (مواد جامد محلول در آب) صفر خارج می شود) استفاده می کنند. خرید این آب امکان پذیر است اما داشتن یک واحد تصفیه یا اسمز معکوس در منزل معمولا قابل توصیه تر و ارزان تر است.

 

دستگاه تصفیه آب خانگی
دستگاه تصفیه آب خانگی

 

  • برای مواقع اضطرار، همیشه آب شور آماده شده از قبل را دم دست داشته باشید.

شما هیچ گاه متوجه این مساله نخواهید شد مگر این که به آن نیاز پیدا کنید!!

  • قبل از این که هر چیزی را وارد آکواریوم اصلی خود کنید آن را قرنطینه کنید.

داروهای بسیار کمی “ریف سیف” می باشد و بهترین چیزی که شما جهت حفظ سلامت سیستم خود می توانید انجام دهید، تنها قرنطینه کردن همه چیز است. اگر نحوه این کار را نمی‎دانید بایستی (از افراد با تجربه) سوال کنید.

نمونه ای از یک تانک قرنطینه (Quarantine Tank)
نمونه ای از یک تانک قرنطینه (Quarantine Tank)

 

  • هنگامی که در حال ساختن شاهکار صخره ای برای آکواریوم اصلی خود هستید،

به این که چگونه باید آن را در هنگام اضطرار خارج کنید نیز باشید. ساخت دکور صخره ای راهی یک طرفه نیست (منظور نویسنده این است که هنگام ساخت و قرار دادن دکورهای صخره ای به فکر خروج آن نیز در شرایط اضطرار باشید). در برخی مواقع چیزهایی اتفاق می افتد و شما مجبور به خارج کردن دکور صخره ای خوب با عجله هستید، مانند موقعی که تانک شما دچار نشتی شده و شما مجبور به خارج کردن موجودات زنده آن هستید، یا اگر یک ماهی بیمار بوده و بخواهید آن را خارج کنید و یا مجبور به گرفتن یک مهمان ناخوانده باشید، و یا مجبور به جابجایی آکواریومتان باشید.

اگر شما ۱۰۰ کیلو لایو راک را به یکدیگر متصل کرده باشید ( با استفاده از چسب ها یا سیمان های مخصوص این کار) قادر به جابجایی صخره ها نخواهید بود.

  • جایی که آکواریوم خود را قرار خواهید داد با دقت تحت نظر بگیرید.

درباره وزن (زیاد) آکواریوم و اینکه آیا کف خانه قابلیت تحمل این وزن را دارد فکر کنید. اگر شما قصد پرورش چیزی را (در آکواریوم) دارید، تانک شما نیاز به محیطی ساکت و آرام دارد. درباره فاصله تانک تا منبع آب (منبع آبی که برای آکواریوم استفاده می کنید) و اینکه تانک شما خواه نا خواه در معرض تابش خورشید و گرمای ناشی از آن قرار خواهد گرفت (که این مورد اصلا چیز جالبی نیست) بیاندیشید.

  • در صورت امکان، به یک باشگاه محلی آکواریوم بپیوندید.

اگر شما در موقعیتی مجبور به ترک فوری خانه باشید (مثلا جهت سفر طولانی)، بهترین شانس برای یافتن فردی کاربلد جهت مراقبت از تانک شما این مورد می باشد. مثلا سایت آکلین ( aqlean.com ) بستر عالی برای تمام کاربران در سطح اینرنتن و کل ایران فراهم نموده که بتوانید افراد خبره برای این مواقع پیدا کنید .

  • چگونگی کارکرد اسکیمر خود را کاملا درک کنید.

اگر شما اسکیمر دارید (و مجبور به داشتن آن نیستید) مطمئن باشید که همه چیز را درباره آن می دانید، از جمله چگونگی جداسازی قطعات آن، چگونگی مونتاژ مجدد آن، چگونگی تنظیم درست و با دقت آن. اسکیمر اهمیتی حیاتی دارد و اگر شما قصد دارید یکی از آن را داشته باشید، مطمین شوید که آن را به درستی استفاده کرده و به خوبی تنظیم نمایید. بدانید که اسکیمر شما مانند سربازی است که به خوبی اسلحه خود را می شناسد.

 

نمونه ای از یک اسکیمر حرفه ای با کارکرد صحیح
نمونه ای از یک اسکیمر حرفه ای با کارکرد صحیح

 

 

 

 

نگران تهیه تجهیزات و غذای ماهی های آب شورت نباش!

 

 

 

 

 

     نباید ها برای ریفر های مبتدی:

  • با یک آکواریوم کوچک (مثلا دو گالنی) شروع نکنید.

یکی از مهمترین بخش های موفقیت در نگهداری آکواریوم های آب شور کیفیت آب و پایدار ماندن این کیفیت است. رعایت این دو مورد برای تانک های کوچک بسیار سخت است. (در مجموع) تانک کوچکتر همراه با سختی های بیشتری است. اگر شما (در زمینه نگهداری از آکواریوم های آب شور) مبتدی هستید، و نمی خواهید تانک بسیار بزرگی داشته باشید، جهت داشتن یک آکواریوم در رنج ۱۲۰ تا ۲۰۰ لیتری برنامه ریزی کنید.

  • فکر نکنید که بدون داشتن کیت های تست می توانید ادامه دهید.

بسیاری از افراد آکواریوم آب شیرین داشته و هیچ گاه هیچ چیزی را در آن تست نکرده اند. اما در آکواریوم آب شور شما مجبور به انجام منظم تست های مختلف هستید. پارامترهای بسیاری (در آکواریوم آب شور) وجود داشته که شما جهت رشد موجودات زنده آکواریومتان بایستی همواره آنها را تحت نظر داشته و مورد تست قرار دهید.

بنابرین از تهیه کیت های تست چشم پوشی نکنید! به طور منظم کیت تست های مرغوبی تهیه کرده و آن ها را مورد استفاده قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که می دانید چه چیزی را مورد تست قرار می دهید. سایت معتبر نسیم یاس تسترهای معتبری را کنار هم گردآورده تا بر مبنای نیاز خود بتوانید تستر مورد نیاز خود را تهیه کنید و بتوانید اصولی آکواریومتان را کنترل کنید.

 

کیت تست های برند حرفه ای سالیفرت- 10 باید و نباید برای ریفر های مبتدی
کیت تست های برند سالیفرت

 

  • سیکل تانک خود را با یک ماهی زنده طی نکنید.

این چیزی است که آکواریست ها به طول معمول آن را ۲۰ سال پیش انجام می دادند، اما هم اینک دیگر کسی این کار را نمی کند. اکنون راه های بسیار بهتر با بی رحمی کمتری (نسبت به موجودات زنده) برای انجام این کار وجود دارد، به عنوان مثال استفاده از میگوی کاکتیل (cocktail shrimp) یا برخی شقایق ها. هنگامی که آکواریست های با تجربه بشنوند که شما با استفاده از یک ماهی زنده (اغلب دامسل) این کار را انجام داده اید، بسیار متعجب شده و چشمانشان گرد خواهد شد!!

اگر شما نمی دانید که چگونه بدون ماهی سیکل آکواریوم تان را طی کنید، در یک فروم در این باره سوال کرده یا در گوگل به جستجوی آن بپردازید. اگر شما در حال طی کردن سیکل با یک ماهی زنده هستید، دارید در انجام این کار مرتکب اشتباه می شوید.

شکل ساده ای از سیکل نیتروژن آکواریوم
شکل ساده ای از سیکل نیتروژن آکواریوم

 

  • برای هیچ کاری عجله نکنید!!

برای اضافه کردن موجودات زنده در تانک خود عجله نکنید. هر زمان که شما چیز جدیدی را به تانک خود اضافه می کنید، فیلتر بیولوژیکی شما (باکتری ها) مجبور به تکثیر برای کنترل تغییر ایجاد شده در سیستم هستند. اضافه کردن ماهی به آکواریوم اصلی بسیار ساده است اما اگر ماهی مریض بوده یا دچار استرس باشد رفع این موارد کار سختی است. بنابرین، به آرامی پیش بروید. یا همانطور که کاربر “OLDREEFER44” در فروم Reef2Reef اخیرا گفته است:

“چیزهای خوبِ بسیار کمی، سریع اتفاق می افتد، اما بسیاری از موارد بد، این طور خواهند بود.”.

اغلب فکر کردن را متوقف کرده و گزارشی از آنچه که انجام می‎دهید نگهدارید، از این که کی و چرا این کار را انجام می دهید (منظور نویسنده این است که به حافظه خود تکیه نکرده و همه چیز را یادداشت کنید).

  • به ماهی هایتان بیش از اندازه غذا ندهید.

غذایی که خورده نمی شود، در آکواریوم مانند زباله است. شما قصد تمیز نگه‌داشتن آب آکواریوم خود را دارید و غذادهی بیش‌از حد این‌کار را سخت‌تر خواهدکرد. غذادهی بیش از حد به رشد جلبک و بسیاری از موارد ناخواسته دیگر در آکواریوم کمک خواهد کرد. در همه زمان به دنبال این باشید که مقدار صحیح غذادهی در یک نوبت را بیابید.

ماهیان آکواریوم در حال تغذیه- 10 باید و نباید برای ریفر های مبتدی
ماهیان آکواریوم در حال تغذیه

 

  • اگر مبتدی هستید از خرید ماندارین صرفه نظر کنید.

اگر عمر تانک شما کمتر از یک سال است، نگهداری از یک ماندارین برای یک مدت بسیار کوتاه (چن هفته یا چند ماه) یک چیز و نگهداری از یک ماندارین چاق و چله و سرحال برای سال ها در مجموع، چیزی دیگر یوده که بهترین تجربه باقی مانده از ریفر های با تجربه با تانک های جا افتاده است. اکثریت غریب به اتفاق ماندارین ها در آکواریوم های خانگی به دلیل گرسنگی می میرند چرا که بیشتر آن ها تنها از پادها تغذیه می کنند و بیشتر آکواریست ها از جمعیت کافی و پایدار پادها جهت استفاده ماندارین برخوردار نیستند. (این موارد همه استثنا هستند. و در برخی موارد معدود یک ماندارین می تواند خوردن سایر غذاهای آماده را نیز بیاموزد).

 

ماهی ماندارین آب شور
ماهی ماندارین

 

  • خرچنگ ها را (به سیستم خود) اضافه نکنید!

خرچنگ ها موجودات پاکیزه و بامزه ای هستند، اما اکثرا همه چیز خوارند. این به این معناست که آنها همه چیز و هر چیزی که اشتهای آنها را برانگیزد، خواهند خورد. برخی از آنها ممکن است برای سال ها در آکواریوم شما با صلح و سازش زندگی کنند. اما برخی ممکن‌است به باله‌های ماهیان و به مرجان‌ها آسیب وارد کند و جمعیت کرم‌ها و حلزون‌ها (ی مفید) را از بین‌ببرد. درباره هر خرچنگی که می خواهید به آکواریوم خود اضافه کنید شدیدا بیاندیشید.

برخی افراد می گویند که هیچ گونه خرچنگ ریف سیفی وجود نداشته مگر مواردی که فیلتر فیدر هستند. مانند خرچنگ چینی (porcelain crabs ) (که این خرچنگ ها هم خرچنگ های مناسبی (جهت نگهداری در آکواریوم) نیستند. ).

نمونه ای از خرچنگ چینی(porcelain crabs )
نمونه ای از خرچنگ چینی(porcelain crabs )

  •  لوازم (آکواریوم) را پیچیده نکنید!

یک ماشین حساب فانتزی، در صورتی که شما هیچ اطلاعاتی از ریاضیات نداشته باشید به شما هیچ کمکی نکرده و همین طور ۱۰۰ ابزار گران قیمت، در صورتی که شما ندانید چه اتفاقی در آکواریوم شما رخ می دهد، هیچ کمکی نخواهد کرد. (در تهیه لوازم) مراقب و با وجدان باشید. زمانی یک وسیله با تکنولوژی پیشرفته بگیرید که دقیقا بدانید چه کاری انجام می دهد! و اگر شما مطمین نیستید که چه چیزی می خواهید، بنابراین شما هنوز نیازی به خرید نخواهید داشت.

  • تنها به مشاوره فروشنده ماهی (LFS) بسنده نکنید!

LFS مخفف (Local Fish Store) یا Local Pet Store می باشد که به فروش ماهی و آنچه که برای نگهداری ماهی مورد نیاز است، می پردازد. برخی از این فروشگاه‌ها، کارمندان فوق‌العاده‌ای دارند که دقیقا می‌دانند که چکار می‌کنند. اما بسیاری از آن ها توصیه های وحشتناکی (به شما) می کنند. به خاطر داشته باشید که در نهایت آن ها قصد دارند تا چیزی را به شما بفروشند! بنابراین قبل از این که به فروشگاه ماهی بروید و شروع به خرید چیزی کنید، درباره آن تحقیق کنید. (در نهایت) اگر مجبورید، اعتماد کنید. اما با تحقیق (و دانش و آگاهی درباره آن چه برای آن هزینه می کنید)! در سایتی مثل نسیم یاس با ارائه مقالات عالی سعی شده آگاهی شما را افزایش دهیم .

Local Fish Store (LFS)
Local Fish Store (LFS)

 

  • نگران نباشید!

اتفاقات مختلفی در این سرگرمی می افتد: ماهی بیمار می شود، آب آکواریوم ابری می شود، مرجان سفید می شود و …. . (در هر مورد)و آرام باشید و شرایط را مورد ارزیابی قرار دهید. عجله نکنید و اگر نیاز به کمک دارید درباره آن سوال کنید.
این لیست باید ها و نباید هایی است که مد نظر من بوده است. ممکن است لیست شما متفاوت باشد. راه‌اندازی یک آکواریوم مرجانی قدم و تعهدی بزرگ می‌باشد و ما قصد داریم تا به شما برای موفقیت در این‌کار کمک‌کنیم.

نویسنده: Cynthia White
ترجمه و ویرایش: علی نجفی
لینک اصلی مقاله

لطفا به حق کپی رایت نسیم یاس و نویسنده احترام بگذارید

2 دیدگاه در “۱۰ باید و نباید برای ریفر های مبتدی

  1. mohamadhasansharafat گفت:

    مطلب بسیار مفید بود دمتون گرم

  2. re.ejtehadi گفت:

    مطالب بسیار لازم و مناسب بود
    با سپاس از زحمات شما

دیدگاهتان را بنویسید