مطالب آکواریومی آب شیرین

غذای حشرات برای ماهی های آکواریومی – قدرت واقعی آن را کشف کنید

غذای حشرات برای ماهی های آکواریومی

غذای حشرات برای ماهی های آکواریومی

قدرت واقعی آن را کشف کنید

مترجم و تنظیم : مهندس شفیع پور

 

حشرات، چه بالغ و چه لارو، جزء طبیعی رژیم غذایی بسیاری از ماهی ها هستند. بنابراین، غذاهای آماده برای ماهی های زینتی حاوی حشرات به اندازه غذاهای سگ تعجب آور نیست. با این حال، جنبه دیگری نیز قابل ذکر است. با افزایش علاقه به حشرات به عنوان منبع پروتئین برای دام، حیوانات همراه و انسان، آنها به موضوع محبوب تحقیقات علمی تبدیل شده اند. در نتیجه، ما دانش گسترده ای از خواص تغذیه ای آنها داریم که تصویر کاملا جدیدی از این ماده خام در تغذیه ماهی های آکواریومی به دست می دهد. با نسیم یاس همراه باشید تا شما را با قدرت حشرات و خواص غذایی جدید حشرات برای ماهی های آکواریومی آشنا کنیم ، این مقاله حول جیره غذایی محصولات اینسکت منو شرکت تروپیکال تهیه و تنظیم شده است.

 

مد حشرات

علاقه به حشرات از جستجوی مداوم برای منابع جایگزین، سیاره پسند و کم هزینه پروتئین با ارزش غذایی بالا ناشی می شود. آیا تاریخچه اسپیرولینا را می دانید؟ اگر نه، حتما مقاله اسپیرولینا – جلبک فوق العاده برای ماهی های آکواریومی را بخوانید. داستان کلرلا، مخمر و حشرات شبیه به هم هستند، همراه با شور و شوق زیادی که همه آنها برانگیختند.

حدود ۲۰۰۰ گونه از حشرات در جهان خوراکی محسوب می شوند. پرمصرف ترین سوسک ها از راسته کولئوپترا (۳۱ درصد از کل حشرات خورده شده) هستند. سایر حشرات پر مصرف عبارتند از ارتوپتران – ملخ، ملخ و جیرجیرک، پروانه (Lepidoptera) و Hymenopteran مانند زنبورها، زنبورها و مورچه ها. تخمین زده می شود که حشرات بخشی از رژیم غذایی روزانه مردم در حدود ۱۲۴ کشور در آمریکای جنوبی و مرکزی، آسیای جنوب شرقی و استرالیا و اقیانوسیه هستند.

با این حال، خوردن یک سوسک ترد در بازار شانگهای با استفاده از حشرات در مقیاس بزرگ در تولید غذا برای حیوانات همراه و دام کاملاً متفاوت است. در سناریوی اخیر، نه تنها دانش زیادی از زیست شناسی گونه مورد نیاز است، بلکه به ایده ای در مورد چگونگی سازماندهی کل چرخه پرورش و فرآوری مواد خام نیز نیاز است.

توسعه حشره شناسی صنعتی در طول سال ها با تغییر علاقه به گونه های مختلف حشرات همراه بوده است. در حالی که در دهه ۱۹۲۰. مگس خانگی (Musca domestica) در مرکز توجه قرار داشت، در اوایل قرن بیست و یکم با کرم آرد یا میل ورم (Tenebrio molitor) و ابر کرم (Zophobas morio) جایگزین شد. امروزه بدون شک ستاره ای در میان حشرات هرمتیا ایلوسنس است که به مگس سیاه نیز معروف است. با چرخه توسعه کوتاه و رشد سریع زیست توده، که برای تولید صنعتی بسیار مهم است، متمایز می شود.

 

چرا پروتئین حشرات زیست محیطی است؟

حشرات برای زندگی به انرژی و آب بسیار کمتر و فضای بسیار کمتری در مقایسه با دام نیاز دارند. و مهمتر از همه، آنها به طور موثر مواد آلی گیاهی را به پروتئین تبدیل می کنند. این ماده آلی می تواند ضایعات و محصولات جانبی صنایع کشاورزی و غذایی باشد. باروری بالا و نرخ رشد سریع آنها از مزایای اضافی است. به این ترتیب موجوداتی به دست می آوریم که نه تنها می توانند به عنوان غذا استفاده شوند، بلکه می توانند مشکل زباله های آلی را در همان زمان حل کنند.

حشرات می توانند از ۲ کیلوگرم غذا ۱ کیلوگرم پروتئین تولید کنند. پروتئین آنها از نظر قابلیت هضم و نسبت اسیدهای آمینه فردی دارای رتبه بالایی است. با این حال، شایان ذکر است که ارزش غذایی حشرات بستگی زیادی به گونه های خاص، جنس، مرحله رشد و رژیم غذایی آنها دارد. اصلاح غذای تغذیه شده به حشرات به طور قابل توجهی بر پارامترهای غذایی که از آنها به دست می آوریم تأثیر می گذارد. این امکان بالقوه عظیمی در تنظیم پارامترهای ماده خام به دست آمده می دهد.

 

چرا برای ماهی به غذای حشرات نیاز داریم؟

همانطور که احتمالاً تا به حال حدس زده اید، وعده های غذایی حشرات به عنوان جایگزینی برای وعده های غذایی ماهی گران قیمت و غنی از فسفر به آبزی پروری راه پیدا کرده است. شکی نیست که آنها یک ماده خوب برای غذاهای ماهی هستند. به هر حال، این جزئی از رژیم غذایی طبیعی آنهاست. مشکل جای دیگری است. دانشمندان به دنبال پاسخی برای این سوال هستند که از چه حشرات و در چه مقدار می توان در گونه های خاصی از ماهیان پرورشی برای حفظ پارامترهای خاص کشت استفاده کرد. فراموش نکنیم که این یک تجارت است، بنابراین همه چیز باید به درستی محاسبه شود.

غذای حشرات برای ماهی های آکواریومی

آیا غذاهای حشرات از ایمنی ماهی حمایت می کنند؟

در چین، اثرات مفید حشرات بر سلامت انسان از ۳۰۰۰ سال پیش شناخته شده است. امروزه می دانیم که این خواص از جمله به پپتیدهای ضد میکروبی (AMPs) موجود در حشرات مربوط می شود. آنها جزء مهمی از ایمنی ذاتی هستند. آنها در اوایل دهه ۱۹۸۰ در قورباغه ها و وزغ ها کشف شدند. ما در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ پپتید از این قبیل را از گیاهان، قارچ ها، باکتری ها و حیوانات می شناسیم. در حشرات، آنها برای اولین بار از شفیره پروانه Hyalophora cecropia در سال ۱۹۸۰ جدا شدند و از آن زمان تاکنون بیش از ۱۵۰ AMP مختلف شناسایی شده است.

پپتیدهای ضد میکروبی دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی هستند. آنها همچنین در برابر برخی از انگل ها و ویروس ها فعالیت نشان می دهند. تحقیقات برای استفاده از آنها به عنوان جایگزینی برای آنتی بیوتیک های معمولی در حال انجام است. آنها همچنین ممکن است در کشاورزی، در کنترل ناقل های بیماری (ژن های مسئول تولید AMP در پشه های پخش کننده مالاریا وارد می شوند) و در پزشکی کاربرد داشته باشند. همچنین اعتقاد بر این است که آنها می توانند رشد ماهی را تحریک کنند.

 

کیتین – یک پری بیوتیک طبیعی از حشرات

حشرات حاوی کربوهیدرات نسبتا کمی هستند، معمولاً کمتر از ۲۰٪. با این حال، شایان ذکر است که یکی از آنها کیتین است که اسکلت خارجی بندپایان از جمله حشرات را می سازد. از نظر شیمیایی، کیتین ساختاری مشابه سلولز دارد. بنابراین، فیبر غذایی نامحلول با خواص پربیوتیک بالقوه در نظر گرفته می شود. کیتین توسط حیوانات تک معده ای هضم نمی شود.

در مورد ماهی، این چندان واضح نیست. کیتیناز (آنزیمی که کیتین را تجزیه می کند) در بسیاری از گونه های ماهی یافت شده است. این توسط خود ماهی ها و همچنین باکتری های کیتینولیتیک تولید شده است. توانایی ماهی در هضم کیتین از گونه ای به گونه دیگر متفاوت است. نتایج تحقیقات نشان می دهد که برای ماهیان دریایی بسیار زیاد است، اما برای گونه هایی با دستگاه گوارش کوتاه کمتر است. این احتمال وجود دارد که فرآیند هضم کیتین نیز تحت تأثیر ترکیب رژیم غذایی ماهی قرار گیرد.

کیتین دارای خواص پری بیوتیکی است و باعث رشد باکتری های اسید لاکتیک می شود که به نوبه خود نقش مهمی در تجزیه فیبر غذایی ایفا می کنند. باکتری‌های اسید لاکتیک در دستگاه گوارش، باکتری‌های بیماری‌زا را از طریق تولید اسید لاکتیک، پراکسید هیدروژن، باکتریوسین‌ها و بیوسورفکتانت‌ها از بین می‌برند – ترکیبات فعال سطحی که استعمار دستگاه گوارش را برای باکتری‌های بیماری‌زا دشوار می‌کند. در مقاله غذاهای پروبیوتیک برای ماهی های آکواریومی می توانید اطلاعات بیشتری در مورد پروبیوتیک ها در غذاهای ماهی آکواریومی مطالعه کنید.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که غذاهای حشرات تنوع زیستی میکروبیوم ماهی را افزایش می دهند. ماهی‌هایی که با غذاهای حشرات تغذیه می‌شوند، تعداد باکتری‌های اسید لاکتیک و Bacillus sp را افزایش می‌دهند. باکتری ها و کاهش تعداد باکتری های بیماری زا از جنس Aeromonas. اثر پری بیوتیک کیتین توسط اسید لوریک (C12:0) پشتیبانی می شود که حشرات منبع بسیار خوبی از آن هستند. فعالیت ضد میکروبی در برابر اشریشیا کلی، کلستریدیوم پرفرنجنس و سالمونلا اسپ از خود نشان می دهد.

 

ارزش غذایی غذاهای حشرات برای ماهی چیست؟

من با خواص حشرات شروع کردم که از نظر یک آکواریوم دار بسیار جالب است. با این حال، همانطور که احتمالا می دانید، حشرات در درجه اول منبع پروتئین هستند. این پروتئین از ۴۲ درصد در هرمسی تا ۶۰ درصد در شفیره کرم ابریشم متغیر است. در مواد خام بدون چربی، غلظت پروتئین حتی بیشتر است. اما هر گل رز خار خود را هم دارد یعنی مقدار پروتئین زیاد است، اما مشخصات اسید آمینه در گونه‌های حشره منفرد همیشه ۱۰۰ درصد نیاز ماهی را برآورده نمی‌کند. بهترین مشخصات اسید آمینه را می توان در کنجاله شفیره کرم ابریشم مشاهده کرد. با این حال، یادآوری می کنم که پارامترهای وعده غذایی به دست آمده از حشرات را می توان با رژیم غذایی حشرات تنظیم کرد. مطالعات متعدد تایید می کند که پروتئین حشرات می تواند اثرات مثبتی بر رشد، بقا، هضم مواد مغذی و هموستاز میکروبیوم ماهی ها داشته باشد.

غذاهای حشرات برای ماهی نیز منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب از جمله اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه (PUFAs) هستند. از این نظر موقعیت های پیشرو متعلق به کرم آرد، کریکت خانگی و مگس خانگی است.

از سوی دیگر، آنها حاوی مواد معدنی نسبتا کمی هستند. استثناء هرمسی است که منبع بسیار خوبی از کلسیم است.

 

غذای تروپیکال اینسکت منو  – غذای ماهی های آکواریومی با حشرات

ده ها، و نه صدها مطالعه در مورد استفاده از حشرات در رژیم غذایی ماهیان پرورشی وجود دارد. به طور کلی هدف آنها تعیین درصد پودر ماهی است که می تواند جایگزین پودر حشرات شود تا نرخ رشد مناسب، میزان غذای مصرفی و کیفیت گوشت ماهی حفظ شود. اکثر مطالعات نشان می دهد که چنین جایگزینی امکان پذیر است و نتایج خوبی به همراه دارد.

در مورد ماهی های زینتی هدف کاملا متفاوت است. هدف ما این است که تمام مواد مغذی و اجزای عملکردی لازم را برای ماهی‌های خود فراهم کنیم، به‌عنوان مثال بر رنگ‌آمیزی آن‌ها یا بهبود مقاومت آن‌ها در برابر عوامل بیماری‌زا یا ایجاد تمام صفات خارجی در اشکال پرورشی تأثیر بگذاریم. ما می خواهیم ماهی هایمان زیبا، سالم و تا حد امکان زنده باشند. در حالی که برای ماهی های پرورشی، تعیین حداکثر مقدار غذا از حشرات جداگانه برای هر گونه ضروری است، در مورد ماهی های زینتی، تمرکز ما بر دریافت بهترین نتیجه از حشرات است.

 

غذای حشرات برای ماهی های آکواریومی

 

این فلسفه پشت فرمول غذایی منوی حشرات تروپیکال بود و به همین دلیل است که فقط یک گونه از حشرات را شامل نمی شود، بلکه شامل سه گونه است. ترکیبات متنوع آنها مکمل یکدیگر است – هرمتیا مقدار کافی کلسیم، کرم ابریشم – اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب غیراشباع و کرم آردآلو – دوز زیادی از چربی را فراهم می کند. آنها با هم منبع عالی پروتئین، از جمله AMP و کیتین هستند. هر سه گونه باعث ایجاد کلونیزاسیون دستگاه گوارش ماهی توسط باکتری های پروبیوتیک می شوند که تأثیر زیادی بر سلامت و ایمنی کلی آنها دارد. این ترکیب منجر به یک غذای منحصر به فرد حاوی ۴۵ درصد حشرات (۱۵ درصد هرمسی، ۱۵ درصد کرم آرد و ۱۵ درصد کرم ابریشم) شد. شایان ذکر است که نسبت تک تک حشرات در غذا آخرین دانش علمی در مورد استفاده از حشرات در تغذیه ماهی را در نظر می گیرد.

 

درباره حشرات مورد استفاده در غذای اینسکت منوی حشرات تروپیکال بیشتر بدانید

پروانه ابریشم خانگی (Bombyx mori)

شفیره های آن منبع با ارزش پروتئین برای ماهی هستند. جنبه زیست محیطی این ماده اولیه نیز قابل ذکر است. استفاده از آن در خوراک ماهی بخشی از استفاده پایدار از محصولات جانبی تولید شده در صنعت نساجی است.

غذای حشرات برای ماهی های آکواریومی

کرم ابریشم در تغذیه ماهی کپور (Cyprinus carpio) محبوبیت خاصی دارد. مشاهده شد که بر افزایش وزن بیشتر، استفاده بهتر از خوراک و افزایش نرخ بقا تأثیر دارد. کنجاله کرم ابریشم که در غذاهای ما استفاده می شود یک وعده غذایی بدون چربی است که از شفیره به دست می آید و حاوی ۷۴ درصد پروتئین و ۷.۵ درصد چربی است.

 

کرم آرد یا میل ورم (Tenebrio molitor)

کرم خوراکی نوزاد سوسک ها (Coleoptera) است. در درجه اول از غذای گیاهی تغذیه می کند، اما از سایر حشرات یا حتی مردار بیزار نیست. شفیره کرم میل ورم سرشار از پروتئین است، با مشخصات آمینو اسیدی مشابه پروتئین های سویا و ماهی قزل آلا.

 

غذای حشرات برای ماهی های آکواریومی

مشخصات اسیدهای چرب مشابه آنچه در ماهی قزل آلا یا ماهی قزل آلا یافت می شود. کرم میل ورم منبع خوبی از اسیدهای لینولئیک (امگا-۶) و α-لینولنیک (امگا-۳) و همچنین اسیدهای اولئیک و لوریک است. همچنین جالب است بدانید که لاروها حاوی پپتیدهای ضد میکروبی نیز هستند. غذای منوی حشرات از کنجاله بدون چربی شفیره کرم آردآلو استفاده می کند که حاوی ۶۶ درصد پروتئین و ۱۰ درصد چربی است.

 

مگس سیاه (Hermetia ilucens)

Hermetia illucens (مگس سرباز سیاه) یک گونه مگس از خانواده Stratiomyidae است. حشرات بالغ معمولاً ۱۵ تا ۲۰ میلی متر طول دارند. جالب اینجاست که آنها نیش، دستگاه دهان یا اندام های گوارشی ندارند، بنابراین نمی توانند گاز بگیرند و غذا بدهند. آنها از ذخایر پروتئین و چربی که در مرحله لاروی انباشته می شوند تغذیه می کنند. پس از تکمیل رشد لارو، حشره وارد مرحله پیش شفیرگی می شود. در این مرحله لارو تغذیه را متوقف می کند. روده های خود را تخلیه می کند تا خطر انتقال میکروارگانیسم های بیماری زا را کاهش دهد.

غذای حشرات برای ماهی های آکواریومی

کنجاله چربی شفیره کرم آردآلو مورد استفاده در منوی حشرات حاوی ۱۰ درصد چربی، ۵۵ درصد پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری، اسیدهای چرب، پلی ساکاریدها و عناصر کمیاب است. در میان سایر حشرات غذایی، هرمتیا با بالاترین محتوای مواد معدنی از جمله کلسیم، فسفر و منیزیم مشخص می شود.

 

 

مولف : دکتر اینژ. (Ph.D.Eng) Aleksandra Kwaśniak-Płacheta

ترجمه : مهندس شفیع پور

 

مشاهده و خرید سری غذاهای حشرات تروپیکال برای آبزیان

غذای حشرات برای ماهی های آکواریومی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید