مطالب آکواریومی آب شیرین

همه چیز درباره نگهداری از ماهی سوراتل یا دم شمشیری

همه چیز درباره نگهداری از ماهی سوراتل یا دم شمشیری

همه چیز درباره نگهداری از ماهی سوراتل یا دم شمشیری

صفر تا صد نگهداری از ماهی سوراتل  یا دم شمشیری ( About Swordtail Fish)

ماهی دم شمشیری یکی از شناخته شده ترین گونه های ماهیان برای مبتدیان است که با طیف گسترده ای از ماهی های دیگر و بسیاری از محیط های مختلف کنار می آید. آنها برای نسل های زیادی پرورش یافته اند و نژادهای زیادی را ایجاد کرده اند. دم شمشیری ها که ماهی های زنده زا هستند و بسیار سریع تکثیر می شوند و تفاوت بارز در گونه نر و ماده آن وجود دمی شمشیر مانند در ماهی نر است. در این مقاله از نسیم یاس قصد داریم شما را با صفر تا صد نگهداری از ماهی سوراتل یا دم شمشیری آشنا کنیم.

مشخصات زیستی ماهی دم شمشیری

خانواده : Poeciliidae
خاستگاه : آسیا
خلق و خو : صلح جو
محدوده شنا در تانک: همه ی نقاط
حداقل سایز تانک برای نگهداری: ۵۰لیتر
رژیم غذایی: همه چیز خوار
تولید مثل : زنده زا
سطح نگهداری: آسان
اسیدیته یا pH آب : ۷.۰ الی ۸.۵
درجه سختی آب: dgH 12-30
دما: ۲۰-۲۸

تولید و توزیع:

سالهاست که ماهی دم شمشیری یکی از عناصر پر جنب و جوش جامعه علاقه مندان به آکواریوم است . سوراتل که از آسیا سرچشمه گرفته است ، برای نسل های بی شماری در اسارت پرورش انواع مختلفی به طور گسترده در دسترس جامعه آکواریوم است ، از جمله نئون ، باله بلند ، قرمز ، طلایی ، کالیکو طلایی و ….

برخی از وب سایت ها و فروشگاه های حیوانات خانگی انواع “ویژه”ایی را ارائه می دهند که در هیچ جای دیگر یافت نمی شوند. و اگرچه ظاهر خارجی آنها بسیار متمایز است ، اما ممکن است دارای مشکلات داخلی با عملکرد ایمنی محدود و طول عمر کم باشند.

همه چیز درباره نگهداری از ماهی سوراتل یا دم شمشیری

ماهیان سازگار:

ماهی دم شمشیری از ماهی های اجتماعی است و باید برای شاداب و سرحال ماندن آنها حداقل از ۵ عدد آنها نگهداری داری کنید که بهتر است دوتای آنها ماده و سه تای دیگر نر باشند . از ماهیانی که میتوانید با آنها نگهداری کنید میتوان به : گوپی ، مولی ، پلاتی ، تترا ها ، زبرا و ماهیان صلح جو و هم اندازه آنها نگهداری کنید.

زیستگاه دم شمشیری:

دم شمشیری ها ماهی های فعالی هستند ، بنابراین مطمئن شوید که وسایل تزئینی زیادی در راه آنها نباشد. بهترین ترکیب برای دم شمشیر این است که دکوراسیون و گیاهان را در نیمه پایینی تا دو سوم مخزن نگه دارید و قسمت بالای مخزن را برای شنای فعال باز بگذارید

دم شمشیرهای نر قلمرو طلب هستند و گاهی اوقات نسبت به سایر ماهی ها تهاجمی می شوند. مطمئن شوید که فضای کافی برای همه دم شمشیر های خود داشته باشید ، با وجود اندازه کوچک آنها! این ممکن است به شما کمک کند تا برای مخفیگاه ها از گیاهان مصنوعی یا طبیعی استفاده کنید تا ماهی های شما قلمرو بیشتری داشته باشند.


غذا دهی:

دم شمشیرها همه چیزخوارانی هستند که از رژیم های متنوعی استفاده می کنند. بسته به دمای مخزن ، ممکن است لازم باشد ماهی خود را روزانه ۲-۳ بار تغذیه کنید. بنابراین تغذیه کمتر برای دم شمشیر مناسب نیست. دم شمشیرها در اکثر رژیم های غذایی از میکروپلیت استفاده می کنند و همچنین میتوانید گاهی اوقات آن ها را با کرم توبیفکس و غذای منجمد تغذیه کنید.

تشخیص جنسیت :

دم شمشیری نر دارای دمی شمشیر مانند است که از قسمت پایینی دم امتداد یافته است و بالای زیر شکم آنها به صورت تیز هست و بدنی کشیده دارند در صورتی که دم شمشیری ماده بدنی درشت تر دارد و انتهای دم و باله ی شکمی آنها گرد است.

همه چیز درباره نگهداری از ماهی سوراتل یا دم شمشیری

تولید مثل:

ماهی های زنده زا ، مانند دم شمشیری ، به راحتی می توانند یک سیستم را تحت فشار قرار دهند. بسیاری از مبتدیان از توانایی زنده زا بودن دم شمشیر آگاهی ندارند. از این رو ناگهان از انبوه دم شمشیر متعجب می شوند.
دم شمشیرها می توانند در اوایل ۳ ماهگی بالغ شوند.و در هر بازه ۳۰ روزه تا ۵۰ بچه ماهی را به دنیا بیاورند. کسانی که قصد تکثیر دم شمشیری را دارند بهتر است که قبل از رسیدن به بلوغ ماهی نر و ماده را جدا کنید. همانطور که قبلاً اشاره شد ، ماهیان نر دارای “دمی شمشیری” مشخص در قسمت شکمی باله دم خود هستند ، که شناسایی را آسان می کند.

در طی چندین نسل اگه میزان مرگ و میر ماهیان متولد شده زیاد بود. به این دلیل است که ماهیان مولد شما دارای نژاد یکسان و شباهت تنگاتنگی در نوع خود دارند. برای حل این مشکل میتوانید از نژاد های متفاوت دم شمشیری استفاده کنید.

ترجمه و تدوین : محمد مهدی حق جو

 

دیدگاهتان را بنویسید