مطالب آکواریومی آب شیرین

نکات مفید نگهداری شاه ماهی آب شیرین (دیسکس) قسمت اول

نکات مفید درباره نگهداری شاه ماهی آب شیرین (دیسکس)

نکات مفید درباره نگهداری شاه ماهی آب شیرین (دیسکس)

قسمت اول

در این مقاله از سایت نسیم یاس ترفند های مفید و کارآمد در مورد نگهداری شاه ماهی آب شیرین یا دیسکس ها را بررسی می کنیم. امیدواریم که این مقاله مورد پسند شما همراهان گرامی باشد.

 

نکات مفید درباره نگهداری شاه ماهی آب شیرین (دیسکس)

توصیه های تغذیه ای در مورد نگهداری شاه ماهی آب شیرین:

در مورد تغذیه ماهی دیسکس نظرات گسترده و مختلفی ارائه شده است. ما ماهیان را در پروسه تولید مثل از طریق خوراک دیسکس برند جی بی ال و تروپیکال تغذیه می کنیم که متناسب با نیاز های ماهی است. غذای خشک این برند ها یک خوراک خوب و متعادل است که به ماهی های دیسکس کمک می کند تا سالم بمانند و رنگ آمیزی غنی داشته و قوی شوند. توصیه می کنیم در روز دو وعده از غذای های خشک با کیفیت استفاده کنید . اگر در ابتدا ماهیان دیسکس رغبتی به غذا های خشک نشان ندادند میتوانید از چند قطره عصاره سیر با کیفیت برای خیساندن آن استفاده کنید مانند عصاره سیر ام اف آکوا , سیچم و…………..

و راه حل دیگر استفاده از میکس دل گاو مخصوص است که میتوانید غذای خشک را به صورت پودر در آورده و به آن اضافه کنید . در کنار غذای خشک میتوانید از غذای منجمد _ توصیه می شود در استفاده از غذای منجمد زیاده روی نکنید_ ، آرتمیای هچ شده ، میکس دل گاو که فرمول تهیّه آنرا در آینده قرار خواهیم داد استفاده کنید.

 

نگهداری از ماهی دیسکس

حداقل تعداد دیسکسی که میتوانید به صورت گروهی نگهداری کنید:

ماهی های دیسکس به صورت گروهی زندگی می کنند و بنابراین باید همیشه در یک گروه حداقل ۶ تا ۸ عددی نگهداری شوند. ما اکیداً توصیه می کنیم که به این تعداد پایبند باشید ، در غیر این صورت یک ماهی از گروه خارج می شود و به اندازه کافی غذا نمی خورد و سبب ضعف و بیماری ماهی میشود .نگهداری آنها به صورت گروهی سبب جفت گیری آسان تر و شادابی آنها میشود. و بهتر است در تانک خود از ماهیان مهاجم و ناسازگار استفاده نکنید زیرا سبب افزایش استرس دیسکس ها میشود.

 

نکات مفید درباره نگهداری شاه ماهی آب شیرین (دیسکس)

ریتم خواب و بیداری ماهی های دیسکس:

شرایط مطلوب برای ماهی دیسکس شما این است که سیستم روشنایی هر روز در ساعت مشخصی خاموش و روشن شود . تغذیه سر وقت آنها نیز مهم است. مطلوب این است که صبح یک ساعت پس از روشن سیستم روشنایی به آنها غذا دهید ، وعده غذایی دوم در ظهر و وعده غذایی سوم دو ساعت قبل از خاموش شدن سیستم روشنایی در شب انجام شود(در صورت مشغله فراوان میتوانید از غذا ریز های اتوماتیک استفاده کنید). ماهی به این زمان های تغذیه عادت خواهد کرد و به زودی در ساعت معمول در تانک منتظر شما خواهد بود. این بدان معناست که شما می توانید طی چند روز با دست آنها را تغذیه کنید.

 

نکات مفید درباره نگهداری شاه ماهی آب شیرین (دیسکس)

چراغ در شب:

در طبیعت ماهی ها برای جهت یابی از مهتاب یا خورشید استفاده می کنند. اگر از چراغ شبانه استفاده می کنید باید با نور روز تقریبا در یک سطح و درجه باشد. با این کار به ماهیان کمک می کنید تا جهت یابی خود را حفظ کنند و باعث پریشانی و سردرگمی کمتر آنها می شود. اگر به طور ناگهانی در یک اتاق تاریک چراغ روشن شود ، ممکن است ماهی های دیسکس چنان مبهوت شوند که شروع به شنای دیوانه وار و هراسان در اطراف مخزن کنند و یا از تانک به بیرون بپرند یا حتی خودشان را به صورت محکم به شیشه بزنند. برخورد شدید با شیشه های تانک حتی می تواند باعث مرگ شود (به عنوان مثال شکستگی جمجمه)شود. استفاده از چراغ در شب از این خطرات جلوگیری می کند.

انتخاب محل مناسب برای تانک دیسکس ها:

تانک دیسکس خود را میتوانید در اتاق نشیمن قرار دهید زیرا ماهی های دیسکس پرورش یافته در پرورشگاه ها برخلاف گونه های وحشی به مردم عادت کرده اند و از رفت و آمد مردم نمیترسند . اطمینان حاصل کنید که تانک در معرض نور مستقیم خورشید نیست زیرا این باعث ایجاد جلبک در تانک می شود که برای از بین بردن آنها باید حتما از محلول و یا دستگاه های ضد جلبک استفاده کنید. و اینکه تانک خود را در سمت درب ها قرار ندهید چون احتمال پرش ماهی از تانک را افزایش می دهد.

 

نکات مفید درباره نگهداری دیسکس

افزودن صحیح ماهی ها به تانک:

افزودن صحیح ماهی ها به داخل تانک پس از حمل و نقل بسیار مهم است. خواهشمندیم به نکات زیر توجه کنید.

  1. هم دما کردن دمای داخل کیسه و تانک به صورتی که قسمت خارجی کیسه حمل ماهی را تمیز می کنیم. آنرا در داخل تانک قرار می دهیم تا هم دما شوند. توجه کنید که درب کیسه را باز نکنید تا ماهی ها اکسیژن مورد نیاز برای ۲۰ دقیقه را داشته باشند.
  2. پس از ۲۰ دقیقه هم دما کردن درب کیسه را باز کرده. کمی از آب تانک را به آن اضافه کنید. این کار هر ۵ دقیقه تا نیم ساعت انجام دهید. با این تفاوت که در هر مرتبه مقدار آبی را که از تانک به داخل کیسه میریزید بیشتر کنید. این کار برای این است که ماهی به سختی و شیمی آب تانک شما عادت کند. اگر این کار را به خوبی انجام ندهید آب شش ماهی شما آسیب میبیند. حتی پس از مدتی میتواند دلیل مرگ ناگهانی ماهی باشد.
  3. ماهی‌ها و آب داخل کیسه را درون ظرفی مناسب بریزید و ماهی‌ها را با تور به تانک اصلی انتقال‌دهید.

دقت داشته باشید که اگر در تانک خود از قبل ماهی دیسکس دیگری نداشته‌اید این‌مرحله را مستقیم انجام‌دهید. ماهی را انتقال دهید ولی اگر از قبل در تانک خود ماهی دیسکس وجود دارد حتما باید ماهی جدید را با همین مراحل به تانک قرنطینه انتقال دهید. و تا موقعی ای که از سلامت ماهی ها اطمینان کسب نکرده اید آنها را به تانک اصلی اضافه نکنید. درمورد قرنطینه کردن ماهیان دیسکس هم به طور مجزا و مفصل توضیح خواهیم داد.
ممنون از همراهیتون.

ترجمه و تدوین : محمد مهدی حق جو

 

ملزومات و غذای دیسکس

دیدگاهتان را بنویسید