مطالب آکواریومی آب شور, مطالب آکواریومی آب شیرین, مطالب آکواریومی گیاهی

پنج نکته برای دستیابی به آب شفاف و کریستالی در آکواریوم

پنج نکته برای دستیابی به آبی شفاف و کریستالی در آکواریوم

من در زمان دانشجویی، توسط همسرم با دنیای آکواریوم آشنا شدم، همسری که اکنون از اینکه در آن زمان یک آکواریوم می خواسته است، متنفر است. تنگ ماهی اولیه من در خوابگاه، به سرعت به یک آکواریوم ۴۰ لیتری تبدیل شد که در ادامه یک تانک ۱۶۰ لیتری هم به عنوان تانک تکثیر به آن اضافه شد. امروز، یعنی دو سال بعد ما سه آکواریوم در آپارتمان کوچک خود داریم. طی این مدت من به یکی از مشتاقان شدید سیکلیدهای آفریقایی تبدیل شده ام و برای اینکه بتوانم از گرفتن عکس از ماهیانم و قرار دادن آنها در اینستاگرام و در صفحه “Cichlids cape” لذت ببرم، برای داشتن آبی شفاف و کریستالی در آکواریوم، دچار مقداری وسواس فکری شده ام. در روز های اول این صفحه، عکس ها، معمولا با ته رنگ خاکستری ابری آب یا ذرات ریز معلق خراب می شدند.

سپس شروع به جستجو در مورد داشتن آبی کریستالی کردم. بعد از سعی و خطا، به سرعت دریافتم که دستیابی به این موضوع خیلی هم پیچیده نیست، در واقع بسیار هم ساده است.

پنج نکته برای دستیابی به آبی شفاف و کریستالی در آکواریوم

 

پنج نکته برای دستیابی به آبی شفاف و کریستالی در آکواریوم

بر اساس تجربیات من، در اینجا پنج نکته ای که می تواند به شما برای دستیابی به آب کریستالی کمک کند، ذکر می شود :

 

فیلتر قدرتمند برای آکواریوم

۱- استفاده از فیلتر قدرتمند برای داشتن آب شفاف در آکواریوم:

فیلتراسیون ذاتا موتور آکواریوم است. بعد از مطالعات فراوان و صحبت کردن با افراد مختلف در طی سالیان، برای من مسلم شد که یک فیلتر قوی باید کل آب آکواریوم را در هر ساعت حداقل پنج بار بچرخاند. به عنوان مثال اگر تانک شما ۴۰ لیتر باشد، چرخش آب فیلتر شما باید حداقل ۲۰۰ لیتر بر ساعت باشد. برخی از محاسبات فیلترها بدون در نظر گرفتن مدیای داخلشان گزارش شده است.

بنابراین با اضافه کردن مدیایی که در مقابل چرخش آب مقاومت می کند، سرعت چرخش کاهش میابد. بنابراین اگر در مورد این موضوع مطمئن نیستید، میتوانید با سازنده فیلتر خود تماس بگیرید. مناسب نبودن فیلتر یکی از دلایل اصلی اینست که آکواریوم داران می بایست برای دستیابی به آب شفاف به صورت دایمی در تقلا باشند.

فیلتر قدرتمند برای آکواریوم

استفاده از موج ساز نقش موثری در تلاطم آب خواهد داشت.

فیلتر قدرتمند برای آکواریوم

فیلتر هنگان یا آویز

 

فیلتر قدرتمند برای آکواریوم

فیلتر سطلی

 

تجربه نویسنده:

تانک دکور من که ۲۸۰ لیتر حجم آن است، دارای یک فیلتر خارجی با قدرت چرخش ۲۰۰۰ لیتر بر ساعت است. علاوه بر آن یک فیلتر آویز با قدرت چرخش آب ۷۵۰ لیتر بر ساعت نیز بر روی آن نصب است. با در نظر گرفتن فیلتر آویز، گردش کل آب تانک در هر ساعت حدود ده بار خواهد بود. اگر درچرخش آب های اعلامی فیلترها در بالا، حضور مدیا در نظر گرفته نشده باشد،

عدد دقیق چرخش آب کلی برای من مشخص نخواهد بود. اما اگر حتی اضافه کردن مدیا، چرخش آب را به نصف هم کاهش دهد، چرخش آب کل در هر ساعت از ۵ بار کمتر نخواهد شد.

برای مشاهده و خرید انواع فیلتراسیون در سایت نسیم یاس کلیک کنید

دستیابی به آب شفاف و کریستالی خیلی هم پیچیده نیست.

دستیابی به آب شفاف و کریستالی خیلی هم پیچیده نیست.

 

۲- حرکت آب و تبادل اکسیژن

برای اینکه فیلتر شما به صورت موثری کار کند، به حرکت موثر آب در تانک تان نیاز دارید. بدون حرکت کافی آب، نقاط مرده ای در تانک خواهید داشت که با سکون آب، مواد زاید در آنجا راکد می شوند که نتیجه آن کاهش کیفیت آب در نتیجه تجزیه پسماندها خواهد بود. در برخی مواقع این موضوع محرک شکوفایی و رشد انفجاری باکتری هاست که منجر به ابری و تیره شدن آب خواهد شد.

به منظور حذف نقاط مرده بالقوه در تانک تان، حرکت آب را با اضافه کردن پاورهد، فیلتر اضافی و یا پمپ سیرکولاسیون بیافزایید.

تبادل اکسیژن نیز یکی از فاکتورهای مهم برای دستیابی به آب شفاف است. باکتری های مفید برای شکستن مواد زاید به اکسیژن نیاز دارند، بنابراین نبود اکسیژن کافی به منزله اینست که باکتری ها نمی توانند به صورت موثر مواد زاید را تجزیه نمایند. به منظور اطمینان از تبادل کافی اکسیژن، می توانید تلاطم سطحی را توسط آب برگشتی فیلتر سطلی، فیلتر آویز، فیلتر اسفنجی قدرتمند، پاورهد، پمپ های سیرکولاسیون و یا حتی سنگ هوا افزایش دهید.

تلاطم کافی آب، نه تنها می تواند نقاط مرده را ازبین ببرد، بلکه با ایجاد تبادل کافی، اکسیژن زیادی نیز تامین می نماید.تلاطم کافی آب، نه تنها می تواند نقاط مرده را ازبین ببرد، بلکه با ایجاد تبادل کافی، اکسیژن زیادی نیز تامین می نماید.

تلاطم کافی آب، نه تنها می تواند نقاط مرده را ازبین ببرد، بلکه با ایجاد تبادل کافی، اکسیژن زیادی نیز تامین می نماید.

 

هر آنچیزی که با افزایش تلاطم سطحی آب، بر کشش سطحی آن غلبه کند و امکان ورورد مولکول های اکسیژن را به داخل آب افزایش دهد. برای مشاهده دسته پمپ هوا و موجساز و یا فیلتر در سایت نسیم یاس کلیک کنید.

 

۳- استفاده از مدیای فیلتر برای داشتن آب شفاف در آکواریوم

مدیای فیلتراسیون مکانیکی

مدیای فیلتراسیون مکانیکی برای دستیابی به آب کریستالی در آکواریوم یک الزام است. آنها مواد معلق شامل موارد بسیار ریز را به دام می اندازند. بسیاری از فیلترها با اسفنج های درشت عرضه می شوند، اما به عقیده من سلاح مخفی آکواریوم داران در فیلتراسیون مکانیکی الیاف پلی استر است.

این الیاف بهترین وسیله برای صید مواد ریزی است که اسفنج های درشت قادر به گرفتن شان نیستند. آنها به صورت لایه ای و یا در کیسه های بزرگ باز در آکواریوم فروشی ها از جمله نسیم یاس وجود دارند و به راحتی با دست قابل جدا کردن هستند. بسیاری از علاقه مندان از آنها به عنوان مدیا مکانیکی استاندارد استفاده می کنند.

برخی دیگر از آنها علاوه بر سایر مدیا مکانیکی موجود استفاده می کنند. کیسه الیاف پولی استر من، برای حدود یک سال و نیم دوام آورد. من آنها را در فیلتر آویزم هر دو هفته و در فیلتر سطلی هر چهار هفته یکبار تعویض می کنم. از آنجایی که این الیاف به سرعت دچار گرفتگی شده و سرعت عبور آب در فیلتر را کند می کنند یا می توانند باعث لبریز شدن آب داخل سامپ شوند، باید هر دو تا چهار هفته تعویض شوند.

من بعد از شروع به استفاده از آنها در سیستم فیلتراسیون خودم، تفاوت قابل توجهی در وضوح و شفافیت آب یافتم. به اعتقاد من، آنها یکی از مهمترین دارایی های انبار مهمات من برای شفاف کردن آب هستند.

تعویض به موقع و استفاده از مدیای مناسب نقش موثری در کریستالی شدن آب خواهد داشت.

تعویض به موقع و استفاده از مدیای مناسب نقش موثری در کریستالی شدن آب خواهد داشت.

 

مدیای فیلتراسیون شیمیایی

مدیای فیلتراسیون شیمیایی در جمع آوری و حذف مواد آلی که عامل بو و تغییر رنگ آب آکواریوم شما هستند، نقش مهمی را ایفا میکنند. مهمترین و معمول ترین مدیایی که برای این منظور استفاده می شود، کربن فعال است که من در تمام تانک هایم به جز تانک گیاهی جدیدم از آن استفاده میکنم. در بازار، مدیاهای موثر و مفید دیگری هم وجود دارد. برخی از آنها نقش های خاصی را دارند،

پوریژن سیچم ،پیوریژن سیچمپیوریژن (Purigen)

مثلا در کنترل نیترات. یکی از آنها مدیای سیچم با نام پیوریژن (Purigen) است. محصولی که من در زمان های مختلف مورد استفاده قرار داده ام. برتری ویژه این محصول از نظر من، امکان شارژ مجدد و استفاده چندین باره آن است.

این در حالی است که کربن فعال این قابلیت را نداشته و باید به صورت دایمی تعویض شود. از پیوریژن برای جذب ترکیبات آلی در آب استفاده میشود و برخی از کاربران تاثیر آن در شفافیت آب را گزارش کرده اند.
مدیای فیلتراسیون بیولوژیکی هرگونه متریال بی اثر که سطح مورد نیاز برای رشد کلونی باکتری های مفید را ایجاد کند، شامل می شود.

آنها معمولا در نقاطی قرارداده می‌شوند که حرکت‌آب مواد مغذی (مواد زاید) و اکسیژن را به باکتری‌ها برسانند. این باکتری ها بسیار مهم هستند زیرا آمونیاک مضر را به نیتریت و در نهایت نیترات تبدیل می کنند.

پروسه ای که به سیکل نیتروژن یا ازت معروف است و از رشد انفجاری باکتری ها که خود عامل تاری و کدری آب است، جلوگیری مینماید. در زمان تمیز کردن مدیای بیولوژیکی فیلترتان، مراقب باشید که باکتری هایی که در آنها زندگی میکنند را از بین نبرید.

معمولترین روشی که علاقه مندان باعث مرگ این باکتری ها می شوند، شستن مدیا با آب شیر است. زیرا کلر یا ترکیبات کلر دار آب شیر به سرعت باکتری ها را ازبین میبرند. به جای آب شیر همواره از آب سیفون شده تانک تان استفاده کنید.

برای خرید انواع مدیا ، ابر و ذغال می توانید کلیک کنید.

بیوبال آکواریوم

بیوبال

ذغال اکتیو آکواریوم

ذغال اکتیو

الیاف پلی استر آکواریوم

ابر و اسفنج

۴- کیفیت بالای غذا

کیفیت بالای غذا قدم مهمی در دستیابی به آب شفاف در آکواریوم است. با تغذیه ماهی‌ها با غذایی که به‌صورت تخصصی برای ماهی شما ساخته شده‌است، آنها می توانند غذا را کامل تر هضم کنند. در نتیجه مواد زاید کمتری تولید میشود.

از طرفی میزان غذا دهی هم مهم است. به‌عنوان یک قانون برای من، غذا دهی کافی مقداری‌است که ماهی‌ها طی ۳۰تا ۴۵ثانیه آن‌را کامل می‌خورند. لینک خرید غذاهای آب شور و لینک خرید غذاهای آب شیرین

کیفیت بالای غذای ماهی

۵- تعویض آب

به اعتقاد من از آنجایی که میتوان آب آلوده را با تعویض آب تخلیه کرد، تعویض آب مهمترین ابزار همگان برای دستیابی به آب کریستالی است. از طرفی تعویض آب برای حذف نیترات نیز مهم است. به‌طور کلی توصیه‌میشود که تعویض آب به گونه‌ای انجام شود که نیترات به زیر ۲۵ پی‌پی‌ام برسد. اما سطح مطمئن در تانک سیکلیدهای آفریقایی از نظر من ۴۰ پی پی ام یا کمتر است. به نگهدارندگان سیکلیدهای آفریقایی توصیه میکنم که هفته ای یکبار ۵۰ درصد آب را به دلیل بار بیولوژیکی زیاد و به منظور کاهش خشونت، تعویض کنید. برای تانک های دارای گونه ها مختلف، توصیه کلی تعویض ۲۵ تا ۳۰ درصد آب هر دو هفته یکبار است.

سیفون و تعویض به موقع آب کلیدی ترین روش شفاف نگه داشتن آب

سیفون و تعویض به موقع آب کلیدی ترین روش شفاف نگه داشتن آب است. اما از آنجایی که سیستم بیولوژیکی هر تانکی متفاوت است، استفاده از تسترها ضروری به نظر می رسد.

 

مواردی که میتواند تعویض آب را پشتیبانی کند، استفاده از فیلتر سامپ یا اضافه کردن گیاه است.گیاهان‌سالم، معمولا به کنترل سطح نیترات با جذب آمونیاک و نیتریت و استفاده از آنها به‌عنوان مواد مغذی، کمک‌می‌کند. در حالی که سامپ چرخش آب کلی تانک شما را افزایش می دهد. اگرچه از نظر من بهترین روش برای بالا نگهداشتن کیفیت آب، روش سنتی تعویض آب است!

شفافیت بیشتر، می تواند لذت بردن از آکواریوم و موجودات آن را دو چندان کند. اضافه کردن گیاهان بار بیولوژیکی راکاهش داده به شفافیت آب کمک می نماید.

شفافیت بیشتر، می تواند لذت بردن از آکواریوم و موجودات آن را دو چندان کند. اضافه کردن گیاهان بار بیولوژیکی راکاهش داده به شفافیت آب کمک می نماید.

 

سخن آخر

زمانی که به عقب نگاه میکنم، سفر من تا رسیدن به آب شفاف، طولانی و سخت بوده است، اما من شرایط را تغییر دادم. در طی زمان، من با افزایش دانشم نسبت به فیلتراسیون، مدیا، چرخش آب، از آن مهمتر تعویض آب و… به نگهدارنده بهتری تبدیل شدم. امیدوارم این ۵ نکته به شما برای رسیدن به آب کریستالی کمک کرده و بتوانید از تانک خود لذت بیشتری ببرید.

و بسیار خوشحالیم که همراه نسیم یاس هستید تا به ارتقای دانش نگهداری از آبزیان خود کمک کنید.

 

نوشته Lewis Osborne در مجله Aquarium Hobbyist Magazine، فصل دوم ۲۰۱۸

ترجمه و تدوین توسط وحید پازوکی -Vahidpazooki@gmail.com

لطفا به حق کپی رایت نسیم یاس و نویسنده احترام بگذارید

4 دیدگاه در “پنج نکته برای دستیابی به آب شفاف و کریستالی در آکواریوم

  1. علی ناصری گفت:

    سلام
    مطلب مهمی بود اما یه جاش برام سواله .
    تانک افریقایی سیفون ۵۰% ؟
    بنده الان یه تانک حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ لیتر دارم .هفته ای ۴۰ لیتر تعویض آب دارم .اگه بخوام ۵۰% سیفون کنم یعنی حد اقل ۱۵۰ لیتر سیفون آب .
    با این اوضاع کسی اکواریوم نمیخره دیگه .

    1. نسیم یاس گفت:

      این برای دستیابی به ایدآل ترین حالت هست ، شا اگر تعداد استندارد ماهی نگهداری کنید و فیلتراسیون خوبی هم از ابتدا تهیه کنید طبیعتا سیفون ماهی یکبار کافیست

    2. robertzali گفت:

      من خودم تو آلمان دوره آکواریوم دیدم ومشغول به کار هستم تعویض آب ۵۰٪ تو این مدت کم یعنی از بین بردن بیشتر باکتری های مفید آب آکواریوم و دوباره باید چرخش تکمیل بشه تعویض آب فقط هفته ای ۱۰٪ ویا دو هفته یه بار ۲۰ % نه اینکه دو هفته یه بار ۵۰٪ این اطلاعات اشتباه محظه

دیدگاهتان را بنویسید