مطالب آکواریومی گیاهی

مطالعه رنگ ها در آکواریوم طبیعی – بخش سوم

مطالعه رنگ ها در آکواریوم طبیعی – بخش سوم

مطالعه رنگ ها در آکواریوم طبیعی – بخش سوم

آکواریوم طبیعی به شدت تحت تاثیر رنگ ها است. به همین دلیل برای داشتن یک آکواریوم طبیعی بی نظیر باید بر روی رنگ هایآکواریوم طبیعی مطالعه داشته باشید. در این مقاله با بخش سوم مطالعه رنگ ها در آکواریوم طبیعی همراه ما باشید.

مطالعه رنگ ها در یک آکواریوم طبیعی – بخش سوم

نمودار رنگ گیاهان آبزی

رنگ گیاهان آبزی به صورت شگفت آوری متنوع می باشد. رمز موفقیت در آکواریوم گیاهی استفاده بهینه از این رنگ هاست. اگر گیاهان دارای رنگ یکسانی باشند، گیاهانی که دارای برگ های بزرگتری هستند، اثر بخشی بیشتری نسبت به گیاهان با برگ های کوچکتر دارند.

جدول رنگ در آکواریوم گیاهی

رنگ قرمز در آکواریوم گیاهی

گیاه قرمز اکواریوم

 

گیاهان زرد آکواریوم

 

گیاهان سبز آکواریوم

دانش پایه ای مفید رنگ ها

جدا از هماهنگی رنگ ها در آکواریوم طبیعی، این بخش در پاسخ به این سوال که “رنگ چیست”  ساختار پایه ای رنگ ها را به ما معرفی می کند.

رنگ چیست؟

رنگ، نور برگشتی از یک جسم می باشد که توسط چشمان ما دریافت می شود. این بدان معنی است که برای دیدن رنگ، چه طبیعی باشد و چه مصنوعی، نیاز به یک منبع نور، مانند یک چراغ و یا خورشید، یک جسم، که نور را منعکس کرده یا تجزیه می کند و بینایی که به معنی دریافت نور تجزیه یا منعکس شده می باشد، داریم.

ارتباط بین رنگ و نور

اگرچه ما هیچ رنگی را در اشعه های خورشید در طول روز حس نمی کنیم، اجسامی که در معرض نور خورشید قرار می گیرند را می توان با رنگ اصلی شان مشاهده کرد. دلیل این موضوع اینست که نور خورشید دارای رنج گسترده ای از طول موج هاست. یک منشور می تواند نور را مانند رنگین کمان، به طیف رنگ های تشکیل دهنده اش تجزیه کند. هر رنگ دارای طول موج مشخص خود می باشد، رنگ قرمز دارای طول موج بلند می باشد در حالی که رنگ بنفش طول موج کوتاهی دارد.

رنگ در آکواریوم

نورها در طبیعت

در یک روز آفتابی، آسمان آبی و خورشید سفید به نظر می رسد. اگرچه هر دو هنگام غروب، قرمز به نظر می رسند. این پدیده به طول موج های نور خورشید و نیز لایه های اتمسفر مرتبط است. نور آبی که دارای طول موج پایین تری است، مولکول های جو را بیرون انداخته و آنها را پراکنده می کند و در نتیجه آسمان آبی ایی را که ما در طول روز مشاهده می کنیم شکل می دهد. به همین ترتیب در زمان غروب آفتاب، نور باید از لایه های بیشتری از اتمسفر عبور کند و نور قرمز با طول موج بیشتر باقی مانده و توسط بخار و غبار جو پراکنده می شود. به همین دلیل است که آسمان در هنگام غروب قرمز رنگ دیده می شود.

 

یک آسمان آبی به دلیل پراکنده شدن نور آبی با طول موج کمتر توسط مولکول ها در جو ایجاد می شود. رنگین کمان توسط قطره های آب که مشابه یک منشور عمل می کنند، ایجاد می شود.

 

نور قرمز با طول موج بیشتردر هنگام عبور از لایه کلفت تر جو، توسط بخار و غبار پراکنده شده و رنگ آسمان را در هنگام غروب قرمز می کند.

 

رنگ مایه، روشنی و اشباع

رنگ مایه، مربوط به درجه یک رنگ مشخص مانند قرمز و آبی می باشد، و دایره ای که رنگ مایه را مشخص می کند به چرخ رنگ مشهور است. در دایره رنگ، رنگ های مکمل در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند. قرمز، آبی، زرد و سبز چهار رنگ اصلی روانشناسی نامیده می شوند. روشنی و اشباع، مقادیری برای بیان روشنی و میزان تنوع رنگ ها می باشند (رنگ اشباع شده صفر درصد به معنی بی رنگی است).  رنگ مایه، روشنی و اشباع سه ویژگی رنگ ها نامیده می شوند.

اثر رنگ تکمیلی

ترکیب رنگ های مکمل که در چرخ رنگ در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند، دارای اثر تکمیلی قوی ایی می باشد. یک مثال برای این موضوع، ترکیب رنگ قرمز و سبز است که دارای اثر بسیار قوی ایی می باشد. یک اثر رنگ تکمیلی قوی با یک فاصله زیاد در چرخ رنگ نمایش داده می شود. زمانی که این فاصله کم می شود، اثر رنگ تکمیلی متعادل می شود. ترکیب رنگ های مکمل متعادل، از لحاظ بصری مهیج نمی باشد، بنابراین ما می توانیم برای مدت طولانی تری به آنها خیره شویم.

اثر هیجانی رنگ ها

بسته به اینکه رنگ ها را چگونه استفاده کنیم، آنها می توانند احساسات مختلفی را در بیننده ایجاد کنند. برای نمونه، رنگ های گرم و خنک، دمای رنگ متفاوتی را منتقل می کنند، انبساط و انقباض رنگ ها، موجب می شود ما احساس تفاوت در ابعاد را داشته باشیم و می توانیم درجه های متفاوتی از غلظت را در رنگ ها حس کنیم. این اثر روانشناختی به ما در ایجاد تعادل مناسب در سمت چپ و راست (غلظت) و نیز ایجاد پرسپکتیو در یک تانک گیاهی کمک می کند.

رنگ های گرم و سرد                                  انقباظ و انبساط رنگ ها

تصویر راست – بسته به دمای رنگ ها، رنگ های گرم و خنک وجود دارند. و نیز بعضی رنگ های طبیعی که به هیچ کدام از این دو تعلق ندارند.

تصویر چپ – اگرچه مساحتی که اشغال می شود یکسان است، رنگ های منبسط شده بزرگتر و رنگ های منقبض شده کوچکتر به نظر می رسند.

تصویر راست –

رنگ های گرم و دارای روشنی زیاد، نزدیک تر به نظر می رسند در حالی که رنگ های خنک و دارای روشنی کم، دورتر به نظر می رسند.

تصویر چپ –

رنگ های با روشنی کم (رنگ های تاریک)، غلیظ و سنگین به نظر می رسند در حالی که رنگ های با روشنی زیاد (رنگ های روشن) سبک به نظر می رسند.

 

 

خلق یک طرح زیبا با استفاده از گیاهان آبزی نور دوست

مهمترین جذابیت گیاهان آبزی نور دوست مانند گیاهان ساقه ای و یا ریکسیا، رنگ های زیبای آنهاست. این رنگ های لطیف و زنده گیاهان آبزی نور دوست، منحصر به فرد بوده و نمی توان آنها را در گیاهان خشکی یافت. یک دکوراسیون زیبا را می توان با استفاده از این گیاهان در آکواریوم ایجاد کرد.

رنگ روشن

رنگ روشن گیاهان نور دوست، سرزندگی و شادابی ذهن ما را افزایش می دهد. ماهی های با رنگ های روشن و زنده با گیاهان نور دوست همخوانی خواهند داشت.

تصویر ذهنی رنگ در آکواریوم

ساخت دکور آرام با استفاده از گیاهان سایه دوست

گیاهان سایه دوست که معمولا در محیط های کم نور رشد می کنند، دارای رنگ های ساکن و آرامش بخش مانند تیره و مبهم مانند سبز و قهوه ای هستند. این رنگ های آرام، با روح ژاپنی وابی-سابی نقاط مشترکی داشته و می تواند به طرح، احساس طبیعی عمیقی ببخشند.

ساخت دکور آرام با استفاده از گیاهان سایه دوست

رنگ های تیره

رنگ های آرام گیاهان سایه دوست بر بدن و روح ما دارای اثر آرامش بخش و تمدد اعصاب می باشند. این رنگ های آرام با گیاهان سایه دوست همخوانی دارند.

ساخت دکور آرام با استفاده از گیاهان سایه دوست

 

 

( ترجمه و تدوین توسط وحید پازوکی )

لطفا به حق کپی رایت نسیم یاس و نویسنده احترام بگذارید

 

بخش فروش گیاهان آبزی نسیم یاس

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید