مطالب آکواریومی گیاهی

مطالعه رنگ ها در آکواریوم طبیعی – بخش چهارم

مطالعه رنگ ها در یک اکواریوم طبیعی - بخش چهارم

مطالعه رنگ ها در آکواریوم طبیعی – بخش چهارم

آکواریوم طبیعی به شدت تحت تاثیر رنگ هاست. تاثیر کلی دکوراسیون با رنگ گیاهان آبزی و ماهی ها تغییر خواهد کرد. چگونگی استفاده از رنگ قرمز در بین عمده گیاهان سبز در کنار سایر موارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. حتی می توان گفت آرایش یک طرح بیان کننده تنوع رنگ هاست. مشخصه خاص این موضوع در مورد رنگ ها بحث می کند.

امیدواریم سه بخش قبلی این مقاله مفید بوده باشد ، همراه نسیم یاس باشید تا به ادامه مبحث رنگ در آکواریوم بپردازیم.

ماهی تترا آبی

تترای آبی

زمانی که نور به این ماهی می تابد، رنگ آبی ملایم آن تغییر کرده و ماهی را جذاب تر می کند. لذت بردن از این ماهی زرق و برق دار در تانک گیاهی، دنیای سرگرمی آکواریوم را به روی شما باز خواهد کرد.

 

 

 

 

ماهی رامینوز سر قرمز

رامینوز

قرمز شدن سر این ماهی نشانه بالغ شدن شرایط آب می باشد. این رنگ از زمان های گذشته به عنوان نشانگر شرایط آب به کار رفته است.

رازبورا هنگلی

رازبورا هنگلی

در میان گونه های مختلف رازبورا که با تانک های گیاهی به خوبی هماهنگی دارند، این نوع رازبورا دارای رنگ مسی ممتازی است. این ماهی به دکوراسیون آرامش خاصی می بخشد.

رازبورا اکسلرودی

رازبورا آکسلرودی

رنگ تیره و مخلوط بدن این ماهی در میان پشت زمینه روشن محو می شود. از رنگ های شکننده آن در شرایط کم نور لذت ببرید.

ماهی تترای امپراطور

تترای امپراطور

رنگ بنفش تیره این ماهی، احساس خوبی را به بیرون منتشر می کند. علیرغم رنگ منحصر به فردش، این ماهی به خوبی با سایر گونه ها هماهنگ است.

 

رنگ بدن بازگوی کننده شرایط محیطی است

رنگ اصلی بدن ماهی ها تنها زمانی که شرایط محیطی مناسب و مشابه طبیعت باشد، پدیدار می گردد. در چنین شرایطی به نظر می رسد که رنگ بدن شرایط پیچیده ای داشته و از درون ماهی به بیرون تراوش می کند و از رنگ های مصنوعی کاملا متفاوت است. تنها آکواریوم دارانی که ازماهی ها نگهداری می کنند می توانند از این رنگ طبیعی بدن که به شدت با کیفیت آب و نیز قرار گرفتن در معرض نور تغییر می کند، لذت ببرند.

 

چارت رنگ ماهی های گرمسیری

ماهی ها، مهمترین نقش در دکوراسیون، به طرح رنگ می افزاید. ماهی های قرمز درمیان گیاهان آبزی سبز برجسته هستند در حالی که ماهی های نقراه ای دارای اثر تازگی هستند. زمانی که یک تانک با چندین گونه مختلف ماهی داریم، با در نظر گرفتن سطح شنای ماهی های مختلف، تعادل را برقرار کنید.

ماهی های قرمز و آبی رنگ در میان گیاهان سبز، یک ترکیب رنگی ارایه می کنند. رنگ زرد و نارنجی که بیشتر در ماهی های اصلاح شده دیده می شود، یک تصویر فراگیر را به نمایش می گذارند. رنگ های طبیعی تیره و کم رنگ، تصویر خارق العاده ای را ایجاد می نمایند. ماهی های دارای رنگ های روشن، تصویر تازه گی را شکل می دهند.

 

 

Symphysoden aequifasciatus var.
Trichogaster leeri Mikrogeophagus ramirezi Centropyge aurantia Hemigrammus bleheri Symphysoden aequifasciatus var.

 

 

Apistogramma bitaeniata Nematobrycon lacortei Pseudomugil urcatus Hyphessobrycon rosaceus var Hyphessobrycon sweglesi

 

ماهی گوپی پلاتی
Inpaichtys kerri Paracheirodon axelrodi Guppy
ماهی تترا
Paracheirodon simulans Paracheirodon innesi Colisa sota var. Xiphophorus maculatus var

 

آنجل رازبورا
Hyphessobrycon megalapterus Iguanodectes spilurus Pterophyllum scalare
رلزبورا
Gasteropelecus sternicla scalare Sawbwa resplendens Thayeria oblique Puntius sp. Cf.denisoni

 

 

Rasbora bakanensis Hemigrammus ocellifer Moenkhausia pittieri Trigonostigma heteromorpha Phenacogrammus interruptus

 

 

Sphaerichthys Rasboroides
Hemigrammus pulcher Microrasbora kubotai Rasboroides vaterifloris
Ladigesia
Sphaerichthys osphromenoides Puntius sp Ladigesia roloffi Poropanchax normani

 

ابزارها در آکواریوم طبیعی با توجه به مطالعه رنگ در آکواریوم

رنگ های مخفی را به نمایش در می آورند

رنگ ماهی ها، گیاهان آبزی و سنگ های تزئینی تشکیل دهنده رنگ کلی تانک های گیاهی است. همچنین اینکه رنگ ها چگونه به نظر برسند موثر از نور و نیز شرایط محیط تانک می باشد.

 

غذای ماهی ها می توان سبب افزایش رنگ ماهی ها شود.

سلامت ماهی ها متاثر از غذایی است روزانه میخورند که در رنگ بدن آنها منعکس می شود. در میان غذاهای مختلف ماهی ها، بعضی از آنها که مملو از مواد مغذی هستند می توانند رنگ واقعی ماهی را که در طبیعت وجود دارد به نمایش بگذارد. برای تقویت رنگ قرمز ماهی ها، اسپیرولینا که سرشار از بتا کاروتین طبیعی است، بسیار موثر است.

علاوه بر غذای ماهی ها، کیفیت آب بسیار موثر می باشد. دستیابی به شرایطی که ماهی ها در محیط طبیعی دارند نیز می تواند در نمایش رنگ واقعی آنها مفید باشد.

گیاهان آبزی رنگ واقعی خود را با استفاده از مواد مغذی به نمایش می گذارند.

گیاهان آبزی به وسیله فتوسنتز رشد می کنند. اگرچه رنگ این گیاهان تنها با این روش تقویت نمی شود. به این دلیل که مواد مغذی مانند نیتروژن، آهن و منگنز علاوه بر کربوهیدرات که طی فرایند فتوسنتز ساخته می شوند، برای تقویت رنگدانه های نیاز می باشند. نیتروژن برای سلامتی رشد گیاه ضروری است اما مقدار آن به راحتی می تواند از تولید فضولات ماهی ها و میگوها در آکواریوم افزایش یابد. تامین پتاسیم و عناصر کمیاب که احتمال کمبود آن زیاد است، می تواند میزان جذب نیتروژن توسط گیاهان آبی را افزایش دهد.

مواد مغذی ایی که می بایست تامین شوند

از جمله مواد مغذی که بایستی درکوتاه مدت تامین گردد، پتاسیم و تریس المان ها هستند. به این منظور بهتر است آنها به صورت روزانه تامین شوند.

 

زمانی که میزان آهن کافی است زمانی که میزان آهن کافی باشد، نور زیاد و سطح نیتروژن نیز مناسب باشد ،گیاه Eusteralis stellata قرمز می شود..
زمانی که میزان آهن کافی نیست
برگ گیاه Eusteralis stellata در محیطی که میزان آهن کافی نباشد، زرد می شود که سبب افزایش سنتز رنگدانه می شود.
زمانی که میزان آهن کافی است
زمانی که میزان آهن کافی باشد، نور زیاد و سطح نیتروژن نیز مناسب باشد ،گیاه Eusteralis stellata قرمز می شود..

 

اثر مواد مغذی در رنگ آکواریوم

براساس قانون لیبیگز، جذب مواد مغذی اضافی با استفاده از تامین کوتاه مدت مواد مغذی مکمل مانند پتاسیم و آهن آسان می شود. این موضوع سبب تقویت رنگ گیاهان آبزی خواهد شد.

 

اثر شن های زینتی در رنگ آکواریوم طبیعی

تاثیر دکوراسیون را می توان با استفاده از شن های زینتی تغییر داد. استفاده از شن های زینتی در یک طرح با گیاهان تیره می تواند موجب جلوگیری از احساس سنگینی شود. دو نوع مختلف شن زینتی وجود دارد، شن های با رنگ گرم و شن های با رنگ خنک.

 

تأثیر شن در رنگ آکواریوم
شن های زینتی با رنگ خنک شن های زینتی با رنگ گرم

 

رنگ هایی که با نور قابل تقویت هستند.

گیاهان آبزی که برای رشد در شرایط آکواریومی تطابق پیدا کرده اند، با گیاهان خاکی کاملا متفاوت هستند. با در نظر گرفتن این حقیقت که رنگ قرمز در آب به سرعت تضعیف می شود در حالی که نور آبی می تواند به اعماق آب برسد، تصور می شود که گیاهانی که می توانند در آب فتوسنتز انجام دهند، برای جذب نور آبی با بازده ای بالا، تکامل پیدا کرده اند. با در نظر گرفتن این موضوع، استفاده از لامپ هایی که نور آبی را تقویت کند، اهمیت دارد.

اثر نور بر کلروفیل ها

نور جذب شده توسط کلروفیل
کلروفیل، که یک رنگدانه فتوسنتتیک حاوی کلروپلاست است دارای جذب حداکثری در طیف رنگ های آبی و قرمز است. از آنجایی که رنگ قرمز به سختی در آب نفوذ می کن، کلوفیل از نور آبی برای فتوسنتز استفاده می کند.

 

لامپ متال هالید NAG لامپ متال هالید NAMH
لامپ متال هالید NAMH
تقویت رنگ سبز گیاهان آبزی
این لامپ متال هالید با طیف سبز تقویت شده خود در کنار طیف آبی، رنگ سبز گیاهان آبزی را تقویت کرده و به دکور حس تازگی می بخشد.
تامین نور مورد نیاز برای رنگ گیاهان آبزی
NAMH، یک لامپ متال هالید بسیار رنگی است که فتوسنتز و رنگ رنگ گیاهان را افزایش می دهد. این المپ با نور قوی خود رنگ قرمز گیاهان آبزی را تقویت می کند.

 

اثر پشت زمینه تانک و پایه

رنگ های اطراف تانک مشابه رنگ پشت زمینه بر روی ظاهر دکور تاثیر گذار است. برای مثال، گیاهان ساقه ای قرمز یا سبز روشن، در پشت زمینه مشکی مجلل و شاداب تر به نظر می رسند. به عبارت دیگر گیاهان آبزی با ظاهر شاداب با پشت زمینه آبی یکپارچه زیباتر
هستند. علاوه بر این، رنگ پایه تانک احساس کلی نسبت به تانک را رقم می زند.

پشت زمینه آکواریوم

پشت زمینه آکواریوم در رنگ های مختلف او از حالت شفاف تا مات وجود دارد.

 

پایه آکواریوم

پایه چوبی

یک پایه چوبی را که بتوان برای مدت طولانی استفاده کرد باید با دقت و مطابق دکور و هارمونی با شرایط اتاق انتخاب کرد.

 

 

( ترجمه و تدوین توسط وحید پازوکی )

لطفا به حق کپی رایت نسیم یاس و نویسنده احترام بگذارید

 

بخش فروش گیاهان آبزی نسیم یاس

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید