مطالب آکواریومی گیاهی

انتخاب گیاهان آکواریومی – بخش دوم

نحوه انتخاب گیاهان آکواریومی

در این مقاله از نسیم یاس قصد داریم به موضوع نحوه انتخاب گیاهان آکواریومی با توجه به رنگ گیاهان در تانک گیاهی بپردازیم.

طیف های مختلف رنگ قرمز، نارنجی و زرد زیبایی متفاوتی را به یک دکوراسیون می بخشد، اما چگونگی استفاده از آن در طراحی کلی، نقش مهمی را بازی می کند. در این مقاله همراه نسیم یاس باشید تا بیشتر با مقوله رنگ در آکواریوم های گیاهی آشنا شوید .

 

نحوه انتخاب گیاهان آکواریومی

 

نحوه انتخاب گیاهان آکواریومی و راه های استفاده از رنگ

استفاده از رنگ قرمز، تقابل عمق و نقاط کانونی را ایجاد می کند. یک نقطه کانونی جایی است که توجه چشمان شما را به راحتی جلب می کند. به طور معمول یک یا دو نقطه کانونی استفاده می شوند. هر نقطه بیشتری باعث ایجاد تنش بصری و هرج و مرج خواهد شد و چشم ها در سرتاسر تانک سرگردان خواهد بود. این موضوع برای مدت زیادی به عنوان یک اصل در هر دو سبک دکوراسیون هلندی و ژاپنی استفاده شده است. برای جلب توجه در دکوراسیون، رنگ های روشن به میزان ناچیزی استفاده شده اند. هنگامی که مقدار زیادی از رنگ های روشن استفاده شود، آنها به یک بخش قدرتمند و تعیین کننده در دکوراسیون تبدیل میشوند که اگر به درستی صورت گیرد میتواند بسیار مهیج باشد.

این موضوع همان اصول طراحی یک باغ زیباست. اگر شما علاقه دارید یک باغ رز داشته باشید، ممکن است گیاهان دیگری در اطراف بوته رزها به کارببرید، گیاهان حاشیه ای، گیاهان باغچه ای، اما نه چیزی که توجه چشمان را از رزها دور و یا اثر بصری رنگ قرمز تیره رز ها را کم کند. بدون توجه به اینکه چه نوع گیاهان دیگری استفاده کرده اید، باغچه همیشه به عنوان یک باغچه رز شناخته می شود. در یک تانک ممکن است یک گروه بزرگ گیاهان قرمز تیره یا روشن استفاده شود، اما تمام دکوراسیون پیرامون این گیاهان قرار خواهند گرفت. چندین گیاه آکواریومی رنگی وجود دارد که می توان از آنها به این روش به عنوان “رز آکواریوم” استفاده کرد. یکی از این گیاهان “روتالا ماکراندا” است.

درباره تانک زیر

تانک زیر که چندین سال پیش طراحی شده، برنده دو مسابقه دکوراسیون آکواریوم نیز شده است. گیاهان با رنگ قرمز تیره و ارغوانی به مقدار زیادی در طراحی کلی استفاده شده که یک سایه روشن را در سرتاسر تانک به وجود آورده است. همچنان یک حس تعادل و هماهنگی بدون ایجاد حس خستگی وجود دارد. این ممکن است یک حس مقاومت ناپذیری برای بعضی از سلایق بوجود بیاورد، اما منحصر به فرد و گیرنده است.

نحوه انتخاب گیاهان آکواریومی

این در حالیست که در آکواریوم بعدی نیز مقادیر زیادی گیاهان قرمز به کار رفته است که نتیجه ای جز خستگی و سردرگمی برای چشمان بیننده به وجود نیاورده است.

 

نحوه انتخاب گیاهان آکواریومی

 

نحوه انتخاب گیاهان ساقه ای در مقابل گیاهان بوته ای آکواریومی

گیاهان ساقه ای دارای بیشترین شکل و رنگ هستند و به دلیل قدرت آنها در ایجاد مدل های مختلف با استفاده از هرس کردن و دوباره کاشتن استفاده می شوند. گیاهان شمشیری (اکیندروس) به عنوان نقاط کانونی ثابت مورد استفاده قرار می گیرند ( هنگامی که بزرگ می شوند تنها می توان آنها را عوض کرد) و توجه چشمان را نه تنها به خاطر رنگشان، بلکه به دلیل سایز بزرگشان جلب می کنند. کریپتون ها، دارای رنگ خاکی تیره ای هستند و زمانی که در گروه و یا ردیف کاشته می شوند یک تقابل تیره در مناطق کلیدی مشخصی ایجاد می کنند.

 

جانمایی گیاهان رنگی در آکواریوم

نقاط کانونی معمولا در سمت چپ مرکز تانک و یا در نسبت طلایی قرار می گیرند. این نقاط به عنوان نقطه ای در میدان دید در یک نسبت ۱ به ۱.۶۱۸ قرار گرفته اند. برای یافتن این نقطه به این روش عمل کنید : طول تانک خود را اندازه گرفته و آنرا به عدد ۲.۶۱۸ تقسیم نمایید، مقدار حاصل را از یک سمت تانک اندازه بگیرید. فاصله باقیمانده ۱.۶۱۸ می باشد. جایی که این دو اندازه با یکدیگر تلاقی میکنند، دقیقا سمت چپ مرکز و جایی است که باید نقطه کانونی تانک شما قرار گیرد (یا دقیقا نقطه مقابل آن در سمت راست). برای ساخت نقاط مشخص گیاهان قرمز رنگ، باید به صورت با فاصله و آشکارا، خارج از گروه دیگر گیاهان کاشته شوند.

استفاده از گیاهان قرمز به عنوان نقطه کانونی برای ایجاد یک تفاوت رنگ نسبت به زمانی که از آنها بدون هیچ برنامه ای استفاده می شود بسیار زیرکانه است. بسیاری از گیاهان، رنگ قرمز، ارغوانی و نارنجی خود را زمانی که زیر نور مستقیم و روشن قرار می گیرند حفظ و یا تقویت می کنند. این گیاهان نباید در سایه دیگر گیاهان بزرگ قرار بگیرند. کریپتون ها که معمولا رنگ قهو ه ای و یا برنزی دارند از این موضوع استثنا هستند.

در اینجا به تعدادی از گیاهان قرمز و نارنجی که معمولا استفاده می شوند اشاره می کنیم:

نحوه انتخاب گیاهان ساقه ای آکواریومی

نحوه انتخاب گیاهان آکواریومی

روتالا ماکراندا : قرمز تیره، برگ های بزرگ و دارای نیازمندی های خاص برای رشد. از آنها در گروههای بزرگ استفاده کنید تا اثر بصری موثری داشته باشند.

روتالا روتاندوفیلیا: رنگ صورتی تا نارنجی ملایم، برگ های ریز و نگهداری آسان. از آنها برای ایجاد تقابل در رنگ ها و ایجاد اثر مشخص استفاده کنید.

روتالا قرمز برگ باریک (نوعی از روتالا ماکراندا) : قرمز تیره، نگهداری نسبتا مشکل

روتالا والیچی و روتالا ویتنامی : برگ های سوزنی و قرمز ملایم، روتالا ویتنامی بیشتر مایل به قهوه ای با رنگ قرمز مشخص است.

آلترنا رینکی : برگ های بلند نازک که به سمت بالا رشد کرده و رنگ آن از سرخ تا ارغوانی / قرمز کم رنگ را تداعی می کند. نگهداری آن راحت است.

آمانیا : برگ های بلند باریک تا کلفت، ساقه های بلند متغیر از قرمز تیره تا نارنجی روشن. برای ایجاد یک اثر بصری قوی استفاده می شود.

پوگستمون استلا : هنگامی که رنگی باشد، قرمز-ارغوانی تیره زیبا، در غیر اینصورت سبز یکپارچه. دارای برگ های مارپیچی بر روی یک ساقه کلفت. برای ایجاد یک اثر بصری قوی استفاده می شود. نگهداری آن مشکل است.

 

گیاه پوگستمون استلا

پوگستمون استلا

گیاه میروفیلیوم

میروفیلیوم

گیاه روتالا والیچی

 روتالا والیچی

گیاه روتالا روتاندوفیلیا 

روتالا روتاندوفیلیا

گیاه کامبومبا

کامبومبا

گیاه آلترنا رینکی

آلترنا رینکی

ناسیا قرمز : برگ های کوچک، گیاهی با رشد کم و رنگ قرمز تیره (رنگ چغندر).

کامبومبا : برگهای مارپیچ باریک با رنگ قرمز روشن در نوک برگ ها، رنگ زیبا بدون نیاز به تقویت زیاد، نگهداری نسبتا راحت در آب سبک، نوع رنگ کاملا متفاوت با سایر گونه های این خانواده.

لودویگیا : برگ هاس سوزنی با رنگ صورتی تا قرمز تیره. ایجاد یک صحنه دلفریب و قرمز ملموس در دکوراسیون، مناسب برای ایجاد بزرگنمایی و تقابل رنگ نافذ.

میروفیلیوم : نور روشن، آب سبک و اسیدی و دی اکسید کرین زیاد شرایط مناسبی برای رشد این گیاه خواهد بود.

انتخاب گیاهان بوته ای آکواریومی ( برگ ها از یک گره رشد می کنند.)

اکیندروس (گیاهان شمشیر) : قرمز هندی، اوزلت، رز، روبین قرمز و بسیاری دیگر از گیاهان دو رگه و هیبریدی با مشخصه قرمز تیره و رگه های زرد یا نشان های قرمز رنگ مختلف بر روی برگ های پهن و نازک شان. این گیاهان در بیشتر تانک ها کاملا بزرگ می شوند و عموما به عنوان تنها نقطه کانونی استفاده میشوند.

 

گیاه اکیندروس روبین قرمز

اکیندروس روبین قرمز

گیاه اکیندروس اوزلت

اکیندروس اوزلت

گیاه نیلوفر تایگر

نیلوفر تایگر

گیاه کریپتون وندتی قهوه ای

کریپتون وندتی قهوه ای

گیاه کریپتون وندتی برنزی

کریپتون وندتی برنزی

گیاه کریپتون وندتی سبز

کریپتون وندتی سبز

نیلوفر تایگر : نگهداری آسان، این نیلوفر با برگ های قرمز تیره و پهن و یا برگ های قرمز خالدار که به هنگام رشد کامل، می تواند برگ هایی به بزرگی دست شما داشته باشد، گیاه ایده آلی به عنوان تنها نقطه کانونی است.

کریپتون ها : معمول ترین کریپتون، وندتی است که در رنگ های قهوه ای/ قرمز و برنزی وجود دارد. در شرایط مختلف شکل و سایز آن متفاوت است اما بیشتر به عنوان گیاه در جلو و یا وسط تانک و به منظور ایجاد تقابل بین سایر گیاهان استفاده می شود.

نکته

در طراحی دکور اکواریوم، گیاهان قرمز یک جزء اساسی هستند. اما چگونگی استفاده از آنها کاملا بستگی به‌هنر شما دارد. از تجربه نترسید. اگر شرایط برای گیاهان قرمز آماده باشد، نگهداری از آنها سخت‌تر از سایر گیاهان نخواهد بود و نتیجه آن آرامش شما خواهد بود.

( ترجمه و تدوین توسط وحید پازوکی )

لطفا به حق کپی رایت نسیم یاس و نویسنده احترام بگذارید

 

 

 

فروش لوازم آکواریوم های گیاهی- نحوه انتخاب گیاهان آکواریومی

1 دیدگاه در “انتخاب گیاهان آکواریومی – بخش دوم

  1. areeef.k گفت:

    بسیار عالی ممنون از این مقاله زیبا و اگر امکانش هست مقاله ای برای معرفی کامل انواع گیاهان به تفکیک رنگ و شرایط نگهداری با همین زبان ساده و دقیق به نظرم بسیار کاربردی میتونه باشه

دیدگاهتان را بنویسید