مطالب آکواریومی گیاهی

انواع سبک های آکواریوم گیاهی : آکواریوم طبیعت، ایواگومی، آکواریوم هلندی

انواع سبک های آکواریوم گیاهی : آکواریوم طبیعت، ایواگومی، آکواریوم هلندی

انواع سبک های آکواریوم گیاهی : آکواریوم طبیعت، ایواگومی، آکواریوم هلندی

کاملترین مقاله معرفی سه سبک مهم آکواریوم های گیاهی پر طرفدار در دنیا

 

در این مقاله ارزشمند همراه نسیم یاس باشید تا مطالب فوق العاده ارزشمندی را که طی تجربیات مهندس شفیع پور و سایر اساتید برجسته دنیا گردآوری شده در اختیارتان بگذاریم ، قطعا این مطلب برای علاقه مندان آکواریوم های گیاهی بسیار کاربردی و مفید است و مشابه آن تا کنون منتشر نشده است . هنر آکواریوم داری گیاهی ، دنیایی پر از چیدمان خلاقانه و هنرمندانه از گیاهان و منظره متفاوت (صخره ها و چوب های شکسته شده ) را در داخل یک تانک باز می کند. در مورد اینکه چگونه می توان یک آکواریوم گیاهی را طراحی کرد، امکانات بی پایانی وجود دارد .

تنها محدودیت پتانسیل خلاقانه هر فرد است که آنرا تغییر یا گسترش می دهد و با گذشت زمان، انواع مختلف چیدمان، سبک ها و رویکردهای مختلفی را به وجود می آورد. در کل سه سبک اصلی در آکوا کاسپینگ مدرن پدیدار شد : سبک آکواریوم طبیعت، ایواگومی و آکواریوم هلندی.  هر سبک دارای ویژگی ها و ویژگی های منحصر به فردی است که یکی از آنها – آکواریوم طبیعت است که از انواع تم ها و سبک های فرعی استفاده می کند.

 

فهرست مطالب این بخش :

۱. آکواریوم طبیعت :
  • آکواریوم طبیعت ساده
  • تکنیک های طراحی پیشرفته
  • تم های آکواریوم طبیعت
  • ماهی برای آکواریوم طبیعت
  • مشکلات نگهداری
۲. ایواگومی – سبکی با الهام از ژاپنی های آبی
  • ویژگی های سبک ایواگومی
  • اصول و تکنیک های طراحی
  • گیاهان توصیه شده برای آکواریوم Iwagumi
  • ماهی مناسب برای سبک ایواگومی
  • عوارض و دردهای Iwagumi Aquascape
  • ایجاد یک منظره ایواگومی با روش شروع خشک

 

۳. آکواریوم هلندی
  • تکنیک های طراحی و چیدمان
  • گیاهان مورد استفاده رایج
  • ماهی توصیه شده برای آکواریوم هلندی
  • تجهیزات
  • مشکلات نگهداری
  • جنبه های کلیدی امتیازدهی مسابقه داوری آکواریوم هلندی

 

۱- آکواریوم طبیعت

آکواریوم طبیعت که در ایران اشتباها به این سبک آکواریوم جنگی می گویند قطعاً سبکی است که این روزها بر دنیای آبزیان حاکم است. مفاهیم اولیه طراحی سبک طبیعت توسط آکواریومیست ژاپنی تاکاشی آمانو در دهه ۹۰ معرفی شد و در طول سال ها به طور گسترده ای محبوب شده است و بر آینده این سبک تأثیر می گذارد.

نمونه یک آکواریوم گیاهی با دکور طبیعت
©Yoyo Prayogi

 

خب ببینیم آکواریوم طبیعت چیست ؟

این سبک فضایی با توجه به تراز و گروه بندی هاردسکیپ مشخص می شود. صخره ها و چوب های رها شده با گیاهان آبزی مخلوط می شوند تا یک ماکت زیر آب از یک منظره زمینی خاص ایجاد کنند. کوه ها، جنگل های بارانی، تپه های سرسبز، دره ها و حتی سواحل دوباره در داخل آکواریوم طبیعت بازسازی شده اند.

حتی با وجود اینکه ظاهر کلی منظره آبی سبک طبیعت، آن را بی برنامه، کاملا تصادفی و بدون طراحی به نظر می‌رساند، حقیقت این است که انجام این نوع چیدمان نیاز به کار پیچیده زیادی دارد.

اکثر آکواریوم‌داران حرفه ای حتی قبل از خیس شدن دست‌هایشان، آکواریوم طبیعت خود را برنامه‌ریزی می‌کنند. پس وقتی سعی می‌کنید طراحی چشم‌انداز آبی بعدی خود را تجسم و پیاده سازی کنید، مانند جناب شفیع پور مداد و کاغذ عالی عمل می‌کند و یک طرح قبل از اجرا پیاده کنید.

سنگ‌ ها و چوب‌ های خشک شده به دقت در کنار آرایش نامتقارن گروه‌های گیاهان آبزی سازماندهی می‌شوند تا فضای طبیعی و جریان و انرژی ایجاد کنند.

 

آکواریوم طبیعت ساده

ایجاد یک ترکیب زیبا از سبک طبیعت برای آکواریوم شما خیلی سخت نیست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی بستر مناسب کاشت و برخی مواد با کیفیت مانند تکه‌های چوب شاخه‌دار و برخی سنگ‌های منحصر به فرد و همچنین برخی گیاهان با دقت انتخاب شده را را از نسیم یاس تهیه کنید.

وقتی طرح ساده آکواریوم طبیعت را در نظر می گیریم، سه سبک بصری وجود دارد که می توانید امتحان کنید :

 

۱. شکل مقعر

——————————————————————————————————————————-

موقعیت و ارتفاع گیاهان به یک نقطه پایین مرکزی کاهش می یابد به طوری که نمایش نهایی فضای باز را در وسط ارائه می دهد.

آکواریوم سبک طبیعت ساده به شکل مقعر
© Fabricio Rufino de Souza.

 

۲. سبک محدب شکل

——————————————————————————————————————————-

این چیدمان اغلب به عنوان جزیره نامیده می شود، زیرا گیاهان در دو طرف پایین تر و در وسط آن بلندتر می شوند، که از نظر زیبایی شناختی بسیار خوب است و می توان آن را با سنگ ها به دست آورد تا منظره ای به نظر کوه ایجاد کند.

آکواریوم سبک طبیعت ساده به شکل محدب© Sebastian Hopf

 

۳. منظره آبی مثلثی شکل

——————————————————————————————————————————-

این نوع چیدمان تصاویری بسیار متعادل ایجاد می کند. ارتفاع گیاهان به تدریج از بالا در یک طرف آکواریوم به پایین در سمت دیگر شیب می کند.

آکواریوم سبک طبیعت ساده به شکل مثلثی
© Eakthanat Isarathikul.

 

تکنیک های طراحی پیشرفته در آکواریوم طبیعت

آکواریوم‌ داران باتجربه از مجموعه‌ای از قوانین و تکنیک‌ها در ساخت آکواریوم‌های طبیعت خود استفاده می‌کنند. این قوانین به طرح نهایی افکت جذابیت می بخشد، احساسی که باعث می شود به این فکر کنید که آیا صحنه ای که به آن نگاه می کنید واقعی است یا خیر.

نقاط کانونی نقش مهمی در آکواریوم طبیعت دارند. پرسپکتیو به صحنه ای که در حال تکرار آن هستید عمق می بخشد و لایه بندی توهم سه بعدی را ایجاد می کند. یک موضوع هویت واضحی به مخزن گیاهی شما می دهد.

آقای جاش سیم (Josh Sim ) ، قهرمان مسابقات آبزیان از مالزی، به همراه بسیاری دیگر از آکواریومیست های مشهور جهان، از تمام این اصول و قوانین طراحی هنگام ایجاد منظره های خود استفاده می کنند. بیایید آنها را تجزیه کنیم و ببینیم چگونه می توانید آنها را در تانک های آینده خود اعمال کنید.

عمق

——————————————————————————————————————————-

یک آکواریوم طبیعت که از عمق استفاده می کند این تصور را ایجاد می کند که چشم انداز بزرگتر (عمیق تر) از آنچه به نظر می رسد است. عمق خوب به راحتی بیننده را تحت تاثیر قرار می دهد و همچنین باعث می شود که Aquascape امتیاز خوبی در یک مسابقه کسب کند.

ابتدا با تعریف یک نقطه پایان (یا نقطه برتر) عمق ایجاد می کنید. این نقطه کانونی اصلی تصویر شماست. جایی است که چشم بیننده برای اولین بار به آن نگاه می کند.

سپس، شما باید بستر خود را طوری قرار دهید که در پشت بالاتر و در جلو پایین تر باشد. از قطعات کوچک سخت در پشت و بزرگ در جلو استفاده کنید. در اصل، ایجاد کنتراست در اندازه ها، عمق خوبی ایجاد می کند.

عمق نیز از پرسپکتیو استفاده می کند. اگر به نقاشی علاقه دارید، می دانید که در خلق یک صحنه چقدر پرسپکتیو مهم است. درباره پرسپکتیو در آینده براتون مقاله ای جدا در نسیم یاس منتشر می کنیم .

 

عمق در آکواریوم گیاهی طرح جنگل
© Dama Refiyuda

 

نقاط کانونی

——————————————————————————————————————————-

نقاط کانونی توجه بیننده را جلب می کند و او را در صحنه زیر آب راهنمایی می کند. شما با استفاده از مواد و تکنیک های مختلف این نقاط بصری را در Aquascape خود ایجاد می کنید. بسیاری از چیزها می توانند یک نقطه کانونی را نشان دهند: یک تکه چوب بزرگ، یک سنگ غیرعادی ، سایه ها، چیدمان گیاهان و غیره.

سعی کنید بین ۱ تا ۳ نقطه کانونی در آکواریوم طبیعت خود ایجاد کنید. البته استثناهایی نیز برای این قاعده وجود دارد، زیرا برخی از مناظر فاقد نقاط کانونی واضح هستند.

 

آکواریوم گیاهی طرح طبیعت با چند نقطه کانونی
© R. Aryo Saputro

 

لایه بندی – ایجاد توهم سه بعدی در آکواریوم طبیعت شما

——————————————————————————————————————————-

یک تکنیک بسیار قدرتمند، لایه بندی یک مهارت عالی برای تسلط است اگر می خواهید به عنوان یک aquascaper متمایز شوید. ایجاد لایه ها در صحنه شما چشم انداز و عمق کلی شما را بهبود می بخشد و حس غنا و پیچیدگی را به شما می دهد.

این منظره زیر آب را به یک طرح سه بعدی تبدیل می کند. آکواریوم گیاهی که با لایه ها ساخته شده است به هیچ وجه ایستا یا خسته کننده نیست. بیننده را در منظره ای پویا و پیچیده غوطه ور می کند.

اما چگونه می توانید لایه ها را در فضای آبی خود بسازید؟

به سادگی با قرار ندادن متریال هارداسکیپ خود در یک سطح زمین. از تنوع در اندازه و ضخامت استفاده کنید. چوب های دریفت باید نازک و ضخیم، سنگ ها بزرگ و کوچک و غیره باشند. تضاد رنگ نیز در ایجاد لایه ها کمک می کند.

اگر یک aquascaper مبتدی هستید با ۲ لایه شروع کنید. سپس یکی دیگر اضافه کنید. و … . هنگامی که در طراحی آکواریوم های طبیعت تجربه بیشتری کسب کردید، مشکلی برای ایجاد بیش از ۳ لایه در مخزن خود ندارید. اکثر آکواریست های برنده جایزه دارای ۴ یا ۵ لایه هستند. این باید هدف شما باشد.

آکواریوم گیاهی چند لایه
An aquascape containing 5 layers. © Luis Cardoso

 

سایه – ایجاد تعلیق در صحنه شما

——————————————————————————————————————————-

عنصر سایه در آکواریوم طبیعت شما که توسط بسیاری از آکواریوم ها نادیده گرفته می شود، به بیننده احساس تنش می دهد و ناراحتی عاطفی ایجاد می کند. این احساسات ماهیت مرموز و مالیخولیایی ایجاد می کند. این باعث می شود طراحی کلی شما قدرتمند و پویا به نظر برسد.

در زیر چند مثال قرار میدیم که سایه به طور موثر اعمال شده :

 

آکواریوم گیاهی سایه دار
© Bachrum Abdi Negara
آکواریوم گیاهی با سایه های زیاد
© Yeo Siak Wee
آکواریوم پلنت مسابقه ای© ۲۰۱۹ CIPS International Aquascaping Contest آکواریوم پلنت با طرح سایه دار
© Ismael Aguilar Soria

 

بیشتر آکواریوم های طبیعت برنده جوایز بین ۳۰ تا ۶۰ درصد در سایه پوشیده شده اند.

چگونه در آکواریوم طبیعت خود سایه ایجاد کنید؟

سایه توسط یک ناحیه تاریک که در آن نور توسط یک جسم مسدود می شود، تعریف می شود. در آکواریوم ها، از آنجایی که منبع نور از یک جهت می آید – از بالا، ایجاد سایه بسیار آسان است.

با استفاده از یک تکه چوب یا سنگ بزرگ، نور را مسدود کنید. گاهی اوقات شما با قرار دادن یک شی بزرگتر در لایه دوم یا سوم از منظره آبی خود سایه ایجاد می کنید. این شی را مستقیم قرار ندهید. با قرار دادن آن در زاویه ۴۵ درجه، به لایه های پایینی متمایل می شود تا به راحتی سایه ایجاد کند.

فضا – پر کردن مخزن با صحنه شما

——————————————————————————————————————————-

مدیریت فضای درون تانک شما یکی دیگر از مهارت‌های عالی است که آکواریست های پیشرفته در آن مهارت دارند. آنها از کل فضای آکواریوم استفاده می کنند: جلو به عقب و از بالا به پایین. هر اینچ در نظر گرفته می شود و در طراحی نهایی به همان اندازه اهمیت دارد.

به یک بوم خالی در انتظار نقاشی فکر کنید. هیچ هنرمندی هرگز نیمی از آن را خالی نگذاشت. نقاشی تمام فضای بوم را از چپ به راست و از بالا به پایین پر می کند.

اکثر آکواسیکرهای تازه کار فقط از نیمی از فضای موجود مخزن استفاده می کنند و این ظاهری خالی می دهد. یا احساس اینکه چیزی کم است.

مناطق خالی به طور هدفمند ایجاد می شوند، مانند مورد نقطه پایان. یا هر نقطه دیگری که نقش یک نقطه کانونی را دارد.

 

آکواریوم پلنت طرح جنگل یا طبیعت
© Anass Elgad

 

بازتاب نقش مهمی در مدیریت فضا دارد. بازتاب چپ، راست و بالا به طراحی نهایی شما علاقه بصری می بخشد.

اگرچه یک مشکل بزرگ با مدیریت فضا در فضای آبی شما وجود دارد. شما به راحتی می توانید طرح را بیش از حد شلوغ کنید و احساس شلوغی را ایجاد کنید. با اعمال موثر پرسپکتیو و لایه بندی در مخزن خود، می توانید مطمئن شوید که این اتفاق نمی افتد.

یک راه خوب دیگر برای جلوگیری از شلوغی بیش از حد این است که از کنار به مخزن خود نگاه کنید و یک خط خیالی از بالا به سمت راست به سمت چپ پایین بکشید. این خط فضایی را بین آنچه باید پر شود و آنچه باید خالی بماند تقسیم می کند. آکواریوم های طبیعت برزیلی معمولاً از این استراتژی استفاده می کنند.

 

مدیریت فضا در آکواریوم طبیعت
مدیریت فضا در آکواریوم طبیعت

 

یکپارچگی و وحدت – طبیعی جلوه دادن صحنه شما

——————————————————————————————————————————-

این به نمای کلی منظره آبی شما اشاره دارد. هر عنصر باید در صحنه شما گنجانده شود. چوب و ریشه بیرون زده شده، صخره ها و گیاهان آبزی باید به طور یکپارچه ادغام شوند تا طرح نهایی شبیه یک صحنه طبیعی به نظر برسد. شما نمی خواهید به بیننده این احساس را بدهید که عنصر خاصی به آنجا تعلق ندارد.

مخلوط کردن گونه های مختلف گیاهان با هم احساس رشد طبیعی می دهد. استفاده از سنگ ها و چوب های رانش شده در اندازه های مختلف به تقلید از محیط طبیعی زیر آب کمک می کند.

 

چیدمان در آکواریوم گیاهی
© Kwon Yu Seong

 

ایجاد کنتراست در آکواریوم طبیعت

——————————————————————————————————————————-

کنتراست تفاوت در اندازه، رنگ، شکل و ظاهر بین عناصر Aquascaping شما (منظره سخت، گیاهان، بسترها) است. کنتراست همچنین می تواند از نظر نحوه قرار دادن و چیدمان این عناصر اعمال شود: دور یا نزدیک و بالا یا پایین. ماهی همچنین می تواند تضاد حرکت را در مخزن شما ایجاد کند.

کنتراست یک ویژگی مهم در طراحی Aquascape شما است و می‌تواند به شدت بر سایر تکنیک‌های مورد بحث مانند لایه‌بندی و پرسپکتیو تأثیر بگذارد.

برخی از انواع متداول کنتراست موجود در آکواریوم های طبیعی مدرن عبارتند از :

بزرگ و کوچک :  قرار دادن چوب های رانده بزرگ در جلو و کوچک در پشت، گیاهان بوته دار در مقابل گیاهان کوچک فرش شده
دور و نزدیک : معمولاً در تانک هایی با چشم انداز خیره کننده یافت می شود
ضخیم و نازک : تم های جنگل های بارانی با استفاده از چوب رانش با ضخامت های مختلف این نوع کنتراست را به خوبی به نمایش می گذارند.

 

آکواریوم پلنت با کنتراست زیاد
© Heri Amir

 

تم های آکواریوم طبیعت

یک موضوع نمایش واضحی از منظره طبیعی است که در داخل مخزن گیاهی شما بازتولید می شود. این به آکواریوم پلنت شما هویت خاصی می بخشد و بلافاصله به بیننده اجازه می دهد تا بفهمد هنرمند در تلاش است چه چیزی را به تصویر بکشد.

تم آکواریوم طبیعت می تواند صحنه های مختلفی مانند: رشته کوه ها، دره ها، جنگل های بارانی استوایی، صخره ها و دره ها، دامنه تپه ها، جزایر و بسیاری از مناظر طبیعی دیگر را به تصویر بکشد.

تم رشته کوه

——————————————————————————————————————————-

این نوع آکواریوم طبیعت توسط صخره ها و سنگ های کوچک غالب است. منظره سخت به گونه ای چیده شده است که یک رشته کوه موجود در طبیعت را تکرار کند. گاهی اوقات قطعات کوچکی از چوب رانده شده برای تکمیل سنگ کاری اضافه می شود.

© Amir Iavi
© Amir Iavi

 

تم جنگل های بارانی

——————————————————————————————————————————-

Driftwood عنصر اصلی هنگام ایجاد صحنه جنگل های بارانی در مخزن شما است. تکه های چوبی مستقیم یا موج دار به دقت با گیاهان در هم تنیده شده و جزئیات شگفت انگیزی را ایجاد می کنند. خزه آبزی در اینجا به همراه سایر گیاهان کوچک تا متوسط مانند آنوبیاس، بوسفالاندرا و کریپتوکورین به شدت مورد استفاده قرار می گیرد.

از سنگ های بزرگ استفاده می شود اما فقط به عنوان یک پایه برای چیدمان. اگر می خواهید مسیری را که از جنگل می گذرد تکرار کنید، سنگ ها و سنگریزه های کوچک انتخاب خوبی هستند.

این نوع تم آکواریوم طبیعت معمولاً کل قسمت مخزن را پر می کند و تنها فضای باز قابل مشاهده نقطه پایان است. ماهرترین آبزیان که با این موضوع درگیر هستند از آسیای جنوب شرقی (اندونزی، تایلند، مالزی) سرچشمه می گیرند.

 

تانک دکتر هوتن مفتونیانمناطق بارانی
© Dr. Hootan Maftoonian

 

تم دامنه ها و دره ها

——————————————————————————————————————————-

این تم آکواریوم طبیعت از ترکیبی از چندین سنگ برای بازسازی منظره دره در داخل مخزن استفاده می کند. طرح معمولاً در سمت چپ و راست بسیار بلند است و در مسیری نزدیک به وسط مخزن قرار می گیرد.

موضوع دره شامل تنوع گسترده ای از گیاهان آبزی است از جمله: روتالا، کوبا، Staurogyne، Bucephalandra، Hygrophila، Grossostigma، Echinodorus، Alternanthera و بسیاری دیگر.

آکواسیکرهای برزیلی در ایجاد این موضوع به خوبی شناخته شده اند.

آکواریوم گیاهی با طرح کوه و دامنه
© Fernando Ferreira da Cruz

 

طرحی شبیه جزیره

——————————————————————————————————————————-

موضوع جزیره از توزیع تا حدودی مساوی از سنگ ها و چوب های رانده تشکیل شده است. هارداسکیپ به گونه ای با گیاهان مخلوط می شود که یک طرح گرد یا مثلثی ایجاد می کند.

مقداری فضای اطراف این طرح خالی مانده و با ماسه پر شده است. این باعث می شود بیننده به یک ساحل شنی استوایی فکر کند.

 

آکواریوم گیاهی طرح جزیره
© Jeffrey Peter Miotke

 

در مورد ماهی چطور؟

انتخاب ماهی برای فضای آبی به سبک آکواریوم طبیعت به اندازه انتخاب گیاهان سخت و اهمیت دارد. ماهی ایی را انتخاب کنید که مکمل تم تانک شما باشد.

جنبه های مربوط به رفتار و نحوه زندگی آنها را در نظر بگیرید. به اندازه، شکل و رنگ آنها فکر کنید. اگر ماهی ها خیلی بزرگ باشند، می توانند چیدمان شما را به هم بزنند و گیاهان و منظره سخت را بیرون بکشند. اگر ماهی دوست دارد گیاهان آبزی بخورد، قطعاً مطلوب نیست.

 

نئون تترا یک ماهی محبوب در آکواریوم طبیعت
نئون تترا یک ماهی محبوب در آکواریوم های طبیعت است

 

به دنبال ماهی های کوچکی باشید که دوست دارند به صورت دسته جمعی شنا کنند مانند : تتراها، راسبوراها و برخی از دانیوها بدون شک محبوب ترین ماهی هایی هستند که امروزه در آکواریوم های طبیعت یافت می شوند.

گونه های دیگری که عالی عمل می کنند عبارتند از: باربز، کیلی فیش، گورامیس، فرشته ماهی، دیسکس، گوپی، ماهی جنگی سیامی و رنگین کمان.

مشکلات نگهداری از سبک آکواریوم طبیعت

اکثر دردهای ایجاد آکواریوم طبیعت به روند رشد گیاهان و نگهداری آنها مرتبط است. راه درازی برای رسیدن به یک مخزن طبیعی آکواریوم متعادل و زیباست.

گیاهان به سرعت و متراکم رشد می کنند، بنابراین آنها نیاز به پیرایش مداوم دارند تا با گذشت زمان، چشم انداز آبی زیباتر و طبیعی تر به نظر برسد. باید توجه ویژه ای به انتخاب بستر کاشت گیاه شود. بستر مناسب باید حاوی مقدار کافی مواد مغذی باشد که باعث رشد گیاهان سالم می شود.

یکی دیگر از مسائل رایج که اغلب در آکواریوم طبیعت با آن مواجه می‌شویم، کنترل جلبک است. جلبک ها اغلب پس از تنظیم چیدمان و کیفیت آب ناپایدار به یک مشکل تبدیل می شوند. بنابراین مطمئن شوید که به محض اینکه متوجه شدید که ممکن است چنین عوارضی وجود داشته باشد، اقدامات لازم را انجام دهید.

لوازم آکواریوم های گیاهی نسیم یاس

 

 


 

ایواگومی – سبکی با الهام از ژاپنی ها در آبزیان

چیدمان ایواگومی یکی از چالش برانگیزترین سبک‌های آبزیان است. در حالی که در نگاه اول انجام آن ساده به نظر می رسد، استفاده از تنها ۱ یا ۲ نوع گیاه کند رشد ممکن است از همان ابتدا مشکلات جلبک را ایجاد کند.

این نوع مناظر آبی که در حدود سال ۱۹۸۵ توسط آکواریومیست معروف تاکاشی آمانو ساخته شد، نه تنها نمایانگر یک چیدمان مینیمالیستی است، بلکه نشان دهنده فرهنگ، معنویت و عشق ژاپنی به زیبایی و سادگی است.

آمانو اولین Iwagumi Aquascape خود را در یک آکواریوم ۶۰ سانتی متری با استفاده از سنگ های Senmigawa ساخت. کل طرح فقط با اکینودوروس تنلوس کاشته شد. بعداً گروهی از کاردینال تتراها وارد تانک شدند. این عمل در آن زمان بسیار معمول بود.

 

تانک ایواگومی ساخت تاکاشی آمانو
تانک ایواگومی توسط تاکاشی آمانو ساخته شده است

 

او ادامه داد و دومین ایواگومی خود را در یک مخزن بزرگتر با ابعاد W120 × D45 × H45 سانتی متر ایجاد کرد و از همان گیاهان و ماهی هایی که در مخزن اول خود استفاده کرد، استفاده کرد.

امروزه برخی از تانک های ایواگومی او هنوز در گالری ADA در ژاپن حضور دارند و هر ساله پذیرای هزاران بازدید کننده هستند.

ویژگی های Iwagumi Style Aquascape

اصطلاح Iwagumi خود از “تشکیل صخره” ژاپنی می آید و بنابراین به طرحی اشاره دارد که در آن سنگ ها نقش اصلی را دارند. سنگ ها ساختار “استخوانی” چشم انداز آبی را فراهم می کنند. جغرافیای سنتی طرحی است که از سه سنگ اصلی ساخته شده است که یکی از آن ها یک سرستون بزرگ و دو سنگ دیگر کوچک است.

سخت ترین کار در مورد سبک آبزیان ایواگومی، به دست آوردن آن هماهنگی و وحدت از طریق سادگی است. ایواگومی فقط جمع آوری تعدادی سنگ نیست، بلکه قرار دادن آنها به روشی روان، طبیعی و جادار است. به طوری که در نهایت آنها هم با یکدیگر و هم با بقیه اسکایپ مرتبط هستند.

 

آکواریوم طرح ایگوانومی
© ADA

 

اصول و تکنیک های اساسی طراحی

همه مناظر آبی ایواگومی از نوع Sanzon Iwagumi نیستند، به معنای “صخره‌ای سه ستونی”. در واقع، هر تعداد سنگ را می توان استفاده کرد، به شرطی که یک عدد فرد باشد (۳، ۵، ۷ و غیره) تا از حس تقارن جلوگیری شود.

در میان محبوب ترین سنگ هایی که برای این نوع منظره استفاده می شود می توان به سنگ های رایو ، دراگو و دارک استون اشاره کرد، اما هیچ محدودیتی در مورد انواع وجود ندارد. هدف این است که گروهی از سنگ ها بسازیم که از نظر رنگ و بافت مشابه و در عین حال از نظر شکل و خطوط متفاوت باشند.

صرف نظر از تعداد آنها، هر سنگ در طرح Iwagumi یک نام و یک نقش خاص دارد:

در اینجا نمونه ای از چیدمان ایواگومی شامل انواع سنگ های ذکر شده در بالا آمده است :

نحوه قرار دادن سنگ ها در آکواریوم ایواگومی
نحوه قرار دادن سنگ ها در آکواریوم ایواگومی

 

گیاهان توصیه شده برای چیدمان Iwagumi

——————————————————————————————————————————-

وقتی نوبت به کاشت آبزیان به سبک ایواگومی می‌رسد، تعداد محدودی گیاه وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید . دلیلش این است که البته تمرکز باید روی سنگ‌ها باقی بماند که گیاهان نباید بر آن غلبه کنند و فضای باز آکواریومی که باید غالب باشد.

محبوب ترین آنها گیاهان کوچک که مانند فرش هستند مانند :

Hemanthus callitrichoides همیانتوس کوبا ( گیاه اشک بچه کوتوله)
Eleocharis acicularis & parvula (علف موی کوتوله یا آلیئوکاریس چمنی )
Glossostigma elatinoides ( گیاه گلوسوستیگما )
Micranthemum umbrosum Monte Carlo ( گیاه مونت کارلو )
Utricularia graminifolia ( گیاه کف پوش یوجی )

سایر گیاهان آکواریومی پیشنهادی برای آبزیان Iwagumi ایواگومی عبارتند از: Pogostemon helferi، Riccia fluitans  و گیاهان پس زمینه بزرگتر مانند Vallisneria nana، Eleocharis vivipara، Staurogyne repens و Rotala sp.

 

طرح ایواگومی با چمن آلیئوکاریس
© ADA

 

ماهی مورد استفاده در آکواریوم ایواگومی

مخزن Iwagumi با هماهنگی و وحدت از طریق سادگی مشخص می شود، بنابراین هرگز فراموش نکنید که زیرا حفظ این احساس هنگام اضافه کردن ماهی به مخزن خود مهم است. هدف ماهی ها باید تقویت حس آرامش آبزیان از طریق حرکت سیال آنها باشد.

ماهی های کوچکی مانند ماهی های تترا یا راسبورا را هدف بگیرید. به طور خاص، گونه های زیر برای چیدمان Iwagumi عالی هستند:

  • تترا نئون سیاه (Hyphessobrycon herbertaxelrodi)
  • کاردینال تترا (Paracheirodon axelrodi)
  • تترا بینی رامی (Hemigrammus rhodostomus)
  • تترا Glowlight (Hemigrammus erythrozonus)
  • تترا سر آتش (Hemigrammus bleheri)
  • هارلکین راسبورا (Trigonostigma heteromorpha)

همه این گونه ها به دلیل رفتار آرام و ملایمشان مورد استفاده قرار می گیرند. اطمینان حاصل کنید که همیشه آنها را در گروه های حداقل ۱۰-۱۲ نفره تهیه کنید.

 

© Jeff Senske
© Jeff Senske

عوارض و مشکلات سبک آکواریوم ایواگومی

از بین تمام سبک‌های آب‌زیستی، Iwagumi به دلیل سادگی ظاهرش ساده‌ترین کار به نظر می‌رسد، اما حقیقت این است که دستیابی به آن سخت‌ترین و حتی حفظ آن سخت‌تر است.

محدودیت در انتخاب گیاه، روند رشد را برای آکواریوم دار دشوارتر می کند. گیاهانی که هنگام ایجاد آکواریوم Iwagumi استفاده می شوند، تغذیه کننده های ریشه سنگین هستند، که انتخاب بستر را ظریف و انتخاب فیلتراسیون آب را دقیق می کند.

ایواگومی نه تنها در مورد انتخاب گیاهان و منظره سخت، تجربه زیادی را طلب می کند، بلکه خود چشمه آبی نیز مستعد تشکیل جلبک می شود.

جلبک ها می توانند حتی در مراحل اولیه توسعه آکواریوم شما ظاهر شوند، بنابراین بسیار توجه کنید و در صورت مشاهده علائم آن اقدامات لازم را انجام دهید. یک راه حل برای این مشکل محدود کردن دوره نور به حدود ۶ ساعت در روز است. را دیگر استفاده از ضد جلبک ها است.

یکی دیگر از راه حل های عالی برای جلوگیری از رشد اولیه جلبک، استفاده از روش شروع خشک در هنگام راه اندازی آکواریوم ایواگومی است.

ایجاد یک Iwagumi Aquascape با روش شروع خشک

آکواریوم ایواگومی با استفاده از روش شروع خشک
آکواریوم ایواگومی با استفاده از روش شروع خشک

 

روش شروع خشک (DSM) به گیاهان کمک می‌کند تا قبل از اینکه آکواریوم را با آب پر کنید، استقرار یافته و رشد کنند. تنها مورد نیاز، یک بستر غنی از مواد مغذی ( تهیه انواع بستر آکواریوم گیاهی ) و یک چراغ خوب آکواریومی است.

DSM برای مدتی در سرگرمی آکواریوم وجود داشته است و به طور خاص برای کمک به مردم در راه اندازی مخازن Iwagumi بدون مواجهه با مشکلات جلبک ایجاد شده است. این آکواریوم توسط Tom Barr در حدود سال ۲۰۰۷ توسعه یافت.

روش کاشت خشک چگونه است :

پس از کاشت، کل طرح را با یک بطری اسپری آب ، اسپری می کنند و سپس مخزن را با یک پوشش پلاستیکی نازک ( سلفون ) می پوشانند تا رطوبت درون مخزن حفظ شود. سطح آب فقط باید درست زیر پایین ترین نقطه زیرلایه بستر بیاید. برای اطمینان از وجود جریان هوا در مخزن، یک ناحیه نازک را بدون پوشش پلاستیکی بگذارید.
به این ترتیب گیاهان به مدت ۴ تا ۸ هفته به شکل ظاهری خود (خارج از آب) رشد خواهند کرد.
چراغ روشن می شود و ۸ تا ۱۰ ساعت در روز نگه داشته می شود.
بستر برای حفظ رطوبت و سطح بالایی از رطوبت به صورت روزانه با آب پاشیده می شود.
در طی این مدت گیاهان از مواد مغذی موجود در بستر غنی ( بسترهای ترکیبی ) تغذیه می‌کنند، ریشه‌های جدید ایجاد می‌کنند و ناحیه رشد خود را گسترش می‌دهند.
در نهایت، پس از سپری شدن دوره شروع خشک، مخزن می تواند آبگیری شود و فرآیند چرخه آب می تواند آغاز شود. مهم است که در این مرحله آکواریوم را با ماهی پر نکنید.
گیاهان را به منظور ترویج رشد جدید و سریع تر کوتاه کنید و پس از یک یا دو روز یک تغییر بزرگ آب (۷۰-۸۰٪) انجام دهید.

 

آکواریوم هلندی : سبکی از دهه ۱۹۳۰

آکواریوم هلندی قدیمی‌ترین سبک در مورد تانک‌های گیاهی است که در دهه ۱۹۳۰ در هلند با اجرای NBAT – انجمن هلندی برای آکواریوم‌ها محبوب شد.

آکواریوم سبک هلندی

ویژگی های خاص آکواریوم هلندی

سبک آکواریوم هلندی به معنای استفاده از چوب و ریشه ، صخره و سایر مواد سخت مانند صخره نیست. تمرکز اصلی بر روی رشد و آرایش گیاهان آبزی است.

به طور سنتی، آکواریوم های کاشته شده هلندی با باغ های زیر آب مقایسه می شوند. با این حال، با تمایز از سبک طبیعت، مناظر آبی هلندی به معنای شبیه به صحنه خاصی از طبیعت نیست.

قرار دادن و گروه بندی پیچیده گیاهان به ایجاد چشم انداز عمیق در داخل آکواریوم با تمجید از یکدیگر در شکل و رنگ کمک می کند.

ویژگی های خاص آکواریوم هلندی

 

مهمترین نیاز برای افرادی که می خواهند به سبک آکواریوم هلندی نزدیک شوند، داشتن دانش گسترده در مورد گیاهان آبزی است. از آنجایی که آنها نمایانگر مواد اصلی مورد استفاده در آبزیان هلندی هستند، دانستن نحوه کاشت، گروه بندی و ترکیب آنها بسیار مهم است تا آرایش نهایی از نظر زیبایی برای چشم دلپذیر شود.

بیشتر آکواریوم های هلندی کاشته شده با تراکم بالا، کنتراست غنی و استفاده ظریف از رنگ و بافت مشخص می شوند.

تکنیک های طراحی و چیدمان به کار رفته در سبک آکواریوم هلندی

متداول ترین تکنیکی که در ساخت یک سبک آکواریوم هلندی استفاده می شود، تراس است، زیرا برای انتقال عمق با استفاده از گیاهان بهینه ترین روش است.

تراس در ایجاد و تاکید بر نقاط کانونی با کمک قانون یک سوم بسیار کارآمد است. در آکواریوم هلندی، نقطه کانونی معمولاً با استفاده از گیاهان قرمز یا بزرگ برجسته می شود.

با در نظر گرفتن اینکه آکواریوم های هلندی بسیار متراکم هستند، حفظ هارمونی و سادگی بسیار مهم است. مطمئن شوید که بیش از ۷۰ درصد از کف آکواریوم را بکارید.

کنتراست یک عنصر کلیدی در سبک آکواریوم هلندی است، زیرا هنگام شکستن این تراکم مهم است. گیاهان به صورت گروهی رشد می کنند و کنتراست با استفاده جدی از تنوع رنگ، ارتفاع برگ و بافت تضمین می شود.

فضاهای بین گروه‌های گیاهی نیز باید عاقلانه مورد استفاده قرار گیرد، زیرا این امر خیابان‌ها و مسیرهای خیالی را ایجاد می‌کند و به چشم‌انداز عمیق کمک می‌کند.

 

آکواریوم گیاهی طرح هلندی

 

گیاهان مورد استفاده رایج در آکواریوم هلندی

گیاهان ساقه درا اغلب برای چیدمان به سبک هلندی توصیه می شوند زیرا سرعت رشد سریع، طیف گسترده ای از رنگ و شکل برگ دارند. سه گونه گیاهی در هر پایه باید برای اطمینان از تضاد رنگ خوب کافی باشد.

در اینجا برخی از گونه های گیاهانی که بیشتر در آکواریوم های گیاهی به سبک هلندی استفاده می شوند آورده شده است :

Saurus cernuus و Lobelia cardinalis – گیاهان کم رشد که به ایجاد به اصطلاح “خیابان هلندی” کمک می کنند، مسیری که در زاویه دید قرار دارد، که به سمت پشت مخزن بالا می رود و توهم عمق را ایجاد می کند.
Hygrophila corymbosa و Limnophila aquatica – گیاهان ساقه بزرگی که سریع رشد می کنند و جلوه بصری قوی دارند.
گیاهان گونه Cryptocoryne (lucens، lutea، walkeri، wendtii و becketii) – گیاهان آبزی کوچکی که در دو ردیف اول آکواریوم استفاده می شوند، به دلیل رنگ های خاکی تیره خود کنتراست خوبی را ارائه می دهند.
گیاهان مورد استفاده در هلندی نقاط کانونی را برای برجسته‌سازی رنگ (Alternanthera reineckii، Ammania، Rotala) و اندازه (گیاهان منفرد مانند Tiger Lotus یا Aponogetons) مورد استفاده قرار می‌دهند.
خزه جاوا – اغلب بین گروه های گیاهی، با هدف ایجاد کنتراست، یا بر روی قطعات سخت، به منظور ایجاد یک نقطه کانونی استفاده می شود.

 

آکواریوم پلنت سبک هلندی

 

ماهی پیشنهادی برای آکواریوم هلندی

استفاده از ماهی در آکواریوم های پلنت سبک هلندی یک ضرورت نیست ولی بصورت سلیقه ای می توانید از انواع بزرگتر ماهی مانند تتراهای کنگو و یا فرسته ماهی ها استفاده کرد.

تجهیزات آکواریوم هلندی

می‌توانید در آکواریوم‌های کاشته‌شده به سبک هلندی از تجهیزات مشابه آکواریوم سنتی استفاده کنید:

روشنایی – لامپ های فلورسنت استاندارد یا وسایل LED
سیستم های فیلتراسیون – فیلترهای سطلی یا سامپ
افزودن CO2 – در محدوده ۱۵ تا ۲۰ppm تزریق می شود
سیستم بستر – خاک رس یا لاتریت، شن کوچک یا آکواس اویل
کود – دوزهای مایعات میکرو و ماکرو به طور منظم

مشکلات نگهداری آکواریوم های هلندی

منظره آبی هلندی چیزی جز هرج و مرج است. حداکثر، این یک هرج و مرج کنترل شده است. هر گیاهی ویژگی های خاص خود را دارد و به روش خود رفتار می کند.

برخلاف مناظر آبی به سبک طبیعت، آکواریوم های کاشته شده به سبک هلندی نیاز به اصلاح مکرر گیاهان دارند که ممکن است خسته کننده شود. اما اگر به درستی و ماهرانه انجام شود، قطعاً می‌تواند طراحی پیش‌زمینه تمیز، سازمان‌یافته و زیبایی‌شناختی را تضمین کند.

از جنبه منفی، مناظر آبی سبک هلندی معمولاً وقتی از یک زاویه خاص، در حالت ایده آل از جلو، بهتر به نظر می رسند، اما این به هیچ وجه دلسرد کننده نیست.

 

مشکلات نگهداری آکواریوم های هلندی

 

نگهداری روزانه از تانک های هلندی شامل: افزودن کود مایع، بررسی دمای مخزن و سطح CO2، تغذیه ماهی و حذف برگ های شناور و سایر زباله ها است.

به صورت هفتگی، اقدامات زیر توصیه می شود:

تمیز کردن شیشه آکواریوم، جابجایی زباله های انباشته شده با تکان دادن دست در اطراف گیاهان و بستر، تمیز کردن فیلترها، هرس و کاشت مجدد (در صورت لزوم)، تغییر آب (حداقل ۵۰٪).

جنبه های کلیدی در امتیازدهی مسابقه داوری آکواریوم هلندی

در حال حاضر تنها مسابقه ای که یک دسته بندی ویژه به آکواریوم های هلندی برگزار می کند، مسابقه بین المللی AGA Aquascaping است. اگر می خواهید در یک مسابقه هلندی Aquascape خود را وارد کنید، برخی از جنبه های مهم وجود دارد که باید در مورد اینکه چگونه داوران تانک شما را تایید می کنند، در نظر داشته باشید:

  • سلامت گیاهان آبزی، ماهی ها و سایر گونه ها
  • پارامترهای آب (دمای بهینه، سطوح مناسب فسفات و نیترات، سختی)
  • انتخاب گیاهان، استفاده از رنگ و کنتراست
  • انتخاب و سازگاری و تعداد ماهی در مقایسه با اندازه آکواریوم و شرایط محیطی
  • طراحی و چیدمان کلی
  • تنظیم تجهیزات (باید خارج از دید باشد)

 

خب امیدواریم این مقاله ارزمشند که با زحمات بی شمار استاد علیرضا شفیع پور برای شما تنظیم و گردآوری شده مفید واقع شده باشد . شما می توانید انواع لوازم آکواریوم های گیاهی و همچنین گیاهان آکواریومی مورد نیاز خود را از سایت نسیم یاس تهیه کنید و یک اکواریوم زیبا راه اندازی نمایید

 

لوازم آکواریوم های گیاهی نسیم یاس

 

 

دیدگاهتان را بنویسید