مطالب آکواریومی گیاهی

راهنمای روش راه اندازی یک سیستم پایه CO2 در یک آکواریوم گیاهی

راهنمای روش راه اندازی یک سیستم پایه CO2 در یک آکواریوم گیاهی

راهنمای روش راه اندازی یک سیستم پایه CO2 در یک آکواریوم گیاهی

تجهیزات و سبک های مختلفی برای راه اندازی سیستم دی اکسید کربن وجود دارد ولی ما مدل عمومی آنرا بیان می کنیم

 

علاقه مندان آکواریوم های گیاهی این مقاله مخصوص شما نوشته شده ، پس در این بخش نسیم یاس هم همراهمون باشید .

یادم می‌آید که چقدر می‌ترسیدم که یک سیستم CO2 برای آکواریوم گیاهی خود داشته باشم . واقعاً جهشی دلهره‌آور و دشوار به نظر می‌رسید، اما در طول سال‌ها آموختم که اصلاً سخت نیست. و در اینجا دلیل آنرا خواهید دانست .

برای راه اندازی یک سیستم CO2 در یک مخزن پلنت ، تمام اجزای ضروری را خریداری کنید. همه اجزا را بر این اساس وصل کنید. شیر رگولاتور را باز کنید تا CO2 خارج شود. کم کم شروع کنید و به آرامی مقدار CO2 را به دوز مطلوب افزایش دهید. از یک تایمر برای تزریق CO2 در طول روز بصورت کنترل شده استفاده کنید.

هنوز تمام نشده ، صبر کنید تا اجزا را برایتان توضیح دهم تا بدانید آنها چی هستن . همچنین شما را در راه اندازی سیستم CO2 با جزئیات بیشتر راهنمایی می کنم. پس از خواندن این مقاله نسیم یاس ، دقیقاً خواهید دانست که چه کاری باید انجام دهید و مهمتر از آن: چه کاری را نباید انجام دهید.

قدم به قدم با راه اندازی سیستم CO2

کمی جلوتر در مقاله، تمام اجزای مختلف یک سیستم CO2 را توضیح خواهم داد. از آنجا که احتمالاً به دنبال نحوه تنظیم آنها در مخزن خود هستید، ابتدا آن را پوشش خواهم داد. تمام اطلاعات در این صفحه وجود دارد، بنابراین بیایید مستقیماً وارد آن شویم.

 

۱. شیر برقی را به رگلاتور وصل کنید.

من این را به عنوان مرحله اول قرار دادم زیرا دوست دارم رگلاتور خود را قبل از پیچاندن آن روی کپسول آماده کنم.

به عنوان خلاصه : شیر برقی چیزی است که شما به پریز برق وصل می کنید و کنترل می کند که آیا CO2 می تواند از خروجی رگولاتور خارج شود یا نشود

البته در حال حاضر بسیاری از رگلاتورهای co2 را می توانید در نسیم یاس پیدا کنید که شیر برقی سر خود دارند .

رگلاتور شیر برقی دار

 

۲. رگلاتور را روی کپسول CO2 پیچ کنید.

اطمینان حاصل کنید که شیر سوزنی روی رگولاتور به حالت بسته است. رگولاتور را به کپسول co2 پیچ کنید.

 

بستن رگلاتور به کپسول

 

 

۳. یک حباب شمار را کمی آب ریخته و وصل کنید.

حباب شمار انواع مختلفی دارد که برخی از آنها در دیفیوزر ادغام شده اند. اگر مال شما اینطوری نیست، اکنون زمان آن است که آن را با کمی آب پر کنید و آن را به خروجی شیر برقی وصل کنید. برخی مستقیماً روی شیر برقی پیچ می شوند، برخی دیگر به کمی شلنگ نیاز دارند. نکته: اطمینان حاصل کنید که شمارنده حباب تا حد ممکن به رگولاتور نزدیک است. شما می خواهید از آن برای اندازه گیری میزان CO2 که تزریق می کنید استفاده کنید. اگر شلنگ کمتری بین دیفیوزر و شمارنده حباب وجود داشته باشد، تاخیر کمتری وجود دارد.

یک حباب شمار را کمی آب ریخته و وصل کنید

 

۴. یک قطعه شلنگ بلند را به دیفیوزر خود وصل کنید و آن را داخل آکواریوم خود بچسبانید

طول شلنگ باید به اندازه ای باشد که فاصله بین تنظیم کننده روی کپسول و دیفیوزر co2 در مخزن شما را پر کند. اگر دیفیوزر شما حباب های کوچکی را آزاد می کند که در آب آکواریوم حل می شوند، سعی کنید تا حد امکان آن را به شیشه بچسبانید. این باعث می شود حباب ها تا زمانی که ممکن است در طول تانک کامل حل شوند.

 

نصب دیفیوزر co2 به شلنگ

 

۵. یک شیر چک یا سوپاپ یکطرفه به سیستم خود اضافه کنید.

یک شیر برگشت یا شیر یکطرفه ، اطمینان حاصل می کند که شلنگی که به مخزن شما می رسد یک طرفه است و آب به سمت رگلاتر و کپسول برگشت نمی کند . برخی از دیفیوزرها دارای یک سوپاپ داخلی هستند، اما اگر شما ندارید، باید یک سوپاپ یکطرفه جداگانه بخرید و بین رگلاتور و دیفیوزر نصب کنید. فقط یک قیچی بردارید، شلنگ را برش دهید و شیر برگشت کوچک را داخل آن قرار دهید. سعی کنید شیر چک را تا حد امکان نزدیک به سطح آب (نه در آب) نصب کنید.

 

نصب شیر یکطرفه

۶. شلنگ منتهی به دیفیوزر را به خروجی شیر برقی وصل کنید.

تقریباً آماده شروع تزریق CO2 هستید

 

۷. چکر یا نشانگر co2 را با مایع مخصوصش پر کنید و آن را به داخل مخزن خود بچسبانید.

رنگ چکر ( نشانگر co2 ) نشان می دهد که آیا CO2 کافی اضافه می کنید یا خیر. واقعاً مهم نیست که آن را کجا قرار دهید، تا زمانی که آن را به جایی که CO2 به مخزن شما اضافه شده است ( کنار دیفیوزر ) نچسبانید، مشکلی نیست . زیرا ممکن است خوانش اشتباهی داشته باشد.

نصب چکر در آکواریوم

 

 

۸. شیر برقی خود را به پریز برق وصل کنید.

حتماً از تایمر استفاده کنید، زیرا فقط می‌خواهید CO2 را در طول روز تزریق کنید. در شب، تزریق CO2 خطرناک است زیرا گیاهان شما آن را مصرف نمی کنند. اگر در شب CO2 تزریق کنید، در خطر گاز گرفتگی ماهی قرار میگیرید که به طور بالقوه آنها را می کشد.

چند نکته برای اضافه کردن :

یک دیفیوزر چند روز زمان نیاز دارد تا به درستی شروع به کار کند. وقتی کاملاً نو است قادر به آزاد کردن حباب های کوچک نیست. این طبیعی است، کمی به آن زمان بدهید.
CO2 خود را حدود ۲ ساعت قبل از روشن شدن چراغ ها روشن کنید
CO2 خود را حدود یک ساعت قبل از خاموش شدن چراغ خاموش کنید

 

نصب شیر برقی به برق

 

چه مقدار CO2 باید در آکواریوم خود تزریق کنید؟

مقدار CO2 که به مخزن اضافه می کنید بر حسب حباب در ثانیه اندازه گیری می شود. این همان جایی است که شمارنده حباب وارد می شود. میزان حباب در هر ثانیه برای هر مخزن متفاوت است. برخی از جنبه‌هایی که بر این امر تأثیر می‌گذارند عبارتند از: اندازه مخزن، کیفیت دیفیوزر، مقدار گیاهان، میزان هم زدن سطح آب و حتی KH مخزن شما. به همین دلیل، هیچ کس نمی تواند مقدار صحیح حباب در ثانیه را به شما بدهد!

البته شما باید از جایی شروع کنید، و این چیزی است که من درک می کنم. وقتی برای اولین بار شروع به کار کردم، یکی از دوستانم توصیه کرد که با تقریباً ۱ حباب در هر ۲ ثانیه شروع کنم. این برابر با ۱۵ حباب در ۳۰ ثانیه است. به دلیل تاخیر بین چرخاندن شیر و مشاهده افزایش حباب، تنظیم مقدار صحیح می تواند واقعا آزاردهنده باشد. همچنین، چرخاندن حتی مقدار کم شیر روی رگولاتور تغییر بزرگی ایجاد می کند. شما باید کمی با این موضوع سر و کار داشته باشید تا بتوانید مقدار دلخواه را بدست آورید.

شما باید شروع به اضافه کردن مقدار کمی CO2 کنید و به تدریج این مقدار را در طول زمان افزایش دهید. مطمئن شوید که چکر خود را نصب کرده اید! در هفته های اول از این بسیار استفاده خواهید کرد. سعی کنید یک نشانگر co2 خوب و مورد اطمینان مثل نشانگر co2 ام اف آکوا را تهیه کنید.

 

چه مقدار CO2 باید در آکواریوم خود تزریق کنید؟

 

یکی دیگر از شاخص های عالی که اگر CO2 کافی (و نه بیش از حد) اضافه می کنید، اندازه گیری pH مخزن شما است. CO2 محلول بیشتر pH را کاهش می دهد، بنابراین اگر pH را می دانید می توانید در مورد مقدار CO2 چیزی بگویید. سعی کنید pH بالای ۶.۵ باقی بماند. افزودن CO2 بیشتر می تواند ماهی شما را خفه کند.

تمام اجزایی که برای راه اندازی سیستم CO2 برای آکواریوم خود نیاز دارید

برندهای مختلفی در بازار وجود دارد و به نظر من برند آنچنان مهم نیست. تنها مولفه ای که خرید از یک برند معتبر را توصیه می کنم، رگلاتور است، زیرا مهم است. در زیر لیستی از تمام اجزای مورد نیاز شما، کارهایی که انجام می دهند و چرا به آنها نیاز دارید آورده شده است.

تمام اجزایی که برای راه اندازی سیستم CO2 برای آکواریوم خود نیاز دارید

 

سیلندر  CO2:

حاوی CO2 شما است. شما می توانید این ها را در فروشگاه نسیم یاس خریداری کنید، اما می توانید از کپسول آتش نشانی CO2 نیز استفاده کنید. این همون چیزیه که من انجام می دم. اگر می توانید خاموش کننده های CO2 تاریخ مصرف گذشته را به دست آورید، این می تواند منبع ارزان CO2 باشد.

رگلاتور CO2 :

این چیزی است که مقدار CO2 را که از کپسول آزاد می کنید کنترل می کند. این یک جزء مهم است که باید کیفیت خوبی داشته باشد زیرا با فشار بالا مقابله می کند. همچنین باید دقیق و سازگار باشد. دارای درجه است که نشان می دهد چقدر CO2 در کپسول باقی مانده است.

شیر برقی:

شیر برقی جریان CO2 را روشن یا خاموش می کند. اگر به برق وصل باشد و برق داشته باشد، CO2 آزاد می کند. اگر برق نباشد هیچ گازی نمی تواند از آن عبور کند. این بخش مهمی از تنظیمات شما است زیرا اکنون می توانید از یک تایمر برای خاموش کردن CO2 در شب استفاده کنید. ( بسیاری از رگلاتورهایی را می توانید در نسیم یاس بیابید که خود شیر برقی دارند )

حباب شمار :

نشانگر خوبی از مقدار CO2 است که به مخزن خود اضافه می کنید. حباب شمار انواع مختلفی دارد. چیز زیادی برای گفتن در مورد آن نیست.

شیر چک یا سوپاپ یکطرفه :

از برگشت آب به شلنگ CO2 جلوگیری می کند. این بسیار ارزان و ضروری است زیرا در غیر این صورت شما خطر راه اندازی برگشت و تخلیه آهسته مخزن خود را در شب دارید. از آن غافل نشوید.

دیفیوزر:

قسمتی که گاز وارد آب آکواریوم شما می شود. دیفیوزرهای معمولی CO2 را به حباب های ریز می شکنند و آن را در مخزن شما آزاد می کنند. همچنین می توانید پلاستیک های بسیار بزرگی تهیه کنید ( حلال co2 ) که فضای زیادی را اشغال می کنند. گزینه دیگر دیفیوزر درون خطی است که به شما امکان می دهد CO2 را در جریان آب خروجی فیلتر سطلی خود اقدام به حل نمودن co2 کنید .

 

چطور بود اگر راضی بود نظرت رو برامون بنویس و این مقاله رو به اشتراک بزار .

با تشکر مهندس علیرضا شفیع پور

 

ملزومات راه اندازی co2

 

 

دیدگاهتان را بنویسید