مطالب آکواریومی گیاهی

چرا گیاهان آکواریومی به CO2 نیاز دارند ؟

چرا گیاهان آکواریومی به CO2 نیاز دارند ؟

چرا گیاهان آکواریومی به CO2 نیاز دارند ؟

آیا باید دی اکسید کربن به آب آکواریوم پلنت اضافه نمود یا نیازی نیست ؟

 

وقتی در نسیم یاس شروع کردم به آشنایی بیشتر با گیاهان زنده آکواریومی در آکواریومم، به مطالعه اضافه کردن CO2 برای رشد بهتر گیاهان ادامه دادم. من نیاز داشتم بدانم که چرا گیاهان حتی به CO2 نیاز دارند، بنابراین تحقیقاتم را انجام دادم و پاسخ را پیدا کردم.

گیاهان آبزی آب، نور و CO2 را به اکسیژن و گلوکز ترکیب می کنند. این فرآیند فتوسنتز نامیده می شود و این دلیل مهم نیاز گیاهان به دی اکسید کربن است. غلظت CO2 در آکواریوم ها برای رشد مطلوب گیاه کافی نیست، به همین دلیل است که مردم آن را به مخازن خود اضافه می کنند.

اکنون پاسخ کوتاه است، اما قبل از اینکه به فروشگاه بروید و تجهیزات گران قیمت CO2 بخرید، باید بدانید که آکواریوم ها می توانند زیبا باشند (با گیاهان) حتی بدون CO2 اضافی. بقیه این مقاله نسیم یاس به طور خلاصه آنچه را که باید بدانید توضیح می دهد تا درک کاملی از این موضوع داشته باشید!

نکته: من فهرستی از گیاهانی که بدون CO2 اضافی می توانند عالی عمل کنند، تهیه کرده ام که می توانید در اینجا بخوانید. ( مقاله ۲۱ گیاه آکواریومی آسان که به CO2 نیاز ندارند )

 

چه مقدار CO2 در یک آکواریوم وجود دارد

درک این نکته مهم است که آب آکواریوم شما از قبل حاوی مقداری دی اکسید کربن محلول است. این CO2 از طریق تبادل گاز با هوا در سطح آب وارد آب شما می شود. اگر خروجی فیلتر یا پمپ جریان آب دیگری دارید که سطح آکواریوم شما را متلاطم می کند، اکسیژن و CO2 وارد آب می شود.

چرا گیاهان آکواریومی به CO2 نیاز دارند ؟

 

در یک آکواریوم متوسط بین ۳ تا ۵ قسمت در میلیون دی اکسید کربن وجود دارد که گیاهان شما می توانند از آن برای رشد استفاده کنند. اگر گیاهانی دارید که رشد کندی دارند و آنها را در نور کم تا متوسط نگه می دارید، این مقدار CO2 کافی است.

با این حال، اگر نور بیشتری اضافه کنید، گیاهان خود را تشویق می کنید تا سریعتر رشد کنند. با نرخ رشد بالاتر، گیاهان شما از نظر مواد مغذی و دی اکسید کربن از آکواریوم شما بیشتر می خواهند. در این مرحله ممکن است لازم باشد نور خود را کاهش دهید یا مقدار CO2 را در آکواریوم خود افزایش دهید تا از سلامت گیاهان خود اطمینان حاصل کنید.

چرا باید CO2 را به آکواریوم خود اضافه کنیم؟

در طبیعت، ماهی هایی که ما از آنها نگهداری می کنیم در آبی که حاوی CO2 بسیار بیشتری است شنا می کنند. برای گیاهان، تمام اجزای مورد نیاز برای رشد به راحتی در دسترس هستند. CO2 از طریق بستر (گل و لای)، مواد آلی در حال پوسیدگی و سایر فرآیندهای بیولوژیکی وارد آب می شود.

در مخزن ما، همه اینها در حداقل ممکن است. مطمئناً، تنفس ماهی ما CO2 تولید می کند، اما این مقدار بسیار کمی است که ما حتی آن را در نظر نمی گیریم.

به همین دلیل، غلظت در آکواریوم ما بسیار کمتر از آن چیزی است که گیاهان برای رشد نیاز دارند. کمبود مواد مغذی می تواند باعث رشد جلبک شود. من یک پست در مورد اینکه چرا گیاهان می توانند قهوه ای شوند، نوشته ام که اگر برایتان جالب بود، می توانید آن را هم بخوانید. اگر به دنبال بازآفرینی رشد گیاهان مشابه روش رشد آنها در طبیعت هستیم، باید CO2 اضافی اضافه کنیم.

گیاهان آکواریومی که بدون CO2 اضافی به خوبی عمل می کنند

بدون تکرار زیاد، احتمالاً تا به حال فهمیده اید که می توانید گیاهان را تا زمانی که نمی خواهید خیلی سریع رشد کنند، نگهداری کنید. نور زیاد برای برخی از گیاهان ضروری است، بنابراین باید از آنها اجتناب کنید. نور روشن همچنین می تواند جلبک های زیادی را ایجاد کند. بخشی از این مشکل جلبک را می توان با افزودن CO2 کاهش داد ، اما بیایید فعلاً روی اضافه نکردن آن تمرکز کنیم.

 

۱. Java Fern

گیاه جاوا فرن

 

اگر قبلاً به گیاهان نگاه کرده باشید، مطمئناً بسیاری از این نام ها را می شناسید. گیاهان سرخس جاوا گیاهانی بسیار محبوب، زیبا، بزرگ، سبز و سرسبز هستند که به راحتی در دسترس هستند و می توانند بدون CO2 اضافی رشد کنند.

این گیاه ریشه دارد، اما بهتر است آنها را در بستر دفن نکنید زیرا ممکن است شروع به پوسیدگی کنند. بدانید که این یک استثنا برای این گیاه و گیاه بعدی در لیست است، اما گیاهان دیگر با ریشه معمولا برای کاشت در بستر ساخته می شوند.

سرخس جاوا

 

بهترین کار این است که این گیاهان را روی یک تکه سنگ، چوب خشک یا حتی یک دکور در آکواریوم خود بچسبانید. برای این کار از مقداری نخ ماهیگیری یا چسب گیاه فوق العاده استفاده کنید

 

۲. Anubias

گیاهان آنوبیاس گیاهان محکمی هستند که به کندی رشد می کنند. از آنجایی که آنها کند رشد می کنند، به کود زیاد و CO2 اضافه نیاز ندارند، که آنها را برای مبتدیان عالی می کند. این گیاه یک گیاه ریزوم است و ریشه هایی می روید که همچنین نباید در بستر دفن شوند.

انواع مختلفی وجود دارد، از انواع کوچکتر که برای مخازن کوچکتر مناسب تر هستند تا انواع بسیار بزرگ. در نسیم یاس انواع وارداتی یا داخلی آن به فراخور زمان دوره ای موجود می شود.

۳. Cryptocoryne

گیاه کریپتون

گیاهان کریپتوکورین، یا به اختصار «Crypts» در این آکواریوم داری محبوب هستند. آنها بدون CO2 اضافی عالی عمل می کنند و بنابراین شایسته جایگاه خود در این لیست هستند.

آنها زیبا هستند و به راحتی نگهداری می شوند و همچنین به راحتی تکثیر می شوند. اگر به دنبال برخی از آنها هستید آنها را در نسیم یاس بررسی و دنبال کنید.

 


برای آگاهی از تعداد بیشتری از این گیاهان مقاله (( ۲۱ گیاه آکواریومی آسان که به CO2 نیاز ندارند )) را که قبلا براتون آماده شده را مطالعه کنید


 

ارزان ترین راه برای افزودن CO2

قبل از اینکه به نظر برسد که می‌خواهم شما را وادار به خرید یک دستگاه دی اکسید کربن کنم ، باید در مورد روش DIY ( دست ساز ) اضافه کردن CO2 به آکواریوم خود بدانید.

برای ساختن راه اندازی دی اکسید کربن DIY، به یک بطری پلاستیکی نوشابه، یک سنگ هوا، مقداری شلنگ co2 و یک سوپاپ یکطرفه نیاز دارید. این تنظیم و ساخت از واکنش بین شکر، مخمر و جوش شیرین برای تولید CO2 استفاده می کند. لوله گاز را از بطری به مخزن شما می رساند.

ارزان ترین راه برای افزودن CO2

اولین گام این است که سوراخی را در درب بطری ایجاد کنید، که محکم با لوله خطوط هوایی مطابقت داشته باشد. آن را با سیلیکون (چسب آکواریوم) ببندید تا هیچ گازی از آن خارج نشود. شیر برگشت باید بین بطری و سنگ هوا و ترجیحاً در ارتفاع سطح آب قرار گیرد.

این شیر یکطرفه اطمینان حاصل می کند که هیچ آبی نمی تواند از مخزن شما مکیده شود و اجازه می دهد تا گاز از یک طرف عبور کند.

در نهایت، نیمی از بطری را با آب نه خیلی گرم و نه خیلی سرد پر کنید. یک فنجان شکر اضافه کنید و آن را تکان دهید تا تا حد امکان حل شود. حالا آب بیشتری اضافه کنید تا محلول خنک شود تا جایی که بتوانید احساس کنید هنوز گرم است، اما آن را خیلی داغ نگذارید زیرا این کار می تواند روند را از بین ببرد.

در آخر یک قاشق چایخوری مایه شیرینی پزی ۰ مخمر)  و کمی جوش شیرین اضافه کنید. درپوش را ببندید و CO2 شروع به تشکیل می کند. اکنون دوبار بررسی کنید که سوپاپ یکطرفه شما به درستی قرار گرفته باشد زیرا در غیر این صورت فشار در بطری افزایش می یابد و شما فقط چیزی ایجاد کرده اید که ممکن است با رها کردن آن بدون مراقبت منفجر شود.

 

روشی پیشرفته برای افزودن CO2 به مخزن شما

کیت های زیادی وجود دارد که تمام نیاز شما را برای افزودن CO2 به آکواریوم در اختیار شما قرار می دهد. در اینجا لیستی از تمام اجزا وجود دارد:

کپسول CO2
رگلاتور ( کاهش دهنده فشار co2 )
شیر برقی ( برای قطع جریان رگلاتور )
سوپاپ یکطرفه
دیفیوزر CO2
نشانگر co2
شمارنده حباب
شلنگ CO2

بدون پرداختن به جزئیات زیاد در اینجا، رگولاتور به کپسول متصل است و میزان CO2 را در یک لحظه از کپسول خارج می کند. شما از شمارشگر حباب استفاده می کنید تا با شمارش تعداد حباب ها در ثانیه یا هر دقیقه، بررسی کنید که چقدر اضافه می کنید.

اگر نمی خواهید CO2 زیاد شود یا ماهی خود را بکشید، شیر برقی ضروری است. شیر برقی به ما اجازه می دهد تا در شب، زمانی که گیاهان به آن نیازی ندارند، اضافه کردن CO2 را متوقف کنیم. می توانید شیر را روی یک تایمر ببندید تا مجبور نباشیم هر روز عصر خودمان آن را خاموش کنیم.

سوپاپ یکطرفه همان هدفی را انجام می دهد که با CO2 DIY انجام می شود و اطمینان حاصل می کند که لوله با آب پر نشده است و مخزن شما خالی نمی شود. مطمئن شوید که این شیر را در نزدیک سطح آب قرار داده اید.

دیفیوزر روشی فانتزی برای خارج کردن و ریز نمودن حباب های CO2 است که میزان سطح را افزایش می دهد یا زمان تماس حباب با آب آکواریوم را طولانی می کند.

در نهایت یک شلنگ CO2 وجود دارد که اگر نمی خواهید CO2 نشتی نداشته باشد ضروری است. شما این را با کیت خود دریافت خواهید کرد یا می توانید آن را در فروشگاه نسیم یاس جدا تهیه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید