مطالب آکواریومی آب شور

روش از بین بردن سیانو باکتر قرمز در آکواریوم

روش از بین بردن سیانو باکتر قرمز در آکواریوم

روش از بین بردن سیانو باکتر قرمز در آکواریوم

نحوه جلوگیری و حذف سیانو باکتری ها از آکواریوم – کنترل جلبک لجن قرمز

 

علاقه مندان آکواریوم های آب شور این مقاله نسیم یاس به کوشش مهندس شفیع پور برای شما آماده شده تا هرچه بهتر بتوانید آکواریوم خود را مدیریت کنید .

 

ابتدا ببینیم سیانوباکتری چیست؟

این یک چالش است، بدترین احساس برای یک آکواریوم. مبارزه با شیوع ناخوشایند جلبک یا برخی آفت‌های دیگر می‌تواند ناامیدکننده باشد، به گونه‌ای که شما را وادار می‌کند تعهد خود را نسبت به ادامه نگهداری از آکواریومتان از دست بدهید. گفته می شود، بسیاری از این آفات، از جمله سیانو باکتری ها، اغلب می توانند به طور کامل از بین بروند یا حداقل تا حدی کاهش یابند که در آن کنترل بسیار آسان تنها با چند اقدام پیشگیرانه انجام شود.

سیانو باکتری که اغلب به آن “جلبک لجن قرمز” یا “سیانو” می گویند، در واقع نوعی جلبک نیست. بلکه یک باکتری فتوسنتزی است که در آکواریوم ما فرصت طلب است. در همه آکواریوم ها وجود دارد و تنها زمانی چهره بد خود را ظاهر می کند که شرایط برای رشد پربارش فراهم باشد. در یک مخزن متعادل و سالم، سیانوباکترها برای جذب منابع توسط باکتری‌های مفید و سایر میکروارگانیسم‌های درون مخزن از رقابت خارج می‌شوند.

گفتگو در مورد سیانو باکتری ها در آکواریوم ها قطعا در طول سال ها تکامل یافته است و جامعه آکواریومی به طور مداوم در حال یادگیری با کسب تجربه بیشتر است. سیانو یکی از رایج ترین بیماری ها برای علاقه مندان به اکواریوم های هم آب شیرین و هم آب شور است . ما در نسیم یاس صدها تماس و چت از طرف علاقمندان دریافت می کنیم که می پرسند چگونه از شر لجن قرمز خلاص شویم. در حالی که تکنیک‌های حذف بسیار مؤثری وجود دارد که در مورد آنها صحبت خواهیم کرد، بهترین روش کنترل این است که از لجن قرمز به طور کامل جلوگیری کنید ( یعنی پیشگیری بهتر از درمان است )  یا حداقل اطمینان حاصل کنید که این فرصت را به حداقل می‌رسانید.

 

سیانو باکتری روی بستر شنی

همانطور که در بالا ذکر شد، این یک باکتری پروکاریوتی فتوسنتزی است. این یکی از قدیمی‌ترین موجودات زنده در فسیل‌ها نیز هست. بسیار متنوع است و در تمام محیط‌های این سیاره وجود دارد، به اندازه کافی جالب است که یکی از معدود موجوداتی است که می‌تواند در محیط‌های بسیار سخت مانند بیابان‌ها، مناطق قطبی، آب‌های بسیار شور و حتی اطراف چشمه‌های آب گرم و دریچه‌های حرارتی وجود داشته باشد.

سیانو اکسیژن را به عنوان یک محصول جانبی فتوسنتز تولید می کند (دقیقاً به همین دلیل است که اغلب حباب های کوچکی را می بینید که در لایه های سیانو به دام افتاده اند) که آن را برای زندگی در سیاره زمین ضروری می کند! تصور می شود که یکی از اولین موجوداتی بوده که به اکسیژن رسانی به سیاره کمک کرده و مسئول تولید بیشتر اکسیژنی است که امروزه تنفس می کنیم.

وقتی علم سیانوباکتری ها را مطالعه می کنید، اغلب به عنوان یک سرگرمی دچار تعارض می شوید. در حالی که سیانو در یک آکواریوم مورد تحقیر قرار می گیرد، برای وجود حیات در سیاره ما حیاتی است! حقیقت این است که سیانو به اشکال مختلفی وجود دارد و بسته به نوع دقیق و محیط می تواند بسیار خطرناک باشد اما همچنین بسیار مفید است.

به عنوان مثال، سیانوباکتری ها شکوفه های بزرگی را در اقیانوس های جهان ما ایجاد می کنند، در درجه اول در مناطقی با آلودگی بالا، و به شدت برای زندگی دریایی مضر هستند. در عین حال، فیتوپلانکتون های تولید کننده اکسیژن، که اساس زنجیره غذایی دریایی است، همچنین حاوی سیانوباکتری است.

 

روش از بین بردن سیانو باکتر قرمز در آکواریوم

سیانو باکتری در یک آکواریوم

در یک آکواریوم آب شور، ما اغلب با لایه های قرمز تیره و تقریبا بنفش از سیانو باکتری های لزج مواجه می شویم که تقریباً هر سطح زیر آب را می پوشانند. گاهی اوقات به رنگ سبز روشن یا سیاه نیز ظاهر می شود. در مخازن آب شیرین، اغلب لایه های سیاه یا سبز آبی سیانوباکتری ها را می بینید.

هنگامی که سیانو باکتری ها خارج از کنترل رشد کنند، مرجان ها و سنگ های زنده را می پوشانند و خفه می کنند. وحشتناک به نظر می رسد و حتی می تواند تعادل باکتری ها را در مخزن شما از بین ببرد و در نهایت به بی ثباتی کمک می کند و حل مشکل را سخت تر می کند.

روش های موثر کنترل سیانوباکتری ها در آکواریوم

  • کنترل کننده مواد مغذی نیترات و فسفات – NO3 و PO4
  • درمان های شیمیایی و آنتی بیوتیک ها
  • درمان های باکتریایی
  • حذف فیزیکی

در زیر به هر یک از این موارد به تفصیل خواهیم پرداخت اما در نهایت بهترین روش کنترل پیشگیری است. اگر می‌دانید که چرا و چگونه سیانوباکترها در مخزن شما رشد می‌کنند، می‌توانید از آن اجتناب کنید. اگر ظاهر شد، به سرعت اقدام کنید تا مشکل را قبل از اینکه مضر شود برطرف کنید.

 

فیلم بالا توضیحات مهندس شفیع پور در باره سیانو باکتر و روش رفع ان است

 

 

جلوگیری از مشکلات سیانو باکتری در آکواریوم

سیانو باکتری ها را در مرحله اول از طریق سیفون حذف کنید. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید.
مواد مغذی متعادل را حفظ کنید – فسفات کمتر از ۰.۱۰ ppm و نیترات کمتر از ۵ ppm.
ابر و اسفنج یا فیلتر ساک های خود را تمیز نگه دارید
یک بستر شنی تمیز نگه دارید و زباله ها را به طور منظم از سنگ ها جدا کنید.
جریان آب کافی را از طریق موج سازها تامین کنید زیرا اکسیژن رسانی را تضمین می کند و از تجمع ریزه ها جلوگیری می کند و سلامت مرجان ها را ارتقا می دهد.
دمای مناسب آب را حفظ کنید – رشد سیانو در آب گرم تسریع می شود
شیمی آب را ثابت نگه دارید – رشد مرجان به سبقت گرفتن از سیانو کمک می کند
به طور مسئولانه با غذاهای باکیفیت ماهی و مرجان خود را تغذیه کنید.

ما متوجه شدیم که سیانو باکتری ها می توانند در شرایط مختلف آکواریوم رشد کنند، اما اگر روی ثبات در همه جا تمرکز کنید، شانس خود را به شدت کاهش می دهید. سیانو باکتری ها در آب گرم سریعتر رشد می کنند، مشخص شده است که وقتی قلیائیت کم است رشد می کنند، به نظر می رسد در مناطقی با جریان کم آب و تجمع ریزه های زیاد رشد می کنند. مواد غذایی با کیفیت پایین و افزودنی ها به همراه ریزه های بیش از حد می توانند منجر به جمع آوری مواد آلی محلول شوند که مستقیماً به سیانوباکتری ها کمک می کند. شواهدی وجود دارد، بیشتر در روشنایی نورهای کم کیفیت با لومن و کلوین غیر استاندارد ، که یک طیف نور نامناسب ایجاد می کند می‌تواند باعث شیوع سیانو نیز شود.

این توصیه ممکن است برای بسیاری از شما حیاتی به نظر برسد، زیرا همه این موارد برای حفظ سلامت مطلوب آکواریوم به دلایل مختلف، نه فقط برای جلوگیری از سیانو باکتری، مورد نیاز است.

 

روش از بین بردن سیانو باکتر قرمز در آکواریوم

نیترات، فسفات و سیانو باکتری

در گذشته ، ما همیشه بر کاهش مواد مغذی (نیترات/فسفات) و جریان کم آب به عنوان عوامل اصلی شیوع سیانوباکتری ها تمرکز داشتیم. در آکواریوم‌های امروزی، متوجه می‌شویم که این قطعاً بخشی از معادله است، اما نه کل آن . سیانو می تواند در محیط های بسیار فقیر از مواد مغذی و همچنین محیط های بی هوازی (کم اکسیژن) رشد کند که تا حدی با تصور قبلی در تضاد است.
ما می توانیم این را به طور حکایتی ثابت کنیم زیرا شاهد رشد سیانو باکتری ها در مخازن صخره ای با سطوح ۰ فسفات و ۰ نیترات بوده ایم.

با در نظر گرفتن این موضوع، شما می خواهید در مورد متعادل کردن مواد مغذی خود به جای حذف ساده آنها فکر کنید. ما به همان اندازه رشد سیانو را در مخازن با نیترات ها و فسفات های غیرقابل شناسایی پیدا می کنیم که در تانک هایی با سطوح مواد مغذی بالا می بینیم. نکته کلیدی این است که هر دوی این پارامترها را در محدوده ایده آل نگه دارید و اجازه ندهید که نوسان داشته باشند. سطوح فسفات بالای صفر اما کمتر از ۰.۱۰ پی پی ام و نیترات های معقول زیر ۵ پی پی ام. این به «باکتری‌های مفید» که به‌عنوان لایه های قرمز ناخوشایند ظاهر نمی‌شوند، اجازه می‌دهد تا رشد کنند و برای منابع موجود از سیانو رقابت کنند.

سعی کنید با مدیا یا محلول های سورس کربن مانند مارین دینامیت نیترات و فسفات را بهتر کنترل کنید

 

ریزه های مواد آلی و غذا

نیترات و فسفات متعادل همچنین می تواند نشان دهنده سطح معقول مواد آلی محلول در مخزن باشد. اگر مقدار زیادی غذا یا مواد آلی پوسیده و ریزه باقی بماند، سطح نیترات و فسفات افزایش می یابد. سیانو باکترها می توانند مستقیماً از این مواد آلی محلول اضافی برای رشد استفاده کنند. به جای اینکه باکتری های مفید شما آن را دریافت کنند، سیانو باکتری ها اکنون می توانند آن را دریافت کنند! این رقابت است و شما می خواهید تعادل را به نفع باکتری های مفید خود حفظ کنید.

در یک مخزن بدون نیترات و فسفات کافی چه اتفاقی می افتد؟ شیوع باکتری‌های مفید شروع به کاهش می‌کند و به سیانو باکتری‌های همیشه انعطاف‌پذیر اجازه می‌دهد تا برای هر منبعی که در آکواریوم وجود دارد، با باکتری‌های کاهنده مواد مغذی رقابت کنند.

کاهش مواد مغذی

اگر نیترات و فسفات بالا مشکل دارند، آنها را کاهش دهید. فیلتراسیون خود را با چیزی مانند فیلتر رول ، اسکرابر جلبک یا رفیوجیوم بهبود دهید. تغییرات و سیفون آب مخزن را افزایش دهید. مطمئن شوید که ماسه ها و سنگ ها را تمیز می کنید که از تجمع ریزه های اضافی و مواد آلی حل شده در آب که حاوی نیتروژن و فسفر است جلوگیری می کند.

افزایش مواد مغذی

اگر صفر مضاعف وحشتناک (۰ نیترات و ۰ فسفات) و سیانو باکتری ها را تجربه می کنید، این سطوح را افزایش دهید و در عین حال سیانو را نیز حذف کنید. این روزها با تکنیک های پیشرفته فیلتراسیون و افزودنی های دوز کربن، این مشکل بسیار رایج تر است. تغذیه یا ورودی غذای خود را افزایش دهید، اضافه کردن باکتری یا سورس کربن را کاهش دهید یا به سادگی از محلول های افزایش دهنده نیترات و فسفات مصرف کنید.

موضوع مواد مغذی در آکواریوم های آب شور، به ویژه نیترات و فسفات، به طور گسترده پوشش داده شده است و به طور قطع در طول سال ها تکامل یافته است.

 

روش از بین بردن سیانو باکتر قرمز در آکواریوم

درمان های شیمیایی

انواع مختلفی از درمان های شیمیایی ایمن برای صخره ها یا “آنتی بیوتیک ها” برای آکواریوم ها موجود است. آنها در کشتن سیانو باکتری هایی که در آکواریوم شما رشد می کنند بدون آسیب رساندن به باکتری های مفید در مخزن شما موثر هستند. این درمان ها کار می کنند اما از بازگشت سیانو پس از پایان درمان و حذف ماده شیمیایی جلوگیری نمی کنند. مهم است که درمان را دقیقاً طبق دستور سازنده انجام دهید تا اثرات نامطلوبی بر مخزن شما نداشته باشد.

یکی از پر فروش ترین و پر مصرف ترین داروهای شیمیایی ضد سیانو باکتر محصول سیانو ریمور RX ام اف آکوا می باشد ولی در سایت نسیم یاس انواع دیگری هم هست که از اینجا می توانید مشاهده و تهیه کنید.

این مواد شیمیایی می توانند سطح اکسیژن را در آکواریوم پایین بیاورند و نیاز به سنگ هوایی دارند زیرا اسکیمر شما باید خاموش باشد تا از برداشتن دارو جلوگیری شود. پس از درمان، حتماً مواد شیمیایی را با استفاده از کربن ( ذغال اکتیو ) و تغییرات لازم آب حذف کنید. درمان های مکرر یک گزینه هستند، اما ما همیشه توصیه می کنیم قبل و بعد از درمان، سیانو باکتری های قابل مشاهده را از طریق سیفون حذف کنید. این به کاهش جمعیت عمومی سیانو کمک می کند و در عوض امکان رشد باکتری های مفید را فراهم می کند.

 

درمان های باکتریایی

در بیشتر از پیشرفت های اخیر، درمان های مبتنی بر باکتری در دسترس هستند که بر اساس رقابت باکتریایی که در مورد آن صحبت کردیم کار می کنند. سویه‌های باکتری مفید به آکواریوم اضافه می‌شوند تا به آرامی از سیانو باکتری‌ها برای منابع رقابت کنند.

 

حذف فیزیکی – چگونه سیانو باکتری ها را از آکواریوم خود حذف کنید

به عنوان یک سرگرمی قدیمی، فکر می کنم این مهم ترین قدمی است که می توانید برای غلبه بر شیوع سیانو باکتری بردارید. بلا را از مخزن خود بیرون بیاورید، در صورت نیاز هر روز این کار را انجام دهید. این شامل استفاده از یک سیفون ( انواع سیفون و لوازم نظافت ) برای کشیدن لایه سیانو باکتری ها از روی سنگ ها، شن و ماسه و سایر سطوح همراه با حذف ریزه ها است. بله، آب همراه با آن خارج می شود، بنابراین باید تبادل آب انجام شود. اگر مشتاق نیستید که اغلب اوقات آب شور جدید را مخلوط کنید، در واقع می توانید آب مخزن را با فیلتر کردن آن از طریق یک جوراب فیلتر بازیافت کنید.

فقط یک جوراب فیلتر دار و یک سطل یا سطل بزرگ برای خود تهیه کنید. جوراب فیلتر را به انتهای لوله سیفون خود ببندید و/یا ببندید. آن را در سطل بیندازید. هنگامی که سیفون خود را راه اندازی می کنید، سیانو و ریزه ها در جوراب گیر می کنند و آب تمیز از آن عبور می کند. سپس، پس از اتمام کار، فقط آن آب فیلتر شده را به آکواریوم خود برگردانید.

اگر تنبل نیستید ، به محض اینکه مشاهده کردید که حتی کوچکترین سیانو شروع به رشد می کند، این کار را انجام دهید، احتمال شیوع مضر سیانو را به شدت کاهش خواهید داد. در واقع، بهترین کار این است که سیانوباکتری ها را به صورت فیزیکی در کنار تمام روش های درمانی که در مورد آن صحبت کردیم، حذف کنید. این کار را قبل از یک درمان شیمیایی انجام دهید، آن را در کنار دوز باکتری انجام دهید، و مطمئناً آن را در کنار متعادل کردن مواد مغذی خود انجام دهید.

 

امیدواریم که این مقاله ارزشمند نسیم یاس براتون مفید بوده باشه ، منتظر نظرات ارزشمندتون هستیم.

 

 

انواع ضد سیانو باکتر

 

2 دیدگاه در “روش از بین بردن سیانو باکتر قرمز در آکواریوم

  1. سیدامیر اسماعیلی گفت:

    با سلام و درود
    مثل همیشه عالی و پر محتوا بود ممنون از مهندس شفیع پور و تیم پر قدرت نسیم یاس.

    1. نسیم یاس گفت:

      درود بر شما
      ممنون از همراهی و انرژی مثبت و عالیتون

دیدگاهتان را بنویسید