مطالب تراریوم و گلخانه

مراقبت های اولیه از تراریوم خزه

مراقبت های اولیه از تراریوم خزه

علاقه مندان به گیاهان برای قرن ها از نگهداری تراریوم ها لذت برده اند. زیبایی و نیازمندیهای مراقبتی محدود شان، آنها را تبدیل به جایگزین مناسبی برای نگهداری سنتی گیاهان کرده است. تراریوم خزه ها به سه عنصر اصلی برای موفقیت نیاز دارند: رطوبت، نور و دما. با نسیم یاس همراه باشید تا بتوانیم با هم بیشتر درباره مراقبت از تراریوم خزه اطلاعات کسب کنیم .

مراقبت های اولیه از تراریوم خزه

همه چیز در مورد آب برای مراقبت از تراریوم خزه

چگونه و چه زمان تراریوم شما نیاز به آبدهی دارد؟

چگونه و چه زمان تراریوم شما نیاز به آبدهی دارد؟

هر تراریومی با تفاوت های اندکی، به چندین فاکتور وابسته هستند : ابعاد محفظه، میزان خاک، محیط اطراف (اینکه هوای خانه شما به چه میزان خشک است)، نور و غیره. تمام این موارد بر برنامه زمانبندی آبدهی موثر است. تراریوم هایی که دربشان کاملا آبندی شده است، راحت تر از تراریوم های بدون در یا آنهایی که نشتی دارند، رطوبت را در خود نگه میدارند، و بنابراین میبایست فاصله بین دو آبیاری طولانی تری داشته باشند.

چنین تراریوم هایی را می توان ۸ هفته یکبار به میزان کمی آبپاشی کرد. هرچند تراریوم هایی که دربشان به خوبی بسته نمیشود به آبیاری بیشتری نیاز خواهد داشت. این میزان میتواند اسپری کردن هر چند هفته یکبار باشد، ضمن اینکه میتوان گهگاهی یک فنجان آب نیز به خاک اضافه کرد تا رطوبت داخل آن افزایش یابد.

از طرفی نوع آبی که استفاده میشود برای سلامت تراریوم شما مهم است.

آیا تمام آب ها یکسان هستند؟

پاسخ این سوال زمانی که در مورد آبدهی به خزه ها صحبت میشود خیر است. خزه ها گیاهان سرسختی هستند، آنها میتوانند در مقابل یخزدگی مقاومت کنند، نیاز خود به نور را تا تقریبا صفر کاهش دهند و نیز خشکی کامل را تا مدتی تحمل کنند.

اما زمانی که صحبت از کلر، مواد شیمیایی و عناصر سنگین موجود در آب شهری است، آنها به سرعت صدمه می بینند. در واقع استفاده از آب شهری حتی یک یا دوبار می تواند موجب زرد شدن و حتی مرگ آنها شود. موضوع زمانی مهم تر میشود که این مواد مضر، داخل محفظه بسته تراریوم جایی برای خروج ندارند وبه سرعت در آن انباشته میشوند. پس چه نوع آبی را می توان استفاده کرد؟ آب چشمه های طبیعی، آب باران و یا آب مقطر بهترین گزینه است.

 

آب باران یکی از بهترین گزینه ها برای آبیاری خزه هاست

آب باران یکی از بهترین گزینه ها برای آبیاری خزه هاست

یک نکته در مورد تراریوم های باز (تراریوم بدون در یا با در آزاد):

اگرچه اکثر خزه ها، محیط مرطوب را ترجیح میدهند، اما میتوانند دوره های خشکی طولانی را هم تحمل کنند. در تراریوم ها، زمانی مشکل به وجود می آید که تغییرات محیطی زیادی در دوره های کوتاه مدت اتفاق می افتد. اکثر ما در خانه هایی زندگی و فعالیت میکنیم که از تهویه مطبوع یا بخاری استفاده میشود.

 

نمونه یک تراریوم باز
نمونه یک تراریوم باز

قرار گرفتن تراریوم های باز در چنین محیط هایی، می تواند چالش بزرگی برای خزه ها باشد و به سرعت باعث مرگ آنها خواهد شد. بهترین روش برای این تراریوم ها روش خشک است، اجازه دهید خاک و خزه ها کاملا خشک شوند. خزه ها تیره تر میشوند و یا مقداری کم رنگ تر میشوند (بسته به نوع خزه) اما هنوز زنده هستند. تراریوم را میتوان به این صورت برای مدت نامحدودی رها کرد. میتوان به وسیله یک شیشه یا یک سلفون بی رنگ، یک درب نامرئی برای تراریوم خود بسازید.

نیازمندی های نوری در مراقبت های اولیه از تراریوم خزه

به طور کلی خزه ها در محیط طبیعی، مکان های سایه را ترجیح میدهند، جایی که نور غیرمستقیم باشد. نور معمولی اتاق معمولا برای خزه ها کافی است اما جایی که با نور لامپ یا پنجره حدود یک متر فاصله داشته باشد برای آنها بهتر است. یک گوشه تاریک مکان مناسبی برای تراریوم شما نمیباشد. اگرچه هرگز نباید تراریوم را در معرض نور مستقیم خورشید قرار داد زیرا شیشه تراریوم به صورت ذره بین عمل کرده وبا تقویت نور به سرعت باعث مرگ خزه ها میشود.

خزه ها در محیط طبیعی عموما در سایه و مکان های کم نور زندگی میکنند
خزه ها در محیط طبیعی عموما در سایه و مکان های کم نور زندگی میکنند.

دما 

دمای تراریوم را میتوان مهمترین نکته کلیدی موفقیت در نگهداری خزه ها درنظر گرفت (به گونه ای که رطوبت در مقام دوم قرار میگیرد). زمانی که خزه ها را در یک محیط خنک نگهداری کنید، در بهترین شرایط قرار خواهند گرفت (دمای زیر۲۳ درجه سانتیگراد). کپک های کشنده عاشق تاریکی، گرما و رطوبت هستند و در برخی مواقع طی چند ساعت می توانند همه جا را فرا بگیرند. زمانی که کپک پدیدار میشود، نجات یافتن از آن سخت خواهد بود. اگرچه پایین نگه داشتن دما، ریسک ابتلا به آنها را کاهش میدهد.

 

خزه ها که از جلبک ها تکامل یافته اند، اولین گیاهانی هستند

خزه ها که از جلبک ها تکامل یافته اند، اولین گیاهانی هستند که موفق به ادامه حیات در زمین جامد شده اند.

عیب یابی در مراقبت های اولیه از تراریوم خزه

• اگر بعد از تحویل گرفتن خزه ها و باز کردن بسته بندی، مشاهده کردید که مسطح به نظر میرسند، به آسانی با دست سعی کنید آنها را به حالت اولیه برگردانید. قرار دادن آنها در نزدکی منبع نور میتواند به این پروسه سرعت ببخشد. از آنجایی که خزه ها توانایی رشد در هر کجایی مانند گودال بین پیاده رو و دیواره کناری را دارند، این موضوع نمیتواند مساله مهمی باشد. همچنین به هم خوردن خزه ها و جابجایی آنها در داخل تراریوم نیز مساله مهمی نیست و می توانید به راحتی آنها را به شکل مورد نظر خود تغییر دهید.

خزه قهوه ای شده• خزه هایی که کاملا به رنگ قهوه ای در آمده اند، مرده اند و میبایست خاج شوند. این موضوع را با رنگ تیره برخی از خزه ها اشتباه نگیرید. بعضی خزه ها رنگ سبز روشنی دارند در حالی که برخی زرد و یا حتی برنزی رنگ هستند. بخش پایینی خزه ها یا ریزوم آنها، در بسیار از انواع، قهوه ای است و نباید با خزه مرده اشتباه گرفته شود.

• زمانی که نقاط سفید ناشی از کپک را برروی سنگ ها یا دکوراسیون مشاهده کردید، بهترین روش استفاده از آب اکسیژنه برای از بین بردن آنهاست. احتمال زیاد علت ایجاد کپک، دمای زیاد و یا نور کم بوده است.

• در برخی مواقع حشراتی که در داخل خزه ها ساکن شده اند، در هنگام تمیز کاری پیدا نشده و به داخل تراریوم منتقل میشوند که میتواند شامل عنکبوت های کوچک، هزارپا، انواع سوسک و غیره باشد. خبر خوب اینست که هیچکدام از آنها به خزه ها صدمه نمیزنند. بسیاری از آنها به سرعت ناپدید میشوند (میمیرند) یا شما میتوانید به صورت دستی آنها را خارج کنید. برخی از آنها حتی می توانند برای گیاهان شما مفید باشند.

چند واقعیت مهم در مورد مراقبت از تراریوم خزه

  • در چرخه زندگی خزه ها دو نسل وجود دارد: اسپوروفیت و گامتوفیت. (خزه از گیاهانی است که در چرخه زندگی آنها نسل های متناوب وجود دارد.) اسپوروفیت مرحله غیر جنسی است که هاگ ها را تولید می کند. از هاگ ها نسل گامتوفیت ها ایجاد می شوند. گامتوفیت اندام های جنسی نر و ماده را تولید و تولید مثل جنسی را تضمین می کند. نتیجه تولید تخم است که از آن اسپوروفیت به وجود می آید و این روند ادامه می یابد.
  • خزه در نزدیکی آب زندگی می کند، زیرا سلول های تولید مثلی نر و ماده با همدیگر سفر می کنند و در آب با هم ادغام می شوند.
  • طول عمر خزه به گونه اش بستگی دارد و از دو تا ۱۰ سال متغیر است.
  • خزه ها ریشه ندارند و خاک عموما جنبه دکور دارد و برای نگهداری آنها استفاده میشود. عضو کوچکی که به عنوان ریشه از آنها یاد میشود یا همان ریزوم، در واقع برای نگه داشتن آنها در نقاط مختلف است. خزه ها تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از هوا و آب باران تامین میکنند.

چند واقعیت مهم دیگر

  • جانورانی خاص، مانند گوزن شمالی، خزه مصرف می کنند. زیرا خزه حاوی ماده شیمیایی ای است که خون جانور را گرم می کند.
  • مردم در گذشته از خزه خشک شده برای گرم کردن خانه ها استفاده می کردند. خزه های زنده در آب و هوای سرد برای عایق کاری مورد استفاده قرار می گرفتند. خزه ها همچنین در باغبانی خیلی محبوبند. چراکه به مراقبت کمی نیاز دارند، تحمل دوره های خشکسالی را دارند و از نظر بصری زیبایی باغ را بهبود می دهند.
  • خزه ها قادر به جذب مقدار زیادی آب هستند و از فرسایش خاک که نتیجه جریان های آب سطحی (رواناب ها) هستند جلوگیری می کنند.
  • خزه ها می تواند در طول دوره های گرم سال و هنگامی که آب در دسترس نیست، سوخت و ساز خود را تقریباً به طور کامل متوقف کند.

 

برگرفته از سایت های www.doodlebirdterrariums.com و https://rayeshmand.ir/

( ترجمه و تدوین توسط وحید پازوکی )

لطفا به حق کپی رایت نسیم یاس و نویسنده احترام بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید