مطالب آکواریومی گیاهی

آشنایی با حلزون ها : معرفی ، انواع پر طرفدار ، نگهداری و کنترل جمعیت

آشنایی با حلزون ها : معرفی ، انواع پر طرفدار ، نگهداری و کنترل جمعیت

آشنایی با انواع حلزون های آکواریوم ها

معرفی ، انواع پر طرفدار ، نگهداری و کنترل جمعیت

شاید برای خیلی از آکواریوم‌داران خصوصا آکواریوم‌داران پلنت نگهداری از انواع حلزون لذت‌بخش باشد و طبیعتا طرفداران خود را دارد. هر چند برخی گونه ها آفت حساب شده و به آکواریوم های گیاهی لطمه وارد می کنند. لذا این مقاله در سایت نسیم یاس برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با حلزون ها تهیه شده. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید .

در این مقاله خواهیم خواند :

  1. آشنایی با انواع حلزون های آکواریوم
  2. حلزون خوب یا بد ؟
  3. چگونه حلزون ها وارد آکواریوم ها می شوند ؟
  4. انواع حلزون های آکواریوم (پر طرفدارها)
  5. الزامات کیفیت آب
  6. تغذیه حلزون ها
  7. از ورود حلزون های مزاحم به آکواریوم جلوگیری کنید
  8. رهایی از شر حلزون های مزاحم
  9. آیا در صورت حضور حلزون ها در آکواریوم ، می توان از داروها و سایر مواد افزودنی استفاده کنیم ؟
  10. نتیجه گیری

 

۱. آشنایی با انواع حلزون های آکواریوم

علاقمندان به نگهداری آکواریوم ، به مقدار کم یا زیاد با حلزون ها آشنایی دارند . بعضی از متخصصان آبزی پروری معتقدند ، حلزون ها ، جلبک خوارها و پاک کننده های ارزشمندی هستند که به تمیز نمودن آکواریوم یا مخازن نگهداری آبزیان و حفظ تعادل در آنها کمک می کنند . ولی برخی دیگر از متخصصان نیز معتقدند که حلزون ها آفتی منفور هستند که با سرعت آکواریوم و مخازن نگهداری آبزیان را فتح می کنند و رهایی از آنها تقریباً غیرممکن است. البته برای برخی افراد ، حلزون ها موجودات زیبایی بعنوان حیوانات خانگی رنگارنگ و جالب هستند .

اکثر حلزون های آب شیرین موجودات مقاومی هستند که در تمام پارامترهای محیطی اکثر ماهیان آکواریومی رشد می کنند. این امر نگهداری آنها را راحت تر کرده و با طیف گسترده ای از گونه های ماهی و بی مهره سازگار هستند . حلزون ها در اندازه ها و رنگ های مختلفی وجود دارند. علی رغم اعتقاد عموم افراد ، همه حلزون ها زاد و ولد سریعی ندارند که باعث افزایش جمعیتشان در آکواریوم گردد. هر چند انواعی از آنها می توانند تکثیر سریع و رشد جمعیت ناگهانی در آکواریوم داشته باشند .

پس همیشه قبل از اضافی نمودن حلزون جدید به آکواریوم خود ، در مورد آن بررسی و تحقیق نمایید .

در این مقاله ، انواع حلزون های آب شیرین و نحوه نگهداری و مراقبت صحیح از آنها و در صورت نیاز نحوه مقابله با آنها را بررسی خواهیم کرد .

۲. حلزون خوب یا بد ؟

این تمایل وجود دارد که حلزون های آکواریومی را به عنوان ” خوب ” یا ” بد ” دسته بندی نماییم . ولی حقیقت این است که ، همه حلزون ها از یک طریق برای آکواریوم های ما مفید هستند. فقط گاها حلزون ها کارهایی را انجام می دهند که ما دوست نداریم یا انتظار آنرا نداریم. مانند خوردن گیاهان یا رشد جمعیت بیش از حد در آکواریوم . با دانستن چگونگی جلوگیری از ورود تصادفی آنها به آکواریوم و تحقیق جهت اطمینان از خرید حلزون مناسب برای آکواریوم ، می توان از بروز همه مشکلات پیچیده جلوگیری نمود .

 

• حلزون آکواریوم “خوب”

بیشتر حلزون های آبزی ، در از بین بردن جلبک ها و مصرف مواد غذایی باقیمانده ، بافت های گیاهی مرده و سایر آفت هایی که در آکواریوم جمع می شوند بسیار عالی عمل می کنند . مثلا ، حلزون شیپوری مالزی ( MTS ) ، در ماسه یا شن به دنبال غذا می گردد و با این کار بستر را تمیز نگه می دارند و از فشرده شدن و بی هوا شدن بستر جلوگیری می کنند . ولی متأسفانه ، آنها با تکثیر سریع باعث افزایش بیش از حدشان در آکواریوم می شوند .

اخیراً ، متخصصان آبزی پروری در اندیشه تبدیل حلزون ها به عنوان حیوانات خانگی بی نظیر هستند . رنگهای روشن ، الگوهای پیچیده و اشکال غیر معمول آنها ، باعث گردیده چندین گونه حلزون به عنوان کاندید های ایده آل برای نگهداری در آکواریوم معرفی شوند .

 

• حلزون آکواریوم “بد”

حقیقتا هیچ حلزون “بد” وجود ندارد. اما چند گونه وجود دارند که می توانند بدون کنترل تکثیر شوند و یک آکواریوم را فتح کنند . دیدن صدها یا هزاران حلزون کوچک که آکواریوم شما را تصاحب کرده اند ، می تواند ناراحت کننده باشد. حلزون ها می توانند نا کارآمدی بیوفیلتر و همچنین بسته شدن لوله های ورودی فیلتر را در بر داشته باشند . حلزون های شیپوری مالزی ( MTS ) و حلزون های شاخ قوچی استعداد انجام این کار را دارند .

مشکل عمده این است که ، عملا ریشه کن نمودن حلزون های مزاحم در آکواریوم شما غیرممکن است . ولی ، یکی از راه های مقابله با رشد ناخواسته حلزون ، معرفی گونه ای از حلزون است که سایر حلزون های را می خورند . در ادامه این مقاله ، بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد .

بعضی از گونه های حلزون های سیب ، گیاه خواران حریصی هستند که در زمان کوتاهی گیاهان آکواریوم را از بین می برند . حلزون های سیب پس از ورود ناخواسته به طبیعت ، در مناطق مختلفی از جهان به محصولات آسیب رسانده اند . با این حال ، اکثر حلزون های سیب ( حلزون مرموز ) در صنعت آکواریوم ، رفتگران عالی آکواریوم هستند و معمولاً با گیاهان کاری ندارند .

 

۳. چگونه حلزون ها وارد آکواریوم ها می شوند ؟

تنها راه ورود حلزون ها به آکواریوم این است که خود ما آنها را وارد نموده ایم . اما ، ممکن است فکر کنید که ، من هرگز حلزون خریداری نکرده ام که ناگهان حلزون ها را در حال خودنمایی در آکواریوم می بینید . متداول ترین راه های ورود حلزون های ناخواسته به آکواریوم..

  • ورود تخم های حلزون یا حلزون های نوزاد است که از طریق گیاهان یا تزئینات وارد آکواریوم میشوند
  • یا در هنگام انتقال بستر کشت از یک آکواریوم به آکواریوم دیگر منتقل می شوند .

تخم های حلزون اکثرا شفاف بوده و اغلب به قسمت های زیرین برگ گیاهان چسبانده می شوند و دیدن آنها را دشوار می کند . نوزادان حلزون های شاخ قوچی قرمز دارند. حلزون برکه ای نیز بسیار ریز می باشند و به راحتی در گیاهان ریز برگ پنهان می شوند . روشهایی برای از بین بردن حلزونها و تخمهای ناخواسته آنها وجود دارد که در زیر به آنها پرداخته خواهد شد .

حلزون های شیپوری مالزی اغلب در شنهای آکواریوم های تازه راه اندازی شده جهت کمک به شروع چرخه بیولوژیکی استفاده می شوند ، و می توانند روی سنگها ، گیاهان ، چوبهای خشک و تزئینات نیز وارد شوند . گفته شده که حلزون شیپوری مالزی بیش از یک سال در سطل های شن زندگی نموده اند . حتی بعد از شسته شدن کامل شن ها ، حلزون ها همچنان می توانند زنده و سرحال باشند و آماده جهت شروع تولید مثل در خانه جدید خود باشند .

 

۴. انواع حلزون های آکواریوم (پر طرفدارها) :

حلزون ها تنوع بسیار گسترده ای دارند که بررسی همه آنها در یک مقاله غیر ممکن می باشد ، در این مقاله معروف ترین حلزون ها را معرفی خواهیم نمود و توجه نمایید که هر کدام از این حلزون ها ، خود شامل زیر مجموعه و تنوع های دیگری هستند و یا اینکه زیر مجموعه ای از یک نوع حلزون هستند برای مثال حلزون مرموز که به شرح آن خواهیم پرداخت از خانواده حلزون های سیب می باشند .

 

• حلزون های مرموز (Mystery Snails ) :

• حلزون های مرموز (Mystery Snails )

حلزون های مرموز ( Mystery Snails ) از خانواده حلزون های سیب می باشند .

حلزون های مرموز ( Mystery Snails ) که به حلزون های اینکا نیز معروف می باشند ، از انواع حلزون های سیب هستند و یکی از حلزون های محبوب در سرگرمی های آکواریومی می باشند . این حلزون های صلح جو ۳ تا ۴ سال عمر کرده و قطر آنها کمی بیشتر از یک و یک دوم اینچ میرسد و به جهت رنگ های روشن و توانایی خوردن جلبک ها ارزش زیادی دارند . بدن آنها معمولاً سیاه و یا نارنجی مایل به صورتی با لکه های نارنجی نئونی در اطراف ناحیه سر است .

پوسته آنها می توانند قهوه ای مایل به زرد یا زیتونی بصورت راه راه تیره ، قهوه ای ، سفید ، زرد طلایی یا آبی باشند . آنها جلبک های نرم و مواد گیاهی مرده را می خورند و در آکواریوم ها نظافت و جرم گیرهای بزرگی را انجام می دهند .

چندین نظریه در مورد علت نامگذاری حلزونهای مرموز وجود دارد که یکی از معروف ترین دلایل این است که وقتی آنها برای اولین بار برای این سرگرمی معرفی شدند ، هیچ کس نمی دانست که آنها چه نوع حلزونی هستند و این مثل یک راز بود .

حلزون های مرموز دارای شکم و همچنین ریه با نوعی لوله سیفونی هستند که به آنها امکان می دهد با آمدن به سطح آب ، هوا را تنفس کنند .

اطلاعات تکمیلی در مورد این حلزون

جهت جلوگیری از خروج حلزون مرموز از آکواریوم باید از یک درب مطمئن استفاده شود . تولید مثل آنها خیلی دشوار نیست . حلزون های مرموز غیر عادی ( غیرهمسان ) هستند ، چون که شما برای تکثیر آنها به یک زوج ( جنس ماده و نر ) احتیاج دارید . علاوه بر این ، جنس ماده باید امکان ترک آب را جهت رساندن تخمهای خود که به صورت خوشه ای و مثل لانه زنبور روی دیواره آکواریوم و در بالای سطح آب یا به قسمت زیر درب آکواریوم متصل می شود را داشته باشد . نوزادان با توجه به دمای محیط ، طی ۲ تا ۳ هفته از تخم بیرون می آیند و به داخل آب می ریزند .

 

• حلزون های نریت ( Nerites Snails ) :

• حلزون های نریت ( Nerites Snails )

حلزون های نریت ( Nerites Snails ) جلبک خواران خارق العاده ای هستند آنها غذاهای باقیمانده ماهی ، مواد گیاهی مرده و ضایعات که در کف قرار دارند را نیز می خورند . آنها در رنگ ها و الگوهای مختلف و از البته ، یک شاخ می باشند . حلزون های نریت از زیباترین حلزون های آکواریومی هستند . آنها نسبتاً کوچک اند و گیاهان را نمی خورند و فضولات آنها حاوی باکتری هایی است که برای دستگاه گوارش میگوها مفید است و باعث می شود که برای آکواریوم های پلنت و مخازن میگو مناسب باشند .

پرورش و تکثیر حلزون های نریت کار خیلی سختی نیست ، اما لاروها برای تکثیر به آب شور نیاز دارند . حلزون های نریت معمولا حداقل ۳ سال عمر می کنند ، اما گزارش هایی از عمر ۵ ساله حلزون های نریت از طرف علاقه مندان وجود دارد . آنها دوست دارند از آب به بیرون بخزند ، بنابراین باید از بسته بودن درب آکواریوم مطمئن شد .

 

• حلزون های خرگوش ( Rabbit Snails ) :

حلزون های خرگوش ( Rabbit Snails )

حلزون‌های خرگوش (Rabbit Snails ) که به تازگی به این سرگرمی اضافه شده‌اند ، به دلیل داشتن اندازه ای بزرگتر و رنگهای جالب و چهره‌های ” خرگوش مانند ” به‌سرعت در حال تبدیل شدن به یک حلزون پر طرفدار آکواریوم هستند . حلزون خرگوش بومی مناطق سولاوسی ، اندونزی بوده و طول برخی از گونه های آنها می تواند تا ۴ اینچ رشد کرده و تصور می شود که ۳ سال عمر کنند .

حلزون های خرگوش بهترین عملکرد را در آکواریوم های ۲۰ گالنی یا بزرگتر را دارند و ترجیح می دهند دمای گرم تر ( ۷۶ درجه – ۸۴ درجه فارنهایت ) و آبی نسبتا قلیایی ( pH 7.8 – 8.4 ) داشته باشد . برخی از متخصصان آبزی پروری ، مرجان خرد شده را در سنگ ریزه مخلوط می کنند یا مرجان ها را در راکتور فیلتر قرار می دهند تا به کیفیت صحیح آب برسند .

حلزون های خرگوش از جلبک های نرم ، مواد گیاهی مرده و ضایعات داخل آکواریوم تغذیه می کنند ، آنها همچنین مواد جلبکی و باقیمانده غذاهای ماهی را که در کف آکواریوم می‌ریزند ، می‌خورند . آنها گیاهان را اذیت نمی کنند ، با این حال ، گزارش های حاکی از جوندگی آنها موجود است .

حلزون های خرگوش از نظر جنسیتی غیر همسان بوده ( جنس ماده و نر دارند ) و زنده زا هستند و بچه هایی کاملاً رشد یافته را به دنیا می آورند که در غلاف تخمی ، شیری رنگ محصور شده‌اند . نوزادان معمولاً یکی یکی متولد می شوند ، هر چند گاهی اوقات دو یا حتی سه بچه متولد می شوند . غلاف تخم هر ۴ تا ۶ هفته یک بار تولید می شود ، بنابراین سرعت تولید مثل آنها بسیار کند است ، حتی اگر چندین حلزون داشته باشید .

 

• حلزون های قاتل یا آدمکش ( Assassin Snails ) :

حلزون های قاتل یا آدمکش ( Assassin Snails )

حلزون های قاتل یا آدمکش ( Assassin Snails ) بومی جنوب شرقی آسیا هستند . دلیل محبوبیت آنها جهت نگهداری درآکواریوم این است که آنها حلزونهای دیگری را می خورند. این یک روش طبیعی برای کاهش جمعیت حلزونهای مزاحم است . طول آنها به حدود ۱ اینچ می رسد و دارای نوارهای زرد و قهوه ای تیره مثل زنبور عسل هستند . آنها دوست دارند در بستر فرو بروند اما به سرعت برای غذا بیرون می آیند .

برخلاف اکثر حلزون های آکواریومی که عمدتاً گیاهخوار یا همه چیزخوار هستند ، حلزون های قاتل گوشتخوار هستند. آن ها بیشتر از سایر حلزون ها یا لاشه آبزیان تغذیه می کنند . با این حال ، آنها حتی در صورت کمبود غذا در محیط ، هم نوع خود را نمی خورند . تعداد کمی از پرورش دهندگان میگو گزارش کرده اند که حلزون های قاتل میگوی ارزشمند شان را خورنده اند. اما کارشناسان معتقدند که این اتفاق بندرت اتفاق می افتد و قربانیان به احتمال زیاد ضعیف یا بیمار هستند .

گفته می شود که حلزون های قاتل در اسارت نیز تولید مثل می کنند . آنها غیرهمسان بوده ( جنس ماده و نر دارند ) و بنابراین اگر می خواهید آنها را تکثیر و پرورش دهید ، باید حداقل با ۵ یا ۶ حلزون شروع کنید تا مطمئن شوید که از هر دو جنس نر و ماده موجود دارید . تولید مثل آن ها کند است. زیرا ماده ها همزمان فقط ۱ تا ۴ تخم تخم می گذارند . تخمها شفاف و به سختی دیده می شوند و بسته به میزان دما در ۸ تا ۹ هفته خارج می شوند .

 

• حلزون های شاخ قوچی ( Ramshorn Snails ) :

• حلزون های شاخ قوچی ( Ramshorn Snails )

حلزون های شاخ قوچی ( Ramshorn Snails ) بیشتر از تمام حلزون ها در بین سرگرمی ها محبوب آکواریومی بوده اند . برخی از متخصصان آبزی پروری جهت کمک به تمیز نگه داشتن مخازن پرورش بچه ماهی یا میگو از این حلزون ها استفاده می کنند ، در حالی که برخی دیگر آنها را آفتی می دانند که باید به هر قیمتی از بین برود . آنها در خوردن جلبک های نرم ، مواد گیاهی مرده و غذای مانده بسیار عالی هستند ، اما به سرعت در آکواریوم هایی که بقایای آلی زیادی دارند ، تکثیر می شوند . همچنین در صورت کمبود غذا ، گیاهان نرم برگ را می خورند .

این حلزون ها تنفس هوا دارند و این باعث می شود جهت تنفس به سطح آب بیایند .

 

• حلزون شیپوری مالزی ( Malaysian Trumpet Snails = MTS ) :

• حلزون های شاخ قوچی ( Ramshorn Snails )

وقتی حرف تکثیر حلزون ها به میان می آید ، حلزون شیپوری مالزی ( Malaysian Trumpet Snails = MTS ) ، بی رقیب است . بسته به نگرش شما ، این حلزون های کوچک مخروطی شکل می توانند بهترین رفتگر شناخته شده برای نگهداری در آکواریوم ها باشند و یا نفرت انگیزترین موجود روی زمین . آنها پارتنوژنتیک هستند. ( منظور ، هرمافرودیت یا همسان یا دو جنسیتی نیست. ) به این معنی که جنس ماده می تواند تعداد بیشتری حلزون ماده به دنیا بیاورد بدون اینکه نیازی به جنس نر داشته باشد . و خلاصه یک حلزون ماده کوچک برای ادامه کار تکثیر کافی است . خلاص شدن از شر آنها در صورت ورود به آکواریوم تقریباً غیرممکن است .

از جنبه مثبت ، غذای حلزون شیپوری مالزی در بستر همیشه موجود است و با حرکت و هوادهی در بستر ، بستر را هوادار نگه می دارند و هرگونه زباله و مواد زائد آلی را که در بستر جمع می شود را تجزیه می کند ، و از شرایط بی هوازی بستر که می تواند گاز سولفید هیدروژن کشنده آزاد کند ، جلوگیری می کند .

به علاوه ، آنها گیاهان شما را نخواهند خورد . به همین دلایل ، آنها برای آکواریوم های پلنت ، مخازن میگو و آکواریوم هایی که به شدت تغذیه می شوند ، سخاوتمندانه مواد زائد آلی را تجزیه می کنند . اگر روش های طبیعی را دوست دارید ، این آرامش بخش است . اما برای برخی از افراد ، دیدن تعداد زیادی حلزون در یک آکواریوم یا تماشای حرکت ماسه کمی وحشتناک است .
ریشه کنی کامل حلزون شیپوری مالزی در آکواریوم ها تقریباً غیرممکن است. اما قطع منظم تغذیه و جارو نمودن کف بستر باعث می شود که این حلزون ها از منبع غذایی محروم شوند و تعداد آنها کاهش یابد .

 

• حلزون های برکه ( Pond Snails ) :

حلزون های برکه ( Pond Snails )

حلزون های برکه ( Pond Snails ) نیز چندین گونه مختلف دارند . از نظر برخی علاقه مندان ، آنها یک رفتگر با ارزش هستند.در حالی که بعضی آنها را آفت می دانند . بیشتر آنها کمتر از یک اینچ رشد می کنند. آن ها به رنگ سبز زیتونی تا قهوه ای خال دار هستند . آنها همه چیزخوار هستند. از جلبک ها ، مواد گیاهی مرده ، آفت ها و غذاهای ماهی خورده نشده تغذیه می کنند . آنها معمولاً گیاهان زنده را نمی خورند. اما ثابت شده که در صورت وجود غذای کافی به سرعت تولید مثل می کنند .

حلزون های برکه را می توان با ماهی های صلح جو در یک آکواریوم نگهداری کرد و در مخازن میگو رفتگران ماهری هستند . برای جلوگیری از کنترل جمعیت این حلزون ها ، با تعویض منظم آب ، جاروی و سیفون نمودن باقی مانده درکف آکواریوم و تغذیه کم ، بقایای آلی را به حداقل برسانید تا تکثیر کمتر شود .

 

۵. الزامات کیفیت آب

حلزون ها نسبت به پارامترهای شیمیایی آب خیلی حساس نیستند ، اما مهم است که با تغذیه کم ، تعویض منظم آب آکواریوم و حفظ فیلتراسیون خوب و مناسب ، شرایط سالم را در آکواریوم حفظ کنیم . پارامترهای شیمیایی آب را مرتباً آزمایش کنید تا مطمئن شوید شرایط مناسبی را برای همه آبزیان فراهم کرده اید .

 

۶. تغذیه حلزون ها

حلزون ها به طور طبیعی از جلبک ها ، مواد گیاهی مرده و باقیمانده غذای ماهی ها که به ته آکواریوم می ریزند تغذیه می کنند . حلزون ها و میگوها برای رشد سالم پوسته سخت بدنشان به مقدار کافی کلسیم نیاز دارند. اگر از راکتور کلسیم استفاده نمی کنید حتما برای جبران مواد معدنی ضروری ، عناصر کمیاب را به آکواریوم اضافه کنید . همچنین می توانید…

  • کمی مرجان خرد شده در فیلتر خود قرار دهید
  • یا کلسیم مایع به آکواریوم اضافه کنید
  • یا به حلزون های خود ، غذای لاک پشت بدهید تا اطمینان حاصل کنید که کلسیم کافی دریافت می کنند .

اگر بیشتر به روش های طبیعی علاقمند هستید ، به حلزون های خود کلم ، اسفناج ، کلم چینی ، لوبیای سبز یا کلم بروکلی بدهید ، همه این سبزیجات غنی از کلسیم هستند . برای جلوگیری از مشکلات کیفیت آب ، کمتر غذا بدهید و مواد غذایی غیر خوراکی را خارج کنید .

آشنایی با حلزون ها : معرفی ، انواع پر طرفدار ، نگهداری و کنترل جمعیت

 

۷. از ورود حلزون های مزاحم به آکواریوم جلوگیری کنید

حلزون های مزاحم مهارت زیادی در تکثیر داخل آکواریوم دارند. در صورت حضور در آکواریوم ، از بین بردن آنها بسیار مشکل است . برای جلوگیری از این اتفاق ، اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهید :

• وسایل تزئینی سایر آکواریوم ها را قبل از قرار دادن در آکواریوم خود بررسی کنید. برای این کار می توانید…

  • آن ها را در سفید کننده خیس نموده
  • یا در محلول های ضد عفونی وارد کنید
  • و یا قبل از قرار دادن در آکواریوم ، آنها را کاملاً با لمس سطوح شان شستشو دهید .

• قبل از قرار دادن شن در مخزن خود ، آن را کاملاً بررسی کنید . اگر از محل تهیه شن ها مطمئن نیستید یا از وجود حلزون های مزاحم در مخزنی که شن ها از آنجا آمده اند مطلع نیستید ، آن را در آکواریوم خود قرار ندهید .

• گیاهان زنده را قبل از وارد نمودن به آکواریوم ، در محلول ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری پودر آلوم در هر گالن آب ، خیس کنید و یا آنها را قرنطینه کنید .

 

رهایی از شر حلزون های مزاحم

۸. رهایی از شر حلزون های مزاحم

شما همیشه موفق به از بین بردن کامل حلزون های مزاحم نخواهید شد ، اما می توانید با انجام موارد زیر تعداد آنها را به شدت کاهش دهید :

  • به طور مرتب سنگ ریزه را وکیوم کنید که مواد گیاهی مرده و مواد غذایی ریز به بیرون سیفون شوند تا ذخیره مواد غذایی حلزون ها از بین برود .
  • برای کنترل مقدار مواد غذایی و فضولات موجود در آکواریوم که غذای اصلی حلزون ها می باشند به ماهی ها کمتر غذا بدهید .
  • با برداشتن حلزون ها با دست ، استفاده از تله حلزون یا طعمه گذاری آنها را حذف کنید . یک گلوله جلبکی یا قرص غذا ماهی یا برگهای کاهو را شب در آکواریوم قرار دهید و صبح آنها را با حلزون های چسبیده به آنها خارج کنید . حلزون های قرمز شاخ قوچی را هنگامی که برای نفس کشیدن بالا می آیند ، می توانید صید کنید .
  • هر بار چند حلزون خرد کنید و بگذارید ماهی های شما آنها را بخورند تا به خوردن آنها علاقمند شوند .

از دیگر راه های موجود

  • حلزون های قاتل را برای خوردن حلزون های مزاحم وارد آکواریوم کنید .
  • گونه های خاصی از ماهی ها ، از جمله لوچ ، گربه ماهی ، سیچلاید حلزون ها را می خورند و می توانند روشی موثر در کاهش جمعیت حلزون های مزاحم باشند . همیشه قبل از خرید ماهی ها ، تحقیق کنید تا مطمئن شوید متناسب با اندازه مخزن شما هستند و یا با ساکنان آن سازگار باشند .
  • از حلزون کش ها استفاده کنید . همیشه باید استفاده از مواد شیمیایی آخرین اولویت شما باشد و باید با احتیاط زیادی از آنها استفاده شود . مشکل اساسی در راهکار ها و دارو های شیمیایی این است که بعضی از آنها برای گیاهان ، میگوها ، سایر بی مهرگان و برخی ماهیان حساس مضر است. ( هر چند که ممکن است کشنده نباشند . ) علاوه بر این ، ازدحام انبوه حلزون ها می تواند فیلتراسیون آکواریوم را بیش از حد سنگین کند و باعث افزایش سطح آمونیاک و نیتریت شود .

 

 

۹. آیا در صورت حضور حلزون ها در آکواریوم ، می توان از داروها و سایر مواد افزودنی استفاده کنیم ؟

برخی از داروهای حاوی سولفات مس و سایر مواد شیمیایی برای حلزون ها و سایر بی مهرگان مضر هستند . ولی اکثر دارو های آبی و مواد افزودنی در آکواریوم در صورت حضور حلزون های آکواریومی ، برای حلزون ها نیز بی خطر هستند . همیشه قبل از استفاده از هر گونه دارو و مواد افزودنی در آکواریوم ، دستورالعمل های استفاده و لیست مواد تشکیل دهنده آنرا را مطالعه نمایید .

 

۱۰. نتیجه :

حلزون ها بخشی از طبیعت هستند. به همین ترتیب می توانند یک موجود ارزشمند و جالب برای یک آکواریوم باشند .

سپاسگزاریم که تا انتهای مقاله آشنایی با انواع حلزون های آکواریوم همراه ما در نسیم یاس بودید.

 

ترجمه ، تدوین : مهدی عمادپور

 

لطفا به حقوق نسیم یاس و نویسندگان آن احترام بگذارید

 

دیدگاهتان را بنویسید