مطالب آکواریومی گیاهی

پیشگیری از جلبک در تانک گیاهی

پیشگیری از جلبک در تانک گیاهی

پیشگیری از جلبک در تانک گیاهی

(نوشته شده توسط George Farmer)
(ترجمه و ویرایش توسط وحید پازوکی)

جلبک های مزاحم احتمالا بدترین دشمن صاحبان تانک های گیاهی هستند. در اینجا نگاهی می اندازیم به چگونگی پیشگیری و درمان این تهدید.

اگر به هر تانک گیاهی نگاه کنید یا در اینترنت در این مورد جستجو کنید، به سرعت می توانید سوال های بسیاری در این مورد بیابید. چرا این مشکل تا این حد در تانک های گیاهی فراگیر شده است؟ دلیل ساده ای دارد و آن اینست که جلبک ها مشابه گیاهان، به نور و مواد مغذی علاقه دارند که البته خوب به نظر نمی رسد اما نگران کننده هم نیست.

چند مرحله وجود دارد که باید رعایت شود و بعد ازآن، جلبک ها به ندرت به یک مشکل تبدیل می شوند. پس با نسیم یاس همراه باشید تا بتوانیم این مشکل را هم حل کنیم.

 

پیشگیری از جلبک در تانک گیاهی

استفاده از کلمه به ندرت به این دلیل است که اکثر تانک ها در زمان خاصی به شیوع جلبک ها دچار می شوند. حضور مقداری جلبک در تانک های گیاهی کاملا طبیعی بوده و نباید موجب نگرانی شود. اگر اثر کلی تانک را خراب نکند، جای دلواپسی نیست. اگر در تانک تان موجودات گیاه خوار دارید، جلبک ها قطعا بخشی از غذای آنها خواهند بود.

 

پیشگیری بهترین راه است…

 

پیشگیری از جلبک در تانک گیاهی

 

پیشگیری از زمان اولیه راه اندازی تانک گیاهی و رسیدگی موثر بهترین را برای اطمینان از عدم حضور جلبک در تانک است. بزرگترین محرک جلبک ها نیترات/ نیتریت می باشد، بنابراین اطمینان از حداقل نگه داشتن این عناصر یک فاکتور مهم است. دستیابی به این موضوع با ترکیب موثر فیلتراسیون بیولوژیکی و مکانیکی، استفاده از گیاهان با رشد سریع، استفاده از نور مناسب و نه اضافی و مدیریت صحیح مواد مغذی از طریق بستر و نیز کود های مایع امکان پذیر است.

بعد از تکمیل شدن سیستم فیلتراسیون و گیاه کاری….

تانک با حجم زیادی گیاه با هدف اینکه نیمی از بستر را با گیاهان با رشد زیاد پر کنیم، اضافه کردن جلبک خوارها ایده مناسبی است. کت اتو و میگوهای جلبک خوار برای تانک های کوچکتر پیشنهاد خوبی هستند. جلبک خوار سیامی و کت بریزل نوز برای تانک های بزرگتر موثرند.

 

 

تانک گیاهی با تجهیزات بالا یا تانک معمولی؟

 

بر اساس نوع تانک تان برنامه رسیدگی دایمی داشته باشید. تانک های تخصصی به حجم زیادی نور، تزریق دی اکسید کربن و مواد مغذی دایمی و در نتیجه به رسیدگی و هزینه زیادی نیاز دارند که باید قبل از راه اندازی در نظر گرفته شود. در زمان انتخاب تانک های تخصصی از مناسب بودن سیستم فیلتراسیون خود اطمینان حاصل پیدا کنید.

بسیاری از انواع جلبک ها ناشی از چرخش نامناسب آب در تانک های با حجم بالا که نیاز به مواد مغذی زیاد دارند اتفاق می افتد، چرخش نامناسب آب، مواد مغذی و دی اکسید کربن را به صورت یکنواخت پخش نمی کند. در چنین تانک هایی، فیلترهایی با ده برابر حجم پیشنهاد می شود، بنابراین برای تانک ۱۲۰ لیتری، یک فیلتر بیرونی با قدرت ۱۲۰۰ لیتر بر ساعت پیشنهاد می شود.

افزایش گردش آب از طریق پاورهد نیز یکی از راهکارها برای چنین تانک هایی با فیلتر کوچک است. تزریق دی اکسید کربن و تامین دایمی مواد مغذی ماکر و میکرو متناسب با حجم نور تانک، جهت تغذیه گیاهان، لازم است. در این صورت تمام نور توسط گیاهان مصرف شده و جلبک ها از آن بی بهره می مانند.

به منظور تامین ۳۰ پی پی ام دی اکسید کربن در تانک از معرف ها استفاده کنید و برای کم شدن مصرف گاز، آن را در شب قطع کنید.

برای این منظور از شیرهای سوزنی متناسب با سیستم های تحت فشار که هماهنگ با زمان نوردهی قابل تنظیم هستند، استفاده می شود. بهترین حالت روشن کردن سیستم دی اکسید کربن یک ساعت قبل از روشنایی و نیز خاموش کردن آن یک ساعت قبل از خاموش شدن نور می باشد.

کود دهی روزانه بهتر از کود دهی هفتگی است. استفاده از انواع کودهای حاوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم (NPK) برای این منظور مناسب هستند.

 

پیشگیری از جلبک در تانک گیاهی

 

تعویض آب دایمی

تعویض دایمی آب در تانک های تخصصی برای جلوگیری از رشد جلبک ها لازم است. تعویض یک سوم تا نصف آب به صورت هفتگی برای بیشتر تانک ها، بیش از اندازه است، اما برای تانک ها نانو فواصل کمتری باید در نظر گرفته شود. شرایط در تانک های غیر تخصصی با نور کمتر ساده تر است. رشد جلبک با وجود عدم تزریق دی اکسید کربن و کود دهی محدودتر، دارای ریسک کمتری است.

برای نمونه یک بستر غنی، به گیاهان اجازه می دهد مواد مورد نیازشان را از طریق ریشه جذب کنند. از آنجایی که در این شرایط، نیاز به مواد مغذی کاهش

می یابد، به چرخش زیاد آب احتیاجی نیست. تعویض آب را نیز می توان کاهش داد. در تانکهایی که تزریق گاز وجود ندارد، کربن مایع برای افزایش رشد گیاهان ایده آل است. کربن های مایع دارای خاصیت ضد جلبک نیز می باشند اما نباید آنها را بیشتر از دوز پیشنهادی مصرف کرد.

شواهد داستان گونه مهمی وجود دارد که نیترات و فسفات در تانک های با حجم گیاه بالا نمی توانند عامل ایجاد جلبک باشند. در تانک های با نور بسیار زیاد و تزریق دی اکسید کربن، میزان دوز مصرفی کودها در جلوگیری از رشد جلبک ها نقش موثری دارد. اگر نارسایی مواد مغذی اتفاق بیفتد، افزایش آمونیاک سبب شکوفایی ناگهانی جلبک می شود. به همین دلیل شما ممکن است متوجه رنج بردن گیاهان از جلبک هایی که آنها را پوشانیده اند شوید.

 

شاخص تخمینی

شاخص تخمینی (EI) بر مبنای اوردوز کردن یک تانک با مواد مغذی به منظور اطمینان از عدم نارسایی است، در نتیجه به جلوگیری از رشد جلبک ها کمک می کند. شاخص های تخمینی متنوع زیادی وجود دارد که بین مواد شیمیایی خشک تا اطمینان به آنچه در بازار وجود دارد متغیر است. هر روشی که بر مبنای کود دهی منظم و تعویض آب به منظور اطمینان از اوردوز شدن مواد مغذی باشد، یک شاخص تخمینی موثر خواهد بود.

 

 

انواع ضد جلبک آکواریوم و حوضچه

 

 

نوع و درمان بعضی از معمول ترین تهدیدها

 

هزاران گونه مختلف جلبک وجود دارد اما تجربه ما در مورد حدود ۱۰ گونه ایست که در تانک های گیاهی آب شیرین خود داریم. در اینجا به معرفی و روش های درمان چند گونه معمول می پردازیم.

 

جلبک فرچه ای / خوشه ای سیاه (BBA)

جلبک فرچه ای / خوشه ای سیاه (BBA)

این جلبک گونه ای از خانواده جلبک های قرمز (Rhodophyta) می باشد و مشابه نامش، به صورت انبوهی از موهای بسیار ریز و فشرده رشد می کند. معمولا در لبه برگ گیاهان با رشد کم و یا دکوراسیون به وجود می آید. در تانک های با نور زیاد و تزریق دی اکسید کربن، حضور این جلبک نشان دهنده نوسانات میزان گاز و یا گردش نامناسب آب است. در تانک های با نور کم و بدون تزریق دی اکسید کربن دلیل رشد آن می تواند نوسانات میزان گاز مرتبط با تعویض آب باشد.

تراشیدن آن در بعضی موارد غیر ممکن است، بنابراین باید برگ های آلوده به آن را خارج کرد. استفاده از مواد شیمیایی برای حذف آنها از روی دکور امکان پذیر است و باید از تمیز کردن دکور بعد از استفاده از مواد و قبل از برگرداندن آن به تانک اطمینان حاصل کرد. استفاده از سیچم اکسل به صورت موضعی به خوبی عمل می کند. برای این منظور، می توان دارو را بعد از خاموش کردن موقت فیلتر مستقیما و توسط یک لوله بر روی این جلبک استفاده کرد. همچنین اضافه کردن تعداد زیادی جلبک خوار سیامی، به عنوان تنها ماهی ایی که از این جلبک تغذیه می کند، در صورتی که به اندازه کافی گرسنه باشد نیز می تواند مفید واقع شود.

 

جلبک سبز -آبی (BGA، سیانو باکتر و یا جلبک چسبناک)

جلبک سبز -آبی (BGA، سیانو باکتر و یا جلبک چسبناک)

در واقع یک جلبک نیست بلکه یک باکتری است که فتوسنتز می کند و سیانو باکتر نامیده می شود. به صورت لایه ای بر روی بستر و گیاهان رشد کرده و در اغلب موارد به طور قابل توجهی به رنگ سبز- آبی روشن می باشد و تا رنگ نسبتا سیاه نیز قابل مشاهده است. دارای بوی نامطبوعی بوده و معمولا از بستر آغاز می شود و در صورت مهیا بودن شرایط به سرعت پخش می شود. مواردی مانند نور مستقیمی که به شیشه یا بستر می رسد، بستر نامناسب و یا عدم رسیدگی مناسب به سیستم فیلتراسیون و…

گردش آب ضعیف و در بعضی از شرایط پایین بودن نیترات، باعث ظهور این جلبک می شوند. تا آنجا که امکان دارد آنها را به صورت دستی حذف کنید. این کار را همزمان با تعوض ۵۰ درصدی آب و نیز تمیز کردن فیلتر انجام دهید. بعد از آن، کل تانک را برای مدت ۷۲ ساعت، در تاریکی قرار دهید. در این زمان دی اکسید کربن را خاموش کرده و حتما هوادهی انجام دهید. در دراز مدت، برای جلوگیری از وقوع مجدد این جلبک، گردش آب را اصلاح کرده و در صورت امکان از روش تاریکی برای بستر و شیشه ها استفاده کنید. در صورتی که تانک تان پر از گیاه است و سطح نیترات پایین است، نیترات به آب اضافه کنید.

 

جلبک قهوه ای

جلبک قهوه ای

این جلبک در تانک‌ها تازه راه‌اندازی شده بسیار معمول است. در واقع با سطح آمونیاک که قابل اندازی‌گیری با تسترها نیست مرتبط است. و با گذشت زمان و طی چندین روز یا هفته از بین خواهدرفت.
کت اتو از انواع نرم تر آن و نیز میگو های جلبک خوار از آن تغذیه می کنند. اما قبل از اضافه کردن جلبک خواران از داشتن یک فیلتر تکامل یافته اطمینان حاصل کنید.

 

جلبک های رشته ای

جلبک های رشته ای

این یک اسم عمومی برای گروه زیادی از جلبک های معمول است. جلبک های متعارفی مانند Cladophora،Oedogonium ، Rhizoclonium،

Spirogrya (تصویر موجود) و Staghorn. کم‌بودن سطح دی اکسید کربن، گردش نامناسب آب در کنار نور زیاد، کمبود مواد مغذی و… از عوامل ایجاد این‌نوع جلبک است.

رسیدگی اساسی به تانک مانند تعویض آب و اضافه کردن مواد مغذی می تواند مفید باشد. بعضی از انواع جلبک خواران در صورت گرسنه بودن آنها را می خورند. همچنین اضافه‌کردن سیچم اکسل، حذف دستی جلبک‌ها، برگ‌های صدمه دیده، تزریق دی اکسید کربن کافی و… مواردی است که باید انجام شوند.

 

آب سبز

 

پیشگیری از جلبک در تانک گیاهی

در واقع یک جلبک تک سلولی شناور در تانک است که نتیجه آن تغییر رنگ آب تانک خواهد بود. آمونیاک به عنوان علت اولیه پدید آمدن این جلبک در تانک گیاهی است. حتی میزان کمی که با تستر های معمول قابل اندازه گیری نباشد. تاریکی ۷۲ ساعته که با تعویض حجم زیادی از آب همراه باشد می تواند راهگشا باشد. (همانطور که استفاده از UV و یا فیلتر دیاتم می توانند مفید باشند.)

( ترجمه و تدوین توسط وحید پازوکی )

لطفا به حق کپی رایت نسیم یاس و نویسنده احترام بگذارید

 

 

2 دیدگاه در “پیشگیری از جلبک در تانک گیاهی

  1. areeef.k گفت:

    واقعا یکی از بهترین و مفیدترین مقاله هایی هستش که مطالعه کردم ممنون از گردآوری این مقاله نسیم یاس❤

  2. mrhosseini53 گفت:

    مقاله جالبی بود. در خیلی موارد افراد مبتدی که تانک پلنت راه اندازی می کنند گرفتار انواع جلبک میشوند که باعث دلزدگی اونها از تانک پلنت میشه. این مقاله تا حدودی میتونه کمکشون کنه

دیدگاهتان را بنویسید