مطالب آکواریومی آب شیرین

گیاهان و سیکلید های آفریقایی

گیاهان و سیکلید های آفریقایی

گیاهان و سیکلید های آفریقایی

یک ایده فرا گیر وجود دارد که تنها راه نگهداری سیکلید های آفریقایی ساخت یک دکور بزرگ با صخره هاست. در این مقاله مختصر که نسیم یاس برای شما آماده نموده ، قصد داریم که یک ایده بهتر برای نگهداری این سیکلیدها با استفاده از گیاهان آبی بدهیم. گیاهان علاوه بر زیبایی، محیطی هارمونیک و پایدار ایجاد می کنند.

گیاهان به عنوان یک فیلتر زنده، مواد زاید تولید شده توسط ماهی ها را مصرف کرده و تولید اکسیژن می کنند. آنها همچنین تعداد مناسبی پناهگاه، برای ماهی ها بوجود می آورند. ماهی های بالغ در مخفیگاه های اضافی که با رشد مناسب گیاهان زنده به وجود می آیند پناه می گیرند. علاوه بر آن برگ ها، با ایجاد سایه، حس امنیت را به ماهی می بخشند و باعث می شوند ماهی ها زمان بیشتری را خارج از پناهگاه و در فضای باز بگذرانند. شاید دلیل این اعتقاد که صخره ها تمام آنچیزی هستند که سیکلید های آفریقایی نیاز دارند، شکست خوردن در پرورش موفق گیاهان زنده در شکاف سنگ ها باشد.

بر خلاف باور همگانی، گیاهان را می توان با موفقیت در کنار سیکلیدهای آفریقایی نگه داشت.

شما ممکن است مشکوک باشید اما با کمی اطلاعات و نیز کمی فوت و فن، بعد از مدتی می توانید رشد گیاهان خود و در نهایت هرس کردن آنها را مشاهده کنید. در اینجا به تعدادی از این راه ها که نتیجه سالها تجربه است اشاره می کنیم.

این روشها بر اساس سعی و خطا ( بیشتر مواقع خطا) به دست آمده است.

این موضوع که تمام سیکلید های آفریقایی و نیز تمام گونه های گیاهی یکسان نیستند، مساله مهمی است. قبل از هرگونه تلاشی برای کاشت گیاه در تانک، نیاز است که شما در مورد احتمالات، مطالعه کافی داشته باشید. بسیاری از گیاهان در شرایط قلیایی مورد نیاز سیکلیدهای آفریقایی، دوام نمی آورند. این موضوع به شدت تعداد گیاهان انتخابی را کاهش می دهد اما خبر خوب اینست که با این وجود، بیش از دوجین گیاه برای استفاده در چنین شرایطی وجود دارد.

موضوعی که اکنون به آن می پردازیم آنست که تمام این مجموعه گیاهان همیشه و با تمام سیکلیدها سازگاری ندارند. هر چند به طور کلی آنابیاس های ضخیم برگ و جاوا فرن در هر شرایطی سازگاری خواهند داشت اما قبل از اینکه شما برای خرید این گیاهان به مغازه مراجعه کنید ابتدا موارد زیر را در مورد گیاهان مطالعه کنید.

 

 

گیاهان و سیکلید های آفریقایی

قدم اول: نور

اولین مساله در نظر گرفتن نور مناسب است، در حالی که بعضی از گیاهان به نور زیادی نیاز ندارند اما نور مناسب آنها باید تامین شود. مطمئن شوید که آکواریوم شما دارای نور مناسب در محدوده قرمز تا آبی یعنی طول موج ۴۵۰ تا ۶۸۰ نانومتر که مورد استفاده گیاهان خواهد بود میباشد. در این حالت شما ممکن است از یک رشته لامپ یا بیشتر، بسته به میزان نور مورد نیاز تانکتان استفاده نمایید. هر چند پیشنهاد، استفاده از حداقل دو رشته لامپ برای تانک های با ارتفاع بیشتر از ۴۵ سانتیمتر است تا اطمینان حاصل شود نور مورد نیاز گیاهان تامین میشود.

 

 

جلبک؛ یک معضل جدی

شیوع جلبک ها نیز یکی از مشکلات دلسرد کننده ایست که معمولا دراینگونه تانک ها تجربه می شود. واین به دلیل دوز بالای فسفات در آب سخت و نیز نور زیاد مورد نیاز گیاهان می باشد. استفاده از داروهای شیمیایی از بین برنده جلبک ها در بسیاری موارد مانع رشد جلبک ها را خواهد شد.

سیفون های دایمی موجب پایین نگه داشتن سطح نیترات و نیز کنترل رشد جلبک ها میشود. پلکوها معمولا در تانکهای سیکلیدهای آفریقایی حضور دارند. کت فیش بریزل نوز (پوزه بوته ای) یکی از بهترین جلبک خواران برای این منظور می باشد. البته که نگهداری از آنها در کنار سیکلیدهای آفریقایی نیاز به دقت و توجه دارد. از طرفی ممکن است این کت فیش ها، برگ های نرم گیاهان را بجوند. این قضیه موضوع بحث سوم ما خواهد بود.

 

گیاهان و سیکلید های آفریقایی

 

موضوع سوم؛ کدام گیاه

سومین موضوع اینست که کدام گیاه در تانک ما که شامل گروهی از سیکلیدهاست دوام میاورد. سیکلیدهای گیاه خوار نباید با بسیاری از گیاهان نرم برگ نگهداری شوند زیرا آنها رو میخورند. من این موضوع را به سختی دریافتم. من تانک ۲۸۰ لیتری خودم را با ۲۵ عدد والنیزیا پیچی ۴۵ سانتیمتری پر کردم و سپس سه عدد از Pseudotropheus sp. “Acei” بالغ خود را به تانک منتقل کردم. آنها طی دو روز باغچه آبی من را به ویرانه ای تبدیل کردند.

در حقیقت صورت هایشان تا چندین روز بعد از این فاجعه سبز روشن بود. با درنظر گرفتن این موضوع که والنیزیا پیچی به خوبی با سایر سیکلیدهای غیر گیاه خوار سازگاری دارد. درسی که باید آموخت اینست که گیاهان انتخابی و ماهی ها باید با یکدیگر سازگاری داشته باشند. اگرچه ماهی های گیاه خوار را هم با تغذیه مناسب می توان نسبت به خوردن گیاهان بی میل نگه داشت. همچنین در نظر گرفتن گیاهانی مانند تکه های کدو سبز و یا برگهای اسفناج که معمولا با میل مورد قبول ماهی ها قرار میگیرد، در وعده های غذاییشان، می تواند باعث حواس پرتی آنها شود.

 

نکته حیاتی؛ چگونگی کاشت گیاهان

آیتم شماره چهار، در نظر گرفتن چگونگی کاشت گیاهان است. پاسخ این پرسش از گیاهی به گیاه دیگر متفاوت است، بعضی را باید به یک تکه چوب بست در حالی که بقیه بهتر است در شنها کاشته شوند. شاید ترسناک ترین موضوع در مورد نگهداری گیاهان با سیکلیدها، علاقه آنها به حفر سوراخ در شن ها و در آوردن ریشه گیاهان باشد. تمام گیاهان باید برای جلوگیری از درآمدن ریشه هایشان توسط این ماهی ها، بسته شوند. جاوا فرن باید توسط نخ مشکی ویا طناب ماهی گیری به یک تکه سنگ یا چوب بسته شود. سایر گیاهان باید توسط سنگ ها (مطابق شکل) در جای خود محکم شوند.

گیاهان را به صورت موثری می توان در کوزه های رسی کاشت. از یک قلوه سنگ میتوان برای بستن سوراخ انتهای کوزه استفاده کرد تا از ریزش شنهای داخل آن جلوگیری شود. سپس می توان داخل آنرا با چند سانتیمتر کود گیاهی و دانه ای پودر آهن که به یکدیگر فشار داده شده و به صورت گلوله ای در آمده است پر کرد و روی آنرا شن ریخت. گیاهان را می توان به صورت دسته ای داخل این کوزه ها کاشت زیرا اگر سیکلید ها شن را ببینند شروع به جابجا کردن آنها میکنند.

 

گیاهان و سیکلید های آفریقایی

سخن آخر؛ افزودنی ها

آخرین حربه اضافه کردن افزودنیهاست. نمک دریایی یک پیشنهاد بسیار مناسب به جای کلرید سدیم (نمک آشپزخانه) است. زیرا نه تنها شامل سدیم است بلکه شامل مقادیری از سایر المانهای مهم نیز هست. اما از آن با مضایقه استفاده کنید. تنها یک قاشق چایخوری به ازای هر ۳۰ لیتر آب استفاده کنید. توجه داشته باشید این مقدار با یک قاشق غذا خوری به ازای هر ۲۰ لیتر آب که معمولا برای درمان بیماریها پیشنهاد میشود متفاوت است. همچنین استفاده از کودهای گیاهی نیز به شدت توصیه میشود.

 

گیاهان و سیکلید های آفریقایی

اگر می خواهید با سیکلیدهای آفریقایی گیاه نگه دارید، امکان پذیر است. اما داشتن نور مناسب و کافی، قرار دادن گیاهان در کوزه، سیفون مرتب، استفاده از نمک دریایی و نیز کودهای گیاهی مهم هستند. اما مهمترین نکته دانش کافی نسبت به رژیم غذایی ماهی ها قبل از خرید هر نوع گیاه و نیز کاشت مناسب گیاهان است.

 

 

( ترجمه و تدوین توسط وحید پازوکی )

لطفا به حق کپی رایت نسیم یاس و نویسنده احترام بگذارید

 

 

بخش فروش گیاهان آبزی نسیم یاس

دیدگاهتان را بنویسید